Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Pynt til stor festmarsipankake

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-09, 20:45   #1
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pynt til stor festmarsipankake

Tanta mi blir 70, festen er på lørdag og min mor er bortreist. Det betyr at i tillegg til å bake mine vanlige trippelsjokoladefudgebrownies og focaccia og sånt, så må jeg bake min mors Klassiker gjennom tredve år, nemlig marsipanbløtkake i tre lag - i langpannestørrelse. Jeg gruer til marsipanlokket, det er altfor mange tilstede som har spist min mors perfekte kake. Og sukkerbrødet blir sikkert ikke som hun lager det. Jaja.

Men, så var det pynten. Jeg synes marsipanroser er noe herk å lage, men er ganske god med kremsprøyta. Kan jeg ha noen form for glasur som kakepynt i stedet, eller MÅ det være marspianroser? Og dersom jeg kan det, hva slags glasur? Pynt av Cacas-smørkremen blir vel feil oppå fløtekrem og marsipan? Eller? Er det noen som har en magisk melisglasur som blir riktig konsistens for f.eks blader og border, uten å flyte utover, og uten å være så hard at den "sprekker" og jeg får krampe i hånda? Andre pynteidéer?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 20:49   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Du kan jo ta en titt på marsipankakene på www.detsoteliv.no, det kan du søke på marsipankaker og få opp bilder og oppskrifter av dem. Jeg gjorde det da jeg skulle lage en marsipankake i dåpen til yngstemann, og fant en kjempefin med bringebær på toppen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 20:49   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.215
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Det ikke være roser, det fins jo mye annen pynt. Og det kan være veldig fint med en enkel minimalistisk kake uten så mye pynt. Men det krever selvfølgelig et mest mulig perfekt lokk.

Smørkrem høres feil ut på marsipankake, ja. Hva med å lage sånt hull i midten på marsipankaken der man ruller opp splittene og legger masse frukt og bær i midten?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 20:51   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Smørkrem høres feil ut på marsipankake, ja. Hva med å lage sånt hull i midten på marsipankaken der man ruller opp splittene og legger masse frukt og bær i midten?

Ja, det har jeg gjort mange ganger, blir kjempelekkert. I ettårsdagen til eldste la jeg et sukkerbilde av en søt elefant under lokket og brettet ut splittene og la dem litt bølgete utover så bildet kom frem, ble så fint. Bare husk for all del å skjære opp splittene før lokket legges på.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 20:51   #5
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.714
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Roser tar litt lang tid, ja. Du kan feks kjøpe et slik blomsterutstikkersett som de har på jernia. Der finnes det bla utstikker til kahla og liljer som er raske å lage. Blir ganske fine også, spesielt liljene om du kjøper litt Lustre-spray (farge) og støvbærere.

Dette kan kjøpes her:http://squires-shop.com/ibf/index.php?p=home

Ellers er det mange gode tips på festkaker.no
Sjekk sepsielt ut "How to", fremgangsmåter på ulike dekoreringer.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 20:58   #6
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Takk for tips! Jeg synes ikke opprullet marsipan rundt et hull i midten blir så fint når det er firkantet kake, jeg har laget det på rund før, men jeg skal titte på sidene dere foreslår. Kaka er fylt med vaniljekrem, valnøtter og rørte bringebær, og dynket med portvin.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:00   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Takk for tips! Jeg synes ikke opprullet marsipan rundt et hull i midten blir så fint når det er firkantet kake, jeg har laget det på rund før, men jeg skal titte på sidene dere foreslår. Kaka er fylt med vaniljekrem, valnøtter og rørte bringebær, og dynket med portvin.

Nei, sant det. Da måtte hullet også vært firkantet, da kunne det jo blitt flott.
Høres ut som en knallgod kake.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:15   #8
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Ja, den er knallgod, men jeg skulle heller bakt fire av "mine" kaker framfor å bake denne som er moren min sin...

Jeg ser det er ørten oppskrifter og framgangsmåter for Royal Icing, jeg har aldri helt klart å få til riktig konsistens sånn at man kan sprøyte blomster osv. med den. Noen med erfaring?

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-09, 21:40   #9
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Jeg har smakt marsipankake der pynten var en slags påsprøytet marengs med lett syrlig bærsmak. Det var faktisk både veldig pent og veldig godt.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:13   #10
Arktis
Har kontroll
 
Arktis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 550
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Jeg har ikke lest alle svarene så vet ikke om dette er nevnt før: http://www.qxl.no/search/search.asp?...TitleAndDesc=0

Syns det er helt genialt og kakene blir faktisk som på bildet

Arktis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:17   #11
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Takk for tipset, Arktis, men jeg synes jeg ser ansiktet til tanta mi dersom pynten ikke var hjemmelaget. Festen er i morgen, sukkerbrød nummer to står i ovnen og jeg får se hva jeg får til i dag!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:17   #12
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

trippelsjokoladefudgebrownies

Oppskrift?

Vi hadde forresten marsipankake her på jobben på mandag, og den var pyntet med litt friske bær og frukter. Hvis du hadde en haug med sånt i det ene hjørnet, og så kanskje bare en liten ripsklase eller lignende i hvert av de andre?

Stygge skjærekanter nederst kan forresten dekkes med et bredt, stivt bånd som du knytter i en sløyfe. Raskt og enkelt.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:20   #13
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.714
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Lur idé. Allium. Jordbær som feks er dyppet i sukker.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:22   #14
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.918
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Jeg har pyntet marsipankaker med farget Royal Icing.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:37   #15
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Eller du kan pynte med blomster. F.eks kandiserte stemorsblomster.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 11:43   #16
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Oppskrift?

Værsågod!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 13:28   #17
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Hm. Mannen skal på fisketur med kollegaer fra lørdag - søndag. Lurer på om jeg blir Verdens Beste Kone™ hvis jeg baker den trippelsjokoladefudgebrownies'en og sender med..?

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 13:29   #18
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Salt, tipper den tittelen er i boks da, ja!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 13:30   #19
Salt
Salt in the rainbow
 
Salt sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.064
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

:går og handler:

__________________
10.09 01.13
Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-09, 13:32   #20
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pynt til stor festmarsipankake

Marsipanlokk er utrolig lite samarbeidsvillige, altså!

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no