Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

How to have a sensible conversation about immigration

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-11-13, 19:41   #101
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Både de og foreldrene bruker nok språket mest muntlig, og i liten grad skriftlig, og jeg er veldig for at disse språkene bør komme inn som mulige valgfag fra tidlig i grunnskolen. Et muntlig språk er vanskelig å gå via for å lære seg nye språk.

Et annet "skummelt" språkpunkt for meg er den læringen som foregår på Koranskolen der ungene de første årene kun skal kunne gjengi tekst på et annet språk helt uten tanke på innholdet. I følge mine tidligere elever så skulle man først lære om innhold etter år fire. Det er strider mot det vi forsøker å lære dem om å ha fullt fokus på innhold, og for noen unger var det vanskelig å være med på at norsk skole instruerte annerledes i forhold til koranskolen.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)

Sist redigert av Pamina : 27-11-13 kl 21:21. Årsak: lage mening i siste setning og...
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 19:48   #102
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.022
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg lurer veldig på hva de i så fall mener med «halvspråklige». Det vil jo ikke være snakk om at disse barna ikke tilegner seg det grammatiske systemet og et solid ordforråd i morsmålet – det verste problemet kan vel tenkes å være at de ikke får noen ordentlig lese- og skriveopplæring på det språket de virkelig mestrer, mens de sliter med å få gode nok skrive- og leseferdigheter i andrespråket. Og det er jo ikke bra – men etter min mening snarere et argument for at de faktisk skulle hatt organisert lese- og skriveopplæring på morsmålet.

Dagens artikkel i Aftenposten omhandlet nettopp dette. Lærere på videregående som erfarer at elevene faktisk ikke fullt ut behersker noe språk verken norsk eller morsmål.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 19:53   #103
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Hva er språk - og hva i språket er det viktig at barna kan?

Den forskningen jeg har lest på området har vært fokusert rundt tegnspråk vs norsk, og er helt entydig på at det essensielle er at barnet lærer begreper, helt uavhengig av hvilket språk begrepet læres på. Om barnet vet hva en "bear" er, hva en "bjørn" er, eller om det vet BJØRN (tegnet), er ikke så nøye, så lenge de vet en av delene. Det er mye lettere å oversette et ord, enn å innlære et nytt begrep. Derfor har jeg bevisst valgt at norsk ikke skal være førstespråket til mitt barn.

Helt anekdotisk: har undervist et søskenpar, der den eldste kunne morsmålet sitt svært godt, og bl.a. leste mange bøker på morsmålet. Den yngste snakket betraktelig bedre norsk, fordi h'n var mye ute og lekte med de andre barna, men morsmålet var det skrøpelig med. Hvem av disse tror dere fikk best karakter i naturfag?

Problemet var at selv om uttalen og hverdagsspråket var godt, kunne den yngste svært få av de begrepene som man trenger for å forstå undervisningen i skolen. Den eldste måtte ha hjelp med å oversette ordene, men hadde en mye større begrepsdatabase å ta av.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:12   #104
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Anekdotisk: Mine norsamerikanske slektninger (de som utvandret) snakket elendig norsk OG elendig engelsk.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:28   #105
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Anekdotisk 3: elever som kom fra Pakistan, han snakket flytende urdu, engelsk, en fra Tyrkia som snakket tyrkisk og engelske og en fra Columbia som snakket spansk og engelsk kom til mottak på Jordal - de var der i ca tre måneder før de gikk rett inn i tiende klasse og gikk ut med omtrent bare toppkarakterer.

