Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Beste plassering av komfyr?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-10, 01:17   #1
Prilla
Superduperaktiv
 
Prilla sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 554
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Beste plassering av komfyr?

Spekulerer på det nå jeg. Er det best å ha den i et høyskap litt opp i høyden, eller er det like greit med komfyr ved gulvet?
Dere som har prøvd begge deler, hva er best?
Hadde egentlig bestemt meg for å ha komfyren opp i høyden, i kjøkkenet vi planlegger, men får mer benkplass om den kan plasseres under benken...
Men er det store fordeler med komfyr i høyden må den ekstra benkplassen vike!

__________________
"If you really want to do something, you'll find a way. If you don't, you'll find an excuse."
- Jim Rohn
Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 13:35   #2
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.472
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Jeg har ikke prøvd komfyr i høyden, er helt fornøyd med å ha den under benken, lita som jeg er. Ser for meg at komfyr "over benk" ville gjøre det vanskeligere å røre/snu/vende på maten inni der og kanskje vanskeligere å ta ut flytende (suppe i leirgryte f.eks.) uten å bikke det over.

Hvis jeg var en halvmeter høyere, så ville jeg kanskje ha en annen mening.

Oppvaskmaskin i høyden, deimot, det syns jeg var genialt.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 13:43   #3
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Jeg syns ikke komfyr i høyden er så fantastisk som mange skal ha det til, det vi har er skinner så du kan dra brettene helt ut uten å holde på de. Da får du god oversikt ovenifra, og det er lett å ordne med maten i ovnen.



Disse monterer man inne i ovnen, altså.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 14:13   #4
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Har hatt begge deler, hadde aldri valgt under benken igjen, om jeg hadde noe valg.

Meget greit og ha den såpass høyt, da mine unger ikke lar seg stoppe av barnesikring ol. Nå er det hvertfall litt verre og komme til, innen minsten har fått tripptrappen bort og klatret opp så har jeg fått det med meg. Mens når vi er hos andre, så åpner han alltid opp og tar ut brett og rister. Heldigvis så har han aldri gjort det mens varmen har vært på, da er jeg på ham som en hauk.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 15:43   #5
Sokk
trøtt
 
Sokk sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 2.449
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

I benkehøyde, uten tvil! Jeg er heller ikke spesielt høy, men får full oversikt inni komfyren vår. Fint i forhold til barnesikring også, som krystallklart nevner. Vi flyttet fra komfyren vår i benkehøyde og inn i nytt hus, og det første vi gjorde var å kjøpe innbyggingsovn og skap til den.

__________________
04 07

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 15:48   #6
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Jeg har hatt i arbeidshøyde i et halvt år nå, og det er oppskrytt, spør du meg. Jeg ville heller hatt under kokeplaten igjen, sånn som jeg hadde før. Det koster meg ikke en kalori å bøye meg litt de gangene det trengs.

Nå er den som sagt i arbeidshøyde. Klumsete, vanskelig å få ting ut og inn uten å brenne seg, og altfor lett å komme borti døra med armene når den står åpen. Jeg er livredd hver gang jeg skal ta noe ut. Håpløst.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 16:18   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Jeg kjenner jeg er veldig glad for alle dere som sier dere foretrekker under benken. Jeg har nemlig prøvd og prøvd og planlegge kjøkken med ovn i høyskap, men får bare ikke plass.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 20:19   #8
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Jeg kan ikke se noe negativt med å ha den under kokeplaten/ benken. Og jeg ser minst to ulemper med å ha den i benkehøyde. Dessuten, hvis man har den sammen med kokeplatene, så har man all matlaging på ett sted, og da kan man dele kjøkkenet inn i de tre sonene matlaging, oppvask og oppbevaring.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 20:33   #9
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.174
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Har hatt begge deler, og trives best med å ha den under midjehøyde (og jeg er relativt høy).
Som Hyacinth opplevde jeg også at jeg brant meg og kom borti rundtomkring adskillig mer når den var høyt plassert.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 21:45   #10
Prilla
Superduperaktiv
 
Prilla sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 554
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Tusen takk for alle svar!
Høres bra ut at så mange av dere synes ovn over benk er oppskrytt, blir mye enklere å få plass til alt med ovn under benk.
Da er det bare å starte IKEA home planner igjen.....

