Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Leger og liv

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 21:40   #41
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger og liv

Norge det er bra
Norge det er best
Norge det er landet vårt
som vi liker aller, aller mest

Norge det er fint
Norge det er flott
Norge det er nydelig
Og Norge det er vått.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 21:46   #42
Marian
29 år
 
Marian sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 218
Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Sv: Leger og liv

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Du burde egentlig vært Gud

Når jeg tenker meg om er det nok ikke så langt unna sannheten.

Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 21:49   #43
Kate
Bør lage seg en tittel selv
 
Kate sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.720
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

Sv: Leger og liv

__________________
~ Det er bare med hjertet du virkelig kan se. Det viktigste er usynlig for øynene ~
Kate er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 22:26   #44
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger og liv

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det vet jeg. Jeg spør bare om det er en medisinsk definisjon for liv som nødvendigvis ikke er lagt ned i et lovverk.

Nei, vi forholder oss jo bare til den legale definisjonen. Et liv er et liv fra det øyeblikket det er født. Moralsk sett er det jo kanskje andre "definisjoner" man vil bruke, men dette kommer jo stort sett bare til uttrykk ved ekstreme prematurtilfeller og leger som fraskriver seg abortprosedyrer. Og selv da er det faktisk sjelden noe stort problem - *tenker så det knaker* kan ikke komme på noe sånt selv heller faktisk. Man kan jo selvsagt tenke seg en moralsk definisjon på liv også ved eutanasi-debatter - er det et liv når man ikke lever noe liv etc.

Men det blir en litt kunstig problemstilling. Og jeg jobber ikke nær disse problemene i det daglige og har ikke hatt behov for noen fintenking omkring dette - så som esme har jeg ikke særlig mye dypdykk å bidra med.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 23:03   #45
vimjer
Tante Sofie
 
vimjer sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.632
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Leger og liv

Vanskelig problemstilling, men jeg er mot aktiv og passiv dødshjelp.
Jeg tenker ikke bare svært tidlige fødsler, men også i forhold til sykdom og lidelser. Altså defininsjoner i forhold til hva som er et verdig liv.

Faren min var hjerte- og lungesyk de siste årene han levde. Han klamret seg likevel til livet, og gledet seg over de gode periodene. Han var svært takknemmelig for at legene fikk i gang hjertet hans hver gang han hadde hjertestans. En gang vi kom på akutten med han kom en lege inn og sa at det var "dårlig stelt", og at han var skeptisk til videre behandling siden han mente at pappa ikke hadde noe liv. Jeg ble litt , sa at de fikk gi han "det de hadde i skuffen", og at jeg for øvrig ikke var interessert i å høre hvor vidt han definerte pappas liv som verdig eller ikke!

Jeg har en søster som har multippel sklerose. Hun uttalte tidligere at hvis hun en gang havnet i rullestol og ble avhengig av andre ville hun ikke leve mer. I dag er hun sengeliggende og totalt pleietrengende. Livsappetitten er det ingenting å si på.
Ting endrer seg mens man går. (eller blir lenket til stol/ seng)
Jeg synes ikke andre enn den som er rammet bør uttale seg om hvor vidt et liv er verdig eller ikke.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 11:17   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Leger og liv

Dette er en pågående debatt blant medisinere, teologer, filosofer, biologer. Den kommer opp når det gjelder grensen for abort, forskning (og destruksjon) av befruktede egg, passiv dødshjelp, osv.

En venninne driver og forsker på debatten, men det er sånn sosiologi-forskning, så hun skal ikke konkludere, bare beskrive. :Fordomsfull og litt uvitende:

Aftenposten har hatt lange debattrunder på definisjonen, med blant annet stort innslag av filosofer som står steilt mot hverandre. Noen hevder at liv starter ved "bevissthet", andre at det starter ved hjerteaktivitet, osv. Her er siste bidrag til debatten, fra Aftenposten nå i helgen. Eller, han snakker ikke så mye om når fosteret har menneskeverd, men bygger sin konklusjon på en argumentasjon om at man ikke kan tvinge noen til å holde liv i noen andre. Mer eller mindre.
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle1636252.ece

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 12:45   #47
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Leger og liv

Det var en interessant lenke, Polyanna!

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no