Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Boplikt

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-05-11, 16:46   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Boplikt

Noen her som har erfaringer med å søke fritak via konsesjon på boplikt? Evne erfaring med søknad om å selge unna eiendom for å komme unna bopliktregelen, gikk søknaden igjenom og hva bør vektlegges i en slik søknad?

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 17:37   #2
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boplikt

Det varierer veldig fra kommune til kommune hvor strenge de er og hva som praktiseres. Letteste er å snakke med landbrukskontoret i kommunen, evt få noen til å ringe dem anonymt om det er vanskelig å ta direkte.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 18:01   #3
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.785
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boplikt

Jeg har snakket med dem, under fult navn, og nevnte gården det gjelder. Det var kanskje ikke lurt....?
Etter en lang samtale med sjefen satt vi igjen med tre alternativer, hvorav de to over er mest aktuelle.
Han sa han var streng, men at politikere i kommunen ikke var fult så strenge. Men vanskelig å vite hva vi skal gå for lell.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 18:11   #4
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Boplikt

Tror det er mye som spiller inn. Type eiendom, drift, størrelse, personlige forhold, mm. Og så er det forskjell på disp. for en periode eller for alltid.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-11, 23:12   #5
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boplikt

Hva med å dele ifra jord og skog å selge det som tilleggs areal til noen i nærheten?
Da blir eiendommen konsesjonfri
Det SKAL kommunen være positive til, særlig om det dreier seg om lite jord, som har vært utleid over lang tid.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 09:51   #6
bjørkhaugtrollet
Aktiv
 
bjørkhaugtrollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 204
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Sv: Boplikt

Tror de aller fleste er strenge på dette området gitt. Her i kommunen er de i alle fall det, dersom man da ikke er villige til å selge ifra jord og skogsområder til en nabogård f.eks. Det som er synd er at mange har valgt nettopp dette som en løsning, for å slippe å bo der, men velger å bruke det som hytte. Og ja jeg forstår dem godt også, men for bygdene det gjelder er det veldig trist. Jeg bor selv i ei sånn bygd, der vi frykter hva vil skje om noen år, når både skole og barnehage er borte.

__________________
Lykkelig mamma til mine fire sjarmtroll 2000, 2004 2005 og 2009
bjørkhaugtrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:12   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boplikt

Mine foreldre har et sted hvor det opprinnelig var bo- og driftsplikt. Da de overtok dette, så var det på ingen måte et tema for dem å hverken bo der permanent eller drive jorda, så de gikk til kommunen for å høre hva som kunne gjøres.

Løsningen for dem ble at de leier ut deler av jorda til en bonde i nabolaget. Han høster inn og bruker gresset som han høster som for. Dette var nok for kommunen hva drift angår. Og så fikk de gjennomslag på søknaden om å ha bruket som sommersted.

Dette er et lite småbruk som det ikke var noe særlig til drift på på mange mange år, i tillegg til at husene ikke er av en standard som tilsier at det kan bo folk der på permanent basis, så dette bidro vel til at de fikk gjennomslag for søknadene sine.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:14   #8
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Boplikt

Opprinnelig lagt inn av bjørkhaugtrollet, her.

Tror de aller fleste er strenge på dette området gitt. Her i kommunen er de i alle fall det, dersom man da ikke er villige til å selge ifra jord og skogsområder til en nabogård f.eks. Det som er synd er at mange har valgt nettopp dette som en løsning, for å slippe å bo der, men velger å bruke det som hytte. Og ja jeg forstår dem godt også, men for bygdene det gjelder er det veldig trist. Jeg bor selv i ei sånn bygd, der vi frykter hva vil skje om noen år, når både skole og barnehage er borte.


Jeg tror uansett at der det ikke er liv laga for drift så er det bedre at jorda ivaretas og bidrar til at et annet bruk kan overleve enn at generasjon etter generasjon skal slite seg ut på et bruk som ikke er drivverdig.

  Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:16   #9
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boplikt

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror uansett at der det ikke er liv laga for drift så er det bedre at jorda ivaretas og bidrar til at et annet bruk kan overleve enn at generasjon etter generasjon skal slite seg ut på et bruk som ikke er drivverdig.

Men uansett er det jo synd for bygda som mister bosetting.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:20   #10
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Boplikt

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men uansett er det jo synd for bygda som mister bosetting.

Jo. Men det er ikke overordnet viktig at alle bygder til enhver tid skal opprettholdes. Er ikke bygda tuftet på annet enn gårder som ikke har mulighet for å tilby noen fremtid så har den kanskje utspilt rollen sin. Da får man enten innse at den fraflyttes, eller så får man starte opp noe med bedre muligheter der. Det er ikke et godt alternativ å leve et helt liv basert på kunstig åndedrett heller.



(Og hvorfor i alle dager begynner jeg plutselig å bruke ord som "liv laga", "tuftet" og sånn bare fordi vi snakker om bondegårder? )

  Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 10:24   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boplikt

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jo. Men det er ikke overordnet viktig at alle bygder til enhver tid skal opprettholdes. Er ikke bygda tuftet på annet enn gårder som ikke har mulighet for å tilby noen fremtid så har den kanskje utspilt rollen sin. Da får man enten innse at den fraflyttes, eller så får man starte opp noe med bedre muligheter der. Det er ikke et godt alternativ å leve et helt liv basert på kunstig åndedrett heller.



(Og hvorfor i alle dager begynner jeg plutselig å bruke ord som "liv laga", "tuftet" og sånn bare fordi vi snakker om bondegårder? )

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:00   #12
bjørkhaugtrollet
Aktiv
 
bjørkhaugtrollet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 204
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Sv: Boplikt

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg tror uansett at der det ikke er liv laga for drift så er det bedre at jorda ivaretas og bidrar til at et annet bruk kan overleve enn at generasjon etter generasjon skal slite seg ut på et bruk som ikke er drivverdig.

Det er jeg faktisk helt enig med det i. Tror kanskje jeg ble litt misforstått her. Mange bønder er jo på leting etter mer jord...........har selv en svoger som leier jord flere steder i kommunen Men som innbygger i ei lita bygd er jeg ikke enig i at bygda skal gå nedenom å hjem. Det er synd når det ikke produseres barn lenger, men jeg kan ikke forstsette å få unger bare for å holde liv i bygda helelr, jeg har gjort mitt. Norge kan ikke bestå av bare storbyer heller.

__________________
Lykkelig mamma til mine fire sjarmtroll 2000, 2004 2005 og 2009
bjørkhaugtrollet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:07   #13
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boplikt

Såfremt ikke gården faller inn under odelsloven er det vel nesten fritt frem for å dele av og selge jord?

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 13:08   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boplikt

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Såfremt ikke gården faller inn under odelsloven er det vel nesten fritt frem for å dele av og selge jord?

Det skal ikke være noe problem om den er konsesjonsbelagt heller altså.
Man ønsker å dele av bruk som ikke lenger er i selvstendig drift.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no