Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

I lys av en del andre tråder

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-07, 12:29   #21
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Jeg har ikke lest noen av disse trådene eller fulgt debattene.
Men synes at det som Kaisa skrev over her stemmer overens med hvordan jeg tenker mht ungdom og seksualitet.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:30   #22
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg syns det ser ut som om vi er på to helt forskjellige planeter, og at det er feiltolkning og misforståelser som blir litt i overkant meningsbærende. Jeg tror det er viktig å understreke den store forskjellen i å anerkjenne at ungdom i puberteten veldig ofte tenker mye på sex, og at de utforsker og nysgjerrige på sin egen seksualitet. Det kan være ukomfortabelt som mor å tenke at det er sånn, men det tar ikke bort kjensgjerningen at dette er veldig vanlig. Jeg tror de fleste tenåring vegrer seg stort for å snakke med moren eller faren sin om den gryende seksualiteten og at de utforsker den på egenhånd. Jeg har vanskelig for å tro at det er uproblematisk for en gjennomsnittlig ungdom å ha en åpen dialog med foreldrene sine den dagen man blir bevisst sin egen seksualitet.

Når da endel her inne skriver at de syns det er greit at ungdom debuterer i trygge former og oppfordrer til bruk av kondom og opplysning rundt kjønnssykdommer, så er det ikke fordi man oppfordrer ungdom til å gå ut å ha sex med hvem som helst hvor som helst. Det er fordi man innser og anerkjenner at ungdom faktisk har sex – ofte vel vitende om at de trosser foreldrenes ønske. Den dagen det skjer, så er det et stort fortrinn å ha lært om prevensjon og viktigheten av det, på lik linje med at det er viktig å ha lært at man kan si nei om man ikke vil. Det er jo et stort antall ungdom som debuterer før de fyller 18, og selv man er skeptisk til det og mener det ikke burde være sånn, så betyr det ikke at det ikke skjer. Jeg tror de fleste foreldre oppfordrer ungdommene sine til å vente, og ikke minst til å ikke ha tilfeldig sex. Det er jo ikke det man ønsker at tenåringene skal drive med. Allikevel er det kjensgjerning at ungdommen gjør det likevel. Puberteten er en tid for løsrivelse på mange måter, og ikke minst fra foreldrene.

Hvis du, Zefid, tror at dine barn er annerledes fordi du er en bedre mor, eller at du er flinkere til å kontrollere barna dine enn andre, så får det være så. Det er det jo uansett ikke mulig å argumentere mot. Jeg velger å tro at mitt barn kommer i puberteten på normalt vis, og at hun blir en tenåring med normale behov og tanker for den alderen. Jeg kommer overhodet ikke til å oppfordre henne til å ha sex, men jeg ville sviktet henne om jeg totalt fornektet at det var en sjanse for at hun kan komme til å ha det likevel.

Det du skriver om salg av sex syns jeg understreker hvor mye på hver vår planet vi er. Det har ingenting i denne diskusjonen å gjøre.

Når det gjelder det med outing av prikker og sutring over støtte på prikker og manglende støtte i tråd, så er jeg enig med flere av de andre her. Det er veldig lite sjarmerende.

Jeg er enig med Kasia.


Jeg tror forresten noen av oss har et kommunikasjonsproblem; Jeg skriver noe som for meg virker saklig og greit, mens den som leser det får noe helt annet ut av det. På samme måte leser jeg noe andre har skrevet og misforstår totalt. Videre i diskusjonen viser det seg kanskje at vi egentlig er enige.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:31   #23
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Veldig godt skrevet, Kasia. Men det var nære på du fikk en rød prikk av meg for ALT for liten skrift. Du skaffet meg tre ekstra rynker da jeg satt her og myste meg gjennom innlegget ditt! Hrmf!

