Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Krakow i palmehelga

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-09, 21:30   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.405
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Krakow i palmehelga

Mannen og jeg skal på en forsinket bryllupsreise til Krakow. Da er minsten stor nok til å ha barnevakt i noen dager i tillegg til at det passermed avreise og prisnivå.

Vi har aldri værti Krakow før, men har hørt at saltgruvene skal være vel verdt et besøk. Auschwitz er også et sted mange reiser til når de først er i nærheten, men vi har bare 4 dager og velger å fokusere på andre ting akkurat denne turen - i tillegg til at vi begge har vært i andre konsentrasjonsleire på skoleturer.

Vi skal bo like ved gamlebyen (i følge damen på reisebyrået) og er interessert i koselige ting å gjøre for et ferskt ektepar. Tips om gode restauranter, kjekke kafeer og mulige konsertopplevelser mottas med takk. Tenkte å ta en kveld på en fin restaurant, ellers er vi glade i en rolig frokost på kafé, men det virker som en evighet siden sist gang.

Noen har nevnt dag-spa som en billig og fin aktivitet - så om noen har testet et sted så fyr løs.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:02   #2
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.405
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krakow i palmehelga

Ingen som har vært i Krakow her?

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:03   #3
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Krakow i palmehelga

Jeg kan masse masse om krakow, vent litt så skal jeg se hva jeg har skrevet tidligere ellers så kan jeg sende deg en mail med info som jeg og mannen har skrevet...

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:06   #4
Aiza
Går videre
 
Aiza sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 664
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Sv: Krakow i palmehelga

http://www.krakow.pl/en/ her er en nettside ang. hva som skjer akkurat nå for det kan jeg ikke hjelpe til med. Skal se litt til...

__________________
Jente 01, Gutt 08 og jente nov 09
Aiza er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 10:55   #5
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Krakow i palmehelga

Jeg har vært i Krakow og det er en deilig by. Sett av en dag til byvandring og tusle rundt i gamlebyen, innom det jødiske kvarter (der deler av Schindlers liste er spillet inn), innom Wavel-slottet og kirken vegg i vegg, kjøp noen saltkringler av konene på veien, stikk innom det svært tradisjonsrike universitet, markedet på torvet og Mariakirken er et must. Det ligger en bra restaurant rett ved Mariakirken, men jeg husker ikke hva den heter dessverre.

Det er veldig bra shoppemuligheter også. I gamlebyen er det en masse koselige, små butikker. Sko og skinnvarer er billig. Det ligger dessuten et DIGERT, moderne kjøpesenter rett utenfor gamlebyen med alt man kan ønske seg av butikker og alle de kjente europeiske kjedene.

Nattelivet er også vel verdt å bruke tid på. Inne i gamlebyen fant vi flere enn en klubb med livemusikk. Jeg husker ikke navn og beliggenhet, men vi bare ruslet innom tilfeldige steder. Et sted gikk klubben over tre etasjer. En etasje med live jazz, en etasje med rockekonsert, og en etasje med rolig visepop. Det var skikkelig kult.

Det koster bare noen hundrelapper for guidet byvandring vet jeg. Spør på hotellet - de kan sikkert formidle det. Vi hadde til og med en guide som snakket godt svensk.

Heldiggris som skal til Krakow. God tur!

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-09, 13:41   #6
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.405
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Krakow i palmehelga

Jeg har veldig lyst til å få med meg en guidet byvandring. Med kunsthistorie i sekken og museumsbakgrunn vet jeg en del om verdiene som ligger i en god guide. Spennende å kikke på egenånd, men veldig verdifullt å få noen til å fortelle små og store historier om bygninger, folk og fe.

Tusen takk for gode tips så langt. Venter spent på tipsnotat fra Aiza.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no