Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er klimarapporten en "wake-up call"?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-21, 09:19   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er klimarapporten en "wake-up call"?

Jeg greier ikke å skjønne at dette er en "wake up call"? Jeg er selvsagt enig i at vi har klimakrise, men det har jeg fått med for årevis siden, så at det er noe "nytt" her? Tja?

Men jeg tar gjerne innspill om det er noen andre som opplever rapporten som "dramatisk" (hos meg er det klimakrisen som er dramatisk, ikke rapporten)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 09:23   #2
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

For meg ser det ut som om noen roper enda høyere for å bli hørt over koronaproblematikk og -vaksinering.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 09:39   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

For meg ser det ut som om noen roper enda høyere for å bli hørt over koronaproblematikk og -vaksinering.

Ja, ser også at mange (ca 450?) har meldt seg inn i MDG etter at rapporten kom ut, så det er kanskje en wake-up call for noen?

(Og trodde ikke jeg kom til å si det, men er faktisk enig med AP i at det viktigste ikke er å avvikle oljenæringen, men styrke den alternative energinæringen. Kundene kommer til å "forlate" oljenæringen av "seg selv", så det å legge inn masse ressurser på avvikling er symbolpolitikk)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 09:43   #4
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Den er en wake-up call fordi vi ser at vi må redusere utslippene enda raskere enn i tidligere rapporter, noe som vil ha massiv påvirkning på tempoet vi må utvikle teknologi, politikk, virkemiddelapparat osv. I tillegg kommer forskjellen mellom 1,5C og 2C-sceanrioene enda tydeligere frem mtp irreversible konsekvenser.

Disclaimer: har ikke lest hele rapporten.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 09:43   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Dette kan ikke være noe nytt for mennesker som har fulgt med, men det smeller nok litt mer når FNs generalsekretær direkte ber land om å slutte å lete etter olje og gass. Stort tydeligere går det vel ikke å si det, rett og slett.

Veien dit for Norges del er jo kronglete og vond, det har vi visst lenge. At det haster har vi også visst, jeg forventer vel egentlig litt mer pønsj i klimadebatten i valgkampen nå.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 09:44   #6
Ruslebiffen
biffvase
 
Ruslebiffen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 2.837
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

(Og trodde ikke jeg kom til å si det, men er faktisk enig med AP i at det viktigste ikke er å avvikle oljenæringen, men styrke den alternative energinæringen. Kundene kommer til å "forlate" oljenæringen av "seg selv", så det å legge inn masse ressurser på avvikling er symbolpolitikk)

Enig. Men man bør nok se på f.eks skattemodellen i Norge for oljenæringen.

__________________
2010 2012
Ruslebiffen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 09:44   #7
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

(Og trodde ikke jeg kom til å si det, men er faktisk enig med AP i at det viktigste ikke er å avvikle oljenæringen, men styrke den alternative energinæringen. Kundene kommer til å "forlate" oljenæringen av "seg selv", så det å legge inn masse ressurser på avvikling er symbolpolitikk)

Vi kan ikke legge ned arbeidsplasser før det er reelle, bærekraftige alternativer. Og da tenker jeg bærekraft i videste forstand. Vi må ha noe å leve av. Sånn som det ser ut nå fortsetter hele verden som før, med unntak av Europa, som raserer egen økonomi på symbolpolitikk.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 09:50   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Den er en wake-up call fordi vi ser at vi må redusere utslippene enda raskere enn i tidligere rapporter, noe som vil ha massiv påvirkning på tempoet vi må utvikle teknologi, politikk, virkemiddelapparat osv. I tillegg kommer forskjellen mellom 1,5C og 2C-sceanrioene enda tydeligere frem mtp irreversible konsekvenser.

Disclaimer: har ikke lest hele rapporten.

