Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Akselerasjonsfelt på motorveien

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-12-10, 23:11   #41
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Ut av rundkjøringer ja, og til venstre dersom man skal helt rundt muligens. Men akkurat det ble jeg litt usikker på.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:13   #42
Isbjørn
WF: Isbjorn
 
Isbjørn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.106
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Ut av rundkjøringer ja, og til venstre dersom man skal helt rundt muligens. Men akkurat det ble jeg litt usikker på.

Det har ikke jeg lært. Hva er vitsen med det, egentlig? De andre bilene har jo vikeplikt uansett, og skal man ut første til høyre, skal man jo blinke til høyre. Om man ikke blinker, betyr det jo at man skal videre, altså ut utkjørsel 2 eller senere.

__________________
Ongan 01, 04 og 07
Isbjørn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:13   #43
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Jeg ble drillet på at man aldri kan bli for tydelig i trafikken. Og at man ikke skal vurdere selv om man trenger å blinke eller ei i forhold til om det er biler som trenger å vite hvor man skal. Det kan være trafikanter man ikke ser som trenger å vite hvor man har tenkt seg. Om man så tror man er alene på veien skal det blinkes.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:15   #44
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Det har ikke jeg lært. Hva er vitsen med det, egentlig? De andre bilene har jo vikeplikt uansett, og skal man ut første til høyre, skal man jo blinke til høyre. Om man ikke blinker, betyr det jo at man skal videre, altså ut utkjørsel 2 eller senere.

Ja akkurat den er jeg som sagt usikker på, men det er jo lett å anta at en bil ikke skal tilbake til den utkjøringen han kom fra, og dermed hive seg ut når man tror det er klart. Det er jo mildt sagt ganske mange som ikke blinker seg ut av rundkjøringer, og på den måten lar andre stå og vente unødvendig lenge.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:18   #45
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Mens jeg har lært at man alltid blinker seg ut og inn igjen ved forbikjøringer. I 2008. Og jeg skal ikke banne på det, men jeg er ganske sikker på at jeg blinket meg ut på ring 2 og 3 minst to ganger under oppkjøring. Man må kanskje ikke, men det er neppe feil.

Jeg har lært det samme som Mei. Noen få år tidligere.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:20   #46
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg ble drillet på at man aldri kan bli for tydelig i trafikken. Og at man ikke skal vurdere selv om man trenger å blinke eller ei i forhold til om det er biler som trenger å vite hvor man skal. Det kan være trafikanter man ikke ser som trenger å vite hvor man har tenkt seg. Om man så tror man er alene på veien skal det blinkes.

… og dette.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:23   #47
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Det har vært poll på dette tidligere, så klart. Politiet i Bergen hadde storaksjon for 10-12 år siden, og skulle lære bergensere å kjøre i rundkjøring. De bøtela en masse mennesker for IKKE å blinke til venstre i rundkjøringer. De måtte gå ut med beklagelse i avisen og fortelle at det var helt feil, man er ikke pålagt å blinke mot venstre, siden man bare foretar feltskifte mot høyre, ut av rundkjøringen. Alle gebyrene ble ettergitt.

Det var en ordentlig fin og langvarig bergensk aviskveruleringsrunde, husker jeg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:24   #48
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Poll blir for øvrig noe ufint på iPad.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:24   #49
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.317
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Smilefjes kjører Audi. :forklarer skiltignoransen:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:25   #50
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

I stavanger blinker man vel også seg inn i rundkjøringer mener jeg å huske.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:25   #51
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Jeg tok lappen i 2003 og lærte at man skulle blinke seg til høyre ut av rundkjøringen, men ikke inn.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 23:25   #52
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Audier gjør jo som de selv vil, det lærte vi jo allerede på teorikurset.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 00:31   #53
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.611
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Neida, det er Merdecer som har innebygd forkjørsrett. Tror de....

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 00:36   #54
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

I Stavanger har de tre filer inn i rundkjøringer, med retningspiler. De er gærne, de.