__________________
"If you really want to do something, you'll find a way. If you don't, you'll find an excuse."
- Jim Rohn
Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:34   #11
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Jeg er veldig glad i min komfyr i høyden, men ok med benkeplass står hakket høyere!

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:39   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Jeg syns høyden er best, men jeg er 176 cm lang.

Nå må jeg spørre om noe norskt. Jeg skulle kalle det vi snakker om her for ovn ikke komfyr. Komfyr for meg er noe som ser ut som nedenstående:

Kan noen forklare dette for en ytlenning?

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:45   #13
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.864
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Ja, Pelen. Det er det samme på norsk. Mange blander, men en komfyr er det som er på bildet. En stekeovn er det vi snakker om i denne tråden.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 22:51   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Jeg ville ikke hatt i benkehøyde hvis det gikk bekostning av verdifull benkeplass, men ellers ville jeg definitivt hatt det. MEN - da med sideåpning eller vogn (vi har sistnevnte). Stekeovn med gammeldags åpning er ikke det optimale i benkehøyde.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 23:10   #15
Prilla
Superduperaktiv
 
Prilla sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 554
Prilla er populærPrilla er populærPrilla er populær
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Nå må jeg spørre om noe norskt. Jeg skulle kalle det vi snakker om her for ovn ikke komfyr. Komfyr for meg er noe som ser ut som nedenstående:

Kan noen forklare dette for en ytlenning?

Ja, du har selvfølgelig helt rett, jeg som tulla litt her...

__________________
"If you really want to do something, you'll find a way. If you don't, you'll find an excuse."
- Jim Rohn
Prilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-10, 23:15   #16
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.390
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Opprinnelig lagt inn av Prilla, her.

Ja, du har selvfølgelig helt rett, jeg som tulla litt her...

Det gjør da vel ikke. Jeg vill bare sjekke at det ikke var jeg som hadde tatt feil i de 13 årene som jeg har bodd i Norge.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 09:12   #17
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

I høyden er genialt, men benkplass er også nødvendig.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-10, 09:21   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Opprinnelig lagt inn av krystallklart, her.

Har hatt begge deler, hadde aldri valgt under benken igjen, om jeg hadde noe valg.

Meget greit og ha den såpass høyt, da mine unger ikke lar seg stoppe av barnesikring ol. Nå er det hvertfall litt verre og komme til, innen minsten har fått tripptrappen bort og klatret opp så har jeg fått det med meg. Mens når vi er hos andre, så åpner han alltid opp og tar ut brett og rister. Heldigvis så har han aldri gjort det mens varmen har vært på, da er jeg på ham som en hauk.

SÅ enig! Der vi bodde før var den under, nå er den i høyden og jeg går aldri, aldri tilbake. Det er jo bare stress å måtte bøye seg ned for å hente ut ting, og ikke minst vasking av ovnen, det er også mye enklere i høyden synes jeg. Slipper å ligge på kne og vaske. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i alt det negative folk skriver? Jeg har aldri hatt noen negativ erfaring med å ha den i høyden, tvert imot.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 00:22   #19
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.033
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Jeg har prøvd begge deler, og har den nå i høyden. Kommer aldri til å ha den under benken igjen. Greit å slippe å stå på kne når den skal rengjøres, og toåringen når ikke opp til de spennende knappene.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-10, 09:05   #20
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Beste plassering av komfyr?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

SÅ enig! Der vi bodde før var den under, nå er den i høyden og jeg går aldri, aldri tilbake. Det er jo bare stress å måtte bøye seg ned for å hente ut ting, og ikke minst vasking av ovnen, det er også mye enklere i høyden synes jeg. Slipper å ligge på kne og vaske. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i alt det negative folk skriver? Jeg har aldri hatt noen negativ erfaring med å ha den i høyden, tvert imot.

Jeg lurer på om behovsforkjellene våre bunner litt i forskjellen på hvordan vi rengjør ovnen

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no