Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

"Sunne" havrekjeks

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-08, 22:18   #1
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

"Sunne" havrekjeks

Jeg tenkte jeg skulle bake litt julegaver i år, og tenkte da spesiellt havrekjeks, av typen man kjevler ut og spiser med smør og brunost. Skulle gjerne hatt en ny oppskrift, som også de i familien som skal ha minimalt med sukker kan spise.

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 22:41   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Skal høre med kjære mormor om hun har oppskrift på "haverkjeks". De er i hvert fall veldig gode de hun har pleid å bake. Om de er veldig sunne skal jeg ikke si noe om altså, for det vet jeg ikke.

  Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 22:45   #3
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Jeg har en oppskrift på supergode hjemmelagde kavringer! Det blir ikke helt det samme, men lite sukker har de i alle fall. Hvis du vil ha den kan jeg finne den fram i morra.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 22:51   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Skilpadda har en her inne.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 22:52   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Her var de. Dvs. det er jo noe sukker i dem, da. :hvor mye er usunt?:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 22:55   #6
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Skilpadda har en her inne.

Jeg trodde du siktet til disse, og ble et øyeblikk litt nervøs for hvordan det lå an med kostholdet i Scarlettheimen ... Cola på sengekanten, anyone?

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-08, 23:04   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Sjørøverkake til frokost?

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 11:40   #8
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Anemones SunnKjeks

1.25 dl hasselnøtter, grovhakket
1/2 dl kokosmasse
2 dl. havregryn
2 dl siktet speltmel
4 ts lyst rårørssukker
1 klype salt
50 gr. margarin (bruk en uten transfettsyrer, de er sunnere!)
1 ss. soyamel utrørt i 3 ss vann (evt. 1 egg)
6 ss solsikkeolje

Bland alt det tørre, smelt margarinen, og bland de våte ingrediensene oppi bollen. Rør til det har blitt en deig.
Trill små kuler av deigen som du trykker flate med en gaffel.
Stek i 10-15 minutter, midt i ovnen, 175 grader

(Kilde: Alvebento)

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 13:43   #9
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

De med rosiner er nok kanskje ikke helt tingen. Men jeg fant en oppskrift på noen som var gode i fjor en gang - tror kanskje det var disse, oppskriften ligner i alle fall mye på den jeg husker. Og man kan helt sikkert kutte ned på sukkeret.

Havrekjeks (funnet på http://tradisjoner.no/oppskrift1047.html)

1 kg pressete havregryn
1 liter lunken melk
500 g smør
200 g sukker
1 kg hvetemel
4 ts hornsalt

Smelt smør og sukker i den lunkne melken og hell over grynene. La stå til neste dag.
Rør inn mel og hornsalt. Kjevle til passe tykkelse og stekes lysebrune.

Mens jeg søkte fant jeg også disse, som jeg ikke har prøvd, men som ser lovende ut:

Havrekjeks, 25 stk (fra kvinneguiden.no)
6 dl havregryn
2½ dl melk
50 g smør
1 ss hornsalt
2 dl hvetemel

La havregryn og melk svelle i 2 timer. Tilsett smør, hornsalt og hvetemel. Arbeid deigen smidig. Kjevl deigen ut til en tynn leiv. Stikk ut runde kaker med et glass. Stekes på 225 grader i 8 minutter.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-08, 18:32   #10
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Opprinnelig lagt inn av Pingis, her.

Jeg har en oppskrift på supergode hjemmelagde kavringer! Det blir ikke helt det samme, men lite sukker har de i alle fall. Hvis du vil ha den kan jeg finne den fram i morra.

Gjerne det!

Her var det mye godt, jeg får begynne på toppen og bake meg gjennom! Viktig med smaksprøver og!!

Hvor lenge kan sånt oppbevares egentlig?

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 17:53   #11
lavendely
Singing in the rain
 
lavendely sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 395
lavendely er litt kullavendely er litt kul
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Skal høre med kjære mormor om hun har oppskrift på "haverkjeks". De er i hvert fall veldig gode de hun har pleid å bake. Om de er veldig sunne skal jeg ikke si noe om altså, for det vet jeg ikke.

Ja, kan du ikke spørre henne....!

__________________
3 små '07'09'11
lavendely er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-08, 19:38   #12
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.963
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Oj, glemte av tråden, men her er kavringoppskrifta!

1/2 kg hvetemel
1/2 kg sammalt hvete
1 ts salt
1 ss sukker
7,5 dl vann
50 g gjær
50 g smør (eller margarin)

Lag vanlig gjærdeig av vann, gjær og alt det tørre, men vent med smøret.
Etter heving kjevles smøret inn i deigen (kjevle ut ei leiv, smør smør på 2/3 av leiven, brett sammen - og gjenta kjevling og bretting så mange ganger du gidder, dvs maks tre ...). Når du er drittlei kjevling kjevler du ut en siste gang, til 1/2-1 cm tykkelse. Stikk ut kavringer med et passe stort glass. Steik dem ved 225 grader midt i ovnen til de har passe farge, sånn 8-10 min. Del dem i to mens de er varme, og tørk dem deretter ved 110 grader til de er tørre, det tar i hvert fall et par timer.

En del jobb er det, men det blir ganske mange kavringer, og de er kjempegode.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-08, 16:34   #13
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Havrekjeks, 25 stk (fra kvinneguiden.no)
6 dl havregryn
2½ dl melk
50 g smør
1 ss hornsalt
2 dl hvetemel

La havregryn og melk svelle i 2 timer. Tilsett smør, hornsalt og hvetemel. Arbeid deigen smidig. Kjevl deigen ut til en tynn leiv. Stikk ut runde kaker med et glass. Stekes på 225 grader i 8 minutter.

Forsøkte denne oppskriften. Veldig god deig å jobbe med ! Morro å lage, men synes de var vanskelig å få rett stekt. Første brettet ble for lyse og dermed myke inni. Andre brettet ble for mørke og harde. Kjevlet helt tynt. Forsøkte også ett brett der jeg hadde sesamfrø i deigen, det gav litt mer smak. Bare jeg som ville spise dem gitt.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 14:50   #14
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Forsøkte denne oppskriften. Veldig god deig å jobbe med ! Morro å lage, men synes de var vanskelig å få rett stekt. Første brettet ble for lyse og dermed myke inni. Andre brettet ble for mørke og harde. Kjevlet helt tynt. Forsøkte også ett brett der jeg hadde sesamfrø i deigen, det gav litt mer smak. Bare jeg som ville spise dem gitt.

Hm, lurer på om jeg skal driste meg til å prøve denne. Nå spør jeg som jeg har vett til (som vanlig), men skal man smelte smøret?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 18:37   #15
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Da tror jeg du får en veldig klissete deig. Bruk mykt smør, du.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 18:53   #16
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Sunne" havrekjeks

Takk for svar! Jeg har nå byttet oppskrift, til en som inneholder mye mer smør og sukker.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no