Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Positiv miljøpolitikk

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-11, 14:21   #21
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Jeg går heller ikke inn for vegetarianisme som hovedløsning, og jeg er heller ikke vegetarianer. Men kjøttproduksjon er ikke spesielt miljøvennlig og de fleste av oss kunne godt spist litt mindre kjøtt. At det faktisk er OK vegetartilbud ville være et skritt i riktig retning.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 14:31   #22
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Opprinnelig lagt inn av Thomas, her.

Men jeg tror nok de har et godt poeng, selv om jeg syns veganisme/vegetarisme som ideologi er å gå for langt.

Hvorfor det? Man lever da like fint uten kjøtt og fisk, ja faktisk også uten animalske matprodukter overhodet. Men for å si det sånn; selv om jeg synes det er mye enklere enn jeg hadde trodd, var det da jeg ble veganer jeg virkelig så hvor latterlig enkelt vegetarianere faktisk har det. Vegetartilbudet er veldig bra her i landet, vegantilbudet er det litt verre med.
Det å kutte ut kjøtt er det enkleste jeg har gjort, men det å kutte NED på kjøtt burde virkelig alle klare for miljøets skyld.

Jeg synes denne var litt bra, nå vet jeg ikke hvor "propaganda-ish" den er, men den forteller i hvert fall om veganisme og miljø på en litt funky måte. Jeg synes den er artig:


(Kilde:
(Kilde:


(Kilde: youtube.com)
)
)

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 15:05   #23
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

  • Legga til rette for meir kollektivtransport med å gjera det dyrt(og vanskeleg) å bruka privatbil og samtidig syrgja for tungt subsidiert billig buss/bane med god dekning/høg frekvens - legg avgifter på privatbilbruk og øyremerk desse til kollektivtransport - bygg ut kollektivfelt der det trengst
  • Setja ambisiøse mål om omfattande bruk av elektriske bilar/mopedar til persontransport i offentlege etatar og t.d. postombering og annan distribusjon
  • Legga til rette for sykkeltransport på alle moglege vis: Sykkelvegar, subsidiering av sykkelbruk og fasillitetar(t.d. sykkelparkering og gode garderobetilhøve på arbeidsplassar - ikkje minst kommunale)
  • Gratis ladestasjonar og parkeringsplassar for el-bil - gratis bompassering og køyring i kollektivfelt for desse
  • Skulera ordførarkandidatar i grunnleggande klimavitskap slik at ein i så stor grad som mogleg unngår klima"skeptikarar" og klima"realistar" med ordførarkjede rundt halsen

__________________
Rart er fint

Sist redigert av Didjeridust : 08-04-11 kl 15:42. Årsak: Retta skirveflei
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 15:16   #24
Thomas
Mmm, skeptisk
 
Thomas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 518
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Mange gode forslag her, men i den store sammenhengen er jeg redd for at det monner lite fordi USA, Kina, India og Russland (for å nevne de verste) har såpass enorme utslipp.

Norge står tross alt for hele 0,15% av verdens totale co2-utslipp (ifølge denne: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...xide_emissions)

Og dette tar ikke innover seg det faktum at fattige land i tredje verden ønsker seg høyere levestandard, med de miljømessige utfordringer det betyr.

Så det er noen større problemstillinger her enn hvorvidt vi skal tilrettelegge for mer sykling i norske byer (selv om det er et godt tiltak).

__________________
Men hvi skal jeg være så haardt beklemt?
Om hundrede Aar er alting glemt.
Thomas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 15:22   #25
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Men kommunevalgprogrammet for et parti i en liten norsk by, må nesten handle om lokale tiltak. De kan selvsagt mene mye om hva andre burde gjøre, men jeg tviler på om de påvirker det i veldig stor grad.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 15:24   #26
Didjeridust
Forelska
 
Didjeridust sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Innlegg: 843
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Om ein får meir sykling og bruk av kollektivtransport og mindre bruk av bil er det store lokale miljøgevinstar å henta.
Og kvifor skal ikkje me endra vårt levesett berre av di me er så få her i landet? Skal me berre tura fram som før og forlanga at alle andre skal gjera noko for klima? Eller skal me freista gå foran med eit godt eksempel og ta vår skjerv?

__________________
Rart er fint
Didjeridust er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 15:32   #27
Thomas
Mmm, skeptisk
 
Thomas sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 518
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Åja, dette handlet om lokalvalg? Da beklager jeg avsporingen

__________________
Men hvi skal jeg være så haardt beklemt?
Om hundrede Aar er alting glemt.
Thomas er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 18:00   #28
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Bilbruk har jo også lokale forurensingseffekter som Didjeridust er inne på. Bl.a. ifht svevestøv som rammer mange astmatikere. Så det har absolutt noe for seg å tenke og handle lokalt i tillegg til globalt.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 08:41   #29
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

På lokalt plan ville jeg heiet på disse sakene:
*Billigere og bedre tilgjengelig kollektivtransport og økte avgifter på bruk av privatbil (parkering, bompenger, gjerne en miljøavgift i tillegg).

*Subsidier i folks egne hjem for å gjennomføre miljøvennlige tiltak, som f. eks kompost, tøybleier, varmepumpe, pelletsovn o.l.

*Stimulering av næringsvirksomhet slik at forbrukerne får bedre og billigere tilgang på lokalprodusert, økologisk og kortreist mat.

*Vindmøller

*Tiltak for å gjøre sykkel mer aktuell som et fremkomstmiddel

*Et stort fokus og målrettede tiltak for å forbedre inneklimaet på skolene

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 10:37   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Positive tiltak, ja. Kjempebra tenkt.

