Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kommaregler

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-06, 11:28   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kommaregler

Jeg skal ikke be dere liste dem opp her (selv om jeg ikke tviler på at noen av dere lett kunne gjort det) men er det noen som kan gi meg en link?

Som regel setter jeg komma mer eller mindre automatisk, nesten ut fra instinkt, etter å ha skrevet i så mange år, men av og til blir jeg skikkelig i tvil og da må jeg bare innrømme at jeg ikke greier å fiske fram alle reglene fra bakerst i hjernen. Noen ja, men ikke alle. Så det hadde vært greit å hatt en link til et sted hvor reglene stod oversiktlig og greit, som jeg kunne bokmerke og hente fram hver gang autopiloten kobler ut.

Og dere er velkomne til å korrigere tengsettingen min når dere måtte føle for det, jeg liker ikke tanken på at jeg kanskje går rundt og gjør det feil!

(Jeg maser veldig om rettskriving nå merker jeg, men jeg er bare så ekstatisk over å ha funnet denne utømmelige kilden til kunnskap i dere )

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:29   #2
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Som regel setter jeg komma mer eller mindre automatisk, nesten ut fra instinkt, etter å ha skrevet i så mange år, men av og til blir jeg skikkelig i tvil og da må jeg bare innrømme at jeg ikke greier å fiske fram alle reglene fra bakerst i hjernen. i

Ja, takk det kan jeg se.
Her kunne du nok ha pyntet med et punktum eller to.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:30   #3
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Kommaregler:

http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=717

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:30   #4
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg burde hatt min egen Google-krok.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:31   #5
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Ja, takk det kan jeg se.
Her kunne du nok ha pyntet med et punktum eller to.



Tusen takk for link!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:32   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan sakse inn en kortversjon jeg skrev i en legendarisk NM-tråd :

De fire viktigste kommareglene:

1. Komma etter leddsetning. Altså setnings(deler) innledet med ord som da, når, hvis, mens, at, som og andre (konjunksjoner og relativpronomen):

Da han kom, grillet vi pølser.
Når det regner, slår jeg opp paraplyen.
Den som snakker mens han spiser, kan sette noe i halsen.
Hvis du skal diskutere språk, bør du vite hva du snakker om.

Det skal ikke være komma etter infinitiver, verbalsubstantiver og partisipper som ligner på leddsetninger.

Å spise pølser på balkongen er hyggelig.
Spising av pølser på balkongen er hyggelig.
Halvspiste pølser på balkongen er en uting.

MEN
At vi spiser pølser på balkongen, er hyggelig.

2. ALLTID komma foran men.

Vi spiste ikke pølser, men pizza.
Jeg vil ikke synge, men det kan jo du.

3. Komma mellom to hele setninger (for eksempel med og mellom)

Jeg spiser pølser, og han lager ostefondue.
Vi sitter her, dere bader nede på stranda.

4. Komma foran "unødvendige" som-setninger. Hvis informasjonen i som-setningen er et tillegg, sånn apropos, skal det være komma foran.

NM-brukere, som (forresten) ofte er interessert i parkdresser, er alltid ute etter gode tilbud.
Per og Kari, som (forresten) sitter der borte, har vært i Italia.

Hvis som-setningen er nødvendig for å forstå hvem/hva vi snakker om, skal det ikke være komma foran.

De NM-brukerne som har vogndilla, leser hver eneste OTH-tråd på Klær og utstyr.
Mødre som ammer, kan bli lei av teite kommentarer fra omgivelsene.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:35   #7
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.270
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, akkurat når jeg skulle hive meg over arbeidet sender du en link til en legendarisk NM-tråd som handler om rettskriving

(den prikken jeg sendte tidligere i dag får gjelde for dette også. Se på det som en generell prikk som gjelder for alle rettskrivingsråd)

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:45   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.816
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Åh, akkurat når jeg skulle hive meg over arbeidet sender du en link til en legendarisk NM-tråd som handler om rettskriving

Og akkurat da jeg skulle hive meg over arbeidet, la du ut et spørsmål om kommaregler, som gjorde at jeg MÅTTE lete opp den legendariske tråden! Og JEG skal levere i desember, altså!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-06, 11:49   #9
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.462
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tusen takk, Tinetoff. Kommaregler er jeg fryktelig dårlig på, men nå skal jeg iallefall prøve og forbedre meg. :fårikkelovåprikkepånoentimerenda:

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:04   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kommaregler

Hva med komma i oppramsing?

Dressene var gule, lyseblå og røde, og veldig, veldig stygge.


Er ikke den like VIKTIG, kanskje? :hmfp:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 21:12   #11
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kommaregler

Denne er fra min barndom.

En mann skulle henrettes ved skyting, men ble benådet. I telegrammet sto det; "Skyt ham, ikke vent til jeg kommer."
Det skulle ha stått; "Skyt ham ikke, vent til jeg kommer".

Da lærte jeg at kan skulle være nøye med hvor kommaet ble plassert.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no