Dette, bare at jeg ikke har lest noe i rapporten ennå.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 14:23   #9
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Det er jo ikke noe nytt dette. Det ropes bare litt høyere.
Får jeg følelsen av, ihvertfall. Forskerne har jo hatt klar tale i mange år - vi må redusere utslippene våre. Det krever omlegging til grønn energi over hele kloden. Vi trenger å hente elektrisitet fra miljøvennlige alternativer, vi trenger å få bil, båt og fly over på elektriske alternativer. Men vi kan ikke kutte eksisterende arbeidsplasser i oljenæringen før vi har reelle alternativer andre steder.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 14:27   #10
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.436
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Om jeg har forstått rett er vel det nye i denne rapporten at vi nå kan si med sikkerhet at klimaendringene allerede er i gang, og at økning ekstremvær vi ser over hele jorden ikke er tilfeldig men faktiske effekter av dette. Også er de mye tydeligere og mer detaljerte på hvilke endringer vi kan vente fremover i hvilke deler av verden.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 14:31   #11
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Enig. Men man bør nok se på f.eks skattemodellen i Norge for oljenæringen.

Ja, jeg også mener det bør gjøres ting mtp oljenæringen (blant annet bør vi slutte å lete etter mer olje), men dette med å sette en sluttdato som AUF ønsker seg er litt bakoverstrebersk. (Når jeg slanker meg så fokuserer jeg på alt det gode jeg kan spise, ikke på alt det gode jeg IKKE kan spise. Kanskje litt "barnslig" sammenligning, men jeg tror at det å øke fokus på det vi må gjøre mer av er et gode)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 14:34   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Fakse: Mulig jeg er et geni, men jeg hadde fått det med meg før rapporten (Jeg er enig. Det er viktig at dette sies så tydelig og direkte og fra de rette folkene men de som styrer MÅ ha fått med seg dette for lenge siden)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 14:37   #13
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Tja. Kanskje ikke for FP folka, men resten av landet bør snart våkne…
https://www.aftenposten.no/norge/i/V...d-usa-og-saudi

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 14:50   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.445
Blogginnlegg: 4
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Tja. Kanskje ikke for FP folka, men resten av landet bør snart våkne…
https://www.aftenposten.no/norge/i/V...d-usa-og-saudi

For min del holder det at politikerene våkner .... men jeg skjønner at det er greit å ha folket bak seg
Super lenke Floksa - takk sjal du ha!

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 14:57   #15
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.447
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

For min del holder det at politikerene våkner .... men jeg skjønner at det er greit å ha folket bak seg
Super lenke Floksa - takk sjal du ha!

Vi får ikke politikere som tar klima på alvor når velgermassen ikke tror på klimaendringene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 15:10   #16
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.627
Blogginnlegg: 259
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi får ikke politikere som tar klima på alvor når velgermassen ikke tror på klimaendringene.

Det tror jeg også.

Jeg blir veldig opprørt av at så mange fremdeles synes dette er noe man kan la være å tro på. Og håper at denne rapporten kan være tung nok til at noen skeptikere kan revurdere hva de tror på, i lys av hvordan media og politikere håndterer materialet.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 15:19   #17
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Jeg er veldig glad for at de har gått bort fra å snakke om menneskeskapte klimaforandringer, til å snakke om klimaforandringer, jeg tror/håper det er øettere å få med seg folket på det.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-21, 16:02   #18
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.797
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er klimarapporten en "wake-up call"?

Opprinnelig lagt inn av Mex, her.

Det er jo ikke noe nytt dette. Det ropes bare litt høyere.
Får jeg følelsen av, ihvertfall. Forskerne har jo hatt klar tale i mange år - vi må redusere utslippene våre. Det krever omlegging til grønn energi over hele kloden. Vi trenger å hente elektrisitet fra miljøvennlige alternativer, vi trenger å få bil, båt og fly over på elektriske alternativer. Men vi kan ikke kutte eksisterende arbeidsplasser i oljenæringen før vi har reelle alternativer andre steder.

Det er mye som tyder på at olje ikke kommer til å være lønnsomt i særlig mange år til, så rask omstilling må til - ikke bare for å redde klimaet, men også for å redde økonomi og arbeidsplasser:
https://www.nrk.no/urix/tina-saltved...en_-1.15516444

Vårt samfunn har alt som skal til for å kunne omstille seg og det er ingen grunn til å vente. Snart valg folkens!

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no