Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kong Ingrid Alexandra

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-21, 01:03   #21
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Ingrid Haakonsdatter av Norge og gifter hun seg med Knut fra Ørsta, kan han hete Knut av Ørsta, eller Knut av Møre og Romsdal, hvis man skal se litt stort på det.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 12:29   #22
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Jeg likte drott best. Og regentfelle, så klart!

Og så ergrer det meg VELDIG at vi i Norge har valgt å bruke de mannlige titlene som lærer, skuespiller, sykepleier etc. som kjønnsnøytrale titler. I Danmark bruker de sygeplejerske som fellestittel. En fin måte å hedre et godt gammelt kvinneyrke på.

Glemte å følge opp denne, og har tenkt litt. For det første: Det het vel sykeSØSTER i Norge, gjorde det ikke det? Det kalte i hvert fall min grandtante seg for. Da syns jeg sykepleier er både mer presist og mer dekkende.

Angånde lærer: Nei, ikke enig i at det var en "mannlig" tittel. Det er en rent gramatikalsk form av en som driver og lærer bort. Så var det nå en gang sånn i patriarkatet at dette per def var en mann, men ordet er i seg selv kjønnsnøytralt. Og så slang de på "-inne" når kvinner våget seg ut i yrket.

Så ikke enig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 13:50   #23
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.616
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Angånde lærer: Nei, ikke enig i at det var en "mannlig" tittel. Det er en rent gramatikalsk form av en som driver og lærer bort. Så var det nå en gang sånn i patriarkatet at dette per def var en mann, men ordet er i seg selv kjønnsnøytralt. Og så slang de på "-inne" når kvinner våget seg ut i yrket.

Men det samme etymologiske prinsippet gjelder vel for sygeplejerskene i Danmark? Altså at utgangspunktet er en som pleier de syke, og så slang man på -ske for å understreke at det var en kvinne. Men da var det ikke den mannlige sygeplejeren som var referansepunktet som i tilfellet lærer.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 14:37   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Ja, der er kanskje plejer og plejerske mer sidestilt, så sett og vis?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 15:27   #25
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.825
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Nei, Poly, tittelen har aldri vært sykesøster. Diakonissene ble kalt søstre, så mange sykepleiersker ble kalt sykesøstre, men sykepleierske har vært tittelen siden utdanningen ble etablert.
Jeg tror helsesykpleierne er de enste som har hatt søster som offisiell tittel.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 15:30   #26
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Slipp dem fri. Kidsa til Harald, ikke sykesøstrene. Jeg er fremdeles skuffet over at HM ikke proklamerte sin utmelding når han hooka opp med MM. Det hadde vært en gylden anledning, og oppsigelse i god tid.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 15:30   #27
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Her bøyer jeg umiddelbart av for kompetanseovermakten.

(Grandtante og venninnene hennes kalte hverandre "søster ditt" og "søster datt" hele livet, så det er der jeg har det fra. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 15:34   #28
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.825
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Her bøyer jeg umiddelbart av for kompetanseovermakten.

(Grandtante og venninnene hennes kalte hverandre "søster ditt" og "søster datt" hele livet, så det er der jeg har det fra. )

Haha, det gjør vi jo noen ganger ennå. Og vi hadde jo søsterhjem og sånn. Og helsesøstre.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 15:52   #29
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.


(Grandtante og venninnene hennes kalte hverandre "søster ditt" og "søster datt" hele livet, så det er der jeg har det fra. )

Digresjon: Kanskje din og min grandtante var venninner? Jeg har en grandtante som reiste til Oslo, tok sykepleierutdanning og ble boende der hele livet sammen med en annen "søster" (kanskje var det også en annen relasjon der, sett med dagens øyne).

Heilo er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 15:58   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Nope, hun utdannet seg og jobbet i Haugesund. Men spesialiserte seg til operasjonssykepleier i Oslo, tror jeg. De var altså en helt nydelig gruppe med damer, de "søstrene".

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 18:28   #31
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Her bøyer jeg umiddelbart av for kompetanseovermakten.

(Grandtante og venninnene hennes kalte hverandre "søster ditt" og "søster datt" hele livet, så det er der jeg har det fra. )

Jeg måtte bli voksen før jeg skjønte at søster Eli og søster Kari IKKE var min mors tanter, men min mormors venninner og kollegaer.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 20:53   #32
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Foreslår at vi kaller dem "Krona"

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-21, 23:34   #33
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Men atte hvorfor kan han ikke ha tittelen konge? Har ikke abo på Aftenposten så jeg vet ikke om det blir forklart der? Dame gifter seg med konge = dronning. Mann gifter seg med dronning = konge?

Blir kanskje mer komplisert med samme kjønn giftemål. Dronning 1 og dronning 2 blir kanskje litt knøvlete?

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-21, 00:12   #34
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.120
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Konge er lik regent. Dronning har vært brukt både for regent og for kongens ektefelle.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-21, 12:06   #35
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.921
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Det at konge har pleid å bety regent er vel ikke noe argument mot at det også kan bety regentektefelle, slik dronning kan bety begge deler. Prinsgemal har vært brukt om den regjerende dronningens ektefelle, jf England og Danmark.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-21, 21:59   #36
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Burde partner ikke egentlig tituleres Joker?
H*n er jo bare der, ingen vet helt hvorfor og hva man skal med Joker’n men den er jo alltid med.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-21, 18:58   #37
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Prinsgemal har vært brukt om den regjerende dronningens ektefelle, jf England og Danmark.

Og både Henry og Philip var muggne for de tittlene.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-21, 20:41   #38
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.921
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Og både Henry og Philip var muggne for de tittlene.

Og jeg klarer ikke helt å synes synd på dem. Arvelige titler er ikke noe jeg støtter bare fordi noen tror at å velge president er like galematias som i USA.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-21, 21:12   #39
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.718
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Og både Henry og Philip var muggne for de tittlene.

Det må da sies å være en bonus.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-21, 15:14   #40
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kong Ingrid Alexandra

Jeg er helt enig. Jeg regner med at de kjente til hvilke fremtidige jobber konene deres ville inneha og da bli putt fordi kona de har høyere rang Jeje, get over it.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no