Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Lett fireåring i forovervendt sete

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-14, 08:56   #1
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Lett fireåring i forovervendt sete

Fireåringen skal få sitte forovervendt nå. Men han er bare 13 kg tung. Hva er den tryggeste løsningen da? Et fremovervendt/kombisete hvor han kan bruke setets integrerte seler? Hva er egentlig grunnen til 15 kilos-grensen på beltestolene?

__________________


Sist redigert av Hot Lips : 19-11-14 kl 16:09. Årsak: Trykkleif
Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 09:04   #2
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.003
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Det tryggeste er vel fortsatt bakovervendt, men nest tryggest i testene er dette:
http://www.babyshop.no/pallas-2-fix?...age-frontpage1

Med dette kan du ta av basen og mageputa og få en ordinær beltestol med isofix når barnet bikker 18 kilo.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 10:48   #3
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Takk for svar!

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 14:57   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.599
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Et eller annet sted her ligger det en video der et barn i sånt sete blir slengt ut av setet når bilen snurrer rundt. Søk, så finner du nok tråden.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:02   #5
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Et eller annet sted her ligger det en video der et barn i sånt sete blir slengt ut av setet når bilen snurrer rundt. Søk, så finner du nok tråden.

Et sånt sete som Luftslottet linket til?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:03   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.599
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Ja.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:13   #7
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Hm. Jeg har ikke sett videoen, men en talsperson for TT sier dette:

Sitat:

Vi anbefaler i utgangspunktet ikke barneseter med pute foran magen. Vi mener det beste er at barna sitter bakovervendt så lenge at de kan gå rett over til beltestol ved 4-årsalderen. Vi har ikke nok dokumentasjon på effekten av stoler med pute foran magen, men jeg har også sett videoen du refererer til, og regner med at barn også kan kastes ut i virkeligheten. Setene testes med dukker, og vi er litt skeptiske til hvordan det er å ha barn sittende med en slik pute foran magen. Tilbakemeldinger går på at puten oppleves ubehagelig, og at den ofte tas bort.

Så da er jeg tilbake til utgangspunktet: Er det best med et fremovervendt sete hvor han festes med setets integrerte seler, eller beltestol (han passer tilsynelatende godt i den, selen ligger fint over brystet, ikke hals)?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:32   #8
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Hvis jeg ikke husker helt feil, er beltestol godkjent fra 15 kg. I henhold til det skal han fortsatt bruke integrerte seler. Bortsett fra det hevdes det vel at beltestoler er sikrere enn integrerte seler på en forovervendt stol, bl.a. fordi det blir mindre rykk i nakken ved en bråstopp fordi bilens belter gir litt etter mens de integrerte selene ikke gjør det.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:34   #9
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.030
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Hm. Jeg har ikke sett videoen, men en talsperson for TT sier dette:

Så da er jeg tilbake til utgangspunktet: Er det best med et fremovervendt sete hvor han festes med setets integrerte seler, eller beltestol (han passer tilsynelatende godt i den, selen ligger fint over brystet, ikke hals)?

Av de to alternativene er det beltestol som er det beste. Det er ikke anbefalt med fremovervendte stoler der man bruker stolens egne belter.
Men, når barnet ikke har nådd vektgrensen på beltestol er det jo veldig vanskelig å si noe om det, egentlig. Da er jo ikke barnet stort nok til å sitte i en slik stol.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:36   #10
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Hvis jeg ikke husker helt feil, er beltestol godkjent fra 15 kg. I henhold til det skal han fortsatt bruke integrerte seler. Bortsett fra det hevdes det vel at beltestoler er sikrere enn integrerte seler på en forovervendt stol, bl.a. fordi det blir mindre rykk i nakken ved en bråstopp fordi bilens belter gir litt etter mens de integrerte selene ikke gjør det.

Nettopp. Det er derfor jeg lurer på bakgrunnen for 15 kilos-regelen. I mitt hode hadde det vært mer fornuftig at det gikk på barnets høyde.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 15:48   #11
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Nettopp. Det er derfor jeg lurer på bakgrunnen for 15 kilos-regelen. I mitt hode hadde det vært mer fornuftig at det gikk på barnets høyde.

