Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-21, 10:52   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Det er vår og like sikkert som at trekkfuglene kommer, dukker sinte bønder opp i media. Og norske, sinte bønder tømmer et lass tørr møkk foran kommunehuset. På en pressening slik at det blir lett å rydde opp og ikke blir søl. Sannsynligvis de snilleste, sinte bøndene i verden.

Det er en stund siden bøndene flokket seg og drepte folk med høygafler.


Landbrukoppgjøret er landbrukets "lønnsforhandinger" og skaper varierende mengde støy hver eneste år.
Men i år har det vokst opp et grasrotopprør, løsrevet fra faglagene ( Norges Bondelag og Norges Bonde og småbrukarag) #Bondeopprør som krever endring.


Jeg føler at dette opprøret treffer en nerve i landbruket. Stadige nye (og nødvendige) krav og strengere regler. Det i seg selv er veldig bra, men det finnes ikke økonomi i næringa til å følge det opp. Landbruket i Norge er et glansbilde med pill råttent reisverk. Økonomien er så trang og har vært det så lenge at vi står ved et vendepunkt der Norge må bestemme seg for hvor og hvordan maten vår skal produseres. En kan ikke forvente at dagens unge skal jobbe 1,5-2 årsverk på en gård for å produsere mat og i TILEGG jobbe 100% ved siden av som snekker/elektriker/rådgiver/dyrlege/lærer etc. Dette er realiteten i dag. kun 12% lever av gården alene og de forsørger seg og sine på et innkomme godt under hva som regnes som fattigdomsgrensa i Norge.
Jeg tror vært få andre grupper ville akseptert at str på huset eller lønn i annen jobb var relevant når man forhandlet lønn med arbeidsgiver.

Nei, du jobber 5 timer i uka på kveldstid som leksehjelper, derfor får du ikke lønnsøkning i år. Huset ditt ligger i et område med stor verdiøkning så egenkapitalen din er såpass høy og det regner vi nå inn i lønnsgrunnlaget ditt og derfor får du ikke lønnspålegg i år.
Dette er realiteten i landbruket, selv om bonden er selvstedig næringsdrivende er næringa gjennomgående politsk styrt og inntektsgrunnlaget settes av regjering og/eller stortingen hvert år, gjennom landbruksoppgjøret.

Utarmingen av landbuket har pågått i mange, mange år og er ikke så påvirket av hvem som styrer som man skulle tro. Listhaug gjorde noen svært ødeleggende strukturelle grep, men økonomien har vært dårlig lenge før hun og Frp kom i regjering.



Jeg tror FP trenger en skikkelig landbruksdebatt. Og jeg har noe annet jeg skulle gjort, så jeg trenger å prokastinere :jepp:


Så hva tenker du?
Er bøndene sutrekopper i dyre traktorer?
Trenger vi innenlands matproduksjon?
Og, om vi skal holde oss med innenlands matproduskjon, er det greit at den produseres for knapper og glansbilder?




Og til slutt:


Uten bonden ville du vært sulten, naken og edru

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 10:58   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret- bøndene har brutt

Akkurat nå er jeg både sulten og edru uansett. *venterpålunsj

Men helt alvorlig - jeg tror det trengs en ny måte å tenke på i landbrukspolitikken. Jeg ønsker meg en politikk som har fokus på bærekraft, dyrehelse og selvforsyning, og mindre mas om at alt skal være så billig og effektivt.

Jeg husker ikke tallene, men i Norge bruker vi en relativt liten del av inntekten på mat. I det store og hele kan vi fint betale litt mer for maten for at bøndene skal ha en ok inntekt.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 11:16   #3
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.790
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret- bøndene har brutt

Jeg mener det er superviktig at vi har tilgang på god, etisk og kortreist mat. Jeg er av de som er villig til å betale mer, da - det er det dessverre ikke alle som er. Jeg handler på Reko og er bevisst hva jeg handler i butikken også. Selv om jeg unner meg fransk ost og grønnsaker som er importert hvis jeg ikke kan spise norsk.

Men det er vanskelig å forstå landbruksoppgjør for oss som ikke kjenner bransjen. Jeg skjønner at landbruk er mange ulike ting. EN god venn av oss er kornbonde og han har noen intensive perioder vår og høst. Men han kan jo dra på sommerferie og har fri mesteparten av vinteren. Noen andre jeg kjenner, driver med geiter og produksjon av ulike geiteprodukter på gården. De har jo en helt annen hverdag - mye husdyrpass, mye produksjonsarbeid og de blir ikke akkurat rike - selv om de har fått mye kred for produktene sine.

