Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-07, 21:16   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.184
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Jeg har antatt at å ha barn under 140 eller hva-det-er i forsetet er forbudt, og har brukt det som begrunnelse for storebror når han lurer på hvorfor vi må gå fra barnehagen hver gang vi skal ha besøk med hjem, fordi det da ikke blir plass i bilen (det er en 30-60 minutters tur, så det ER jo litt plundrete av og til).

Men nå forteller han at A... i barnehagen, HUN sitter foran, ved siden av mammaen sin. Bare i setet, altså, tror jeg. Hun er vel godt under 120 høy, tror jeg. Jeg blander meg ikke opp i hva de gjør, altså, men vil gjerne svare gutten presist når han spør (særlig siden han garantert sier det videre til A..., samme hva jeg sier om den saken).

Altså, hva er REGLENE angående barn i forsetet, og hva er ANBEFALINGENE? Og har dere linker til kræstester?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 21:24   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Jeg fant dette Polyanna:

Sitat:

Ikke barn foran kollisjonspute
Det blir nå forbud mot å plassere barn i bakovervendt barnestol foran en kollisjonspute som ikke er deaktivert.
Aktiv kollisjonspute i kombinasjon med bakovervendt barnesete kan bety død eller alvorlig skade hvis kollisjonsputen løser seg ut. Det har de fleste fått med seg.
Trygg Trafikk mener forskriften burde gått lengre når det gjelder kollisjonspute, med forbud også mot å plassere barn forovervendt i forsete med kollisjonspute. Barn risikerer å få alvorlige skader av kollisjonsputen dersom den utløses. Trygg Trafikk anbefaler derfor ikke at barn lavere enn 140 cm sitter i forsetet uten at kollisjonsputen er koblet ut.

Hentet herfra:
http://www.amotor.no/nyhet/sikkerhet...rn_i_bil/25923

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 21:25   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Vi har ikke kollisjonspute i toseteren vår og i den bilen sitter ungene i framsetet.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 21:25   #4
Tuneland
grand multipara
 
Tuneland sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.740
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Så med andre ord, har man ikke airbag, så er det greit, ikke sant?

__________________
~Tuneland~
Mamma til fem flotte fyrer f 92, 02, 04, 05 og 08.
Tuneland er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 22:30   #5
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Jeg vil ikke ha unger i forsetet uansett. Hvis det smeller og det blir glassprut, er det de i forsetene som får smellen.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 23:07   #6
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Det eneste som er forbudt er å ha bakovervendt stol foran aktiv airbag. Barn under 135cm skal sikres med godkjent utstyr. Har de det så er det lov å sitte foran, forovervendt, selv med aktiv airbag.

Anbefalingene er jo at barn under 140cm og 12 år ikke skal sitter foran aktiv airbag. Fordi airbagen ikke er laget for å beskytte et barn men en voksen.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 23:07   #7
TBM
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

I vår gamle bil uten airbag er det storesøster som får sitte foran. På korte turer i nærmiljøet (opptil 50-grense) har det hendt at de to minste har fått sittet framme også. Mellomste "helt" ned til byen og minstemann kun til barnehagen.

Har aldri hendt at de har sittet i forsetet på hovedvei. Da er det kun storesøster som får (ca 145 nå) og med barnesete for hennes aldersgruppe.

Kjørte til Trondheim for en måneds tid siden, alene med minstemann. Men han fikk pent sitte bakerst ja.

  Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 23:07   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.499
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Pip spør også av og til om å få sitte foran, for det får en venninne fra barnehagen lov til. Tror ikke de har airbag da, men hvordan forklare det, liksom

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 23:09   #9
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Dette er en av tingene jeg ikke gir meg på, selv om både enern og toern har venner som sitter i forsetet. Uten belte på.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-07, 23:33   #10
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

De får lov til å sitte i forsetet i den ene bilen som ikke har airbag som blir brukt til henting og levering i barnehagen. Men akkurat nå er det lillebror sitt sete som står bakovervendt der, så dermed ikke aktuelt for de andre. For å få plass til alle ungene, så må den ene sitte foran i denne bilen.

I den andre bilen som har airbag foran er det ikke aktuelt at noen barn får sitte foran selv om airbagen kan slås av.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 00:01   #11
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Uten airbag kan barn sitte foran (i godkjent stol, naturligvis) i følge Trygg Trafikk. Med airbag er det bannlyst, også hvis de sitter fremover. Det er to grunner til at barn ikke skal utsettes for airbagen; den ene er at airbagen utløses med så kolossal kraft at den kan skade et barn. Man må ha voksen kroppsbygning for å tåle trykket fra airbag. Den andre er at airbagen er vinklet for å treffe en voksen. Når airbagen treffer barnet, treffer den barnet først og fremst i pannen, noe som kan føre til at barnets hode blir kastet bakover i svært ugunstig vinkel og barnet kan få nakkesleng eller annen alvorlig nakkeskade.

