Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Beitedyr og hyttefolk

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-10-21, 12:19   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beitedyr og hyttefolk

Det kunne vært interessant å hørt hva «andre» tenker som denne problemstillingen. Jeg kjenner den jo best fra egen menighet og som eier av beitedyr som beiter i utmark.
Men vi er jo også aktive brukere av naturen, går tur med hund i beiteområder, bruker hytter som ligger i beiteområder og vet jo hvordan dette er fra andres siden, selv om vi har solid erfaring med dyr og dermed både unngår farlige situasjonen og å bli ku-fast på utedoen

Jeg synes det er en vanskelig sak. Den har heller ingen enkel løsning. Selv jeg har svært stor respekt for andres kyr og går svært store omveier når jeg møter andres dyr. Er det ammekyr (kjøttfe med kalv) holder jeg gjerne 1-300 m avstand. Mer om jeg har med hund. Hundene mine er så små så sau bekymrer meg ikke, de jager ikke. Derimot kan de bli jaget av sau, også av mine så det passer vi ganske nøye på.

Det skades folk alvorlig av kyr hvert eneste år, jevnlig blir også folk drept. I sommer ble far og sønn drept av okse på beite. Så å være redd storfe på beite er helt reelt og noe man skal ta alvorlig. Jeg mener at vi bønder i større grad bør understreke dette, heller enn å snakke om at de ikke er farlige. For de ER farlige og særlig for ukyndige som ikke leser dem.
Det snakkes mye om avstand, men jeg tror ikke de fleste forstår at avstand ikke er 5-15 m men 100-300 meter.

Det er på vei gode teknologiske løsninger som styrer beitedyra og kan regulere slik at de ikke går i hytteområdene. Man kan også lage korridorer ned mot badeplasser og fiskeplasser. Jeg tror dette kan være en del av løsninga. Men for en slik løsning er prislappen 100.000 i innkjøp og 50-70.000kr i drift pr år for en flokk på 30 dyr.
Og hvem skal ta den utgiften? Bonden som knapt overskudd på dyra, hytteeierne? De som bruker naturen? Bør kommunen dekke utgiften?

Mange spørsmål og få svar.

Dette er saken fra Kvamsfjellet, men slik er det mange steder i Norge.

https://www.aftenposten.no/amagasine...eg-frykter-deg

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 12:33   #2
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Vi har hytte i beiteområde og det plager ikke meg med sau rundt husveggen eller kyr i turområdet. Jeg har veldig respekt for både kyr og hestene som går på frislipp, og tenker at de er en viktig del av det å holde kulturlanskapet i god stand. Hvis man ikke har beitedyr som går fritt, så gror jo alt av frimark igjen.

Samtidig så er det litt slitsomt med sauene som bæsjer over alt, ikke minst siden søyene går til angrep på hunden vår (og prøvde seg på barna når de var mindre). Forskjellen mellom sauer og kuer er at sauer har respekt for mennesker, og stikker når jeg blir streng. Nå har kommunen lagt opp til en ordning som skal ivareta behovet for å la sauene ha nok beiteområde, og hytteeiernes behov for å ikke ha sau på veranden og masse sauebæsj rett rundt hytteveggen, så vi kan sette opp skigard på deler av hyttetomten. Jeg tenker at den løsningen som er valgt i tilstrekkelig grad ivaretar både bønder og hytteeiere. Kuene går stort sett rundt de mer avsigigesliggende sætrene, og plager egentlig ingen (bortsett fra en bilist eller to som må kjøre i 5 kmt bak en kuflokk, som har uendelig med tid). Jeg tenker at når man har hytte i landbruksområder, så må man godta at det er kuer, sauer, geiter og hester som går fritt, og ta hensyn til det.

Det største problemet med geitene er at de spiser på parkerte biler, og hestene ødelegger sidespeil og tar lakken (fordi de gnir seg mot bilene ). Så det er behov for inngjerding av parkeringsområder på de mest populære utfartsstedene. Og ellers er det bare utrolig stas med hestene som løper fritt, og geitene som prøver å stikke av med matpakkene når vi er på tur.

Jeg tenker at det beste er at det betales inn en sum til et slags vedlikeholdsfond, fra alle som holder til i området, som kan brukes til å sette opp nødvendig teknologi i områder der beitedyr er et reelt problem, ikke bare til irritasjon for enkelte surpomper.


Sist redigert av Gaia : 16-10-21 kl 12:40.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 13:56   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Jeg er ikke så glad for å møte kyr når jeg går tur, men setter samtidig pris på at de beiter på utmark. Så lenge vi vil ha kjøtt, melk og ull må vi la dyra beite et sted.