Mitt svar på spørsmålene dine er vel:

Nei, tror ikke det - mange har dyre traktorer, men hvorvidt de sutrer eller ikke, har jeg ingen formening om.

JA! - vi trenger innenlands matproduksjon.
Og så tenker jeg betalingen for produktene er en viktig sak. Dagligvarekjedene i Norge drar inn MYE penger. Er det fordelingen av inntektene vi må gjøre noe med? Hvis jeg betaler 600,-/kg for bra storfekjøtt - hvem er det som får de pengene?

EN liten anekdote om Reko til slutt: Det er stort reke.marked i min kommune. VI har tilgang på en hel masse fantastiske varer der. KJøtt, fisk, honning, frukt, korn, mel, grønnsaker (Reko i slutten av juli er en DRØM!) saft, syltetøy, honning. ferdigprodukter som ferdige matretter, ost, iskrem og skinn og ull etc.
EN jeg kjenner, selger honning på Reko, og hun sier at folk elsker REKO og hun elsker å stå der og distribuere honningen sin, fordi folk er blid og glade.
Jeg digger også REKO. Det er god stemning, hyggelig, jeg føler jeg får tak i unike, bra råvarer og at jeg støtter et landbruk og en matproduksjon som er sunn og bra for både miljøet, bonden, dyrene og meg. Tror jeg. Men REKO er jo bare en dråpe i havet.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 11:17   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret- bøndene har brutt

Jeg syns ikke bøndene er sutrekopper, og at Ola Lie B. Husby gjorde en fantastisk god figur i debatten 4. mai. Alle som så på ham må ha skjønt at bøndene trenger mer av kaka enn de får i dag.

Vi trenger innlands matproduksjon, vi trenger småskalaprodusenter, og vi trenger at det er lønnsomt nok til at det er mulig for en familie å livnære seg på landbruk.

Egentlig hadde vi trengt REKO-butikker, eller bedre nettsider for bestilling, som kan brukes av de som er litt mindre strukturerte i matvarehandlingen sin enn de som handler på REKO. Jeg elsker konseptet, men er elendig til å bruke det, fordi hodet mitt ikke klarer å bestemme seg for om jeg faktisk trenger 30 egg om en ukes tid (når innlegget dukker opp i feeden min).

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 11:18   #5
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret- bøndene har brutt

Jeg er med bøndene.

Men jeg lurer på en ting: hva er med og ikke med i et regnskap fra en gård? Jeg tenker på andel av bolig, transportmidler som brukes både i drift og privat, og evt. andre ting som er spesielt for et gårdsregnskap i forhold til andre typer foretak.

Det er vanskelig for menigmann å vite, og jeg møtes ofte med utsagn som: "bøndene syter, de får billig diesel, boligen er gratis, og de får tilskudd til alt de gjør som kjøp av traktor og utvidelse av fjøs."

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 11:25   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret- bøndene har brutt

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Egentlig hadde vi trengt REKO-butikker, eller bedre nettsider for bestilling, som kan brukes av de som er litt mindre strukturerte i matvarehandlingen sin enn de som handler på REKO. Jeg elsker konseptet, men er elendig til å bruke det, fordi hodet mitt ikke klarer å bestemme seg for om jeg faktisk trenger 30 egg om en ukes tid (når innlegget dukker opp i feeden min).

Dette er litt på siden av saken, men har du sett dyrket.no? Vi kjøper alt av kjøtt, fisk og egg derfra, og det fungerer bedre enn Fritt&Villt som vi brukte før, nettopp fordi vi ikke må planlegge så himla langt frem i tid.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 11:32   #7
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret- bøndene har brutt

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Dette er litt på siden av saken, men har du sett dyrket.no? Vi kjøper alt av kjøtt, fisk og egg derfra, og det fungerer bedre enn Fritt&Villt som vi brukte før, nettopp fordi vi ikke må planlegge så himla langt frem i tid.

Dette må jeg sjekke ut! Har handlet på REKO en gang, men det blir for mye logistikk både med bestilling og henting.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 11:48   #8
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Helt ærlig, så tror jeg at bøndenes sak gjøres usexy av at det er så hinsides komplisert å følge med på oppgjørene. Vi skjønner ikke hva det betyr, men gjetter at bøndene får forferdelig mye penger, når det er snakk om statlige overføringer, og vi skjønner ikke hva målpriser betyr. Vi klarer ikke å regne ut en normal årslønn for en bonde, når man skal ha med traktoren og eiendommen og hvilken måte det drives bruk på.

