Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-10, 11:12   #241
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Forferdelig sak. Damen har satt disse barna i en håpløs situasjon med bakgrunn i egen desperasjon over barnløshet. Det klarer jeg virkelig ikke forsvare, altså. Denne situasjonen bør ikke løses kjapt og greit slik at flere blir motivert til å skaffe seg barn på samme måte. Ikke kan jeg se hvordan barna skal kunne få komme til Norge heller. Barna har ingen tilknytning til Norge, med unntak av at kvinnen som bestilte dem og har tatt vare på dem etter fødselen, er norsk. Vel, det finnes mange foreldreløse barn som tas vare på av norske mennesker i andre land, men de kan ikke bare adopteres av sine omsorgstakere uten å være frigitt til adopsjon og gå gjennom gyldig adopsjonsprosess de heller.

Likevel frykter jeg selvsagt hva som vil skje med de aktuelle barna i denne saken, hvis omsorgstakeren reiser hjem til Norge uten barna. India aksepterer dem ikke som sine statsborgere, hvilket jeg for så vidt ikke kan forstå, all den tid barnet har indisk mor og far og er født i India. Men hvis staten India ikke vil ivareta dem, hvem skal ivareta dem da? Ikke at jeg tror et opphold på et indisk barnehjem er selve lykken, men det er tross alt bedre enn å sveve i ingenmannsland. Den norske kvinnens visum går ut om noen mnd, og uten å kjenne Indias visumregler, vil jeg da tro hun må forlate landet. Norske myndigheter har ingen juridisk forpliktelse til å sørge for at barna er ivaretatt når hun drar, men det moralske ansvaret i denne saken er jammen påtrengende.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:56   #242
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Spørsmålet i dette tilfellet, er hun i det hele tatt skikket til omsorg med den type adferd? Det er helt ute på kanten på den bakken som bikker nedover mot de her patologiske tilfellene der damer søker opp gravide på nettet og får for seg at ungen egentlig er dems. Det bør ringe bjeller lenge før det kommer til det her punktet. Få vedkommende hjem og i terapi!

__________________
...på bedringens vei?
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 13:24   #243
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg sier ikke at hva moren har gjort er riktig, men jeg synes at det blir veldig feil for å skulle ta to 7 måneder gamle babyer bort fra den eneste omsorgspersonen de har. Denne situasjonen blir ikke riktig uansett, men blir det bedre av å ta dem bort fra den de kjenner som mor, plassere de hos noen andre, evt. på institusjon, i påvente av adopsjon?

Ja, det blir det. Mange, mange indiske barn lever i barnehjem i månedsvis i påvente av å bli hentet av adopsjonsforeldre, og det går bra med de fleste. Og nesten et hvilket som helst alternativ (som ikke omfatter mishandling eller omsorgssvikt for ungene) er bedre enn et alternativ som åpner for lovlig handel med ufødte barn.

Jeg vet at det er skrekkelig vanskelig å være ufrivillig barnløs, men selv foreldre som står midt i en adopsjonsprosess (kanskje spesielt de, når jeg tenker meg om) hevder knallhardt at det er bra at reglene er så strenge som de er.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jo. Men vi har surrogatmødre i Norge også. Jeg kjenner litt til en. Det er ikke pengene som er motivasjonen for at hun har gjort dette. Så det finnes damer som altså gjør dette rett og slett for å gi noen et barn. Vi bør jo ikke tenke at det er ok i Norge, men ikke i India sånn automatisk?

Det er ikke lov til å være så naiv at man tror indiske damer velger en rolle som surrogatmor for vestlige foreldre fordi de gjør det av sitt hjertes godhet. At en norsk dame gjør en slik (venne)tjeneste for noen er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes, for hun er ikke økonomisk avhengig av å gjøre det. (Jeg tror ikke egentlig at du er så naiv, altså.)