Nær familie har hytte i Nordmarka, med både sauer og kyr på beite i området. Der slippes som regel sauene inn på tomta, men kuene må holde seg utenfor. Nå bygges det hyttefelt med bittesmå tomter rett utenfor gjerdet, midt i beiteområdet, og jeg er veldig spent på hvordan det blir. I den situasjonen synes jeg utbygger bør være med på å betale for evt gjerder og annet som kan minske konfliktene. Det burde også være selvsagt at hyttefolket tar hensyn til at dyra faktisk var der først, men jeg har vel mine tvil.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 14:15   #4
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.927
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Vi har hytte på vidda hvor både melkekyr og sauer beiter. Vi må selv sette opp gjerde rundt hytta, noe jeg synes er helt selvsagt. Nå tror jeg melkebonden må gi seg dessverre. Setter stor pris på alle dyr i utmark, og mener helt klart at det er vi, menneskene, som må tilpasse oss. Det har aldri vært problemer med kyrne og angrep der så lenge jeg har levd og min farmor som har vokst opp der har ei heller fortalt historier om det, så selv om vi har holdt avstand, så lærte jeg noe nytt ved ditt innlegg, Floksa. Skal instruere barna til å holde enda mer avstand. Vi har aldri vært redde for verken kyrne eller sauene.

Jeg lurer faktisk på om det er enkelte hyttekommuner som ikke vil at hytteeierne skal sette opp gjerder rundt hytta? Det er i så fall et problem tenker jeg, og man bør få til en ordning med det i hvert fall.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo

Sist redigert av IzziCreo : 16-10-21 kl 14:20.
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 16:25   #5
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Jeg lurer faktisk på om det er enkelte hyttekommuner som ikke vil at hytteeierne skal sette opp gjerder rundt hytta? Det er i så fall et problem tenker jeg, og man bør få til en ordning med det i hvert fall.

Problemet er hvis det blir sammenhengende gjerder over store arealer, siden det gjør det vanskelig for dyrene å bevege seg i terrenget. I vår hyttekommune er det løst ved å begrense antall løpemeter gjerde hver hytte kan sette opp, og stille krav om at det er en åpen korridor mellom alle hyttene, som dyrene kan bevege seg gjennom. Vi har dessuten valgt å la dyrene ha tilgang til å klø seg på veggen og ligge under tak på deler av hytta. Jeg syns det er hyggelig med sauer rundt hytta, og tenker at det er fint å legge til rette for at de da kan søke ly rundt vår hytte (på en del av tomten hvor det ikke er plagsomt at de legger igjen møkk. )

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 16:34   #6
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.226
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Jeg tenker at dette må være kommunen og utbyggers ansvar å vurdere før byggetillatelse blir gitt. Nå virker det som om det i liten grad har skjedd. Jeg har lest flere artikler om denne type konflikter. Jeg er faktisk jevnlig på hyttetur på Kvamsfjellet i vinterhalvåret som oftest. Har aldri hørt denne konflikten nevnt.

Tenker at dette med å være redd for storfe er noe bonden må ta på alvor, ikke hersketeknikke at det gjelder bare 'dumme' byfolk. Og hyttefolket må selvsagt ta hensyn og gi dyrene plassen de trenger. Kanskje en veiledning via vel foreningene om hvordan en skal ta hensyn til dyrene kunne hjulpet. Og tror det var litt lenger sør at gjerder ikke var tillatt, og det virker vel upraktisk. Små gjerder rundt uteplassen rett ved hytteveggen bør tillates, men ikke inngjerding av tomtene.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 17:34   #7
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Der foreldra mine har hytte har det alltid vært sau på beite. I gamledager hadde vi også sau i samme område. Litt lenger ned i åsen er det storfe på beite. De områdene er gjerdet inn. Sau er uproblematisk selv om det ikke er lov å sette opp gjerder. Og storfe er lett å unngå.

Vi ser at mange setter opp ulike gjerder rundt hyttene sine selv om det ikke er lov. Et mulig kompromiss er kanskje å tillate noe bruk av gjerder og veldig avgrenset slik at det ikke hindrer dyrenes ferdsel i stort omfang? Vi har port på verandaen og setter opp sperring rundt selve trappa når vi ikke er der. Ellers har dyrene fri ferdsel.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 17:42   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Jeg tenker at dette må være kommunen og utbyggers ansvar å vurdere før byggetillatelse blir gitt. Nå virker det som om det i liten grad har skjedd. Jeg har lest flere artikler om denne type konflikter. Jeg er faktisk jevnlig på hyttetur på Kvamsfjellet i vinterhalvåret som oftest. Har aldri hørt denne konflikten nevnt.

