Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

NAV, vår og voksende jenter

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-11, 14:02   #1
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

NAV, vår og voksende jenter

Jeg må bare få ut litt gruff!
Søkte om overgangstønad, stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd i begynnelsen av februar. Nå er vi over halvveis i april, og NAV har ennå ikke begynt å se på saken, men henviser til fristen for behandling som er 17.mai. I mellomtiden sliter jeg med å få ting til å gå rundt på lån og stipend pluss bidrag og barnetrygd, og det sier jo seg selv at det er nært sagt umulig. Alle penger går med til regninger, bensin og mat, og selv da strekker de ikke til. Mens NAV etter hvert sitter på rundt 64 000 kr som jeg trenger NÅ, ikke i mai!

Jeg begynner å bli vant til å gå rundt med klump i magen av bekymring for regninger og penger til mat, men det som virkelig er vanskelig å overse er det faktum at jeg ikke har mulighet til å kjøpe klær til ungene, mens jeg venter på de hersens pengene. Det er ny sesong, de trenger joggesko, vårjakker, buksene er utslitt og gensrene er for små, og hva kan jeg gjøre med det? Ingenting! Jeg satt og kikket på Ellos i sted, fordi der kan jeg ta betalingsutsettelse til NAV har somlet seg ferdig, men det var ingenting fint der og ikke synes jeg det var spesielt billig der heller, så jeg fikk meg ikke til å kjøpe noe.

Jeg er så lei av NAV, så lei av å ha så mye jeg skulle ha gjort og så ikke komme noen vei før de får fingeren ut og behandler saken min.
Sånn, da fikk jeg i hvert fall ut på et eller annet vis, eller nei, vent, en gang til: JEG ER SÅ FRUSTRERT! Sånn, det var alt

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 14:29   #2
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Jeg vet alt om Nav-frustrasjonene, dessverre. Det er ikke noe hyggelig. Jeg er ikke ferdig med dem enda heller, men nå er det bare "krydderet" som mangler.

Nå har vel vi ca like gamle jenter (min er født april-06), så de bruker antagelig samme størrelse (110/116). Men trenger du noe i 104 har jeg både bukser og gensere, t-skjorter og bomullsstrømpiser.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 14:37   #3
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Nei, jeg har aldri hatt mye med NAV å gjøre, så jeg skjønte ikke hva folk klaget sånn over før, men etter 2 omganger med å vente på å få behandlet søknader så begynner jeg å fråde om munnen bare jeg ser logoen deres.

Takk for tilbudet, men vesla har heldigvis en del arvetøy etter de eldste, så hun klarer seg greit foreløpig, bortsett fra kanskje sko og strømpebukser, men det kan man leve med en stund. Det er de to eldste som er vanskeligst, særlig i og med at jeg ikke vil bekymre dem med at jeg ikke har penger, og de etter hvert har begynt å spørre etter nye sko etc. Dette er jo bare midlertidig, så jeg ville helst ikke at de skulle føle det noe særlig på kroppen, men jeg ser jo at det begynner å holde hardt, og det er ennå en måned igjen til jeg har noe håp om å få behandlet søknadene. Håper bare inderlig de i hvert fall har fått ut pengene til før 17.mai, for i år er bunadene for små og hva gjør jeg da

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 19:15   #4
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Kan du ikke søke om et kredittkort når det er så midlertidig og du vet at pengene kommer?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 19:15   #5
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Uff, det er så innmari kjipt å vente på NAV! Det vet jeg alt om.

Håper at de får ut fingeren snart!

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 19:16   #6
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.275
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

(Hos HM kan man også betale litt senere, og Linus og lotta reklamrer visst nå med "kjøp nå og betal i juni. Men er jo ikke superbillig der heller, egentlig)

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 19:48   #7
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Hm, takk for tipset, kanskje jeg skal undersøke nærmere hva H&M har å tilby, de har generelt en del klær derfra.

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 19:54   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

La redout og Ellos har også betal seinere. De har både klær og sko.

Er utrolig kipt å vente på penger. Husker når A var nyfødt ventet vi til oktober før vi fikk penger fra lånekassen. Nærmet seg 80 000 før vi fikk de utbetalt.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 20:08   #9
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Sparkjøp.no har også fått så en kan få faktura nå tror jeg. De har en del sko også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 20:55   #10
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Uffameg så forferdelig for deg.. Det er jo helt latterlig. de ter jo bare til å se på et skjema og stemple og betale ut vel?