For meg blir det litt som å si at det er dumt å fordømme folk som reiser til Thailand på sexreise, når mange norske kvinner har ONS helt aldeles frivillig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:01   #244
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Det er vel et fåtall av adoptivbarn som ikke blir fjernet fra de eneste omsorgspersonene de har kjent i sitt korte liv ved adopsjon. Ikke alle adoptivbarn er babyer engang, en god del er over 1 år.

Så hvis disse babyen ikke kan adopteres av andre fordi damen her har hatt ansvar for dem i 7 mnd vil jo det si at ingen barn egentlig kan adopteres. Eller at alle adoptivbarn har store tilknytningsproblemer med sine foreldre fordi noen andre tok vare på dem da de var små.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:02   #245
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Det er vel et fåtall av adoptivbarn som ikke blir fjernet fra de eneste omsorgspersonene de har kjent i sitt korte liv ved adopsjon. Ikke alle adoptivbarn er babyer engang, en god del er over 1 år.

Så hvis disse babyen ikke kan adopteres av andre fordi damen her har hatt ansvar for dem i 7 mnd vil jo det si at ingen barn egentlig kan adopteres. Eller at alle adoptivbarn har store tilknytningsproblemer med sine foreldre fordi noen andre tok vare på dem da de var små.

Nemlig.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:05   #246
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg sier ikke at hva moren har gjort er riktig, men jeg synes at det blir veldig feil for å skulle ta to 7 måneder gamle babyer bort fra den eneste omsorgspersonen de har. Denne situasjonen blir ikke riktig uansett, men blir det bedre av å ta dem bort fra den de kjenner som mor, plassere de hos noen andre, evt. på institusjon, i påvente av adopsjon?

Jeg tenker at man ikke bare kan ta seg til rette og så forlange å få lov å ture frem fordi det nå blir vondt å rette opp i feilene.

Det du sier her, kan jo også overføres til andre ting. Hva hvis jeg regelrett kidnapper en baby fra sykehuset, klarer å holde meg på rømmen i 7 mnd, skal jeg da bare få beholde ungen? For da er jo jeg den eneste omsorgspersonen barnet kjenner.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:07   #247
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.139
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Det er vel et fåtall av adoptivbarn som ikke blir fjernet fra de eneste omsorgspersonene de har kjent i sitt korte liv ved adopsjon. Ikke alle adoptivbarn er babyer engang, en god del er over 1 år.

Så hvis disse babyen ikke kan adopteres av andre fordi damen her har hatt ansvar for dem i 7 mnd vil jo det si at ingen barn egentlig kan adopteres. Eller at alle adoptivbarn har store tilknytningsproblemer med sine foreldre fordi noen andre tok vare på dem da de var små.

Nå ER jo tilknytningsproblematikk ganske vesentlig å adressere for folk som adopterer også. Det går ofte bra, men det er ikke noe å føyse bort heller. Det er virkelig ikke bare-bare å flytte en baby fra omsorgspersoner det har knyttet seg til.

Uten at det endrer det at man fortsatt ikke kan fikse denne saken.

Damen har satt disse babyene i en helt, helt umulig situasjon. Hun må kanskje rett og slett flytte tl India, da?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:11   #248
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Jeg syns ikke det bare-bare er å sammenlikne det med vanlig adopsjon, der har man jo faktisk det aspektet at foreldrene ikke har ønsket barna av ulike årsaker, i motsetning til her.

Jeg skjønner veldig godt det politiske problemet her, og syns dama har gjort en magebrøler, og det er helt klart hennes feil, men skulle ønske man fant en løsning hvor dette ikke gikk utover barna i vesentlig grad. Det er jo nemlig ikke så enkelt å sette bort disse barna for adopsjon heller, siden de er statsløse, og dermed uadopterbare.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:13   #249
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er ikke lov til å være så naiv at man tror indiske damer velger en rolle som surrogatmor for vestlige foreldre fordi de gjør det av sitt hjertes godhet. At en norsk dame gjør en slik (venne)tjeneste for noen er ikke i nærheten av å kunne sammenlignes, for hun er ikke økonomisk avhengig av å gjøre det. (Jeg tror ikke egentlig at du er så naiv, altså.)