De som kan morsmål godt og har stort begrepsapparat klarer seg godt.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:32   #106
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.826
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Vi har familie som i mange år var bosatt i et område sør i Europa der det var masse flerspråklige familier. Vi ble etter hvert kjent med mange av vennebarna, og de fleste sjonglerte minst tre språk. Noen snakket flytende på flere språk fra de var små, andre knotet og kunne ikke noen av språkene korrekt selv om de nærmet seg tenårene. Hva er det som avgjør dette? Utad virket det som om de fleste hadde omtrent samme situasjon, mamma hadde et språk, pappa et annet og de hadde et tredje i barnehage eller skole.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:32   #107
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Jeg kjenner litt til kulturutfordringer i pakistanske miljøer i Norge, mindre til språk, men det jeg vet litt om fra andre ghettomiljøer i verden, og også i Norge er at det felles morsmålet etter en generasjon blir et muntlig språk som av naturlige årsaker tar opp elementer fra språket i landet ghettoen er i. Det skjer sikkert ikke alltid, men det er for eksempel veldig tydelig i en del land i Latin-Amerika. De tyske byene i Brasil har fremdeles mange som foretrekker tysk muntlig, men tysken som brukes er flere steder en snodig blanding av 100 år gammel tysk og portugisisk. Det samme fortalte en tysk-rumener fra "siebenburgen" i Romania. Han var oppvokst med tysk som morsmål i en tysk minoritet i Romania, men tysken hans var tydelig preget av rumensk, også med tanke på grammatikk.

Min grandonkel flyttet til USA som ungdom og jobbet i et norsk miljø, men bodde i et veldig sammensatt nabolag. Dattera hans lærte perfekt norsk dialekt a la 1910 i sin oppvekst. Selv om foreldrene snakket perfekt norsk dialekt hjemme og hun lærte seg denne måten å snakke på kan man ikke si at hun behersker norsk særlig godt i dag, selv om hun er høyt utdannet og språkmektig. Språket hun lærte er kun brukbart i et lite område av Norge.
Dette er trass i tett kontakt med Norge gjennom hele hennes 70 år lange liv.

Å skulle satse på morsmål i ghetto gjennom flere generasjoner er ikke uproblematisk tror jeg. Skal dette språket ha funksjon må det læres skikkelig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:37   #108
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

Anekdotisk 3: elever som kom fra Pakistan, han snakket flytende urdu, engelsk, en fra Tyrkia som snakket tyrkisk og engelske og en fra Columbia som snakket spansk og engelsk kom til mottak på Jordal - de var der i ca tre måneder før de gikk rett inn i tiende klasse og gikk ut med omtrent bare toppkarakterer.

De som kan morsmål godt og har stort begrepsapparat klarer seg godt.

I forhold til urdu vs punjabi er det en god del forskjeller på gruppenivå i forhold til kultur og sosiologi. En gammel doktoravhandling av Nora Ahlberg beskriver en del av dette og er ganske interessant lesning.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 21:45   #109
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Jeg syns dette ble en interessant og god diskusjon, forresten. Takk for at du startet den, Milfrid!


Ellers er en annen ting fra artikkelen at han helt parkerer den der "blanding av kulturer medfører kræsj og krig!!!!", men heller går løs på den mer sannsynlige problemstillingen med at en for stor grad av ikke-integrerte diasporaer ("ghettoer" med tett knytning kulturelt og ellers til hjemlandet) atomiserer og underminerer det fellesskapet med alle sine ikke-formelle "kontrakter", tillit, adferd, som er forutsetningen for at samfunnene våre fungerer. Så da er det der man må fokusere.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 22:13   #110
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Fine FP. Og det var godt å lese em artikkel som problematiserer uten å generalisere.

Men er spørsmål. Hvor lenge er språket forleden snakket morsmål? Altså, går det over generasjoner? As in pakistaner flytter til Norge. Morsmål urdu. Får barn. Morsmål urdu. Men når disse får barn - er da morsmålet urdu eller norsk?