Tenker at dette med å være redd for storfe er noe bonden må ta på alvor, ikke hersketeknikke at det gjelder bare 'dumme' byfolk. Og hyttefolket må selvsagt ta hensyn og gi dyrene plassen de trenger. Kanskje en veiledning via vel foreningene om hvordan en skal ta hensyn til dyrene kunne hjulpet. Og tror det var litt lenger sør at gjerder ikke var tillatt, og det virker vel upraktisk. Små gjerder rundt uteplassen rett ved hytteveggen bør tillates, men ikke inngjerding av tomtene.


Siterer denne men det blir svar på flere.
Det er veldig store variasjoner ifht hva som er lov å gjerde inn. Noen steder er det ikke lov å gjerde inn noe. Noen steder er det regulert på antall m2 eller m gjerde. På Kvamsfjellet mener jeg de har lov å gjerde inn 200m2

Utfordringen er at beiteretten et absolutt, den er grunnlovsfestet og å fjerne eller begrense den vil være et svært langt lerret å bleke.
Så den delen kan i liten grad reguleres. Så da må man se på hyttebygging. Og det er nok mulig at det er bygd for mange hytter/tatt i bruk for store områder.
Det aller viktigste er kanskje informasjon til kjøpere. Ærlig og god informasjon om hva beiteretten er, hvilke regler som gjelder for inngjerding og hvilket «trykk» av beitedyr de kan forvente seg.

Også må man bli enda flinkere til å informere. Jeg grøsser bår jeg ser bilder der folk har vært «flinke» og holder avstand. 5-10 meter og det MED hund. Jeg har ikke mine egne hunder så nærme mine egne svært snille og greie melkekyr. Ammekyrne våre får ikke hundene nærme seg i hele tatt. Da snakker vi 2-300 meter og helst gjerde i nærheten så vi kan komme oss unna.

Litt av utfordringen er at kyr fort lærer at folk er redd dem og da blir de ganske ufordragelige. De kan fint gå etter folk å skremme dem for moro. De har fri hele dagen og går bare å dingler i skogen. Å skremme hyttefolk kan fort bli underholding for dem…..
Og dermed mister de den respekten de egentlig har for folk.
Så man skal i høyeste grad ta «redd for» på alvor. Det er grunn til å være redd dem. Og jeg blir ganske oppgitt av bønder som fnyser av denne redselen. Bønder blir drept av storfe nesten hvert eneste år. De vet egentlig bedre.

Men løsningen er ikke å fjerne dyra, så man må finne en løsning alle kan leve med. Der dyra fortsatt er tilstede. Som bruker av naturen er man der på dyras premisser. Man er gjest i naturen, først og fremst hos de ville dyra men også hos tamdyra som beiter ute.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 19:25   #9
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.442
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Jeg er vokst opp på bondelandet og heier i utgangspunktet mest på dyra og beiteretten i denne diskusjonen. Dog har jeg ingen problemer med å skjønne at hyttefolk syns det er slitsomt med bæsj på trappa, oppskrapete biler eller kyr på turstien.

Jeg ble jagd tvers over et stort jorde av en flokk halvvoksne okser i ungdommen, og den opplevelsen sitter fortsatt i. Kyr ER store dyr, og de ser ikke ut til å ha all verdens med kroppskontroll heller. Jeg husker i hvert fall hvordan de nevne oksene dundret inn i grinda som jeg akkurat klarte å hive meg over før de tok meg igjen. Jeg har også opplevd ei hyggelig, sosial ku som bare ville hilse på, men som begynte å skli rett mot meg som sto med et gjerde bak meg og ikke kom meg unna.

Det er kommunene og utbyggerne som kunne unngått, eller i hvert fall begrenset denne situasjonen. Med en hytteutbygging som ivaretok beitedyra på en god måte, både med antall hytter og plassering av disse, og også utbyggere som både informerer om beiterett og som gjennomfører nødvendige tiltak for å skjerme hyttefolk.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 20:33   #10
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Der vi hadde hytte fikk vi ikke sette opp noen form for gjerder pga beitedyr (sauer på Budor, på Hedemarksvidda). Vi sperret riktignok av terrassen og inngangspartiet for å slippe å spa oss frem igjennom sauemøkk hver gang vi kom.