Noen små ting kan jo være utdeling av bærenett og av drikkeflasker (for å unngå flaskevann). Dette kan dere jo også gjøre i valgkampen, men en veldig diskret partilogo på.

Kjøttfri tirsdag (mandag er en dårlig dag for fisk), fulgt opp med oppskriftshjelp, fisk- og grønnsaksmarked på torget, kanskje skolelever kan få med seg hjem tips og oppskrifter fra skolen på mandagen, etc.

Storsatsing på sykkelbruk: konkurranser, sykkelfestival, utbygging av sykkelveier, etc.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:20   #31
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Noen små ting kan jo være utdeling av bærenett og av drikkeflasker (for å unngå flaskevann). Dette kan dere jo også gjøre i valgkampen, men en veldig diskret partilogo på.

Jeg hadde ikke brukt effekter med en partilogo på, uansett parti og størrelse på logoen. Dermed ville jeg oppfattet en slik utdeling som et bidrag til spredning av enda flere ting som blir liggende og slenge hjemme hos oss, og dermed tenkt forsøpling. Selv om tanken ellers er god.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Kjøttfri tirsdag (mandag er en dårlig dag for fisk), fulgt opp med oppskriftshjelp, fisk- og grønnsaksmarked på torget, kanskje skolelever kan få med seg hjem tips og oppskrifter fra skolen på mandagen, etc.

Gjerne en kjøttfri dag eller to i uka, men et politisk parti kan vel ikke akkurat vedta dette, ikke for folk flest i alle fall.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Storsatsing på sykkelbruk: konkurranser, sykkelfestival, utbygging av sykkelveier, etc.

Satsing på sykkel er alltid bra. Rushtidsavgift hadde heller ikke vært meg i mot.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 11:27   #32
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Takk for alle innspill.

Da vi diskuterte dette på partimøte var det noen som tok til orde for at man ikke skulle fokusere så mye på folks private forbruksmønster, at f.eks. valg av tøybleier og kompostbinge ikke var noe som kommunen skulle blande seg oppi, og at det viktigste politisk var de litt større systemene, f.eks. rushtidsavgift og kollektivtrafikk. Jeg aner ikke hvordan utslaget av de forskjellige tiltakene er klimamessig (hva utgjør f.eks bruk av tøybleier versus vanlige bleier i en middelsstor kommune?). På en måte ser jeg veldig poenget med at miljøpolitikk ikke kan være bare et spørsmål om privat "veldedighet" og moralske forventinger (som ofte bidrar til dårlig samvittighet og oppgitthet), men jeg tenker samtidig at alle monner drar, og at folk flest synes det er ok med tiltak som de ser konkret at de kan gjennomføre i hverdagen. Synspunkter?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 12:35   #33
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Jeg synes at hjelp til å ta riktige valg er veldig viktig. Så jeg synes godt at man i politikken kan hjelpe de som ønsker å ta de rette valgene ved å gjøre det litt lettere.

Jeg skulle for eksempel ønske meg at metall og glass ble hentet hjemme i likhet med papir, plast og restavfall. Jeg sorterer jo ut metall og glass, men det er et veldig tiltak å få det levert. Og jeg tror at jeg hadde vært flinkere til å sortere ut ting dersom jeg kunne få det hentet hos meg.

Når det gjelder kjøttfri dag, så er det jo ikke snakk om å tvinge noen, men om å legge til rette for det i matservering i offentlige institusjoner og kantiner, feks.

Og så må jeg si sykkeltiltak en gang til. Jeg er overbevist om at det ville vært veldig mange flere som syklet dersom det lå litt bedre til rette for det. Det er fælt å være syklist i Bergen av og til. Og å få folk over fra bil til sykkel er i hvert fall bra, både for miljøet og for den enkeltes helse.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-11, 13:11   #34
Luske Ludwig
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1
Luske Ludwig har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Positiv miljøpolitikk

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg arbeider med å skrive kommunevalgprogram for et politisk parti i en mellomstor norsk by. I den forbindelse har jeg lyst til å høre hva FP tenker vil være positiv miljøpolitikk? Utgangspunktet mitt er at miljøpolitikk må være noe mer/annet enn skremselsbilder og moral, det må tiltak på bordet som gir folk lyst til å bidra til et mer miljøvennlig forbruk og livsstil.

Gratis/billigere og bedre kollektivtransport er en ting som jeg har tenkt på, samt at man kanskje kunne finne mulighet for å bruke litt av arbeidstida på å hente/levere barn til bhg/skole uten bil, i alle fall i offentlig sektor, og kanskje gi skattelette til bedrifter som gjør det samme?

Jeg tenker at tiltakene må monne både for miljøet og for folk sin reelle valgsituasjon, og at de må være lystbetonte på en eller annen måte. Forslag?

Kansje prøve å få folk til å tilbringe en av helge dagene hjemme,og ikke bruke bilen,eller at folk prøver å kjøre kollektivt 1 dag i uken.det hadde jo spart miljøet veldig mye.da kan jo folk velge,det kan de jo i dag også,så det må nesten være en eller annen form for gullerot som lokker de til å ta disse valgene,for folk er veldig late og vanskelig å endre mønster på.intresant å sitte å jobbe med den saken der tenker eg.sette opp båt transport er også bra,for folk som pendler,så er dette gull for miljøet.om det er muligt der du kommer fra,da trenger du sjø:-) så kan det gå seg til:-)

hilsen Luske Ludwig

Luske Ludwig er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no