Og ja, godt begrepsforståelse er viktig. Og som sagt en av de tingene som måtte være på plass før man ble fristilt fra English second language-programmet. Og de var ekstremt effektive mht å lære språk til ungene - men det krevde jo selvføgeliglig innsats fra hjemmet også.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 22:15   #111
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.841
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg kjenner litt til kulturutfordringer i pakistanske miljøer i Norge, mindre til språk, men det jeg vet litt om fra andre ghettomiljøer i verden, og også i Norge er at det felles morsmålet etter en generasjon blir et muntlig språk som av naturlige årsaker tar opp elementer fra språket i landet ghettoen er i. Det skjer sikkert ikke alltid, men det er for eksempel veldig tydelig i en del land i Latin-Amerika. De tyske byene i Brasil har fremdeles mange som foretrekker tysk muntlig, men tysken som brukes er flere steder en snodig blanding av 100 år gammel tysk og portugisisk. Det samme fortalte en tysk-rumener fra "siebenburgen" i Romania. Han var oppvokst med tysk som morsmål i en tysk minoritet i Romania, men tysken hans var tydelig preget av rumensk, også med tanke på grammatikk.

Min grandonkel flyttet til USA som ungdom og jobbet i et norsk miljø, men bodde i et veldig sammensatt nabolag. Dattera hans lærte perfekt norsk dialekt a la 1910 i sin oppvekst. Selv om foreldrene snakket perfekt norsk dialekt hjemme og hun lærte seg denne måten å snakke på kan man ikke si at hun behersker norsk særlig godt i dag, selv om hun er høyt utdannet og språkmektig. Språket hun lærte er kun brukbart i et lite område av Norge.
Dette er trass i tett kontakt med Norge gjennom hele hennes 70 år lange liv.

Å skulle satse på morsmål i ghetto gjennom flere generasjoner er ikke uproblematisk tror jeg. Skal dette språket ha funksjon må det læres skikkelig.

Men er det viktigste å fokusere på uttale og grammatikk, eller er det viktigste hvor godt man klarer å forstå og gjøre seg forstått? Forskjellen mellom dialektene i voss og toten er jo på mange måter større enn forskjellen mellom oslo øst og oslo vest.

Jeg syns det er ganske interessant å sammenligne debatten om norsk i innvandrermiljø, med debatten rundt norsk i døvemiljøet. Flere døve som har undervist i døvekultur på kurs jeg har vært på, har vektlagt at god uttale ikke betyr noe, og at det kan oppfattes som fornærmende om man kommenterer det. Gjengitt sånn noenlunde etter hukommelsen: "God stemmekontroll og uttale er som musikalitet. Noen er født med evnene, andre ikke. Det sier ingenting om hvor smart man er, eller hvor godt man kan norsk." Døve i Norge har som regel etnisk norsk bakgrunn, er oppvokst i normale hørende familier, med norske venner og norske fritidsaktiviteter. Skriftspråket er norsk. Likevel er dt veldig stor forskjell på leseferdighet, norskkunnskaper og integrering/inkludering i storsamfunnet.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-13, 22:16   #112
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.419
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg tror det er svært sjelden at foreldrene snakker bedre norsk enn barna, for å si det sånn.

Dette tror jeg er veldig viktig. Jeg hadde nok hatt et fargerikt språk om jeg hadde lært norsk av foreldrene mine den gangen vi flyttet til Norge. Vi ungene var 4, 9 og 12. Jeg som var eldst hadde støtteundervisning i norsk hele 6. Klassen, søsteren min trengte det bare i et halvt år. Og vi snakket aldri norsk hjemme, det ble jo helt unaturlig.

Jeg tror støtteundervisning har mye for seg og det å unngå gettoer, slik at ungene faktisk bruker norsken mellom seg på skolen og på fritiden. Jeg tror også bussing av elever til andre skoler kan ha noe for seg, slik at det majoriteten i klassen som har norsk som førstespråk.

Sånn helt på siden, men jeg greier ikke å snakke mitt morsmål med barna mine, det språket er blitt som engelsk for meg, jeg er veldig komfortabel med å snakke det, men det er ikke førstespråket mitt lenger. Jeg skulle nok ha hentet meg en mann hjemmefra i stedet for å falle for en nordmann.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 11:49   #113
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Denne er interessant i denne sammenhengen:

http://www.aftenposten.no/viten/Stor...n-7379600.html

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 11:51   #114
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.193
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Sitat:

Undersøkelsen vår viser at de tospråklige barna er like raske og dyktige som de enspråklige barna når det gjelder å finne sammenhengen mellom lyd og bokstav, men de tospråklige har et mye dårligere ordforråd på skolens språk enn sine enspråklige medelever.