For meg blir det litt som å si at det er dumt å fordømme folk som reiser til Thailand på sexreise, når mange norske kvinner har ONS helt aldeles frivillig.

Nei, altså - jeg er helt enig i den også. Dilemmaet mitt ble mer om det er greit å nekte en ting på bakgrunn av at man ser på hvor god økonomi den som skal gjøre det har. Og hvor man skal sette grensen. Det ble noe skurr med at det kjennes ok ut med en norsk surromor og ikke med en indisk en.

  Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:22   #250
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Damen har satt disse babyene i en helt, helt umulig situasjon. Hun må kanskje rett og slett flytte tl India, da?

Det er vel skissert som en mulig løsning ja. Hun flytter til India, blir indisk statsborger, adopterer barna, og tar de med seg til Norge.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:23   #251
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er vel skissert som en mulig løsning ja. Hun flytter til India, blir indisk statsborger, adopterer barna, og tar de med seg til Norge.

Hrmf.
Jeg synes ikke hun uten videre skal få trikse rundt med statsborgerskap på den måten heller jeg kjenner jeg. :smålig:

  Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:25   #252
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå ER jo tilknytningsproblematikk ganske vesentlig å adressere for folk som adopterer også. Det går ofte bra, men det er ikke noe å føyse bort heller. Det er virkelig ikke bare-bare å flytte en baby fra omsorgspersoner det har knyttet seg til.

Nei, det er det ikke.

Men hvis dette skal bli et av hovedargumentene for at hun skal få beholde barna (nå vet jeg ikke hva som er sagt av advokat eller henne i den siste tiden) så synes jeg allikvel at det sammenlignbarn med adoptivbarn generelt- selv om disse to babyene er sterkt ønsket.

Men det er en meget meget spesell sak.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:29   #253
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.630
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det er vel skissert som en mulig løsning ja. Hun flytter til India, blir indisk statsborger, adopterer barna, og tar de med seg til Norge.

Det er vel en del krav hun må oppfylle for å få indisk statsborgerskap. Dessuten mister hun sitt norske statsborgerskap da:

En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap.(UDI)

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:29   #254
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hrmf.
Jeg synes ikke hun uten videre skal få trikse rundt med statsborgerskap på den måten heller jeg kjenner jeg. :smålig:

Dama har vært dum som en rundt potet, men å straffe henne ved å ta fra henne barna, på trass, virker kanskje litt...... hevngjerrig?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:30   #255
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Frilja, her.

Det er vel en del krav hun må oppfylle for å få indisk statsborgerskap. Dessuten mister hun sitt norske statsborgerskap da:

En norsk borger som har fått statsborgerskap i et annet land etter å ha søkt om eller uttrykkelig samtykket i å få det, eller ved melding, mister automatisk sitt norske statsborgerskap.(UDI)

Ja, men jeg vil anta hun kan få det igjen?
Hørte bare en advokat på radioen som skisserte noen løsninger.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:33   #256
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.139
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Floksa: Det er ikke snakk om straff, men at man her for all del vil unngå å skape presedens.

For hva skal man si neste gang noen drar til India og kjøper seg en baby?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:36   #257
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Floksa: Det er ikke snakk om straff, men at man her for all del vil unngå å skape presedens.

For hva skal man si neste gang noen drar til India og kjøper seg en baby?

Neste gang har man et lovverk på plass.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:37   #258
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.485
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Floksa: Vi har jo et lovverk per i dag. Det er jo derfor hun ikke får lov å adoptere barna.
(NB! I følge linken fra VG)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:38   #259
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.139
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Hvilket lovverk da? Man har et lovverk nå. Det sier at dette ikke er lov. Punktum.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 14:39   #260
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Født med surrogatmor fra India - etisk dilemma? (vg)

Ok, dum dame, la henne flytte til India.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
etikk, surrogatmødre


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no