Trygg Trafikk fraråder barn under 140 cm å sitte i forsete med airbag.

(Jeg formoder at alle vet hvorfor man ikke skal sette et bakovervendt barn i forsetet med airbag.)

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 00:05   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Jeg har for øvrig forklart Frøkna om kollisjonsputen som finnes i alle bilene hun bruker å sitte i, og om hvordan disse kan skade barn. Jeg har sagt at i noen biler finnes det ikke slike, og at det er lov for barn å sitte foran i sånne biler. Dermed forklarer jeg hvorfor hun ikke får lov uten å åpenlyst kritisere praksisen hos venner som får.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 01:22   #13
lijander
ssscccuphersfantassschisk
 
lijander sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 752
lijander er litt kullijander er litt kullijander er litt kul
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Men hvis man ikke har airbag da? er det da greit å sitte i framsetet? I noen biler så er jo det faktisk eneste alternativet.

__________________
Misunn aldri andres gleder, du kjenner ikke deres sorger
lijander er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 07:01   #14
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg har for øvrig forklart Frøkna om kollisjonsputen som finnes i alle bilene hun bruker å sitte i, og om hvordan disse kan skade barn. Jeg har sagt at i noen biler finnes det ikke slike, og at det er lov for barn å sitte foran i sånne biler. Dermed forklarer jeg hvorfor hun ikke får lov uten å åpenlyst kritisere praksisen hos venner som får.

Det samme forklarer jeg ungene mine. Det godtar de uten problemer. Pappan har ikke airbag og der får de lov til å sitte foran. De får ikke lov hos meg for jeg har airbag og det har de ingen problemer med å skjønne. Da jeg hadde to biler, en med og en uten airbag, hadde de heller ingen problemer med å forstå at det var ulike regler for de to bilene.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 07:08   #15
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Anbefalingene er jo at barn under 140cm og 12 år ikke skal sitter foran aktiv airbag. Fordi airbagen ikke er laget for å beskytte et barn men en voksen.

Dette fordi musklene og skjelettet ikke er sterkt nok enda til å tåle belastningene fra en airbag(en airbag skytes ut i en fart på over 300 km/t).

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 08:09   #16
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.388
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Dette er en av tingene jeg ikke gir meg på, selv om både enern og toern har venner som sitter i forsetet. Uten belte på.

Samme her. Ingen av ungene får sitte foran - ikke 14-åringen engang... De er så vant til det at det er aldri noen diskusjon. Men vi blir nok oppfattet som ganske sære - så vidt jeg har sett er det bare 11-åringen min som fortsatt bruker bilsete (pute) av gutta i kameratflokken.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 08:14   #17
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.497
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg har antatt at å ha barn under 140 eller hva-det-er i forsetet er forbudt, og har brukt det som begrunnelse for storebror når han lurer på hvorfor vi må gå fra barnehagen hver gang vi skal ha besøk med hjem, fordi det da ikke blir plass i bilen (det er en 30-60 minutters tur, så det ER jo litt plundrete av og til).

Jeg også var sikker på at det var forbudt, faktisk så sikker at vi kjøpte oss ny bil. (Jeg er veldig fornøyd med en 7-seter, så det er ikke noe tap, da. ) Men det er "bare" en anbefaling.

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

(Jeg formoder at alle vet hvorfor man ikke skal sette et bakovervendt barn i forsetet med airbag.)

I vår bil er det plassert et forbudtskilt for barn i bakovervendt sete på førersiden. Jeg skulle tro at alle skjønte at man ikke skal sette ungene i førersetet, selv om bilen ikke hadde airbag.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 13-12-07 kl 08:55. Årsak: ord delings feil
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 08:50   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

I vår bil er det plassert et forbudt skilt for barn i bakovervendt sete på førersiden. Jeg skulle tro at alle skjønte at man ikke skal sette ungene i førersetet, selv om bilen ikke hadde airbag.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 14:03   #19
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Men hva om det ikke er airbag, bør de ikke sitte på pute da, grunnet sikkerhetssele og hals?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-12-07, 14:27   #20
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regler og anbefalinger om barn i forseter?

Opprinnelig lagt inn av Electronica, her.

Men hva om det ikke er airbag, bør de ikke sitte på pute da, grunnet sikkerhetssele og hals?

Barn under 135cm skal sikres med godkjent utstyr.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no