Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Når man skal starte med lavkarbo

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-09-07, 20:54   #1
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Når man skal starte med lavkarbo

Hva slags matverer bør man da ha i hus?

Jeg fatter og begriper ikke hvordan jeg skal klare meg uten brød.
Men jeg kjenner at kiloene kommer snikende, og det vil jeg IKKE være med på. Så noe må gjøres, og jeg vil gjerne prøve lavkarbo.

Kan noen gi meg tips til hva som bør stå på handlelisten kommende uke så jeg har noe å starte opp med?

Middagsmat er egentlig ikke problematisk, da er det jo bare å kutte ut poteter/ris/pasta og spise mer av det andre. Det er verre med frokost/kvelds og mellommåltider.

__________________
Gutta 2003 og 2005

Sist redigert av malena : 30-09-07 kl 21:02.
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 20:58   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Jeg vil abonnere på denne. Slenger også på et tilleggsspørsmål: Finnes det noe lettfattlig lesestoff om lavkarbo? Jeg orker ikke å begynne på tunge, vitenskapelige artikler. Kunne heller tenke meg Lavkarbo for Dummies eller noe, men fra troverdige kilder. Noen som vet? (Jeg er ikke først og fremst interessert i slankebiten, men dette med økt energi hadde vært fint.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 21:01   #3
LaBanga
fri
 
LaBanga sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.012
Blogginnlegg: 11
LaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme omLaBanga har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Jeg har oversatt en lavkarbo-kokebok, men har ikke fulgt det selv. Boken jeg oversatte var delt inn i tre faser. Den første fasen var ganske streng og uten mye slingringsmonn når det gjaldt karboer, den andre var forsiktig gjeninnføring av litt karboer, og den tredje fasen var passe med lite karboer slik at det da var en type kosthold man kunne fortsette med.

Når det kom til frokoster så gikk det mye i egg i alle former, omelettene var gjerne laget med mest eggehvite. I tillegg var det en del havregrøt, gjerne med lettyougurt.

LaBanga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 21:02   #4
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.307
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

http://www.lavkarbo.no/ Her er det mange tips!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 21:05   #5
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

http://www.lavkarbo.no/ Her er det mange tips!

Jeg vet. Men jeg vil bare ha en enkel liten handleliste og litt opppmerksomhet, skjønner du vel.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 21:09   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.307
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Jeg vet. Men jeg vil bare ha en enkel liten handleliste og litt opppmerksomhet, skjønner du vel.

Åh. Men hvilken retning vil du? Fedon? Atkins? Ketolyse? Skaldeman?
Kjøp iallefall inn egg, tomat, agurk, paprika, broccoli, sopp, salat, rene kjøtt- og fiskeprodukter. Og kanskje også Splenda hvis du bruker søtt i te/kaffe. Fedon anbefaler også kikerter og linser.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 21:13   #7
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Flott, tusen takk!
Tror ikke jeg skal dra det så langt som Atkins & Co, mer Fedon og Paulun.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 21:15   #8
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.307
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av malena, her.

Flott, tusen takk!
Tror ikke jeg skal dra det så langt som Atkins & Co, mer Fedon og Paulun.

Okei. Fedon anbefaler også magre meieriprodukter, som f.eks kesam. Grove kornsorter, frukt og grønt. Fedon ville nok sagt at du skulle brukt fruktose som søtning.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 21:16   #9
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.686
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

fryste bær og egg til frokostsmoothie
Masse gode grønnsaker og reint kjøtt.

Jeg er avhengi av frokostsmoothien for å klare å holde en lavkarbolivstil.
Bruker 100g bær ca kansje litt mer og 2 rå egg , litt søtstoff og en liten skvett kaldpresset olje. Helst bringebær.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 21:21   #10
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

fryste bær og egg til frokostsmoothie
Masse gode grønnsaker og reint kjøtt.

Jeg er avhengi av frokostsmoothien for å klare å holde en lavkarbolivstil.
Bruker 100g bær ca kansje litt mer og 2 rå egg , litt søtstoff og en liten skvett kaldpresset olje. Helst bringebær.

Perfekt!
Her tror jeg faktisk jeg har det jeg trenger for å starte i morgen den dag. Må bare sjekke datoen på eggene.

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-07, 22:35   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Smoothie er perfekt ja, men er du brød-avhengig kan du også bake ditt eget lavkarbobrød (mange oppskrifter på lavkarbo.no). Men hvis det er noe ala Fedon du skal gå på kan du like gjerne spise grove knekkebrød eller Fedonbrød. Jeg har for det meste byttet ut brød med Rugsprø eller Fiberpluss, og spiser et slikt til frokost og ett til lunsj, med OVERDOSE smør (hold deg langt unna margarin, til og med godeste Fedon anbefaler meierismør fremfor margarin) og pålegg på.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 08:52   #12
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Det jeg prøver å ha i skapet er

-mørk sjokolade, kjekt når krampa tar en og en MÅ ha noe søtt
-egg
-meierismør
-matfløte
-paprika, lagt ned i lake
-bacon
-koteletter
-vet mange kjøper løvstek
-ost/skinkepålegg, rullet sammen til f.eks frokost
-brokkoli (jeg kjøper de som er fryst, kjekt)
-kylling, både rå og stekt i butikken
-reker,krepsehale
-splenda, smaker helt som sukker
-.Fedon pannekakerøre i pose
-Heistad Gele (0 karbiser om jeg ikke husker feil)
-Atkins bar, decadence liker jeg, 2 karber, kjekt til frokost når en er seint ute
-Fun light saft, nesten ikke karber, jeg liker kun den gule.
-fedon vaffelrøre i pose
-fedon pasta, en livredder for svake øyeblikk.

I fedon brød er det 5 karber pr skive, jeg prøver å holde meg til 1, men hender jeg tar 2. Brødet er rett og slett godt.

Håper dette var noe av det du tenkte deg.



Lykke til, og bøtt innpå med vann!!


Sist redigert av turi : 01-10-07 kl 09:00.
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-07, 08:57   #13
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Om du vil lese noe lettfttelig så er vel kokeboke til Fedon grei.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 10:35   #14
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Når man skal starte med lavkarbo

Nå har de fått fedon-brød på rema også, 2 forskjellige typer og kjempegodt!!

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no