Jeg er for lokalt landbruk og selvforsyning (#pessimist), og mener at matproduksjon burde være et yrke man kan leve av. Det ville også gjort underverker for dyrevelferden, tenker jeg, om ikke bønder måtte halse fra fjøset til lærerjobben.

(Samtidig har vi en del bønder her jeg bor som er så utrolig usmakelige i storbonde-SP-dieselbilretorikken sin, at de støter fra seg mange av de som idealistisk sett kunne talt deres sak og lagt igjen mye penger i ekstra gode lokalproduserte matvarer.)

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 12:09   #9
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Jeg er gift med en bonde, men kjenner at jeg kan altfor lite om jordbruksoppgjøret.

Det jeg vet er at vi blir ikke rike av å drive denne gården. Mannen jobber fullt ved siden av gårdsbruket. Vi er heldige som har svigerfar (som blir 82 år i år) som bidrar mye, og det hjelper veldig på. Hadde det ikke vært for han, så hadde jeg knapt sett mannen min.

Gårdsdrift stjeler vanvittig mye familietid. Hver helg, hver ettermiddag går med til gårdsdrift. Vi reiser aldri bort i påsken, vinterferien eller høstferien. Vi har ikke hytte på fjellet eller ved sjøen, fordi vi har ikke tid til å bruke den.

Samtidig ser jeg at ungene er heldige som får vokse opp på gården, får være med i fjøset fra de er bittesmå babyer. Får dele lekegrind med lam som trenger litt ekstra omsorg, oppleve å se nytt liv komme til verden, og får delta og hjelpe til med dette.

Men det er lite å bli rik på. Leverer man en vær til slakt kan man risikere å gå i minus på oppgjøret. En sau på et par år får man kanskje betalt noen ører pr kg.
Prisen for et lam er omtrent den samme i kroner, som den var på 80-tallet i følge min mann.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 12:12   #10
Timar
Bør lage seg en tittel selv
 
Timar sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.407
Blogginnlegg: 56
Timar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de flesteTimar er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Takk for at du tar opp denne diskusjonen, Floksa!

Jeg har vokst opp på landet, med en lærerfar som hadde korn på si. Som han sa, hvis ikke traktoren eller skurtreskeren trengte reparasjoner det året, så gikk utgifter og inntekter fra korn akkurat i null. Og da er ikke arbeidet regnet inn.

Jeg mener at man selvfølgelig skal kunne leve av å være bonde! Men moderne landbruk fordrer nok at folk har forretningsforståelse og evner å produsere det folk ønsker å betale for, på en effektiv måte. Det funker nok i liten grad å arve et gårdsbruk og videreføre det på samme måte som foreldre har gjort i en generasjon. Uten at jeg vet om det i det hele tatt er noen som gjør det lenger. De aller fleste av disse småbrukene blir vel lagt ned og jorda leid ut til storbonden i bygda.

Jeg lurer på hvordan forholdet mellom overføringer til landbruket og fortjeneste til matprodusenter og dagligvarebaroner er. Det er jo ikke bøndene som sitter igjen med pengene, men jeg mistenker at de som eier de store dagligvarekjedene tjener greit på at staten sponser landbruket så de kan selge produktene sine til en lav pris.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 12:14   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.


Men det er vanskelig å forstå landbruksoppgjør for oss som ikke kjenner bransjen. Jeg skjønner at landbruk er mange ulike ting. EN god venn av oss er kornbonde og han har noen intensive perioder vår og høst. Men han kan jo dra på sommerferie og har fri mesteparten av vinteren. Noen andre jeg kjenner, driver med geiter og produksjon av ulike geiteprodukter på gården. De har jo en helt annen hverdag - mye husdyrpass, mye produksjonsarbeid og de blir ikke akkurat rike - selv om de har fått mye kred for produktene sine.

Mitt svar på spørsmålene dine er vel:

Nei, tror ikke det - mange har dyre traktorer, men hvorvidt de sutrer eller ikke, har jeg ingen formening om.

JA! - vi trenger innenlands matproduksjon.
Og så tenker jeg betalingen for produktene er en viktig sak. Dagligvarekjedene i Norge drar inn MYE penger. Er det fordelingen av inntektene vi må gjøre noe med? Hvis jeg betaler 600,-/kg for bra storfekjøtt - hvem er det som får de pengene?
.


