Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Hva skjedde med språket?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-20, 16:41   #21
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.797
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Jeg tror alle foreldre til alle tider har irritert seg over hvordan neste generasjon snakker.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 16:46   #22
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Impostere over alt. Er vel sikker Among Us, hørt navnet, men glemt det.

Pleier snakke slik tilbake til ungene, da blir de helt satt ut!

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 16:46   #23
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Håkkey, du vil nok få det vanskelig etterhvert. Norwenglish tror jeg er kommet for å bli (videreutviklet). Gamersk er for gamere, så der hadde jeg nok slitt med å forstå en del tipper jeg.

Joda. Men det er helt greit at den unge håpefulle lærer seg at han må bruke ulikt språk i ulike sammenhenger om han vil bli forstått og tatt på alvor.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 16:55   #24
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Jeg har unger som enda blander litt etter de 3,5 år i USA. Eldstemann foretrekker faktisk å snakke engelsk om hun skal velge (men snakker norsk hjemme til meg da). Jeg reagerer nada på at det brukes engelske ord innimellom, og komftalen til Poden inneholdt en del sjarmerende eksempler på språkforvirring.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 16:58   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Den der direkteoversettingen går meg på nervene. Men ellers er språkutvikling bare interessant. Barna her i Tromsø har mistet hunkjønn i ubestemt form entall, så det heter "en jente" eller "en ku", men de har fortsatt hunkjønnsendelser i bestemt form, så det blir "jenta" og "kua".

Og ellers: Kan noen opplyse meg om Among Us? Plutselig i helga begynte begge ungene (8 og 11) å spille det, og det har tatt over for TikTok hos 11-åringen.

Among us, en gjeng på en ubåt, en eller to er imposter, de andre samarbeider om et oppdrag, også skal de avsløre disse imposterene som ellers prøvet å drepe gjengen.

Eldstemann spiller gjerne med en klassekamerat på telefonen så de samarbeider....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 17:20   #26
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.461
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Forøvrig mener jeg det er stor forskjell på språkutvikling (Yei!) og direkteimport av utenlandske fraser og ord (Njet!).

Jeg er i utgangspunktet veldig, veldig enig. Men så tar jeg meg i å snakke sånn selv da... Men jeg gjør det bare når jeg spiller brettspill. Da bruker jeg ord som stacke og discard og liknende. Niåringen gjør det så mye at det gjør vondt. Han kan finne på å si at vi har gått ut av melk.....

Mannen min underviser i innføringsemner på universitetet og han sier at det har skjedd en voldsom anglifisering av språket på bare få år. Noen av studentene skriver setninger som er fullstendig uten mening på norsk fordi de har direkteoversatt og ordene som da brukes er ord som allerede finnes i språket vårt, men som betyr noe helt annet.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 19:22   #27
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.651
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Ja, på videregående nivå også. Mange av elevene tenker på engelsk, da skriver de naturligvis direkte oversatte setninger. Og de hersens særskrivingsfeilene!

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 19:33   #28
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.097
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

18-åringen min både snakker og skriver bedre engelsk enn norsk.
Jeg hører at hun driver og oversetter i hodet mens hun snakker ...

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 19:41   #29
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Opprinnelig lagt inn av Einhyrningur, her.

Trodde de hadde fått hevn etter at halvparten av ungene i Finnmark heter Steve og Rikard.

Vi har en nabo med førstnevnte navn, riktignok med en slags engelsk uttale. Han snakker brei romeriksdsialekt, men ganske riktig viste det seg da vi ble bedre kjent at han er født nordpå.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 22:34   #30
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.450
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

I dag snakka jeg og minsten i bilen om at jeg måtte gi’n en berry før jeg prøvde å cache’n og om jeg hadde walka med frienden min i dag...
Jeg innser at vi er fortapt

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 22:59   #31
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Sønnen min og kompisene sier «ja» til ga. «Jeg ja deg den i går».

Logikken er som følger: å gi (som uttales «ji»), gir(jir), JA, har gitt(jitt). Det er både gøy og helt kokos .

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-20, 23:03   #32
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.238
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Ingen tvil om hvilket spill det snakkes om nei. Her lekes det Among us i friminuttene også, og det går i de engelske begrepene ja.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 00:12   #33
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Vi har en nabo med førstnevnte navn, riktignok med en slags engelsk uttale. Han snakker brei romeriksdsialekt, men ganske riktig viste det seg da vi ble bedre kjent at han er født nordpå.

Endel i Finnmark uttaler det helt norsk - Ste-ve - det tulla med hodet mitt, en stund.

Charlie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 00:19   #34
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.405
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Sønnen min og kompisene sier «ja» til ga. «Jeg ja deg den i går».

Logikken er som følger: å gi (som uttales «ji»), gir(jir), JA, har gitt(jitt). Det er både gøy og helt kokos .

Det sier min datter også. Vi har skrevet det på kontoen for at hun er knapt fem år...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 07:23   #35
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Og det tok meg så lang tid før jeg skjønte at spillet faktisk heter Among us. De uttaler det jo amångøss.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 08:13   #36
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Og det tok meg så lang tid før jeg skjønte at spillet faktisk heter Among us. De uttaler det jo amångøss.

Samme her, bare at de sier Amangus.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 08:23   #37
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Amangus ja! Diskuterte uttalen med ungene i går. De vil ikke si det rett, for dem heter spiller Amangus.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 09:02   #38
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Her heter det også Amangøs.

Eller også Morderleken. Det har vi lekt her hjemme mange ganger, og fordi de tror vi er fullstendig utdatert, bruker de et navn vi voksne kjenner fra før slik at vi skal henge med i svingene.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 09:24   #39
Einhyrningur
Be happy!
 
Einhyrningur sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 10.005
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

MEN! Det skaper kreativitet! Min har laget en hel tegneserie i Bookcreator med Imposters og greier. Når spilletiden er ute har han diskutert seg til at dette er ikke spill, men kreativitet, så da lager han sitt eget opplegg. Fascinerende.

Einhyrningur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 12:47   #40
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.655
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skjedde med språket?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er det språket sønnen min snakker.

Og så direkteoversetter han engelske ord og uttrykk til norsk.

Ja, det holder min yngste på med også. Jeg synes det er helt merkelig - av og til virker det som om han ikke finner det norske ordet og blir litt som en av karakterene i "parterapi" som prater norsk-engelsk i en salig blanding.

(språksterk unge både på norsk og engelsk sånn egentlig)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:14.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no