Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Et spørsmål til en lærer!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-07, 16:50   #1
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Spørsmål

Et spørsmål til en lærer!

Er det noen lærere her som kan svare meg på hvordan dere ser på foreldre som tar ungene ut fra skolen for å reise til syden en uke?
Selv synes jeg at det får bli opp til forldrene,så lenge barnet gjør det bra på skolen,tror jeg ikke at det taper så mye på å være borte fra undervisningen en uke.
Vi var en uke på Mallorca i september,og vurderer å reise en uke i april\mai.
Det er mye penger å spare på å reise utenom skoleferiene,og vi får jo lekser med oss for en uke.
Hun går i 4 klasse.Har ikke hatt problemer med å reise,men nå når det blir to ganger på et 8-9 mnd,så er jeg litt bekymret for hvordan lærerne ser på oss ?? Er dette greit?

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 17:04   #2
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et spørsmål til en lærer!

Sambo sier: Jeg har ikke noen problermer med at foreldre tar ut barna sine fra skolen en uke (eller i dette tilfellet 2 uker) om dette er noe foreldrene har tenkt igjennom og tar et bevisst valg på.
Det bør sies i fra i god tid, og foreldre og lærere bør snakke sammen om det er noe spesielt barnet bør gjøre (av skoleting) mens det er på ferie.

Det som er litt vanskelig er at det ofte er samme barn som forsvinner ut en uke nå og da hvert år. Hvis barnet da ikke er av de sterkeste faglig eller sosialt vil ikke et par uker borte fra klassemiljøet gjøre underverker heller.

Reiser man bort utenom ferier så bør i hvertfall barn og voksen være innstilt på at en liten stund hver dag blir brukt til lesing/annet arbeid.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 20:18   #3
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et spørsmål til en lærer!

Jeg hadde nok ikke reagert på det, men jeg vet ikke helt om rektor hadde godtatt så mye fri dersom barnet hadde gått på vår skole.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 20:24   #4
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et spørsmål til en lærer!

To ganger i løpet av et skoleår, synes jeg er mye.
Så ja, jeg hadde nok reagert (uten at det betyr særlig mer enn "tenkt mitt").
Jeg reagerer mer på holdningen til skolen og undervisning, at barnet ikke går glipp av særlig mye undervisning i løpet av en uke.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 20:26   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Et spørsmål til en lærer!

Et barn som tar fri en uke og som kommer fra et hjem der foreldrene fungerer godt og følger opp skolen og fagene er ikke noe problem.

Problemet er de som reiser "hjem" i flere måneder, eller tar ungene ut av skolen uten å si ifra for å sikre seg barnetrygd.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 22:01   #6
Leandra
Superduperaktiv
 
Leandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 667
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Sv: Et spørsmål til en lærer!

Takker for svar alle sammen
Nå er det ikke slik at vi ikke har respekt for skolen og undervisningen fordi om vi reiser bort en uke to ganger i året.Altså går glipp av 10 skoledager på et år.
For å sette det på spissen,så har jenten vår vært syk to dager på de 4 årene hun har gått på skolen.Og hun er faglig sterk.
Skjønner at man reagerer om man tar ungene ut når de er større og går glipp av mer "viktig" læring mtp tentamener\eksamener.Men ser ikke helt problemet for en uke her heller nei.

__________________
Leandra stolt mamma til 3 ungdommer❤️❤️❤️
Leandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 22:08   #7
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Et spørsmål til en lærer!

Det er veldig viktig hva slags holdning foreldrene viser til skolen, ikke for skolens del men for barnas motivasjon. Barn trenger å føle at deres jobb (skolen) er like viktig som de voksnes. Også er det viktig for dem å ikke bli revet løs fra den sosiale sammenhengen på skolen for ofte. Hvis barna opplever at foreldrene tar dem ut av skolen når det passer de voksne, vil de også (rettmessig) kunne kreve å få fri når det passer dem selv. Hvordan skal du som voksen argumentere da?

Når man planlegger slikt fravær, er det veldig lurt å ta læreren med på råd helt fra starten. Læreren kan si når det skjer viktige begivenheter i skolesammenheng og gi råd om opplegg. Jo lengre tid i forveien jo bedre.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no