Man regner årsverk også i landbruket. Tallene har jeg ikke i hodet, men min gård er ca 4 årsverk.

Det betyr at kornbonden "din" også her en årsverksbrøk. Om han jobber 12 timer i døgnet i 100 dager (12-16 timers dag er helt vanlig i travle perioder altså) jobber han 1200 timer. Et landbruksårsverk er 1800ish timer.

Mens geitebonden som regelr har noe flatere arbeidsbelastnig, 6-8 timer pr dag hele året og med arbeidstopper i kjeinga og i slåtten. Når man da snakker om inntet i landbruket er det årsverket som "teller". Har man to årsverk med geit har man høyere inntekt enn 0,8 årsverk med korn feks.

(Har man flere årsverk med korn har man mye jobb vintertid også, med reperasjoner, vedlikehold osv.)Eller ikke da, for geit er virkelig dårlig betalt.


Om du betaler 600kr kg for godt storfekjøtt fra Gilde på Rema er det Reitan som får en god del av fortjenesten, men bonden får også noe, betaler du 600kr for utenlands kjøtt sitter Reitan igjen med stort sett hele potten, samme om du handler EMV kjøtt. Betaler du 600kr kg på Reko går det meste til bonden.



Mitt evige mantra er kjøp norskt, kjøp samvirke ( TINE; Gilde, Prior etc) og styr langt unna EMV. Nå som Reko er i ferd med å etablere seg som kanal så vil jeg si

Kjøp Norskt
Bruke Reko ringer
Kjøpt Samvirkevarer
Styr unna EMV. Alltid.


Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Jeg er med bøndene.

Men jeg lurer på en ting: hva er med og ikke med i et regnskap fra en gård? Jeg tenker på andel av bolig, transportmidler som brukes både i drift og privat, og evt. andre ting som er spesielt for et gårdsregnskap i forhold til andre typer foretak.

Det er vanskelig for menigmann å vite, og jeg møtes ofte med utsagn som: "bøndene syter, de får billig diesel, boligen er gratis, og de får tilskudd til alt de gjør som kjøp av traktor og utvidelse av fjøs."


Når inntekt regnes er privat "trukket fra". Vi skatter for bolig (gratis du liksom ) og alt som brukes fra gården (melk, kjøtt, egg, ved etc).
Andelen av strøm, telefon, bil etc som regnes som privat er skilt fra. Lån og utgifter til det er det også trukket fra en del til bolig og evt bil. Så selv om det er sauset sammen i det daglige er det svært tette skott regnskapsmessig. Vi får ikke igjen momsen på dopapiret liksom.
Her bruker vi strøm for ca 20.000kr i mnd i vinterhalvåret.

Da bruker de en mal for å regne ut hvor mye som går til privat bruk og hvor mye som utgiftsføres og går inn i gårdens regnskap.



Men det er ganske klart at uten slike "fordeler" ville det vært umulig å drive. Ulempen er at huset er ikke verd en dritt ved salg.

Vi kjøpte nabogården. To bolighus. Fjøs og jord. 2 mill.

Så ja, man bor jo billig. Men du får ikke solgt bare huset.



Å bruke avgftsfri diesel på privat kjøretøy er straffbart og etter at de tilsatte sporstoffer i avgiftsfri diesel som vises også lenge etter at man har fylt slik er bruk av avgiftsfri diesel på privatbilen lik null. Så nei, vi har ikke billig drivstoff.

Man får ikke tilskudd eller støtte til kjøp av traktor, men Innovasjon Norge gir støtte til bygging av fjøs, innenfor svært snevre rammer.

Sist vi bygde bygde vi for å øke produksjonen. Da krevde innovasjon Norge at en av oss skulle ut i jobb ved siden av, da gårdsdrifta ikke ville gi nok inntekt. Vi bygde da for 4 årsverk og kravet var at en av oss i tillegg skulle jobbe utenom. Det er realiteten i slik støtte.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 12:18   #12
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.446
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Takk for at du tar opp denne diskusjonen, Floksa!

Jeg lurer på hvordan forholdet mellom overføringer til landbruket og fortjeneste til matprodusenter og dagligvarebaroner er. Det er jo ikke bøndene som sitter igjen med pengene, men jeg mistenker at de som eier de store dagligvarekjedene tjener greit på at staten sponser landbruket så de kan selge produktene sine til en lav pris.


