Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Jeg føler både her og der

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-09-06, 12:01   #21
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Faen.

Når grøsser jeg på armen og ryggen av den edderkoppen.

Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 12:08   #22
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Vi har vel et ganske ordfattig språk sammenlignet med det engelske f.eks.
Og så vet jeg at eskimoene har 17 forskjellige ord for snø/is,alt ettersom om den er løs, hardpakket etc.

Jeg vil påstå at det generelt er en myte at noen språk liksom er ordfattigere enn andre. Ser man på hva som faktisk er i daglig bruk, vil nok basisordforrådet jevnt over være like stort fra språk til språk. Alle språk har veldig gode ordforråd for kulturelt-geografisk viktige ting. Språk er dynamiske, det man trenger, dukker opp.

En annen ting er at det er mange små forskjeller i hvordan språkene deler opp det semantiske landskapet til enhver tid. Det vet alle oversettere. At engelsk ikke har noe skikkelig uttrykk for "takk for maten", betyr ikke at engelsk er ordfattigere enn norsk.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 12:23   #23
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

En annen ting er at det er mange små forskjeller i hvordan språkene deler opp det semantiske landskapet til enhver tid. Det vet alle oversettere. At engelsk ikke har noe skikkelig uttrykk for "takk for maten", betyr ikke at engelsk er ordfattigere enn norsk.

Nei, det er klart. Men at de ikke har noe uttrykk for "takk for sist" synes jeg derimot er en vesentlig mangel!

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 23:11   #24
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, det er klart. Men at de ikke har noe uttrykk for "takk for sist" synes jeg derimot er en vesentlig mangel!

Så du mener at "Thank you for last time!" ikke er en god oversettelse?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 23:15   #25
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Det sykelige i denne posten er at jeg fikk litt hjemlengsel da jeg leste den...

Jeg også Skilpaddas oppramsing var jo rene skjære minneboka (Hvor ER du fra?). Jeg er sikker på at vi slår de der eskimoene ned i snowjoggene.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 23:45   #26
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Jeg også Skilpaddas oppramsing var jo rene skjære minneboka (Hvor ER du fra?).

Hvem, jeg eller Him? Jeg er vokst opp i Tromsø, pappa er fra Tjeldsund i Nordland og mamma fra Kvæfjord, så jeg har vel fått noen ord fra dem også.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-09-06, 23:58   #27
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.283
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ville det ikke være mer naturlig å si at jeg "kjenner" en edderkopp krype oppover armen min?

...og at det "føles" temmelig urovekkende...

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 12:12   #28
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ville det ikke være mer naturlig å si at jeg "kjenner" en edderkopp krype oppover armen min?

...og at det "føles" temmelig urovekkende...

Helt enig med deg. Plukka forresten opp en ganske feit edderkopp (død, heldigvis) fra golvet i kjellerstua i går. En ganske god grunn til at jeg ikke har så veldig lyst til å lage kjellerstua om til soverom.

En ganske stor digresjon, forresten.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 13:00   #29
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En annen ting ved språket vårt som fasinerer meg er alle de dialektordene som finnes, jamfør "snebben"-diskusjonen til M@msen. En plass heter det snebben, en annen snedden, andre igjen kaller det snerten og noen forstår ikke bæret av ordet i det hele tatt.

På NM for en tid tilbake så hadde vi en artig diskusjon/gjettetråd i barselgruppa mi, hvor man skrev ned skikkelig sære dialektord og så skulle andre gjette. Ganske morsomt hvor lokale enkelte ord er, gitt.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-06, 20:19   #30
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.912
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg savner ikke snø, og heller ikke alle synonymene vi har for det hvite og kalde som dekker bakken vinterstid. Synes en edderkopp oppover armen er direkte ekkelt.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no