Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-02-08, 22:02   #1
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor ...

Det er ikke mange dagene til påskeferien nå, og ettersom vi har hatt et turbulent år familiemessig, bestemte jeg meg for at jeg ønsket å bo på fjellhotell i påsken denne gangen. Det var jeg som skulle ha barna og derfor syntes jeg at dette kunne jeg bestemme. "Mannen" min syntes også det var ok og ville gjerne være med. Tidlig i januar bestilte jeg derfor to rom for oss fra onsdag til mandag på et fjellhotell.

"Storsinnet" som jeg er sa jeg til mannen at foreldrene hans gjerne måtte komme opp på fjellet noen dager de også, og tenkte da at de kom for et par dager for å feire påskeaften med ungene og oss. (Det hører med til historien at hans foreldre ikke har hatt/tatt noe kontakt med meg gjennom hele separasjonstiden.)

Så gikk vinterukene og etter endel prating, hjelp fra en super familieterapeut og en flott helgetur skjønte vi at forholdet vårt absolutt hadde "livets rett" og at vi ønsket å flytte sammen igjen.

I mellomtiden har "halve slekta" inntatt samme hotell som oss. Først noen søskenbarn som ønsket å feriere hos oss/mannen. De bor i huset vårt fra lørdag i palmehelga og kommer opp på fjellet fra torsdag til lørdag. Svigerforeldrene mine komme også - fra tirsdag til søndag! Det betyr at vår avslappende fjellferie nå består av felles frokost, lunsj og middag i fire av fem dager!

Min svigermor ble 75 år i fjor høst. Den ble feiret over tre dager i fjor sommer, samt med fest også på selve dagen. (Da var ikke jeg invitert fordi mannen og jeg var separert.) Nå viser det seg at hun nå omtaler denne påskeferien ovenfor hotellet som at vi er en familie som er på tur for å feire 75-årsdagen hennes! Ærlig talt - det må da være på tide å slutte med all den feiringen snart?

I tillegg har svigermor rotet med min bestilling og klart å avbestille det ene rommet vårt. Vi bor nå alle fem på et dobbeltrom! Jeg hadde jo gledet meg til at vi faktisk skulle ha litt privatliv ved at vi ihvertfall hadde to rom - men nå kommer vi til å ha unger i sengen og et helt overfylt rom...

HUFF! HUFF! HUFF!

Jeg innrømmer gjerne at jeg er litt sur og irritert over dette og at jeg egentlig ikke har lyst til å ha en masse familie rundt meg akkurat nå. Men det er jo slik det blir, så på en eller annen måte må jeg klare å riste av meg irritasjonen og begynne å glede meg. Søskenbarna er veldig hyggelige folk og det blir hyggelig å være sammen med de, selv om ikke timingen er den beste. Jeg håper det hjelper å få skrevet det ut her...

  Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 22:09   #2
petra
Superaktiv
 
petra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 455
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Å hjelpes meg! Svigermødre på 75 år kan være slitsomt det! Får håpe dere får fint vær så du kan ta med alle på skitur! Og så får du si til ungene at de kan spørre farmor om de kan sove hos henne på hotellturen!!

Skjønner godt du blir frustrert. Håper dere under alle omstendigheter får en fin påske!

__________________
Petra mor til petrus 02
petra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 22:12   #3
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.818
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Jeg vet ikke om jeg har så mange innspill å komme med annet enn at du burde ringe hotellet og forklare misforståelsen med svigermor, for å høre om ikke dere kan få 2 rom allikevel.

Jøjemeg for en bestyrete svigermor.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 22:14   #4
ILY
Multitasker
 
ILY sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Her ;)
Innlegg: 1.313
ILY er populærILY er populærILY er populærILY er populærILY er populær
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Uff, føler med deg i denne situasjonen!

Har ingen spesielle råd å gi deg jeg bortsett fra å ta det som det kommer. Prøv å gled deg til påske med mannen og barna Ikke la svigermor drepe gleden over dette!
Svigermødre kan være litt av en nøtt til tider (snakker av erfaring)

Men så fantastisk at du og mannen har funnet tilbake til hverandre!

__________________
Mamma til Lillemann 06 og Litjpia 09
ILY er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 22:18   #5
Maki
Mor til fire
 
Maki sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 863
Maki er populærMaki er populærMaki er populærMaki er populær
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Siden svigermor har rotet bort det ene rommet deres må hun overlate sitt rom til dere, og holde seg hjemme. :jepp:

Maki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 22:21   #6
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.853
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Jeg fikk egentlig mest med meg det du hadde uthevet jeg. Så flott!

Svigermor høres ut som om hun blander seg en smule for mye, men når ting er kommet på stell mellom deg og mannen din igjen, så ville jeg bare ha knurret litt her og tatt på meg et smil IRL og vært raus.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 22:26   #7
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Litt enig med Nenne, men samtidig så vet jeg også med meg selv at jeg til og med hadde stått på telefonen for å skaffe meg et rom til, om enn på et annet hotell i nærheten.. Jeg håper uansett at det ordner seg for dere! Lykke til!

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 22:34   #8
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

RIng hotellet og få tilbake rommet hun avbestilte.
Kan hun virkelig avbestille et rom bestilt avnoen andre uten at de kontakter deg for å sjekke at det er reelt?