Min erfaring er at foreldre tar med seg ungene bort til dyra for å hilse på disse, i mine øyne er det livsfarlig! Men det slapp jeg, for mine (og jeg...) var livredd disse sinna søyene som kom løpende hvis vi stod for lenge å så på dem.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 21:06   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Tror ikke denne typer bilder gjør at folk blir mer forsiktige ...

Jeg er helt sikkert på at det blir flere konflikter. Hovedproblemet slik jeg ser det er kommunene er "kreative" i forhold til å få inn penger, så da blir det hytteutbygging. Vanskelig å være uenig i at kommuneøkonomien er krevende ... (litt andre ting enn du kanskje lurte på). Jeg er faktisk veldig spent på SP i regjering.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 22:10   #12
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Vi bor rett ved et område/utmark som nå har blitt et beiteområde med en teknologi som heter nofence. Det betyr at dyra går uten innhegning.

"Det er lekende lett å bruke Nofence. Du lager beitet i appen og overfører det trådløst til klavene som dyra bærer.
Etter en kort innlæringsperiode øves dyra opp til å snu når de hører lydvarselet, og de er dermed trygt inngjerdet.
Du kan følge med på flokken i sanntid, og du får varsel med én gang det oppstår noe uventet."

For å si det sånn, så hadde jeg foretrukket gjerde.
Med stor respekt og frykt for store dyr (og med hund) har jeg holdt meg vekk fra skogen og turområdet mitt helt til midten av september da kuene ble hentet.
Dette var ikke ammekyr.
Vet ikke om dette kunne være noe for dere Floksa?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 22:24   #13
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Her i området et det utstrakt bruk av Nofence, og det virker som det funker bra. Folk er veldig oppmerksomme på beitedyr i alle fall.
Jeg MÅ fortelle om en artig opplevelse tidlig i sommer. Jeg dro til favorittstranden, klar for en deilig dag. Midt mellom parkering og stranden ble jeg oppmerksom på en bøling kveg, de var store, og de var mange.
Jeg bråsnudde og gikk mot bilen, men kugjenget hadde sett meg og kom løpende etter meg. De var sikkert 30 mann, og helt elleville, og jeg løp og løp. Jeg nådde bilen og kom meg inn sånn 30 sek før gjenget nådde meg, og de stanset, så mulig de hadde Nofence. De virket ikke sinte eller truende, bare helt tullerusk.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-21, 22:43   #14
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.322
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Vi har hytte i et område der det går noe sau (syntes det har blitt mye mindre de 2-3 siste årene), og noen flokker med kyr.

Vi har lov å gjerde inn et bestemt antall m2. Det synes jeg er greit, men så er det ikke hyttelandsby, men 11 hytter på feltet. Riktignok deler vi gjerde på en side med nabohytta, men ellers er det god plass for beitedyra rundt i feltet.

Jeg er ikke redd for flokken når de spaserer forbi, men går ikke aktivt bort til dem, og holder 7 åringen i øyesyn (det må jeg jo ellers og da). Samboer er vokst opp med melkeku, og senere ammekyr, så han tar gjerne en tur bort og godsnakker litt med dem.

Dyra har rett til å være der, så jeg synes det er riktig at vi tar hensyn. Men så er vi nok "heldige" som har hytte i et område som ikke er pressområde med slalombakke og alle fasiliteter rett utenfor døra.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 00:21   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Helt enig. Men bildet viser ei melkeku, sannsynligvis med bondens egne barn på. Noe som blir en helt annen situasjon.

Opprinnelig lagt inn av Guttemammis, her.

Vi bor rett ved et område/utmark som nå har blitt et beiteområde med en teknologi som heter nofence. Det betyr at dyra går uten innhegning.

"Det er lekende lett å bruke Nofence. Du lager beitet i appen og overfører det trådløst til klavene som dyra bærer.
Etter en kort innlæringsperiode øves dyra opp til å snu når de hører lydvarselet, og de er dermed trygt inngjerdet.
Du kan følge med på flokken i sanntid, og du får varsel med én gang det oppstår noe uventet."

For å si det sånn, så hadde jeg foretrukket gjerde.
Med stor respekt og frykt for store dyr (og med hund) har jeg holdt meg vekk fra skogen og turområdet mitt helt til midten av september da kuene ble hentet.
Dette var ikke ammekyr.
Vet ikke om dette kunne være noe for dere Floksa?

