Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-07, 14:11   #1
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Rødme

Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Litt snodig spørsmål kanskje. Vi har 14 mm merbauparkett. Dyr var den da vi kjøpte for ca 5 år siden og stygg er den. Jeg er drittlei. Vi har lyse vegger, gardiner og møbler. Men det er mørkt her allikevel. Dette har sikkert med lys og vinduer også, men at parketten stjeler lys og gjør rommet mørkere. Det er jeg overbevist om. At jeg på tross av forsikringer da vi kjøpte den, mistenker treverket og komme fra steder jeg ikke ønsker at den skal komme fra, er en annen sak. Men ikke uviktig.

Før vi tar avgjørelsen om hvorvidt vi skal bytte den ut med eikeparkett, vil jeg gjerne høre om det finnes muligheter for å gjøre parketten lysere? Slipe og beise? Male? Slipe og bleke? Noen med erfaring?

Slik ser parketten vår ut forresten:

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 14:20   #2
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Det er en fin parkett, vi har sånn på kjøkkenet.
Men ja den er jo ganske mørk.
Ang behandling så kommer jeg ikke på noe smart.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 14:32   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Jeg syns den så fin ut jeg. Men det var jo ikke akkurat noe konstruktivt svar.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 14:35   #4
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

At jeg på tross av forsikringer da vi kjøpte den, mistenker treverket og komme fra steder jeg ikke ønsker at den skal komme fra, er en annen sak. Men ikke uviktig.

Gjort er gjort og spist er spist. Om du kaster parketten som kanskje er fra tropeskog, gjør jo ikke noe fra eller til for skogen da...

Men - jeg vil tro at det går ann å male parkett, det er fint med malte gulv!

(Selv ville jeg kjøpt inn et stort ullteppe - i en beige farge som står til gulv og vegger.)

  Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 14:51   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

(Selv ville jeg kjøpt inn et stort ullteppe - i en beige farge som står til gulv og vegger.)

Det syns jeg var en god ide, om du liker tepper da. Et firkantet under bordet, og kanskje et rundt et hvis du har en større åpen flate.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 15:03   #6
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Male gulvet hadde vært lekkert!!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 15:12   #7
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Malte gulv er fint, men er det så egnet å male parkett? På hvite/lysmalte gulv syns det aller meste av rusk og støv. Syns også det blir fort riper og sår. (Har hatt det).

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 15:23   #8
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Opprinnelig lagt inn av TBM, her.

Gjort er gjort og spist er spist. Om du kaster parketten som kanskje er fra tropeskog, gjør jo ikke noe fra eller til for skogen da...

Men - jeg vil tro at det går ann å male parkett, det er fint med malte gulv!

Enda mer avsporing her: Blir det ikke enda verre, sånn øko-ressursmessig? Først kutte ned regnskog for parkett, så kaste parketten pga. dårlig samvittighet, og så kutte ned mer (selv om det er "vanlig") skog for å få ny parkett?

Jeg foreslår at du lager jordgulv og starter økologisk jordbruk i stua, slik at du kan veie opp for merbauen! (Eller så kan du male da, det blir sikkert fint det og...)

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 15:30   #9
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.445
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Jeg har ingen løsning, men leser svarene med interesse. Vi har også merbau (la det ikke selv, det var i leiligheta fra før da vi kjøpte den. Hadde aldri valgt det) og er helt enig. Synes det er vanskelig å få noe til å passe fint med fargen, og hvert minste lille støvkorn vises. Samtidig så suger den alt lys ut av leiligheta selv om veggene og takene er hvite.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 15:32   #10
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.445
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Malte gulv er fint, men er det så egnet å male parkett? På hvite/lysmalte gulv syns det aller meste av rusk og støv. Syns også det blir fort riper og sår. (Har hatt det).

Synlig rusk og støv, og stygge riper er man ikke akkurat ukjent med om man har merbauparkett heller ... Når det gjelder akkurat det kan det neppe bli verre.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 15:34   #11
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Synlig rusk og støv, og stygge riper er man ikke akkurat ukjent med om man har merbauparkett heller ... Når det gjelder akkurat det kan det neppe bli verre.

