Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Skillingsboller/kanelboller

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-06, 08:38   #1
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skillingsboller/kanelboller

Kan man bake skillingsboller med tørrgjær? Eller, jeg vet jo at man kan, men blir det like godt som med fersk gjær?

Noen som for eksempel har en oppskrift? Helst innen i dag.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 08:41   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Ja, det går helt fint. Noen late mennesker jeg kjenner bruker nesten alltid det.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 08:56   #3
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Javisst, jeg har en oppskrift, skal bare lete etter den.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 08:56   #4
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

KANELBOLLER

250 - ca. 8 min.


storporsjon................ liten porsjon

50 g............................. 50g gjær
150 g ........................100 g smør / margarin
5 dl.............................. 3 dl melk
1,5 dl ..........................1 dl sukker
1 ts ...........................0,5 ts salt
1 ts ..........................0,5 ts støtt kardemomme
ca. 15 dl .................ca. 9dl hvetemel

Sett deigen til heving til den blir passe stor.
Kjevl ut deigen i to eller 4 firkanter etter hvor stor deigen er. Smør på smør/margarin og ha på sukker og kanel. Rulles sammen til en pølse og skjæres i ca. 1 cm tykke skiver. Disse legges på stekebrettet

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 09:36   #5
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.837
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Jeg bruker ofte tørrgjær ellers kunne jeg jo aldri spontanbake.

Her er min bolleoppskrift som egner seg ypperlig til utkjevling.

16 boller

600 gram hvetemel
100 gram sukker
1/2 ts kardemomme
100 gram smør
50 gram gjær
3 1/2 dl melk.

evnt. rosiner

Smøret smuldres i det tørre, gjæren løses opp i lunken melk. Elt deigen sammen og hev til dobbel størrelse. Bollene kan fylles med mandelmasse, tykk vaniljekrem eller marsipan.

Bollene skal etterheve på plata. Pensles med egg og stekes i ca. 15 minutter ved 225 grader på nederste rille.

Jeg lager ofte kanelsnurrer av denne bolleoppskriften. Da kjevler jeg ut til en stor firkant, smører et tynt lag smør over og strør med sukker og kanel. Ikke ta for lite! Det er kjempeskuffelse når det lukter nydelig av kanel og så smaker det nesten ingenting!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 19:03   #6
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Mine gjærdeiger blir like bra uavhengig om jeg bruker tørrgjær eller fersk gjær. Det eneste er at tørrgjær trenger høyere temperatur for å få fingen ut. Jeg rører ut tørrgjæren i væsken (som holder inntil 45 grader) før jeg tilsetter mel til denne.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-06, 19:10   #7
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

I skrivende stund spiser jeg kanelboller laget med tørrgjær. Deilig! *nyter*

Her er min oppskrift:

Søt grunndeig
1/2 pk gjær
50 g myk margarin, smeltet
2 dl lunken melk
3 ss sukker
1/2 ts kardemomme
ca 5 1/2 dl (330 g) hvetemel

Bland melk og smør og gi det et oppkok. Rør inn sukker og når blandingen har 37 grader blandes det med gjæren. Bland det tørre (om du bruker tørrgjær blandes den her.). Alt blandes sammen. Heves til dobbel størrelse.

Trill boller. Vi har av og til melkesjokolade i bollene og da triller vi først bollene, legger inn sjokolade fra undersiden og knepper deigen rundt sjokoladen. Etterheves. Pensles med melk.

Steikes på 240 grader midt i ovnen i 5-7 min.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 18:31   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Jeg bruker alltid tørrgjær, og bedre boller, kanelsnurrer og annen gjærbakst skal du jamen lete lenge etter. Og selvskryt skal du lytte til.

Grunnoppskrift:

1 kilo hvetemel
100 g smør
1 ts salt
1 ss sukker/100 g sukker (rundstykker vs boller/snurrer)
1 pk tørrgjør/ søt tørrgjær
4-5 dl melk og kokende vann til 6 dl 37 C væske.

Bland alt det tørre, kjør smøret med melet (det er et magisk triks som gjør all gjærbakst mye lettere) og ha i væsken, kjør på lav hastighet først og deretter full guffe noen minutter. La den heve 40-60 minutter, bak ut (denne deigen er super å kjevle) og etterhev i 40 minutter, pensle og stek på 225 C i 10-15 minutter.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 18:34   #9
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Jeg har kun brukt tørrgjær omtrent fra det kom på markedet og har aldri angret på det.

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-06, 22:15   #10
rakka
Aktiv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 144
rakka er litt kul
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Hva mener du med å kjøre smøret med melet? Lar du kjøkkemaskinen gå med smør og hvetemel/sukker før du har i sukkeret?

Bruker du romemperert smør da? Hvor lenge og hvilken styrke kjører du på da? :må ha det inn med teskje:

Alltid bra med magiske triks!

rakka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-06, 12:45   #11
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Nå fikk jeg lyst på kanelboller

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-06, 09:33   #12
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.045
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Nå fikk jeg lyst på kanelboller

Du er ikke alene.....

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 12:31   #13
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Må man ha litt varmere væske når man bruker tørrgjær? Har stor suksess med gjærbakst - men kun med fersk gjær, får ikke helt til den tørrgjæra jeg.

Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 12:34   #14
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Opprinnelig lagt inn av Babe, her.

Må man ha litt varmere væske når man bruker tørrgjær? Har stor suksess med gjærbakst - men kun med fersk gjær, får ikke helt til den tørrgjæra jeg.

Jupp. Jeg bruker nærmere 45 grader på væsken når jeg bruker tørrgjær. Da får den arbeidslyst.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 12:42   #15
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Opprinnelig lagt inn av rakka, her.

Hva mener du med å kjøre smøret med melet? Lar du kjøkkemaskinen gå med smør og hvetemel/sukker før du har i sukkeret?

Bruker du romemperert smør da? Hvor lenge og hvilken styrke kjører du på da? :må ha det inn med teskje:

Alltid bra med magiske triks!

Jeg har alt det tørre oppi kjøkkenmaskina og har i mykt smør og kjører til smøret er blandet med melet. (Ingen klumper)

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 12:52   #16
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Jeg bruker omtrent samme oppskrift som Nennemor. Det blir veldig gode boller i hvert fall. Bruker aldri fersk gjær lenger.
Prøvde å bruke den søtgjæren i tørrvariant, men det ble ikke godt.

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 15:03   #17
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Jeg bruker alltid tørrgjær hvertfall, men supert resultat hver gang

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 15:28   #18
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Jeg bruker bare tørrgjær. Men nå har de jo fått røde tørr gjær pakker på butikkene,som er beregnet til [søt] hvetedeiger.
Har ikke prøvd den men tenkte jeg skulle gjøre det før julebaksten

Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-07, 16:26   #19
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.308
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har alt det tørre oppi kjøkkenmaskina og har i mykt smør og kjører til smøret er blandet med melet. (Ingen klumper)

Også kalt smuldre smøret i melet.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-07, 08:05   #20
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skillingsboller/Kanelboller

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Også kalt smuldre smøret i melet.

Takk Safran. Dette har jeg lurt veldig på det siste året.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no