Kan ikke hotellet løse det, så avbestill hele greia og finn dere et annethotell.
Det skulle være en fin ferie for dere som familie, ikke en familiesammenkomst med svigermor i regien.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 22:41   #9
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.430
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Så flott at du og mannen har bestemt dere for at forholdet har livets rett!

Sivgermora di høres ut som en håndfull. Håper dere likevel får en fin påskefeiring.

Det jeg reagerte med undring på er at hotellet faktisk lot en annen forandre på bestillingen din.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 22:43   #10
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Så flott at dere prøver igjen, lykke til videre.

Når det gjelder påskeferien på hotell så tror jeg at jeg hadde gjort veldig mye for å skaffe et rom til, reorganisere rommene eller finne annet hotell? De fleste vil vel ha forståelse for at et hotellrom med unger er litt kaotisk og ikke spesielt avslappende.
Ellers må du vel bare "snu hodet" litt og begynne å glede deg istedenfor å grue deg. Den mentale innstillingen din har mye å si for hvordan dere får det alle sammen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 23:04   #11
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Overleverer forholdet den påskeferien som du regisserer, så overlever dere alt.

All mulig sympati sendes.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-08, 23:12   #12
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.728
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Så flott at dere har funnet tilbake til hverandre.

Når det gjelder svigermoren din, så tror jeg bare jeg må la være å skrive ned alle tankene mine om hva jeg hadde gjort om det var meg som var i din situasjon...

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 08:15   #13
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.842
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Hvordan svigermor formidler påskeferien til andre syns jeg ikke er så nøye. Noen bare skravler uten at det ligger noen som helst tanker bak det de sier. Det nytter heller ikke å klage over at de blir så lenge, når du ikke la noen begrensinger i utgangspunktet (dessverre). Men at hun begynner å legge seg opp i arrangeringen og gjør om på reservasjonene, det hadde jeg absolutt tatt opp med både henne og hotellet!

Felles måltider er ikke nødvendig: dere har jo barnevakt Send ungene ned til frokost med svigermor og kos dere alene med romantikk og room service

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 08:24   #14
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...
 
Høyt&Lavt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.326
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Opprinnelig lagt inn av Maki, her.

Siden svigermor har rotet bort det ene rommet deres må hun overlate sitt rom til dere, og holde seg hjemme. :jepp:

Helt enig!
Man må kunne skjerme seg innimellom, og spesielt når det gjelder mennesker som du beskriver!! (svigers altså) Kanskje at noen lengre dagsturer, enten på ski eller til fot? Da utgår iallfall et par fellesmåltider..

__________________
jente 2001 - gutt 2005 - gutt 2011
Høyt&Lavt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 08:30   #15
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.576
Blogginnlegg: 808
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Pust i pose, ring hotellet og si at dere skal ha et rom til. Ta det derfra.

Fortell svigermor at dere skal feire at dere har blitt sammen igjen, og spør om ikke ungene kan bo på hennes rom?

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 09:16   #16
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Så godt å høre at dere har funnet tilbake til hverandre.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bare booket en annen hotell. Du har jo ingenting å tape. Trossalt dem ser jo ikke på deg som endel av familien. Hadde dem gjort det så hadde dem hatt kontakt med deg selvom du og mannen din gikk i fra hverandre.

Lykke til, ingen lett situasjon å havne oppi!

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 09:21   #17
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Oi oi oi. Pust i pose er mitt råd også. Og er det ikke typisk oss damer at vi skal være storsinnet fordi samvittigheten vår krever det av oss, også ender det med at vi sitter med skjegget i postkassa. Var det noe dere hadde trengt nå var det jo fred og ro til å bygge videre på det dere har funnet frem i hverandre igjen...

Jeg tror jeg ville tatt en snakk med mannen så dere kan foreberde de andre på at dere to kan stikke av litt inneimellom for å bare være kjærester i perioder av ferien. Og så ville jeg gjort alt for å få et eget rom. Hva med søskenbarna, kan ikke de dele rom med ungene?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 10:05   #18
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.030
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Jeg synes også det er betenkelig at hotellet har latt noen andre endre bestillingen din. Jeg tror nok du bør ta en skikkelig prat med dem. Kommer du ingen vei, må du be om å snakke med daglig leder, slik at dette blir ordnet opp. Hotellet har faktisk et ansvar ovenfor deg.

Ellers får du en stor klem fra meg. 5 dager med en vanskelig svigerforelder er litt av en tålmodighetsprøve.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 10:39   #19
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.403
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Hva med å ordne med en ekstra natt enten i forkant eller i etterkant for deg og mannen alene? Kanskje dere kan skaffe dere barnevakt og få en fredelig kveld og natt sammen for å prate og kose dere?

All mulig sympati herfra!

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-08, 11:09   #20
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Trenger hjelp til å få sortert noen frustrasjoner med svigermor...

Takk for mange morsomme tips!

Jeg har i dag fått et ekstra rom!!! Og dermed måtte vi "dessverre" flytte over til en annen fløy på hotellet. Ble litt ekstra privatliv bare i det! Og det blir ikke noe av at svigerfar skulle dele det ene rommet vårt med ungene, men har sitt eget enkeltrom.

Det med sen frokost for oss på rommet var en kjempeide! Skal forsøke å sette den ut i live!

Og 75-årsfeiringen får jeg bare tåle.

Hvordan hotellet kunne endre bestillingene? Vel, mye sykdom i staben, det er et familiehotell, og min driftige svigermor er vel svaret. Nå har de imidlertid ordnet godt opp og jeg gleder med til ferien.

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no