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 20:57   #11
Lilith
Hulder
 
Lilith sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.605
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Uffameg så forferdelig for deg.. Det er jo helt latterlig. de ter jo bare til å se på et skjema og stemple og betale ut vel?

Det er enda enklere enn det til og med, for jeg hadde overgangstønad, så flyttet eksen inn igjen i 3 mnd, vi meldte fra og de stengte stønadene. Dermed er saken egentlig ferdigbehandlet fra før, det er bare å slå på pengestrømmen igjen. Ok, ikke fullt så enkelt da, jeg skjønner jo at de må gå gjennom saken på nytt, men i og med at det ikke er noe nytt å tilføye så burde jo det være rimelig kjapt gjort. Duste-NAV!

Og jeg fant veien innom H&M nettopp og bestilte litt tøy derfra, det hjalp om ikke annet litt på humøret

__________________
May the light always find you on a dreary day, when you need to be home, may you find your way.
May you always have courage to take a chance, and never find frogs in your underpants

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-11, 21:24   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

De har da en del billige tøysko, basketsko, joggesko og ballerinasko på Ellos.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 21:50   #13
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Syns ikke du ska gå for kreditt. Gå heller på sosialkontoret og be om lån i påvente av utbetaling fra NAV. Ta med dok.

Har gjort det selv for noen år siden. Tror ikke jeg betalte rente overhodet på det lånet, og cashet det ut når pengene fra NAV kom.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 22:12   #14
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Jeg tenker at jeg uansett ville handlet det mest nødvendige hos Ellos eller noen som ga meg kreditt, så fikk det se ut som det gjorde. At det ikke er helt eksakt hva man ønsket seg av sko og klær denne gangen, det overlever barna fint. :btdt:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-11, 23:29   #15
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Syns ikke du ska gå for kreditt. Gå heller på sosialkontoret og be om lån i påvente av utbetaling fra NAV. Ta med dok.

Har gjort det selv for noen år siden. Tror ikke jeg betalte rente overhodet på det lånet, og cashet det ut når pengene fra NAV kom.

Jeg kjenner jeg gledelig hadde betalt et par hundre kroner i renter for å slippe forholde meg til sosialkontoret.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 00:32   #16
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Jeg prøvde å be som hjelp fra sosialen da jeg var i situasjonen til Lilith. Men jeg backa ut når jeg hørte om den enorme dokumentasjonsmengden de skulle ha. Det var blottstilling av privatlivet til beinet, og det orka jeg ikke å forholde meg til akkurat da. Så det ble harde tider, men fordi huseier kunne vente på husleia greide jeg det likevel. Etterhenget ble dog digert fordi Nav var så treige, og nå, nesten et år etter bruddet, begynner jeg å se enden på det hele. Men så har jeg en bil som fikk alt av slitasjeskader på en og samme gang midt oppi det hele også.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:11   #17
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Må de ha enorm dok for lån - eller var det sosialhjelp? Jeg lånte pengene, og dokumenterte ikke annet enn det som gikk på behandling av saken i NAV? er det sosialhjelp som ikke skal betales tilbake skjønner jeg jo at de må ha mye dok.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:46   #18
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Må de ha enorm dok for lån - eller var det sosialhjelp? Jeg lånte pengene, og dokumenterte ikke annet enn det som gikk på behandling av saken i NAV? er det sosialhjelp som ikke skal betales tilbake skjønner jeg jo at de må ha mye dok.

Om saken i NAV er avgjort så får man vel pengene ganske kjapt? Hvordan kan sosialkontoret låne penger før saken er avgjort?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-11, 22:57   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Var ikke noe av poenget med NAV-reformen at man skulle slå isammen trygde-, sosial- og arbeidsformidlingskontor? Hvorfor skal man da låne penger av sosialkontoret for at NAV er trege i saksbehandlingen?

Jeg har heldigvis aldri vært avhengig av nav for noen utbetaling. De brukte riktignok 8 måneder på å godkjenne søknaden min om svangerskapspenger, men siden arbeidsgiver forskutterte, så fikk jeg pengene mine. Og jeg skjønner godt at det må være skrekkelig frusterende å være avhengig av penger fra nav slik det fungerer i dag.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-04-11, 01:48   #20
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: NAV, vår og voksende jenter

Det var for sosialhjelp. Jeg hørte ikke noe om at man kunne låne en mindre sum i overgangsfasen. Det hadde uansett bare ført til et større etterheng her, da Nav ikke ville godkjenne all alenetiden min fordi separasjonen kom halvannen måned etter at eksen flytta ut.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no