Ctrl +.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:46   #24
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Jeg tror egentlig at dersom ungdommene kommer i puberteten med et noenlunde godt selvbilde så er det mer eller mindre det samme om de har mye sex eller ingen sex, sex bare med en kjæreste eller sex med kompiser. Da tror jeg de vil ha kompetanse til å vurdere sånn noenlunde hva de faktisk vil, hva de vil ha glede av, osv.

Og motsatt: Er de utrygge, med et skikkelig dårlig syn på seg selv og sin egen verdi, så er det ikke usannsynlig at de ender opp med å ha sex de ikke er klar for, ha sex for motytelser, eller sex i et i og for seg langvarig, men ikke godt og trygt forhold.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:47   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

For øvrig oppfordrer jeg folk til å bruke ignorerknappen, enten reelt eller imaginært. Noen innlegg er det virkelig ikke verdt å hisse seg opp over.

:Oppfordrer meg selv også:

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:49   #26
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Ctrl +.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:52   #27
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.



Jeg fikset skriften jeg.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:56   #28
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg tror forresten noen av oss har et kommunikasjonsproblem; Jeg skriver noe som for meg virker saklig og greit, mens den som leser det får noe helt annet ut av det. På samme måte leser jeg noe andre har skrevet og misforstår totalt. Videre i diskusjonen viser det seg kanskje at vi egentlig er enige.

Her tror jeg du er inne på kjernen av alt her. Samtidig kommer det fram fordommer som gjør at man legger mer i meninger enn det det er. Jeg skjønner det blir slik ut i fra at man ikke kjenner hverandre.

Jeg har nevnt røde prikker ja, men aldri hvem eller hva...... Fra meg har det ikke vært sutring, men jeg ler av det rett og slett. De røde prikkene forteller meg at ut i fra kommentaren som følger med så blir jeg tildelt oppfatninger som er helt, totalt feil. Da blir det latterlig for meg, og ikke sutring....

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 13:09   #29
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Fra meg har det ikke vært sutring, men jeg ler av det rett og slett.

Men det oppfattes som sutring. Sutring forkledt som latterliggjøring. Når du gang på gang gang nevner prikkene dine, enten at du har fått en "tytterbærskog" eller gjenforteller innhold så ser jeg på det som sutring og litt sånn "se så tøff jeg er som mener noe annet enn alle andre og det er dere som har misforstått."

Jeg sier ikke at det er sånn, men det er det jeg som leser innleggene sitter igjen med. Jeg syns det blir patetisk, flaut og unødvendig.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 13:12   #30
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Men det oppfattes som sutring. Sutring forkledt som latterliggjøring. Når du gang på gang gang nevner prikkene dine, enten at du har fått en "tytterbærskog" eller gjenforteller innhold så ser jeg på det som sutring og litt sånn "se så tøff jeg er som mener noe annet enn alle andre og det er dere som har misforstått."

Jeg sier ikke at det er sånn, men det er det jeg som leser innleggene sitter igjen med. Jeg syns det blir patetisk, flaut og unødvendig.

Jeg tror at hadde vi kjent hver andre i det virkelige liv så ville vi oppleve hverandre ganske annerledes enn det inntrykket vi har her inne. Den eneste måten vi får kommunisert på er via skriftspråket.

Jeg skriver på min måte og du på din. Jeg tror ikke vi alle alltid klarer å se hvordan det vi skriver virker på andre. Min kontekst er annerledes enn din for eksempel.... Derfor blir det lett misforståelser.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 13:14   #31
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg tror at hadde vi kjent hver andre i det virkelige liv så ville vi oppleve hverandre ganske annerledes enn det inntrykket vi har her inne. Den eneste måten vi får kommunisert på er vi skriftspråket.

Jeg skriver på min måte og du på din. Jeg tror ikke vi alle alltid klarer å se hvordan det vi skriver virker på andre. Min kontekst er annerledes enn din for eksempel.... Derfor blir det lett misforståelser.

