Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Psykisk utviklingshemmet - hva er det egentlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-07, 13:04   #1
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Psykisk utviklingshemmet - hva er det egentlig?

I min familie er det to brødre som er "psykisk utviklingshemmet". Det er godt voksene nå, de ser helt "normale" ut, men de er kanskje ikke at de smarteste, for å si det slik.

Noen i familien begynte å snakke om at dette er arvelig. Og da ble jeg litt overrasket - for det hadde ikke slått meg. Og når jeg tenkte etter så fant jeg ut at jeg overhode ikke aner hvorfor noen blir "slik". Jeg vet jo at det kan skje ting under fødsel, eller genfeil etc - men hva med alle de andre, er det noen årsak eller bare er det slik at vi er forskjellige?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 14:29   #2
Hempa
Aktiv
 
Hempa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 125
Hempa er litt kul
Standard

Sv: Psykisk utviklingshemmet - hva er det egentlig?

Jeg klipper og limer litt fra ulike steder, jeg:

"Vi har ikke å gjøre med personer som har en psykisk utviklingshemning. Vi har å gjøre med personer som i sin tidlige barndom viste mangel på normale ferdigheter. Vi vet ikke sikkert om det er noe fysisk galt med de mennesker som "har" en utviklingshemning, men mange som mangler normale ferdigheter har hjerneskader eller genetiske avvik. De manglende ferdighetene skyldes ikke understimulering, overgrep, feilbehandling dårlig oppvekstmiljø eller lignende miljøårsaker, men den konkrete atferd som han med nødvendighet viser vil kunne formes av de konsekvenser som oppstår i miljøet."
http://home.no.net/gladmann/faq1.htm

"Det er endel år siden - psykisk - ble tatt bort. Etter at psykisk lidelse stadig ble et mer kjent og brukt begrep blant alle, kunne det lett oppstå feiltolkninger av det å være utviklingshemmet. For det å være utviklingshemmet har ikke noe å gjøre med å ha en psykisk lidelse. Utviklingshemmet er noe man ER , en psykisk lidelse er noe man FÅR. Norsk Forbund for Utviklingshemmede gikk i bresjen for å få dette ordet bort."
http://www.downsyndrom.no/index.php?...umid=13&cid=10

"Psykisk utviklingshemming kan ha en rekke årsaker; for eksempel kromosomfeil som ved Downs syndrom og Fragilt X-syndrom, stoffskiftesykdommer, røde hunder i svangerskapet samt infeksjoner. Videre utgjør fødselsskader om lag 10 % av årsakstilfellene, som for eksempel for tidlig fødte og lav fødselsvekt. Skader i forbindelse med hjernehinnebetennelse, hjernebetennelse, sult, fysiske hodeskader og nestendrukninger utgjør viktige årsaker etter fødselen."
http://www.unn.no/category9159.html

Hempa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 23:41   #3
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Psykisk utviklingshemmet - hva er det egentlig?

Det er vel et "stempel" som ble satt for å forklare et avvik fra det "normale".

Normalitetsbegrepet har etterhvert blitt mer utvidet for å inkludere alle i samfunnet.

Nå bruker man mer begrepet nedsatt funksjonsevne der det er aktuelt. Dette begrepet bruker man på det meste som fører til at man har et handikap, psykisk eller fysisk...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 10:55   #4
Gulla
Superduperaktiv
 
Gulla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 579
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Sv: Psykisk utviklingshemmet - hva er det egentlig?

Man får diagnose utviklingshemmet dersom man får målt intelligens under et visst nivå. Husker ikke nøyaktig nå, men mener det er rett under 70. Videre deles utviklingshemningen inn i lett, moderat, alvorlig og dyp. Intelligensen er ikke målbar hos alle bl.a pga språkproblemer ea.
Veldig mange har ikke utviklingshemming som primærdiagnose, men som tillegg til f.eks downs syndrom, autisme...

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 12:35   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Psykisk utviklingshemmet - hva er det egentlig?

Det første jeg kommer på er at vi bodde like ved en spesialskole da jeg var barn. De som gikk der var "hemma" som vi sa, og hadde vel ulike typer psykiske funksjonshemninger, noen i tillegg til fysiske. Jeg husker at noen av elevene bodde på skolen og at vi barna som bodde rundt var litt redd for dem. Jeg ble også dødelig fornærmet når det ringte inn og storesøster påsto at jeg burde gå til timen. Heldigvis er jeg ikke 6 år lenger.

Dessverre ble jeg nok ganske stor før jeg skjønte at fysisk og psykisk funksjonshemming ikke nødvendigvis henger sammen.

Psykisk utviklingshemmet er vel et begrep som gulla er inne på kan skyldes ulike diagnoser. Noen av disse diagnosene er medfødte/genetiske, mens andre diagnoser eller samlebetegnelser kan skyldes komplikasjoner under svangerskap/fødsel eller senere i livet.

I ditt tilfelle ville jeg prøvd å finne ut hva som kan være årsaken til at disse brødrene i familien din er som de er. Eller for å svare på spørsmålet: jeg tror det er en grunn til at vi blir som vi blir, men det er ikke alltid denne grunnen er like lett å få øye på.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-07, 14:19   #6
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Psykisk utviklingshemmet - hva er det egentlig?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

jeg tror det er en grunn til at vi blir som vi blir, men det er ikke alltid denne grunnen er like lett å få øye på.

Det er noe der Jeg ble bare litt overrasket over at det tydeligvis er en gjengs oppfatning i familien at dette er arvelig.... For den tanken hadde ikke slått meg.

Men nå har jeg lest om Fragilt X-syndrom - og blitt litt klokere.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no