Ok, har ikke prøvd merbau.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 15:35   #12
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Sååå stygt er det jo ikke med merbau, da! Selv om jeg ikke ville valgt det selv.

Hva med å slipe den ned, og behandle den med noe som lysner den? Men dette er jo kanskje en ganske dyr og risikabel løsning.

Er du skikkelig misfornøyd ville jeg bitt i det sure eplet og lagt eikeparkett. Går det an å ta fra hverandre parketten dere har og selge den så du får dekket litt av mellomlegget kanskje? Klikkparkett skal jo være enkelt å sette sammen, og da burde det vel i teorien være enkelt å ta fra hverandre også


Sist redigert av daffy : 15-08-07 kl 15:44.
daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 15:41   #13
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Hvis du skal bytte, har du da vurdert oljet eikeparkett i stedenfor standard lakket? Vi hadde det før, det var kjempefint og hadde den helt geniale superdupre egenskapen at skit og støv ble usynlig! Jeg tror vi vasket gulvet ca 2 ganger i året i gjennomsnitt Vi støvsugde da, og dette var før vi fikk barn, vel og merke.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:30   #14
Ylvania
Steiketakkehatar
 
Ylvania sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 349
Ylvania er litt kul
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Vi kan gjerne bytte! Jeg drømmer om merbau *sukk*

__________________
Ylvania er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:40   #15
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hvis du skal bytte, har du da vurdert oljet eikeparkett i stedenfor standard lakket? Vi hadde det før, det var kjempefint og hadde den helt geniale superdupre egenskapen at skit og støv ble usynlig! Jeg tror vi vasket gulvet ca 2 ganger i året i gjennomsnitt Vi støvsugde da, og dette var før vi fikk barn, vel og merke.

Men blir ikke oljet parkett mye fortere styggere?

Når det gjelder å male gulvet, så er jeg litt redd for at stua blir for kald og upersonlig. Dette er jammen meg vanskelig. Har googlet litt, men finner ingen eksempler på hvordan det kan se ut. Kanskje vi like gjerne skal trå til og skifte den ut.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:40   #16
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Ylvania, her.

Vi kan gjerne bytte! Jeg drømmer om merbau *sukk*

Hadde det bare vært klikkparkett så.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:40   #17
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Du kan få vårt stygge røde kirsebærgulv i bytte Irma.

Det går jo an å slipe det ned, men det spørs om det vil bli så mye lysere.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:43   #18
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Men blir ikke oljet parkett mye fortere styggere?

Når det gjelder å male gulvet, så er jeg litt redd for at stua blir for kald og upersonlig. Dette er jammen meg vanskelig. Har googlet litt, men finner ingen eksempler på hvordan det kan se ut. Kanskje vi like gjerne skal trå til og skifte den ut.

Oljet må behandles oftere enn lakket, kanskje hvert 4-5 år. Vi hadde vårt i 4 år, og da var det enda langt igjen til at vi hadde trengt å gjøre noe. Men det kommer sikkert an på hvor mye sollys som kommer inn på gulvet etc.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:46   #19
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Men blir ikke oljet parkett mye fortere styggere?

Når det gjelder å male gulvet, så er jeg litt redd for at stua blir for kald og upersonlig. Dette er jammen meg vanskelig. Har googlet litt, men finner ingen eksempler på hvordan det kan se ut. Kanskje vi like gjerne skal trå til og skifte den ut.

Malt gulv er da lekkert? Man kan ha på mønster ol for å gjøre det mer personlig. Bare et bilde jeg fant i farten.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-07, 20:55   #20
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan man endre en merbauparkett til å bli noe annet?

Jeg innbiller meg at det ikke er så lett å få det så pent på en hel parkett, som et furugulv - noe a la du viste bilde av him...

Her har jeg forresten funnet noen bilder til inspirasjon:




__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no