Det er no fence jeg nevner i hoved innlegget. Det er enormt dyrt, både å kjøpe inn og drifte. For oss er innkjøpskostnad 140.000kr også tilløper det ganske heftige driftskostnader (abonnement). Men jeg tror det er en god løsning i konflikt områder. Og det bør dekkes av kommunen/hytteeiere/utbyggere. Alternativet er jo ikke gjerde, men ingen grenser.
Hos oss har vi ikke konflikt, vi er heldige for det er ikke noe attraktivt hytte område.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 00:23   #16
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Her i området et det utstrakt bruk av Nofence, og det virker som det funker bra. Folk er veldig oppmerksomme på beitedyr i alle fall.
Jeg MÅ fortelle om en artig opplevelse tidlig i sommer. Jeg dro til favorittstranden, klar for en deilig dag. Midt mellom parkering og stranden ble jeg oppmerksom på en bøling kveg, de var store, og de var mange.
Jeg bråsnudde og gikk mot bilen, men kugjenget hadde sett meg og kom løpende etter meg. De var sikkert 30 mann, og helt elleville, og jeg løp og løp. Jeg nådde bilen og kom meg inn sånn 30 sek før gjenget nådde meg, og de stanset, så mulig de hadde Nofence. De virket ikke sinte eller truende, bare helt tullerusk.

Herreguud så moro! Et menneske som _løøøøøper!!! De er jo bare store barn

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 10:42   #17
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Dette kommer nok helt an på hvor man bor og har hytte. Stor forskjell på dalen der søstersen har sauer og Beitostølen liksom. Ved store utfartssteder så synes jeg at det kan tilrettelegges med gjerder ved store parkeringsplasser og ikke minst tydelig merking. Jeg synes det er stor forskjell på sau og storfe da. Her setter hytteeierne opp gjerder rundt hytta ( ikke hele eiendommer) for å unngå saueskit på verandaen. Altså av type du kjøper på Felleskjøpet og kan settes strøm på. Og tas gjerne ned når dyra er hentet. Jeg har vokst opp med kyr og kunne gjerne gjøre sånn som det bildet der på egne melkekyr som jeg kjente. Hadde jo våre favoritter blant dyra som likte å være sammen med oss barna. Allikevel har jeg stor respekt for storfe på beite. Kanskje nettopp fordi jeg er dyrevant så vet jeg hvor fort de enten kan bli redde/ skvette og ikke minst at det blir gøy å løpe etter redde mennesker som løper :btdt: Jeg tenker at slikt må tenkes på av de som selger hyttetomter og ikke minst når kommunene regulerer. Mange hytte og turområder mister også sin attraktivitet dersom kulturlandskapet gror igjen. Så selv om man da blir glad for null saueskit på verandaen sin så mister kanskje skituren sin sjarm dersom området er full av olderskog og kratt. Og hadde jeg kjøpt meg hytte i beiteområde så hadde jeg tenkt at det var naturlig å lære seg om dyrene som går der.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 11:30   #18
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.172
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Herreguud så moro! Et menneske som _løøøøøper!!! De er jo bare store barn

Ja, sant. Pappa er «dreng» på en gård der de har samme type kveg, oghan sier de er veldig selskapssyke og vil være ilamme alle hele tiden.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 11:40   #19
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Der vi hadde hytte fikk vi ikke sette opp noen form for gjerder pga beitedyr (sauer på Budor, på Hedemarksvidda). Vi sperret riktignok av terrassen og inngangspartiet for å slippe å spa oss frem igjennom sauemøkk hver gang vi kom.

Min erfaring er at foreldre tar med seg ungene bort til dyra for å hilse på disse, i mine øyne er det livsfarlig! Men det slapp jeg, for mine (og jeg...) var livredd disse sinna søyene som kom løpende hvis vi stod for lenge å så på dem.

Samme sted som foreldrene mine har hytte og samme strategi.

Fordelen med beitedyr er at du aldri behøver å tenke på å klippe plenen. Og en rake flytter kjapt bæsjen litt unna der du tråkket.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-21, 11:50   #20
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beitedyr og hyttefolk

Det er en essensiell del av overlevelsesopplæringen å se forskjell på melkekyr og kjøttfe.

Jeg er vokst opp på bygda og blir generelt lite bekymret av sauer og kuer og elger og hester og whatnot, (bortsett fra griser, hjælp), og kjenner jo også på at det er en forringing av nasjonen Norge (sagt med patos) om hyttefelt skviser ut landbruksnæring og beiteområder. Om man er redd for sauer bør man kanskje ikke kjøpe hytte i et område hvor sauer har beiteområde, liksom.

Tipper også at det er mye å gå på i kommunikasjonen rundt dette?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no