Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oppbevaring av pinnekjøtt + oppskrift på kålrabistappe à la Mim

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-07, 07:16   #21
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Jeg tror dette kommer til å bli bra jeg. Tusen takk for alle svarene. Får jo rent vann i munnen av min egen tråd.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 17:12   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Oh shit. Jeg har frøset pinnekjøttet jeg kjøpte. Er det "ødelagt"?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 17:39   #23
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Neida. Ikke ødelagt

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 17:52   #24
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Mim, hvor mye kålrabi regner du pr. person? :tenker tilbake til i fjor:

Jeg regner 1 stor gulrot og en halv liten eller en kvart stor kålrot pr. pers. Jeg skjærer i knøttsmå biter, slik at det koker bare litt før jeg heller av vannet, har i smør, fløte og creme fraiche. Salt og masse pepper!

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Oh shit. Jeg har frøset pinnekjøttet jeg kjøpte. Er det "ødelagt"?

Neida. Går så bra atte.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 18:03   #25
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg regner 1 stor gulrot og en halv liten eller en kvart stor kålrot pr. pers. Jeg skjærer i knøttsmå biter, slik at det koker bare litt før jeg heller av vannet, har i smør, fløte og creme fraiche. Salt og masse pepper!
Neida. Går så bra atte.


2.5 hg stappe pr pers med bare pinnekjøtt
1,5 hg med både pinnekjøtt og ribbe julaften.
knallers

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 19:27   #26
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Hunter, her.

2.5 hg stappe pr pers med bare pinnekjøtt
1,5 hg med både pinnekjøtt og ribbe julaften.
knallers

Jeg beregner masse stappe og det blir sjelden noe igjen. Jeg lager en veeeldig god stappe, da. 250 g er et minimum.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 19:45   #27
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.645
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Vi koker det først, bryr oss ikke med pinner eller noe sånt, har det deretter over på en dyp langpanne som er kledd med aluminiumsfolie og steker det i ovnen i mange timer etterpå.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 19:52   #28
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.787
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Kristin, her.

Oh shit. Jeg har frøset pinnekjøttet jeg kjøpte. Er det "ødelagt"?

Det samme gjorde jeg! vi kjøpte 5 kilo, og alt er fryst. Tenkte å ta opp på formiddag lille julaften...... Bra så mange sier at det ikke er ødelagt, ble ltt bekymret nå.....

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 19:53   #29
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.787
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg beregner masse stappe og det blir sjelden noe igjen. Jeg lager en veeeldig god stappe, da. 250 g er et minimum.

Jeg vil ha oppskrift på den stappen du

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 20:18   #30
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.712
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Det samme gjorde jeg! vi kjøpte 5 kilo, og alt er fryst. Tenkte å ta opp på formiddag lille julaften...... Bra så mange sier at det ikke er ødelagt, ble ltt bekymret nå.....

Tror det er ganske vanlig å fryse det om man kjøper i god tid før jul, så jeg ville overhodet ikke vært bekymret.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 20:19   #31
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Vi blir maks 7 voksne, er det kanskje litt mye med 5 kg da?

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 20:42   #32
Hunter
Matentusiast
 
Hunter sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 91
Hunter har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

5 kg til 7 voksne må man ha..
Det er godt me pinnekjøtt vettu!!
Ville regnet 3,5kg til 7 pers. Men er de skikkelig sultne er 5kg bra. Så kan alle forsyne seg rikelig uten at det ser ut som de fråtser..hehe

__________________
ja jeg er en mann en mann som er imot alt av posemat!
Pappa til Oskar 3 år.
Hunter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 20:47   #33
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.787
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

mener jeg leste på matprat hvor mye en skulle beregne, og at det var ca 650 g per person om jeg ikke husker feil. Jeg vil lage av 2,5 kilo til oss. men vi er 2 voksne og 3 barn. Og ene barnet spiser ikke....

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 21:09   #34
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Jeg har kjøpt 2 kilo fordelt på 3 mann (mamma er vegetarianer og vesla liker ikke pinnekjøtt), regner med det blir litt rester etterpå. Men så har vi jo medisterpølser og masse tilbehør ved siden av.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:35   #35
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Tinkadott:

Kålrot og gulrøtter skrelles og deles i små biter. Ha i en stor kjele, ha på litt vann, kok til det er mørt. Evt kan det dampes på rist over vann, da får det mer smak. Når det er mørt heller du av vann og tar alt tilbake i kjelen, men sett kjelen på en hambus på benken. ha i en real klatt med meierismør (det er jul) og en god skvett fløte og en klatt med creme fraiche. litt salt og masse pepper. Kør med stavmiker eller vanlig mikser alt etter hvor fin/grov du vil ha den. Smak til med mer salt, mer fløte eller mer creme fraiche. Ta på lokk og hold den varm. Det trengs sikkert ikke å varmes noe særlig mer.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 22:52   #36
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Jeg pleier å grille pinnekjøttet på rist i stekeovnen noen minutter etter at det er kokt. Sinnsykt godt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 23:09   #37
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.880
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Tinkadott:

Kålrot og gulrøtter skrelles og deles i små biter. Ha i en stor kjele, ha på litt vann, kok til det er mørt. Evt kan det dampes på rist over vann, da får det mer smak. Når det er mørt heller du av vann og tar alt tilbake i kjelen, men sett kjelen på en hambus på benken. ha i en real klatt med meierismør (det er jul) og en god skvett fløte og en klatt med creme fraiche. litt salt og masse pepper. Kør med stavmiker eller vanlig mikser alt etter hvor fin/grov du vil ha den. Smak til med mer salt, mer fløte eller mer creme fraiche. Ta på lokk og hold den varm. Det trengs sikkert ikke å varmes noe særlig mer.

Jeg har dårlig erfaring med sånt stapperedskap, men nå har jeg en sånn presse som ser ut som en gigasvær hvitløkspresse. Den er genial til potetstappe. Funker den på kålrot også? Jeg har stavmikser, men er redd det skal bli lim.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-07, 23:55   #38
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Stavmikser ville jeg aldri brukt, nei. Har god erfaring med "lim" jeg også. Mulig jeg gjør noe feil, men det skjer ALDRI noe galt med potetmoseren. Så lenge du moser den med et manuelt redskap ala en potetmoser, så går det vel bra tenker jeg.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 20:50   #39
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt

Jeg har god erfaring med stavmikser til mosing, men da tar jeg bare å moser litt av gangen. Tar det i 3-4 omganger. Moser jeg alt på en gang så synes jeg noe blir for mye most før alt er ferdig. Ellers så lager meg stappe som Mim, men vi bruker ikke gulrot i. Kålrot i store mengder bruker vi.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-07, 21:11   #40
tiril
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oppbevaring av pinnekjøtt + oppskrift på kålrabistappe a'la Mim

Du treng ikkje skjerpe pinnekjøtet. Me har aldri gjort det, og eg synes det er mykje betre "uskjerpa". Mannen sin familie derimot....

  Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no