Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vektkrav i hoppsporten

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-21, 11:35   #21
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

Jeg synes det blir to forskjellige ting. Ingen har pålagt Maren noe, hun kunne like gjerne ha vist at man kan være glad i idretten sin og stille til start med noen kilo for mye? Jeg synes jo hun i større grad legger press på andre/yngre utøvere, ved å si at når hun veier litt for mye til å bli best, så er det ikke vits å starte. Det er jo hun som skaper et inntrykk av en øvre vektgrense hvor det ikke er noen.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-21, 12:21   #22
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.754
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

Leste jeg et sted at Maren Lundby ønsket vektklasser i hopp på lik linje med kampsporter? På den måten kan de som ikke er født med "skihopperkropp" også vinne, i sin klasse. Jeg spør fordi jeg skummet en overskrift pluss litt til, bare.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-21, 12:45   #23
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.615
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det jeg ikke forstår er at Maren Lundby gis heltestatus for å gå ut med at hun er for tung til at hun har lyst til å drive idretten sin denne sesongen. Mens f eks. Ingvild Flugstad Østberg er gitt startnekt fordi hun ikke oppfyller helsekravet i sin idrett, uten at jeg har sett henne hylles for å være åpen om det. Jeg synes Maren Lundby-saken er så opphauset.

Maren Lundby får særdeles velfortjent positiv oppmerksomhet fordi hun ikke er villig til å risikere helsa si for å kunne konkurrere i år. Jeg synes det viser en imponerende styrke og evne til å ta gode beslutninger om egen helse i en situasjon hvor hun står i et sterkt press.

Østberg klarte dessverre ikke å ta det valget på samme måte og helseteamet i landslagsapparatet måtte dermed ta beslutningen for henne. Hun har heldigvis fått mye positiv oppmerksomhet for åpenheten sin. Jeg tror det er minst like viktig å fortelle om de gangene man ikke klarer å ta vare på seg selv som de gangene man tar gode beslutninger.

Det som gjør Maren-saken spesiell er at det kanskje blir lettere for andre idrettsutøvere å velge å stoppe opp for egen helses skyld i stedet for å bli dratt videre og videre i en usunn spiral. Hun er et stort forbilde for mange.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-21, 12:49   #24
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

Maren-saken blir vel også litt "opphauset" av at hun nå deltar på skal vi danse og er dermed en del av lørdagsunderholdningen. Tror dessverre ikke at denne saken hadde fått så mye oppmerksomhet hvis ikke.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-21, 12:50   #25
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

Men hun må ikke risikere helsa for å delta. Hun kan delta med den vekten hun har. Hun kan derimot antagelivis ikke vinne. Men det er noe annet. Det deltar hvert år tusenvis av utøvere i idretter de aldri kan bli best i.

I en artikkel på TV2.no står det igjen at hun trekker seg som følge av «beinharde vektkrav». Det er det jeg mener gir inntrykk av at hun har blitt rammet av en maxgrense.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-21, 13:06   #26
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.615
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

I et OL handler det om å vinne medaljer. Hvis hun hadde valgt å delta i Beijing, hadde jo åpenbart presset om å gå ned i vekt økt, fordi hele Norge hadde forventet at hun kom hjem med gull. Konsekvensen av det presset kunne ført til at hun valgte usunne snarveier for å gå ned i vekt, og det ville hun ikke risikere.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-21, 13:48   #27
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

Det deltar hvert OL deltagere som ikke har sjangs til å vinne medalje, men når man er den regjerende oOLmesteren så er det andre forventinger som stilles enn om man aldri har hatt sjangs, så ja, hun ville vært utsatt for et press og en forventing om forsvare gullet dersom hun stilte.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-21, 14:14   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.114
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

Hvis jeg har skjønt det riktig, så er det den alternative treningen hennes etter skade, som har gjort at hun har blitt "tung"? Noen er jo laget sånn at de lett bygger tung muskulatur, og da er det jo ikke lett å bli en "lett og spretten sprett", som er den optimale kroppstypen for en skihopper. Jeg stusser litt over premisset om at hun vil måtte gå usunt ned i vekt, for det er jo fire måneder til OL, og SÅ mange kilo er det vanskelig å se at det kan være snakk om? Men det er antagelig vanskelig å kombinere vektnedgang og den nødvendige treningen, for hennes kroppstype og skadehistorikk.

Det er vel noen idretter som skiller seg ut her. For i utholdenhetsidretter så vil det rett og slett ikke lønne seg å være usunt tynn, i lengden. Fordi de skal yte over lang tid. Både på trening og i konkurranse. Tvert i mot, så jobber de fleste av dem noe voldsomt med å stappe i seg nok mat. Det er selvsagt ikke noen fordel å bære med seg mange kilo ekstra heller, men for de fleste vil en ganske sunn "slank og sterk" vekt være det som fungerer best. For hoppere, så er det optimalt å være så lett som bare mulig, kombinert med så eksplosiv muskulatur som mulig. Den skal jo bare fungere i noen sekunder. Og da er det kroppstyper som klarer å bli veldig eksplosive uten å bli veldig tunge, som har en fordel.

Og så er det vektklasseidrettene, som kommer med sine egne utfordringer (hurtigslanking ned i vektklasse).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-21, 14:24   #29
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.615
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hvis jeg har skjønt det riktig, så er det den alternative treningen hennes etter skade, som har gjort at hun har blitt "tung"? Noen er jo laget sånn at de lett bygger tung muskulatur, og da er det jo ikke lett å bli en "lett og spretten sprett", som er den optimale kroppstypen for en skihopper.

Ja, sånn har jeg forstått det også.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg stusser litt over premisset om at hun vil måtte gå usunt ned i vekt, for det er jo fire måneder til OL, og SÅ mange kilo er det vanskelig å se at det kan være snakk om?

Jeg leser henne som at hun velger å være better safe than sorry. Altså at hun erkjenner at å satse mot OL vil øke sannsynligheten for at hun blir fristet til å «ta noen snarveier», som hun kaller det, for å oppnå matchvekt. Spesielt når hun beveger seg i et miljø som er så fokusert på vektnedgang som hoppmiljøet. Det er så fort gjort at det bikker over, og det vil jeg tippe at hun har opplevd mange ganger i idrettsmiljøet sitt.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-21, 15:08   #30
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men hun må ikke risikere helsa for å delta. Hun kan delta med den vekten hun har. Hun kan derimot antagelivis ikke vinne. Men det er noe annet. Det deltar hvert år tusenvis av utøvere i idretter de aldri kan bli best i.

I en artikkel på TV2.no står det igjen at hun trekker seg som følge av «beinharde vektkrav». Det er det jeg mener gir inntrykk av at hun har blitt rammet av en maxgrense.

Med dette siste der setter du ord på det jeg tenker. Uansett om det er hennes eller medias formulering. Jeg synes at det hadde vært bra om de klarte å formulere seg på en klarere måte.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-21, 15:53   #31
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vektkrav i hoppsporten

Men på mange måter er bmi på 21 maksgrense. Du skal ikke veie så mange gram over det og ha en sjanse i verdenstoppen. Det er jo en grunn til at flertallet av hoppere velger å ha en bmi under 21 og heller hoppe med kortere ski.

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no