Du kan så si. Jeg lot/lar mine lettvektere sitte bakovervendt til de var/er over 6 år, blant annet på grunn av dette. Da jeg forøvrig googlet litt om dette akkurat nå, så jeg en svensk side med kommentarer til test av bilstoler at de anbefalte bakovervendt til minst 18 kg. De går altså mer på vekt enn på alder.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 16:08   #12
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Du kan så si. Jeg lot/lar mine lettvektere sitte bakovervendt til de var/er over 6 år, blant annet på grunn av dette.

Det ville jeg også ha gjort, ideelt sett. Men det er flere hensyn å ta, og nå skal han snus. Hvis jeg bare finner ut hva som er tryggest.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 16:16   #13
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Det ville jeg også ha gjort, ideelt sett. Men det er flere hensyn å ta, og nå skal han snus. Hvis jeg bare finner ut hva som er tryggest.

Jeg tror ikke du får svar fra "offisielt" hold når det gjelder en på 13 kg, "de" er tilbakeholdne med å svare når man beveger seg utenfor grensene for hva stolene er godkjent for. Det er ikke sikkert stolene er testet for bruk utenfor grensene en gang, og da er det kanskje vanskelig å si noe som helst. Jeg vet ikke. Jeg ville vært veldig i tvil selv hvis jeg hadde vært i samme situasjon. Jeg ville ikke likt å ikke bruke godkjent utstyr i forhold til vekt, men fornuften sier kanskje at beltestol er best.?

Hvordan ligger magebeltet forresten når han sitter i beltestolen? Det er viktig at det ikke kommer opp på magen, minst like viktig som hvordan beltet ligger i halsen.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 16:24   #14
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.620
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Vi har britax sin beltestol og synes den er super med tanke på at beltet skal ligge rett. Hadde nok gått for det. Synes det er litt rart at det bare skal gå på vekt egentlig. Mini på to er jo 13 kg.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 16:43   #15
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Takk for at dere gidder å gruble med meg! Beltet ligger rett og fint over hoftene, takket være belteførerne. Magefølelsen sier at det er beltestol vi skal gå for, tror jeg.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 16:48   #16
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.910
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Det går jo ikke bare på vekt, sånn egentlig. Det er jo helst både over 4 år OG over 15 kg. Det vil si at en fireåring som er under 15 kg har det best bakovervendt, og det samme med et barn under 4 år som er over 15 kg. Alderen har med skjelettmodning å gjøre.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 17:46   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.413
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Jeg vil tro vektgrensa er der fordi selene må ha en viss vekt i rykket for å stoppe. Et for lett barn kan i såfall bli slengt såpass langt frem før selene stopper at det er lettere å fortsette ut av dem.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 17:51   #18
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det går jo ikke bare på vekt, sånn egentlig. Det er jo helst både over 4 år OG over 15 kg. Det vil si at en fireåring som er under 15 kg har det best bakovervendt, og det samme med et barn under 4 år som er over 15 kg. Alderen har med skjelettmodning å gjøre.

Jeg er veldig klar over det, altså. Det jeg undret meg over er hvorfor vekten er viktigere enn lengden. Det er jo lengden på barnet og setets utforming som avgjør om beltene blir liggende riktig.

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg vil tro vektgrensa er der fordi selene må ha en viss vekt i rykket for å stoppe. Et for lett barn kan i såfall bli slengt såpass langt frem før selene stopper at det er lettere å fortsette ut av dem.

Men det kan kanskje være en forklaring, ja. Ikke lett, dette.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 17:57   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.413
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Det er bare en teori, altså. Jeg vet ikke. Men syns det kan høres plausibelt ut.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 18:00   #20
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Jeg er veldig klar over det, altså. Det jeg undret meg over er hvorfor vekten er viktigere enn lengden. Det er jo lengden på barnet og setets utforming som avgjør om beltene blir liggende riktig.

Jeg tenker at vekt er vel så avgjørende hvor hoftebeltet havner. Et kort, tykt barn barn vil få beltet lengre ned på hofta enn et spinkelt høyt barn. Når det er sagt, tror jeg at vektgrensene også avhenger av hvilken vekt stolene er laget for i utgangspunktet og testet for. Man har vel rett og slett antatt at 4-åringer flest er tyngre enn 15 kg, eller noe slikt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no