Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hvordan få orkideer til å blomstre?

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-10-20, 12:35   #21
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Hos meg dør alt, bortsett fra orkideene. De blomster igjen og igjen og igjen. Det som funker her er sol, av og til for mye vann, av og til for lite vann, gjerne glemme dem to uker, og klippe dem ned hver gang blomstene visner. For det gjør de innimellom. Jeg har 8 stk nå, de eldste to er 8,5 år. Ingenting grønt har noen sinns overleve så lenge her i huset.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-20, 15:27   #22
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.136
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Jeg har egentlig grønne fingre, og plantene mine dør bare når andre skal passe på de når jeg er bortreist. Men orkideer ass! De står til og med i fancy orkidepotter i glass. De har mye blader og luftrøtter i det minste.
Men nå skal jeg prøve ut tipsene deres og se om det kan hjelpe.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-20, 15:30   #23
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.136
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Men nå oppdaget jeg faktisk at en av de store phalanopsisene har fått en stengel med knopper på. Trodde det var en rot for den har så mange og de stritter til alle kanter.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-20, 15:34   #24
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.909
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Det er jo kjempegøy, sånn akkurat når du tenkte å gi opp.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-20, 15:47   #25
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.483
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Jeg holdt liv i mine i mange år, men 2020 suger jeg åpenbart på slikt

Året "alle" skulle ha hage plantet jeg tomater som vanlig. Plantene er visse, fulle av røde, ødelagte tomater som skulle vært plukket for et par mnd siden. Det har vært nattefrost også.

Og orkideene, de er ikke glemt i et par uker. De er glemt i mange mnd, de er døde. Rett og slett.

Jeg tror jeg har drept cliviaen min på samme viset.

Jeg får visst ikke til noe i år.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-20, 16:07   #26
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.136
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Så kjipt Malama. Hvis det er en trøst så har nesten alle uteplantene mine dødd i år. Og jeg som hadde kjøpt så mange nye og fine. Heldigvis overlever hostaen og sukkulenten den står sammen med alt virker det som.

Nå måtte jeg finne ut hvor mange planter jeg egentlig har, og jeg har altså 20 bare i stua. I tillegg står det en på barnerommet, og en utenfor stuedøra. Jeg skulle gjerne hatt mange flere, spesielt store planter, men det er begrenset hva man får plass på til i en liten leilighet.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-20, 16:22   #27
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Bo rett sted. Der vi bodde før hadde jeg orkidéer som vokste seg større og større og blomstret igjen og igjen. Jeg trodde jeg var dødsflink. Så flyttet vi. Og her får jeg ikke til en eneste orkidé. Litt andre solforhold og annen oppvarming, tror jeg.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-20, 23:19   #28
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.027
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Vi bor i nord, og mine blomstrer aldri på sommeren når det er lyst hele døgnet. Da ser de vissen og fæl ut, og bladene blir gule. Men når høsten kommer, og mørketiden nærmer seg, da blomstrer alle sammen. Så nå er mine fulle av knopper. De pleier også å blomstre i februar/mars. Så jeg tror (uten å ha lest noe som helst) at de liker seg best når det er lyse dager og mørke netter. Har sør- og østvendte vinduer.
Jeg vanner de også rikelig når jeg først vanner, og det kan fort gå et par uker mellom hver vanning.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-20, 23:55   #29
amanas
Bør lage seg en tittel selv
 
amanas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 1.359
amanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populæramanas er populær
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Moren min er rå på orkideer. Nå har hun begynt med å fjerne det grapset de gror i og la de stå i vann hele tiden. Funker som bare det.

https://huslig.no/ikke-kast-orkideer...e-ar-fremover/

Jeg har aldri fått opp igjen orkideer før jeg begynte med denne måten. Nå kommer de igjen og igjen

De står i vann i gjennomsiktige glasskrukker og lyst.

__________________
Storesøster 04, Storelillebror 07 og Lillebror 12
amanas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-20, 07:17   #30
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.671
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Jeg tror at lysforhold er aller viktigst. Jeg har og veldig god mestring på orkideer. De blomstrer villig. Alle står i vindu hvor de får lys fra både nord, øst og litt sør. (To vinduer som møtes i et hjørne) jeg gir de rikelig med vann en sjelden gang. Men de står ganske nært kokesonen på kjøkkenet, så kanskje de får litt varm damp og?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 14:55   #31
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.136
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Lysforholdene får jeg ikke gjort noe med. Bor i en liten leilighet med vinduer mot nord-vest i stua, og et vindu mot sør-øst på barnerommet. På stuesiden har jeg naboens balkong som skygger litt for solen, spesielt på denne tiden av året.
Jeg får begynne å spille på Lotto eller no så kanskje jeg får råd til å flytte til en mer orkidevennlig bolig.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 16:26   #32
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Lysforholdene får jeg ikke gjort noe med. Bor i en liten leilighet med vinduer mot nord-vest i stua, og et vindu mot sør-øst på barnerommet. På stuesiden har jeg naboens balkong som skygger litt for solen, spesielt på denne tiden av året.
Jeg får begynne å spille på Lotto eller no så kanskje jeg får råd til å flytte til en mer orkidevennlig bolig.

Hvis du vinner for lite i lotto til nye leilighet kan du satse på å vinne såpass at du kan kjøpe ny orkide hver gang en blomstrer av.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 19:16   #33
mosol
Nytt år, nye muligheter
 
mosol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.953
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Moren min er rå på orkideer. Nå har hun begynt med å fjerne det grapset de gror i og la de stå i vann hele tiden. Funker som bare det.

https://huslig.no/ikke-kast-orkideer...e-ar-fremover/

Dette gjør jeg også. Skyll røttene rene for jord og la dem stå i vann i en gjennomsiktig potte. Blomstrer hele tiden.

__________________
Storesøster (jun 05), Mellomsøster (mai 08), lillesøster (jul 11)
mosol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 19:36   #34
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.136
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Hvis du vinner for lite i lotto til nye leilighet kan du satse på å vinne såpass at du kan kjøpe ny orkide hver gang en blomstrer av.

Det er plan B.

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-20, 19:45   #35
Blånn
Bør lage seg en tittel selv
 
Blånn sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 8.160
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan få orkideer til å blomstre?

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Ja jeg tror helt ærlig at litt latskap og ignorering er tingen!

Nei....

__________________
Blånn, Storebror (-99), Lillemann (-03) og Houdini (-05)

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no