Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Akvariefisk

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-10, 19:02   #1
Neados
Superduperaktiv
 
Neados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 744
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Akvariefisk

Vi har akkurat gått til anskaffelse av et lite akvarie på ca 40Log hadde planer om å få 2-3 slørhale/slørfisk. Det vi lurer på er om denne fisketypen kan kombineres med andre fiske arter og i tilfelle hvilke, og hvor mange er passe i et 40L akvarie? Vi er definitivt nybegynnere hva gjelder akvarium og fiskehold og tar gjerne i mot alle tips til fiskearter som passer i akvarie i denne størrelsen.

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 19:18   #2
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvariefisk

40 liter er litt snaut til slørhale, jeg ville definitivt vurdert annen fisk. Slørhalene spiser også opp plantene temmelig kjapt og bæsjer mye !
Sjekk fiskebasen på www.akvaforum.no for tips og råd

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 20:03   #3
Neados
Superduperaktiv
 
Neados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 744
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Sv: Akvariefisk

Takk for link!

Vi blev fortalt i dyrebutikken at slørhale passet bra i den type akvarie.
Noen tips om hva vi kan ha istedet for?

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 20:29   #4
Estrella
♥ ♥ ♥
 
Estrella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 9.812
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvariefisk

Disse gjennomsiktge er jo kule og neontetraene passer fint sammen og i den str. akvarium.

__________________
Estrella og gutta.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 21:05   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akvariefisk

Jeg ville hatt et par Guppy, et par Platy eller Sverddragere, og kanskje en liten stim kardinaltetra. Og en Anscistrus.
Kardinaltetraen skal være litt mer hardfør enn Neontetra.

  Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 21:43   #6
Neados
Superduperaktiv
 
Neados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 744
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Sv: Akvariefisk

Snuppa ønsker seg Nemo fisk, så jeg prøver finne noen som ligner litt i hvert fall. Oransje med andre ord.
Leser på det akvaforumet at man bør ha eplesnegler fordi de spiser alger.

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 22:07   #7
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvariefisk

Enig med sjugger, men det vil fort bli litt mange fisk. Sverddragere blir ganske store og er veldig aktive fisk, du må ha en hann og to hunner.
Du kan ha mikkemus- platy som er orange og sorte lettstelte og enkle nybegynnerfisk. De er litt mindre enn sverddrager.
Eplesnegler er supre. Kardinalneon langt enklere å få til enn vanlig neon.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-10, 23:14   #8
Neados
Superduperaktiv
 
Neados sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 744
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Sv: Akvariefisk

Ah, de mikkemus- platy må jeg sjekke opp!
Og eplesneglene, holder det med to?

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-10, 00:22   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akvariefisk

Opprinnelig lagt inn av Neados, her.

Snuppa ønsker seg Nemo fisk, så jeg prøver finne noen som ligner litt i hvert fall. Oransje med andre ord.
Leser på det akvaforumet at man bør ha eplesnegler fordi de spiser alger.

Nemo er jo saltvannsfisk, så den kan du jo ikke ha. Guppyer finnes med orange fargespill, men er mye mindre enn Nemo. Molly er noe større, og finnes vel også med orange.

At butikkene anebafler deg slørhaler, betyr ikke at det er bra. De lever av å selge fisk, og de selger de jo gjerne til boller osgå. Men bra, det er det ikke. Slørhalene blir store, og trenger plass deretter.

Nå er ikke jeg den som vel er "snillest" hva plass angår i karene mine. Det på 300 liter er greit, men jeg har et på 20 liter og et på 60 liter, og de har huset det meste.

Pr i dag så er 20 literen min hjem for en gjeng guppyer, samt noe ancistrusyngel som går der på oppforing, til de er store nok til å flytte hjemmefra. Ikke helt ideelt vil mange sikkert si, men guppyene trives, og ancistrusene vokser og koser seg, så jeg er tilfreds. Yngelen skal jo vekk så snart de er store nok, og jeg skifter vann hyppig og holder det hele under kontroll.

I 60 literen, som vel er mest likt det du har, så har jeg prøvd mye, og feilet minst like mye. Det har huset slørhaler, vært selskapskar med ymse fisk, og i det hele tatt. Man oppdager fort at et så lite kar begrenser fiskevalget noe voldsomt. Guppy og molly er jo passe, men de dør som fluer, pga mye innavl, så man vil liksom gå litt videre.

60 literen min huser i dag et ungt sebraciklidepar. De er der på nåde skulle jeg til å si, for de er små ennå, men store nok til å formere seg. Jeg vet at hannen kan bli endel større, så jeg får se hva det blir til.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-10, 10:17   #10
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akvariefisk

Opprinnelig lagt inn av Neados, her.

Ah, de mikkemus- platy må jeg sjekke opp!
Og eplesneglene, holder det med to?

Det er ikke alle butikker som selger epesnelger, men sjekk annonsene inne på akvaforum, mange som selger privat og sender. Da kan du få masse fine farger til en billig penge !
Selv om du velger snegler som algespisere er det greit å ha en ancistrus også, særlig som unge er de veldig effektive.
Jeg har begge deler i alle kar.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no