Jeg så en påstand om at Reitangruppen kunne møte bøndenes krav i årets forhandlinger (2,4 milliarder mener jeg) og FORTSATT gå flere milliarder i overskudd. Skal se om jeg finner kilden til det. Men jeg tror du er inne på noe der altså.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 12:23   #13
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Jeg heier på bøndene!

Det er kjempeviktig med matproduksjon her til lands og jeg fatter og begriper ikke hvordan butikk-kjedene har fått et sånt grep rundt markedet at matprisene har mangedoblet seg mens bondens andel nærmest står stille.

At bolighus og uthus er mer verdt på papiret gir jo ingen inntekt, så at det beregnes sånn er det kjempeviktig å få frem. Dyr eller billig traktor gir heller ikke inntekter, selv om kanskje den dyre er mer driftssikker og gjør jobben mer effektiv.

Avkortning mot inntekt fra bi-jobber hører heller ingen sted hjemme.

Sånt tror jeg ikke folk flest kan noe om, dere trenger faktainfo ut til folket med kulepunkter sånn at det blir stor aksept for sakene.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 13:00   #14
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.693
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Jeg er også gift med en bonde, og bor på gård. Vi driver med korn og skog. Begge jobber 100% ved siden av gården.

Ja, det er ekstremt hektisk i perioder. Det kveler alt av familieliv i perioder. Virkelig. Og det er ekstremt væravhengig. Og når onna er ferdig, så må alt av utsyr vedlikeholdes. Ikke en krone av eventuelt overskudd går over i private ting. Det går til å utbedre bygninger, utstyr og maskiner.

Jeg sammenligner det litt med en ekstremt dyr og tidkrevende hobby. Det er en kulturarv da. Og gleden ved å se det vokser og gror er nok det som driver mannen min aller mest. Men det finnes ikke penger å tjene på det. Ikke ei krone. Han skal passe den vanlige jobben sin i onna også, så det er noen drøye arbeidsuker i perioder ja.
Nå kan foreløpig svigerfar fortsatt hjelpe til litt, og poden fyller snart 16 så han er under opplæring. Jeg har tatt traktorkurs for damer, så jeg kan også bidra med enkle ting.

Det er en voldsom jobb som skal gjøres på kort tid.

Og hva det koster å vedlikeholde! Vi har et hus på 350 kvm i grunnflate, hvor eldste delen av det er bygget på slutten av 1600 tallet. Det koster litt med vedlikehold altså. Vi har de siste to årene restaurert verandaen som går over 2 etasjer. Vi kunne ikke akkurat reise på Maxbo for å kjøpe materialer, og vi kunne ikke ha en hvilken som helst snekker til å gjøre jobben. Materialer måtte spesialbestilles, og noen deler måtte vi sende til vestlandet for å få rekonstruert og sendt nytt tilbake. Det kostet oss 1 million over 2 år. For at verandaen skulle være trygg å gå på. Vi kunne det siste året ikke ha folk på den, for vi var redd de skulle tråkke gjennom råtne planker.

Det er ikke bare-bare med sånne gamle gårdshus. Selv enkle ting kan koste ekstremt mye å fikse på.

Og nei, vi kjører ikke avgiftsfri diesel på annen traktorer og treskere. Noe annet er straffbart faktisk. Folk aner ikke hva de snakker om når de mener bønder syter og får tilskudd opp etter øra. Kommer jeg utfor folk som begynner sånn, så bare sier jeg "ja vel", også går jeg. For de vil heller aldri forstå hvilken kamp det er.

Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 16:46   #15
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Hva betyr EMV, Floksa?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 16:48   #16
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Dette er superviktig, og veldig interessant. Men hva betyr EMV?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 16:53   #17
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Egne Merke Varer?

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 17:41   #18
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Jeg har vokst opp med en far som var fylkesleder i bondelaget og min søster og mannen driver melkeproduksjon. Så jeg handler gilde, tine osv. Ligger i ryggmargen. Reko og småskala er fint det,men det er virkelig en dråpe i havet og er mer som et utstillingsvindu for norsk landbruk. Folk må kunne leve av yrket sitt og jeg synes at det er viktig at vi klarer å ta vare på egen matproduksjon og kulturlandskap.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 17:58   #19
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.456
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Egne Merke Varer?

Ja. Type First Price og slikt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-21, 18:22   #20
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Landbruksoppgjøret - bøndene har brutt

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ja. Type First Price og slikt.

Jeg har lurt litt påhvordan bøndene stillee seg til coop sine emv.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no