Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Foreldrekjøring

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-07, 12:23   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Jeg synes "gubben" virker totalt firkantet og steil, jeg hadde aldri nektet min datter en sånn tur på det grunnlaget. Hadde prinsippet vært så viktig, hadde jeg kjørt selv. Synes det virker i overkant spesielt å kjøre en slik sak til topps.
Jeg må si alt skal være forferdelig regulert, forsikret og oversikkert. Kan man virkelig ikke sende med barna i bil med andre foreldre?

Men det er et poeng at man synliggjør noe som stat og skole burde ha penger til/sørge for selv i skolesammenheng.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 12:28   #22
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg synes "gubben" virker totalt firkantet og steil, jeg hadde aldri nektet min datter en sånn tur på det grunnlaget. Hadde prinsippet vært så viktig, hadde jeg kjørt selv. Synes det virker i overkant spesielt å kjøre en slik sak til topps.
Jeg må si alt skal være forferdelig regulert, forsikret og oversikkert. Kan man virkelig ikke sende med barna i bil med andre foreldre?

Men det er et poeng at man synliggjør noe som stat og skole burde ha penger til/sørge for selv i skolesammenheng.

Helt enig. Da burde han ordnet transport til barnet sitt selv, ikke søke om 25 000,- i kompensasjon for at barnet ikke fikk være med. Eller sendt barnet med taxi! *Herlighet*

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:17   #23
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

I dagens skolevesen er både lærere og foreldre flinke til å hjelpe der hvor det egentlig er stat og kommune som burde tatt ansvar.

Det tror jeg er VELDIG sant!

Det er greit nok at "gubben" er firkantet og vanskelig, men jeg er faktisk enig med i prinsippene hans.

Det bør være slik at det bevilges penger til at skolen kan arrangere turer uten at foreldre må stille opp å kjøre. Og når det nå er lagt ned forbud mot foreldrekjøring enkelte steder så må kanskje stat og kommune ta sitt ansvar?

For noen år siden vare det ganske vanlig at foreldre stilte opp og pusset opp klasserommene på dugnad. Hørte om noen foreldre som nektet da de skulle begynne på sitt 3. klasserom.... Greit nok at man ønsker at barna skal ha et OK innemiljø, men det er tross alt kommunen sitt ansvar og holde bygningene vedlike. Dette blir noe av det samme mener jeg.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:26   #24
Vilaela
Nybegynner
 
Vilaela sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 20
Vilaela har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Det tror jeg er VELDIG sant!

Det er greit nok at "gubben" er firkantet og vanskelig, men jeg er faktisk enig med i prinsippene hans.

Det bør være slik at det bevilges penger til at skolen kan arrangere turer uten at foreldre må stille opp å kjøre. Og når det nå er lagt ned forbud mot foreldrekjøring enkelte steder så må kanskje stat og kommune ta sitt ansvar?

For noen år siden vare det ganske vanlig at foreldre stilte opp og pusset opp klasserommene på dugnad. Hørte om noen foreldre som nektet da de skulle begynne på sitt 3. klasserom.... Greit nok at man ønsker at barna skal ha et OK innemiljø, men det er tross alt kommunen sitt ansvar og holde bygningene vedlike. Dette blir noe av det samme mener jeg.

For å kjøre analogien din.

Klart det skal være ok standard på klasserommene, og at kommunen skal betale for dette, men vil foreldrene ha et nyopppusset og fint rom, så er det da helt greit at de trår til med en hjelpende hånd.

Klart at ungene skal komme på tur, men får man ikke litt hjelp fra foreldre så er det nok bare økonomi til en gåtur i naboskogen, så da får det bli med det.

Skal man - fordi noen få foreldre ikke gidder å lette på rompa - forby alt som måtte komme ungene til gode?

Vilaela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:48   #25
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Opprinnelig lagt inn av Vilaela, her.

Skal man - fordi noen få foreldre ikke gidder å lette på rompa - forby alt som måtte komme ungene til gode?

Nei - ikke fordi foreldrene ikke gidder å lette på rompa, men fordi kommunen ikke gidder å bevilge penger!