Sitat:

Basert på vår undersøkelse er det viktig at vi får et mer realistisk bilde av hva det faktisk innebærer for et barn å lære seg to språk. Selv om barn har stor kapasitet til å lære seg språk, er dette ikke en magisk prosess som går av seg selv.

Å lære to språk er en langt mer krevende for barnet enn å lære ett språk, og det stiller større krav til dem som er rundt barnet. Hovedbeskjeden fra vår undersøkelse er at dersom man ønsker å gi tospråklige barn de samme mulighetene som enspråklige barn, kan det være en fordel å starte svært tidlig med opplæring i skolens språk. Dette gjelder spesielt for de barna hvor foreldrene selv har liten utdanningsbakgrunn og hvor man snakker bare morsmålet hjemme.

Det underbygger det jeg sa tidligere, om at utfordringene rundt tospråklighet har vært undervurderte.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 12:09   #115
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Interessant og sant.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 12:11   #116
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.362
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det underbygger det jeg sa tidligere, om at utfordringene rundt tospråklighet har vært undervurderte.

Nemlig! Som mor til 2 barn som vokser opp med norsk/engelsk parallelt vil jeg signere på dette. Har ikke tall på alle gangene vi har fått kommentarer om at ungene våre er så heldige, for de får et språk gratis. Gratis? Det er da ikke det spor gratis, det er faktisk hardt arbeid å lære 2 språk samtidig. Og det er heller ikke sånn at alle barn klarer dette.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 21:56   #117
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.933
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Signerer Ellisiv 100%. Og vi er forholdsvis ressurssterke og skal gjøre barn tospråklige i en situasjon der begge språkene er våre morsmål. Likevel oppfatter jeg det som forholdsvis krevende. Og har vært sure på mange som har snakket om alt det mine barn får gratis.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-13, 22:40   #118
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.276
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Mine barn er også tospråklige. Det kommer som sagt i de siste innleggene, langt fra gratis. Jeg vil si at morsspråket deres er norsk, de bor i Norge og snakker mest norsk. Vi har valgt at de skal følge språkundervisning på begge språkene parallellt. Det koster mye, og lesehastighet og lydering, spesielt med eldste har definitivt lidd under det. For hans del har han kommet gjennom bøygen, og ligger 'plutselig' foran i begge språk. Det løsnet i 4. Trinn. Satte plutselig i hermetegn fordi det ligger systematisk jobbing gjennom mange år bak. Begge foreldrene snakker begge språk. På andrespråket kommer de dårlig ut på begreper og ordforråd. Jeg syns det er greit så lenge de skal gå på skole i Norge, skulle vi flyttet, måtte vi jobbet mye med det, og da ville vi latt norsken lide mere.

Vi snakker alltid norsk dersom det er andre tilstede, og prøver å se filmer og lese bøker på begge språk.

Yngstemann er mere norsk og gjør det derfor bedre på norsk skole og tilsvarende dårligere på det andre språket. Jeg regner med at om vi fortsetter å jobbe systematisk, så vil det løsne også for han.

Vi bor i et område med mange immigranter, og det er stor forskjell på hvordan barna klarer seg. Uten tvil hjelper det med høyt utdannede foreldre som følger opp barna uansett språk eller etnisk bakgrunn. Kanskje aller tydeligst i de pakistanske familiene. Stor forskjell på taxisjåfør med hentekone som er hjemme vs to norskfødte der begge er i arbeid.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 21:00   #119
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.886
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Dette er skrevet av svært velrenommerte og pålitelige flerspråklighetsforskere, og dekker det meste jeg har lyst til å si om saken.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-13, 21:59   #120
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.632
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: How to have a sensible conversation about immigration

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Dette er skrevet av svært velrenommerte og pålitelige flerspråklighetsforskere, og dekker det meste jeg har lyst til å si om saken.

Ja, jeg skulle inn og lenke til denne. De som leste den Polyanna la ut, bør lese denne også.

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no