Det er nok generelt veldig riktig. Da kan det være nyttig å fortelle hvordan man leser et innlegg, så får den som skrev innlegget vite hvordan det ble lest. Det kan jo ofte være veldig forskjellig fra slik det var ment. (Det har vi antagelig erfaring med alle sammen ...)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 13:20   #32
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Da kan det være nyttig å fortelle hvordan man leser et innlegg, så får den som skrev innlegget vite hvordan det ble lest. Det kan jo ofte være veldig forskjellig fra slik det var ment. (Det har vi antagelig erfaring med alle sammen ...)

Det har du nok rett i. Det er du flink til. Det tok litt tid før jeg skjønte hva du var ute etter når du grov og spurte.... Nå skjønner jeg det

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 13:24   #33
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Man lærer seg med årene å se hva andre egentlig skriver. Etter noen år på forum bør man det.
Jeg synes sjeldent det er misforståelser blant erfarne forumvandrere. Egentlig.
Og oppstår de, blir de ofte oppklart ganske kjapt. Det er i hvertfall erfaringen jeg har gjort meg.

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 20:08   #34
Go\jenta
Mellom barken og veden
 
Go\jenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.866
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tror egentlig at dersom ungdommene kommer i puberteten med et noenlunde godt selvbilde så er det mer eller mindre det samme om de har mye sex eller ingen sex, sex bare med en kjæreste eller sex med kompiser. Da tror jeg de vil ha kompetanse til å vurdere sånn noenlunde hva de faktisk vil, hva de vil ha glede av, osv.

Og motsatt: Er de utrygge, med et skikkelig dårlig syn på seg selv og sin egen verdi, så er det ikke usannsynlig at de ender opp med å ha sex de ikke er klar for, ha sex for motytelser, eller sex i et i og for seg langvarig, men ikke godt og trygt forhold.

Litt avsporing kankskje..men må bare kommentere denne....

Så dere puls forrige mandag?

Der ble det tatt opp at flere og flere unge jenter sliter med å ha tilfeldig sex for å få bekreftelse. Det ble satt fokus på dette, fordi mange oppsøker hjelpeapparat for å få hjelp til å sette grenser for seg selv, fordi de lider under dette.

Skremmende utvikling, synes jeg......

Hvordan har det blitt slik?

Go\jenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 20:13   #35
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Litt avsporing kankskje..men må bare kommentere denne....

Så dere puls forrige mandag?

Der ble det tatt opp at flere og flere unge jenter sliter med å ha tilfeldig sex for å få bekreftelse. Det ble satt fokus på dette, fordi mange oppsøker hjelpeapparat for å få hjelp til å sette grenser for seg selv, fordi de lider under dette.

Skremmende utvikling, synes jeg......

Hvordan har det blitt slik?

Jeg så Puls, men fikk inntrykk av at dette gjat jenter over 18 år ... Her var det også snakk om ubeskyttet sex, som et spenningsmoment eller at de ikke følte seg vedrifulle nok til å be om at det ble brukt kondom.
At jenter ønsker bekreftelser er ikke noe nytt. Jeg tror heller ikke det er noe nytt at enkelte jenter bruker sex for å få bekreftelse/kortvarig kjærlighet.
Ja, det er skremmende, og enda en grunn til at vi må gjøre kondomer mer tilgjengelig og at vi må lære ungdommene mer om å sette egne grenser i forhold til sex (dermed må vi lære/veilede dem om dette).

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 23:43   #36
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Go\jenta, her.

Litt avsporing kankskje..men må bare kommentere denne....

Så dere puls forrige mandag?

Der ble det tatt opp at flere og flere unge jenter sliter med å ha tilfeldig sex for å få bekreftelse. Det ble satt fokus på dette, fordi mange oppsøker hjelpeapparat for å få hjelp til å sette grenser for seg selv, fordi de lider under dette.

Skremmende utvikling, synes jeg......

Hvordan har det blitt slik?

Jeg så dessverre ikke Puls, men det høres skremmende ut ja.