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 13:59   #26
Vilaela
Nybegynner
 
Vilaela sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 20
Vilaela har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Nei - ikke fordi foreldrene ikke gidder å lette på rompa, men fordi kommunen ikke gidder å bevilge penger!

Kommunen kan da ikke bevilge penger til alt mulig... som f.eks. opppussing av et helt ok klasserom eller klassetur som kanskje blir litt bedre med litt innsats fra foreldre...

Det er vel heller ikke snakk om å gidde å bevilge penger. Det er vel heller snakk om at det ikke eksisterer penger til slikt. Hadde de eksistert hadde de nok velvillig blitt bevilget også!

Vilaela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:32   #27
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foreldrekjøring

De fleste skoler i dag må prioritere hvordan de skal bruke pengene de får bevilget. Ganske så naturlig, og da vil utgifter til skyss være blandt det som blir nedprioritert, da de helst vil bruke pengene på ting som kommer alle barna til gode. Ganske så naturlig det også.
I mange tilfelelr ønsker også foreldrene å kunne få muligheten til å være med på turer o.l som barna drar på. Da er foreldrekjøring en fin anledning.

Det er klart at det beste ville vært at staten bevilget nok penger til kommunne som igjen kunne bevilge nok penger tilhver enkelt skole, men virkligheten stopper jo opp allerede ved bevilgningen fra staten.

Hadde det vært slik at turer ikke lot seg gjennomføre fordi ingenf oreldre stilte opp hadde det vært en ting, men her stopper faktisk ting opp fordi foreldrene IKKE får lov til å stille opp.

Man er også i større grad prisgitt hvordan økonomien er i hver enkelt kommune og hvordan de folkevalgte prioriterer. Det vil man jo alltid være til en viss grad. Men dette er ting som faller litt utenom vanlig undervisning o derfor vil være ting som man ikke ønsker å bruke ressurser på i så stor grad.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 15:48   #28
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foreldrekjøring

[quote=Mams;231292]

Hadde det vært slik at turer ikke lot seg gjennomføre fordi ingenf oreldre stilte opp hadde det vært en ting, men her stopper faktisk ting opp fordi foreldrene IKKE får lov til å stille opp.

quote]

Nettopp! Hvor teit er det ikke at foreldre ikke skal få lov til å stille opp med hvis de ønsker det. Jeg synes denne faren konstruerer et problem som for hans del kunne vært løst med en smule velvilje og smidighet. Dette går egentlig ikke på penger fra stat og skole, men på en far som nekter å sende barnet sitt på skoletur fordi det er foreldre som kjører, og det er ikke sikkert nok i hans øyne og mtp forsikringen.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 17:32   #29
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Jeg trodde man måtte opp i omtrent det samme når man tok lappen her til lands. Om det gjelder at man ikke ønsker at barna skal kjøre med uerfarne sjåfører så kan man vel bare ha en "lappen i fem år" grense. Ellers antar jeg at de holder barna unna all form for offentlig transport, for om man ser på f.eks. HSD, så er jaggu skadestatistikken ikke den minste der.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 18:37   #30
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Same tema var oppe på møte på skulen der eg jobber for eit par dagar sidan, det er no ikkje lov at skulebarn køyrer privatbil med andre enn foreldre til planlagt aktivitet (til lege ved ulykker ol. kjem sjølvsagt utanom).
Dette FÅR uheldig konsekvensar. Eks, avlysning av ekskursjonar og småting som at klasser ikkje kan dra på tur til skog 2 km borte, skulegudsteneste ol. fordi dei har eit funksjonshemma barn som ikkje kan gå så langt...

Synes reaksjonen er stil. Sjølvsagt skulle ein ønske at ein alltid kunne bestille buss, taxi osv. når ein skulle noko i skulesamanheng, men økonomi utelukker dette, så resultatet er færre utflukter for elevane, desverre.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 18:38   #31
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

...på en far som nekter å sende barnet sitt på skoletur fordi det er foreldre som kjører, og det er ikke sikkert nok i hans øyne og mtp forsikringen.

og han stopper ikkje berre sitt barn, men ALLE barn, for det er jo ikkje lov å utelukke nokon eller pålegge foreldre å køyre sjølv.

Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 18:53   #32
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

(Og når jeg ser hvordan mange andre kjører så mener jeg faktisk at det å sende dem av sted med "pappan til en eller annen" ER å sette liv i fare.)

Skal man tenke sånn kan man jo bare holde seg innendørs... Du setter ungene dine i fare med en gang de går ut av døra. Det er faktisk farlig for dem i trafikken selv om de kjører med deg, og selv om du hadde vært verdens flinkeste sjåfør. Det finnes alltid andre sjåfører i trafikken som kjører som tullinger, og da spiller det ingen rolle hvor flink man er selv.

Jeg må bare signere det flere sier over meg. Det er absolutt ikke noe sikrere å ha ungene i buss med 60 elever og tre voksne. De tar av seg sikkerhetsbeltene, vandrer i midtgangen, ligger tvers over setene, osv. Har vært med på det før.

Og ja, hvis prinsippet hadde vært så viktig, hadde det ikke kostet denne faren mye å faktisk stille opp som sjåfør selv. Å kreve unnskyldning fra kommunen for at de holdt datteren vekk fra skoletur synes jeg blir drøyt. Ved at han ikke stilte opp klarte han det helt fint på egen hånd.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 09:06   #33
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Skal man tenke sånn kan man jo bare holde seg innendørs... Du setter ungene dine i fare med en gang de går ut av døra. Det er faktisk farlig for dem i trafikken selv om de kjører med deg, og selv om du hadde vært verdens flinkeste sjåfør. Det finnes alltid andre sjåfører i trafikken som kjører som tullinger, og da spiller det ingen rolle hvor flink man er selv.

Jeg må bare signere det flere sier over meg. Det er absolutt ikke noe sikrere å ha ungene i buss med 60 elever og tre voksne. De tar av seg sikkerhetsbeltene, vandrer i midtgangen, ligger tvers over setene, osv. Har vært med på det før.

Og ja, hvis prinsippet hadde vært så viktig, hadde det ikke kostet denne faren mye å faktisk stille opp som sjåfør selv. Å kreve unnskyldning fra kommunen for at de holdt datteren vekk fra skoletur synes jeg blir drøyt. Ved at han ikke stilte opp klarte han det helt fint på egen hånd.

Du kan ikke forvente at alle foreldre skal kunne stille opp til enhver tid.

Når det gjelder buss så er det langt sikrere. Blant annet på grunn av bussjåførenes utdanning. Det er SJELDEN med bussulykker med personskader her til lands - men bilulykker er det mange av. Så jo, jeg sender heller barna mine på tur med buss enn med privatbil så lenge jeg ikke kjører selv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 09:14   #34
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Foreldrekjøring

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Klart dette fører til begrensninger.
Og når det gjelder minibuss o.l, vil det fortsatt være foreldrekjøring så lenge personen ikke er ansatt ved skolen og "bare" er en mamma eller pappa.....

Når flere foreldre kjører sammen vil jeg tro at ingen av de kjører som en gris, noe de fleste nok ikke gjør uansett med egne og andres barn i bilen.
(noen vil jo uansett gjøre det)
Ved en eventuell skade vil jo barnet være dekket av bilforsikringen.
(en forsikring som sikkert kan dekke bedre en den skolen har)

Om man IKKE ønsker å la barnet sitte på med andre så er det faktisk ikke værre en at man selv stiller opp og kjører.
Men noen vil jo gjerne ikke stille opp og heller ikke la barnet sitte på med andre og da dukker problemet opp.
(som det gjorde i den saken jeg siktet til)

Om skolen skal bli nødt til å leie buss hver gang de skal på tur så vil det føre til begrensninger. Det sier seg selv.
Uansett hvor mye penger som er i klassekassa.
(og foreldrebetaling er ikke lov)

Selvfølgelig brde dette føre til at de kommuner som innfører forbudet øker bevilgningene til skolene, men det vet man jo at ikke skjer.
.

Signerer dette.

Vi har selv kjørt skoleunger hit og dit, både våres og andres.

Føler at det er tryggere enn bussene rundt omkring.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no