Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Mater du fuglene?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-11-18, 09:11   #1
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Mater du fuglene?

Det er noe jeg har likt å gjøre helt siden jeg var barn.
Nå bor jeg i leilighet uten hage, med bare en liten uteplass og litt gress utenfor. Men det er overraskende mange fugler som kommer på besøk.
Nå sitter det en trost utenfor og spiser et av barnas utallige halvspiste epler. Og i går hadde jeg både kråke, skjære, trost og rødstrupe på besøk.
Kokt ris var utrolig populært.
Men dr hjemmelagde meisebollene har ikke fått besøk enda. Bortsett fra ei skjære som måtte prøve seg etter å ha kikket lengselsfullt på de en stund.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 09:20   #2
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Ja, jeg mater både fugl og ekorn (og ender om sommeren, de kommer vaggende opp fra den lille elven som går i nærheten av huset). Vi har en liten bjørk rett på utsiden av verandaen og der henger jeg opp alt. Jeg har fuglemater med solsikkefrø, spiral til meiseboller og så har jeg laget en liten ekornmater til hasselnøtter og eplebiter. Det er bare småfuglene som kommer hit, de store fuglene klarer ikke å få tak i solsikkefrøene fra fuglemateren (men det er småfuglene jeg vil ha på besøk uansett). Ekornene spise både av sin egen mat og av solsikkefrøene. Synes det er veldig koselig med dyrelivet utenfor stuevinduet. Og nå har dompapene kommet fram.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 09:33   #3
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Åh, du er heldig som får ekornbesøk.
Dårlig med det her.
Jeg er litt svak for kråkefugler så de må gjerne komme på besøk. Meisebollene får de ikke spist noe av uansett så det blir nok til småfuglene og.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 09:41   #4
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Jeg er egentlig litt overrasket over at ekornene vil komme. De bor blant alle trærne bortenfor hagen og de må krysse hele den åpne hagen for å komme til verandaen hvor maten altså henger i et enslig tre. Ekorn liker jo vanligvis ikke åpne områder og det er nok av katter her i nabolaget så det er litt skummelt for dem, men tydeligvis er serveringen vår uimotståelig. Noen av nøttene begraver de i hagen. Jeg kan ikke skjønne at de skal klare å finne dem fram igjen under all snøen.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013

Sist redigert av Myria : 23-11-18 kl 09:47.
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 09:42   #5
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Eg har alltid gjort det, men vi hadde mus i veggene fjor og då sa forsikringsduden at vi måtte ta bort fuglematen.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 09:45   #6
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Ja det har jeg alltid gjort. Vi har en fuglemater rett utenfor stuevinduet, og der kommer det masse fugler. Fuglemateren er bare 10 cm fra vinduet, så fuglene er litt følsomme overfor oss inne. Men det virker som de blir vant med det. Til og med hunden synes det er greit å ha de der ute. Kommer det skjærer så jager han de, men det er helt greit. Vi får veldig mange ulike fugler der i løpet av et år.

Vi har både ekort og rådyr jevnlig i hagen, men de mater jeg ikke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 09:48   #7
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Jeg er litt redd rotter, så det blir litt lite.
Men naboen vår for noen år siden (da vi bodde i blokk) slengte ut fisk til måkene.....

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 09:50   #8
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Mater fugl, ekorn, mus, elg, rådyr, grevling og rev. Og nabokattene!

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 09:53   #9
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Opprinnelig lagt inn av Che, her.

Jeg er litt redd rotter, så det blir litt lite.
Men naboen vår for noen år siden (da vi bodde i blokk) slengte ut fisk til måkene.....

Herlig!

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 10:14   #10
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.586
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Nei, det gjør jeg ikke av den grunn at rottene kommer frem og spiser maten. Sett rotter i tujahekken for å spise solsikkefrøene. Aldri mer ( og jeg vet det er rotter der jeg bor).

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 10:23   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Nei, vi har katt som fanger nok fugler som det er, jeg trenger ikke lokke flere inn på tomta.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 10:43   #12
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Nei, det måtte jeg slutte med, det kom rotter.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 10:54   #13
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, det måtte jeg slutte med, det kom rotter.


Fungere det ikke med bare meiseboller heller? Bare lurer da jeg aldri har hatt problemer med mus eller rotter selv.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 11:05   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Jeg tør heller ikke, pga rottefare her jeg bor.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 11:07   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Fungere det ikke med bare meiseboller heller? Bare lurer da jeg aldri har hatt problemer med mus eller rotter selv.

Jeg stoler overhodet ikke på noe når det gjelder rotter, jeg er redd meiseboller vil bidra til evolusjon av rotter med vinger.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 11:13   #16
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Ja, har vokst opp med å mate småfuglene hver vinter. Moro når det kommer sjeldne gjester på brettet.

Er ikke redd for rotter, vi har tre katter, og naboene har både to og tre.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 11:13   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Nei, vi bor midt i byen og jeg vil A) ikke ha fugler inn på verandaen eller vinduene, og B) det som faller ned blir rottefor.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 11:27   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Ja, har vokst opp med å mate småfuglene hver vinter. Moro når det kommer sjeldne gjester på brettet.

Er ikke redd for rotter, vi har tre katter, og naboene har både to og tre.

Masse katter som går rundt husveggene her også, den nærmeste naboen (som i tillegg har hund) oppdaget rotter i kjelleren i fjor, heldigvis før de rakk å gjøre veldig mye skade. En annen nabo, litt lenger bort, var ikke like heldige. De måtte totalrenovere huset og bo hos den enes foreldre i over et halvt år på grunn av rotteskade. De har to hunder og katt. Så derfor er jeg ganske hysterisk når jeg gjelder dette, til tross for kattene i nabolaget. Nesten så jeg tror at rotter spiser katter.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 11:46   #19
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Jeg er ikke redd for rotter jeg heller. Vi har matet fuglene i alle år vi har bodd her og aldri sett snurten av en rotte eller hørt om andre som har hatt problemer med det. Både vi og de nærmeste naboene har katt og det er nok av andre katter i nabolaget også. Vi passer på å fjerne frø som drysser ned fra fuglemateren (meiseboller er fint, de drysser lite) og treet vi har maten i står noen meter fra huset.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-18, 12:10   #20
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mater du fuglene?

Dere som har rotter kan trøste dere med at da er det sannsynligvis ikke mus der. Skadedyrfirmaet jeg brukte på vegne av forrige borettslaget sa at de to ikke bor i samme område.
Man ser de forresten ikke. Skulle du få øye på én, så er det nok hundre andre i nærheten... Men kan kan finne lorten etter dem.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no