Det jeg tenker på når jeg hører det er at noe av grunnen kan være det sexpresset som mange unge føler. Som nevnt i andre tråder her så kan nok mange unge få inntrykk av at de ikke er vellykket (eller noe sånt) om de ikke har hatt sex innen en viss alder. Jeg leste et sted at mange unge har svært avansert sex. De snapper opp ting fra nettet og tror at det er normalt det de finner der. Samtidig blir kropp og seksualitet markedsført og vi har vel nesten blitt litt blinde for hvor mye vi egentlig blir eksponert for dette i media og reklame.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 23:44   #37
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.129
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det har du nok rett i. Det er du flink til. Det tok litt tid før jeg skjønte hva du var ute etter når du grov og spurte.... Nå skjønner jeg det

Det er fint. Jeg skjønner godt at folk kan bli lei av omstendeligheten min iblant.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 00:14   #38
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Jeg har ikke lest alt i de trådene, så jeg har kanskje ikke fått med meg hele sammenhengen denne tråden bør ses i.

Men jeg må vel si at jeg nok er av de mer "gammeldagse" og er opptatt av at jeg skal være forelder og ikke kompis. At virkeligheten ser sånn og slik ut per i dag er ikke bestandig god nok grunn til at jeg skal akseptere at mine barn går i den retningen. Om det er vanlig å ha sex når man er 14 så vil jeg fortsatt prøve å få mine barn til å ta andre valg. Jeg synes det er feil at kompisgjengen skal legge sterkere føringer på hva som er ok enn foreldre og jeg tror at det å gjemme seg bak "jeg er realistisk og oppdatert" vel så ofte kan være strutsementalitet i forhold til den jobben man selv har i forhold til å være en leder for egne barn. For en del blir det en unnskyldning for å ikke være den tydelige og noen ganger kjipe voksne som barna trenger mer enn noensinne.

Jeg synes det er en stygg ukultur at vi lever i en verden der så få vil være de "kjipe" voksne. Alle vil gjerne være den kuleste forelderen, den som følger med i tiden og gjerne er litt forut for den og i det hele tatt.

Når det er sagt; jeg er for stor tilgjengelighet i forhold til kondomer etc. og synes det er flott om natteravner vil dele de ut. Men jeg er ikke akkurat så positivt innstilt i forhold til kompissex osv.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 00:17   #39
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Kjipe voksne? Å ha unger som er trygge på deg som forelder og tør å snakke med deg, er det å være kjip?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-07, 00:22   #40
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.785
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I lys av en del andre tråder

Her antar du ut ifra hva som vil passe deg.

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Jeg så dessverre ikke Puls, men det høres skremmende ut ja.

Det jeg tenker på når jeg hører det er at noe av grunnen kan være det sexpresset som mange unge føler. Som nevnt i andre tråder her så kan nok mange unge få inntrykk av at de ikke er vellykket (eller noe sånt) om de ikke har hatt sex innen en viss alder. Jeg leste et sted at mange unge har svært avansert sex. De snapper opp ting fra nettet og tror at det er normalt det de finner der. Samtidig blir kropp og seksualitet markedsført og vi har vel nesten blitt litt blinde for hvor mye vi egentlig blir eksponert for dette i media og reklame.

Programmet fokuserte som jeg sa på at jenter vil ha bekreftelse/føle seg elsket. Det hadde altså ikke så mye med sex å gjøre, men at jenter sliter med lav selvtillit/selvfølelse. :gjentarmegselv:

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg så Puls, men fikk inntrykk av at dette gjalt jenter over 18 år ... Her var det også snakk om ubeskyttet sex, som et spenningsmoment eller at de ikke følte seg vedrifulle nok til å be om at det ble brukt kondom.
At jenter ønsker bekreftelser er ikke noe nytt. Jeg tror heller ikke det er noe nytt at enkelte jenter bruker sex for å få bekreftelse/kortvarig kjærlighet.
Ja, det er skremmende, og enda en grunn til at vi må gjøre kondomer mer tilgjengelig og at vi må lære ungdommene mer om å sette egne grenser i forhold til sex (dermed må vi lære/veilede dem om dette).

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no