Nei, gi meg en ordentlig fransk rundkjøring som er så stor og høy at du ikke ser annet enn bilene rett rundt deg. Der tror de at du har tenkt deg mot kjøreretningen hvis du skulle finne på å blinke mot venstre. Men de hadde vel bare fløytet litt og trukket på skuldrene.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 07:58   #55
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Forkjørsrett for bilmerker er godt etablert i den frie fartens hjemland, hvor de virkelig kan kjøre bil på motorvei. Den er slik:

1. Forkjørsrett for alle - BMW (de store, vi snakker ikke 316i her), Porsche og supersportsbiler (Lamborghini, Ferrari, Bugatti etv).

2. Tilsynelatende (påtatt) forkjørsrett for alle, unntatt de i punkt 1 - Mercedes og Audi.

3. Vikeplikt for alle - resten.


Audi er, der som her, wannabe-bilen for dem som ikke har råd til BMW.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 08:15   #56
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Jeg ble drillet på at man aldri kan bli for tydelig i trafikken. Og at man ikke skal vurdere selv om man trenger å blinke eller ei i forhold til om det er biler som trenger å vite hvor man skal. Det kan være trafikanter man ikke ser som trenger å vite hvor man har tenkt seg. Om man så tror man er alene på veien skal det blinkes.

Jeg tok førerkort på åttitallet og lærte også at overdreven bruk av blinklys i rundkjøring er en fordel. Det er ikke krevet å blinke venstre om man skal helt rundt, men det er fin informasjon å dele. Å blinke seg ut derimot er påkrevd.

Forøvrig er jeg sterk tilhenger av tydelighet i trafikken i alle sammenhenger. Skal du bremse og slippe over en fotgjenger så brems og vis at du akter å stoppe, ikke bare juster farten så vedkommende står og lurer. Skal du inn mellom to biler så blink og legg deg inn.

Og om du ikke har ren og pen audi så kan du tøye dette med vikeplikt ganske mye dersom du bare gjør det tydelig nok at du gir f. :erfaring med billigbil også: Dersom han som ikke vil slippe deg inn ser at du ikke engang gidder å se etter om det er klart så slipper han deg som regel inn likevel.

Funker ikke i det hele tatt med en del bilmerker.

  Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 08:16   #57
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Forkjørsrett for bilmerker er godt etablert i den frie fartens hjemland, hvor de virkelig kan kjøre bil på motorvei. Den er slik:

1. Forkjørsrett for alle - BMW (de store, vi snakker ikke 316i her), Porsche og supersportsbiler (Lamborghini, Ferrari, Bugatti etv).

2. Tilsynelatende (påtatt) forkjørsrett for alle, unntatt de i punkt 1 - Mercedes og Audi.

3. Vikeplikt for alle - resten.


Audi er, der som her, wannabe-bilen for dem som ikke har råd til BMW.


:gjeeeeesp:

  Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 08:38   #58
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jepp. Og det gjelder også i stillestående kø. Kjør frem til feltene faktisk flettes, ikke før! Og ikke blink, goddamnit!

Åh, så godt å lese dette! Jeg brøler til idiotene hver eneste morgen, halvparten av bilistene på min rute har ikke skjønt dette ennå.

  Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 09:07   #59
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Når jeg kjørte opp for et par år siden fikk jeg beskjed om å blinke ut av rundkjøringen, og at det var greit å blinke inn hvis man skulle helt rundt (altså ut samme vei som man kom inn), bare så de andre bilistene skulle vite at man skulle dit, men at det ikke var påbudt.

Er ganske sikker på at jeg blinket meg ut på motorveien også? Ikke under oppkjøringen, for det var rush-tid og motorveien utgikk.

Det mest irriterende ved påkjøring til motorveien er imidlertid de som bestemmer seg for at de absolutt ikke vil ligge i venstrefil lenger, men skifter fil akkurat der man kjører på så den luka man hadde tenkt seg inn i plutselig ikke er der lenger.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 09:21   #60
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Akselerasjonsfelt på motorveien

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.



Audi er, der som her, wannabe-bilen for dem som ikke har råd til BMW.

Evt. noen som vil ha en bil som fungerer ok på vinteren. For sjåfører flest, er ikke bakhjulstrekk en fordel.....

Når man ellers ser antallet A4q og A6q også, så handler det nok ikke om å ikke ha råd til 3- eller 5-serie.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no