Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

å eller at ?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-06, 12:24   #21
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: å eller at ?

Takk for utførlige svar ! Jeg husker: å foran infinitiv, at foran subjunktioner. På dansk brukes at i begge tilfelle.

"Vi elsker at sylte og bage !" (fra filmen Den Eneste Ene)

Jeg har ikke det fjerneste imot å bli rettet, og Mehmet har rett i, at det jeg skriver her er langt fra dansk. Det er faktisk det norskeste jeg kan produsere ! Når jeg snakker høres jeg ennå rarere ut, da jeg jo er vokst opp på nederlandsk og fransk, så jeg snakker vel dansk-norsk med nederlandsk aksent og franske interjektioner (enfin, voilà, alors,...)

Inntil sommerferien skrev jeg stort sett dansk, med noen norske gloser flettet inn engang iblandt. Så tipset en kollega meg om, at hvis jeg ønskede meg en fremtid innenfor norsk skolevesen, så måtte jeg lære meg "årntli norsk" - helst skikkelig vest-oslo bokmål. Nå hvor jeg har vænnet meg til å svomme rundt i den dansk-norsk kauterwælske pøl, kan jeg faktisk godt se at det virker litt mindre avstandsskapende med dansk-norsk enn ren dansk. For mine minoritetsspråklige elever er det dessuten mye nemmere å forstå.

Håpet er etterhvert å kunne både skikkelig norsk og skikkelig dansk.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 12:46   #22
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: å eller at ?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å, men jeg syns du skal fortsette å skrive "at", Dib!

Elsker dansk-norsken din!

Me too!!!

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 12:51   #23
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: å eller at ?

Jeg ser jo at du ikke skriver ordentlig dansk, men det er til tider nærmere dansk enn norsk (sorry Dib). Men det skal sies at din norsk er bedre enn min dansk. For noen år siden jobbet jeg i et dansk selskap og drev og utarbeidet prosedyrer, som jeg liksom skrev på dansk før en sekretær oversatte det til skikkelig dansk. Det jeg trodde var dansk, trodde hun var norsk.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:21   #24
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: å eller at ?

Hehe, det er vel et kjent fenomen ! Mange danske som har bodd her i mange år kan fortelle hvordan de, på tross av at de selv mener å tale veldig veldig norsk, får tilbakemelding om, at "jeg har vanskelig ved å skjønne dansk jeg". Mine danske venner skjønner ikke hva jeg sier når jeg taler dansk-norsk, og svigermor skjønner ikke noen ting av hva minsten ramler av seg. Da må storebror trå til å oversette.

En nyere undersøkelse har for øvrigt utvist at nordmenn er de flinkeste til å skjønne de andre skandinaviske språk.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:22   #25
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: å eller at ?

Og du har i hvert fall lært at "flink" betyr forskjellige ting på de to språkene...

Det tok med flere måneder - i et kompetansebyggingsprosjekt - å skjønne det.

De kunne jo ikke fatte at jeg snakket så mye om "flinke medarbeidere". "Flink" betyr noe sånt som "sympatisk", ikke sant?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:40   #26
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: å eller at ?

Vi er litt infantile på jobben og synes det er like festlig hver gang noen danske kunder sender e-post og spør om vi gider å ta en jobb eller når kunden beklager at en jobb var forsinket fordi det var "kuk i mitt system".

:barnslig:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 14:48   #27
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: å eller at ?

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib

Hehe, det er vel et kjent fenomen ! Mange danske som har bodd her i mange år kan fortelle hvordan de, på tross av at de selv mener å tale veldig veldig norsk, får tilbakemelding om, at "jeg har vanskelig ved å skjønne dansk jeg". Mine danske venner skjønner ikke hva jeg sier når jeg taler dansk-norsk, og svigermor skjønner ikke noen ting av hva minsten ramler av seg. Da må storebror trå til å oversette.

En nyere undersøkelse har for øvrigt utvist at nordmenn er de flinkeste til å skjønne de andre skandinaviske språk.


Min far snakker nordlending med dansk aksent (sier dansker) - eller dansk med nordnorske ord (sier nordmenn). Men så har han også bodd i Norge i 30 år.

At nordmenn er "best" av skandinavene til å forstå andre skandinaver har jeg erfart, ja - jeg har svensk svigerfamilie! Danskene tror omtrent alle nordmenn er svenske. Svenskene skjønner omtrent ikke ett ord dansk.

Forøvrig skriver du utrolig bra norsk/dansk til å ikke ha noen av språkene som morsmål, Dib.

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:09   #28
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: å eller at ?

Opprinnelig lagt inn av Heidi, her.

De skriver det sikkerT på svensk også.

Og i Kautokeino.

Helt riktig at man skriver att på svensk. "Jag tycker om att baka bullar"

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 15:10   #29
Propella
superbruker
 
Propella sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.597
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Sv: å eller at ?

Svensker skjønner ikke norsk. Glemmer ikke når jeg hadde besøk fra Norge og en veninne på besøk. Jeg måtte sitte å oversette norsken til svenska. hun forstå ikke et kvekk norsk.

__________________
Propella
Propella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no