Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-05-12, 18:15   #261
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Forbundene skyr det, i hvert fall, men jeg er usikker på om de representerer flertallet av medlemmene sine i denne saken lenger.

Ja, lærere synes tydeligvis det er bedre med en krone ekstra i mnd. til hundre tusen lærere enn en sum som faktisk utgjør litt til f.eks. 10.000 lærere. Which reminds me- dersom denne streiken fører til samme begredelige resultat som foregående år, skal jeg melde meg ut av. utd.forbundet. Det sa jeg etter forrige streik, men nå mener jeg det. Mangler et godt alternativ, men...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 18:16   #262
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Alle må da være enig i at personalansvar gir tillegg? Eller?


Jeg kan virkelig ikke jobbe i det offentlige.

bai, jeg hadde hatt mye mer solidaritet for en aksjon for bedre vilkår for at lærerne skal utøve jobben sin bedre enn en ren lønnsaksjon.

Eg og. Eg trur eg har sagt det fleire gonger og, at lektorlønna i humanistiske fag er konkurransedyktig. Det er arbeidsvilkåra eg slit med.

Personalansvar gir tillegg, men der eg jobber er ikkje avdelingsleder mykje ute i klasserommet...

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 18:17   #263
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Alle må da være enig i at personalansvar gir tillegg? Eller?


Jeg kan virkelig ikke jobbe i det offentlige.

.

Høh? Personalansvar gir jo tillegg allerede, men avd. ledere har jo ofte så lite undervisning at de knapt kan kalles lærere. Jeg trodde vi snakket om differensiert lærerlønn. En person som tar på seg personalansvar er ikke nødveldigvis en god lærer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 18:17   #264
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.498
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, lærere synes tydeligvis det er bedre med en krone ekstra i mnd. til hundre tusen lærere enn en sum som faktisk utgjør litt til f.eks. 10.000 lærere. Which reminds me- dersom denne streiken fører til samme begredelige resultat som foregående år, skal jeg melde meg ut av. utd.forbundet. Det sa jeg etter forrige streik, men nå mener jeg det. Mangler et godt alternativ, men...

Eg skal undersøke alternativet på ordentleg.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 18:22   #265
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Men rine, hvorfor kan det ikke være små grupper med kanskje 8 lærere, og en lærer som leder avdelingen? Jeg gjør jo en full jobb i tillegg til å ha personalansvar, jeg bruker da ikke et fullt årsverk på medarbeidersamtaler og lønnsevaluering?

Jeg bruker selvsagt en god del tid på veilledning og den slags, da, men det er likevel maks noen timer i uken effektivt. Ellers handler det om å følge opp at oppgavene blir utført.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 18:27   #266
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men rine, hvorfor kan det ikke være små grupper med kanskje 8 lærere, og en lærer som leder avdelingen? Jeg gjør jo en full jobb i tillegg til å ha personalansvar, jeg bruker da ikke et fullt årsverk på medarbeidersamtaler og lønnsevaluering?

Jeg bruker selvsagt en god del tid på veilledning og den slags, da, men det er likevel maks noen timer i uken effektivt. Ellers handler det om å følge opp at oppgavene blir utført.

Jeg kjenner ikke til noen avdelinger på vår skole som er så liten at 8 lærere kan utgjøre en avdeling alene. Avdelinga vår er delt opp i flere arbeidslag/team - disse har en koordinator (uten personalansvar). Et slikt arbeidslag består ofte av rundt 5-8 lærere. I tillegg til personalansvar og ansvar for undervisninga så har avdelingsleder et relativt stort logistikkansvar - dette tar tid. Jeg tror det er få morgener min sjef ikke blir vekket av behovet for å skaffe vikar i løpet av en times tid, og jeg tror det tar mer enn noen timer i uka å få utført selve lederjobben for en avdelingsleder på en skole.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 18:32   #267
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men rine, hvorfor kan det ikke være små grupper med kanskje 8 lærere, og en lærer som leder avdelingen? Jeg gjør jo en full jobb i tillegg til å ha personalansvar, jeg bruker da ikke et fullt årsverk på medarbeidersamtaler og lønnsevaluering?

.

Fordi det ikke er penger til så mange avd.ledere. Forskjellen på privat og offentlig sektor, vet du. En avd. leder tjener vel rundt 550.00 og har alt fra 20 -40 lærere under seg. Han har som regel ansvar for vikarer (en ikke lite tidkrevende jobb) oppfølging av medarbeidere, pedagogisk utviklingsarbeid, timeplan, elevaktiviteter, skolreute, inntak av nye elever og fordeling i klasser (tar bortimot 3 hele uker i august) fagvalg (tar ca en hel måned i mars/april, tipper jeg) sette seg inn i lover og forskrifter og formidle disse på en lettfattelig måte til lærerne, karaktersetting, klager på karakterer, eksamen, osv. I tillegg til en undervisningsprosent på 20-40 % alt etter hvor stor skolen er. Min avd. leder kommer på jobb halv åtte og går vel aldri før 16.00, og jeg har ikke inntrykk av at han soser bort tiden på noen som helst måte.
Og så skjønner jeg fremdeles ikke hva du vil med disse mellomlederne. Det er jo lærerne som streiker nå, ikke skolelederne. (Selv om noen av dem også er i utd.forbundet, selvsagt.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 18:47   #268
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.251
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Nei, jeg skal slutte å engasjere meg i organiseringen, altså. Mitt poeng var at hvis man vil ha høyere lønn tror jeg eneste vei er differensierte lønninger, og da mente alle at det går jo ikke, for lærere kan ikke måles, og da lurte jeg på hvorfor de ikke kan gjøre som i privat sektor og ha mindre avdelinger med delte stillinger (altså både undervisning og ledelse), og da fortrinnsvis færre i rene administrative stillinger. Jeg er ganske sikker på at det lønner seg, siden det er det privat sektor gjør, der må jo alt lønne seg.

Ellers har jeg ikke planer om å overta administrasjonen av noen skole, jeg bare lurer på hvorfor det som er normalt i andre bransjer er umulig på en skole, liksom.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 19:01   #269
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.085
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Nei, jeg skal slutte å engasjere meg i organiseringen, altså. Mitt poeng var at hvis man vil ha høyere lønn tror jeg eneste vei er differensierte lønninger, og da mente alle at det går jo ikke, for lærere kan ikke måles, og da lurte jeg på hvorfor de ikke kan gjøre som i privat sektor og ha mindre avdelinger med delte stillinger (altså både undervisning og ledelse), og da fortrinnsvis færre i rene administrative stillinger. Jeg er ganske sikker på at det lønner seg, siden det er det privat sektor gjør, der må jo alt lønne seg.

Ellers har jeg ikke planer om å overta administrasjonen av noen skole, jeg bare lurer på hvorfor det som er normalt i andre bransjer er umulig på en skole, liksom.

Jeg syns du har et godt poeng som jeg skal gruble videre på. Det vil også gir flere lærere muligheter til "karriere" og høyere lønnsutsikter, jeg tror ikke det er en ulempe for skoleverket som sådan.

Det er ikke det at jeg mener at lærerne ikke kan, eller skal, måles. Jeg kjenner bare at angsten for resultatbasert lønn gjør at jeg sikkert ikke ser skogen for bare trær.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 19:41   #270
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Begge deler, da.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 21:24   #271
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Jeg mener vel egentlig at skolen må omorganiseres kraftig hele veien jeg altså. Ett eller annet sted må en eller annen skjønne at ved å bruke litt mer midler i budsjettinngang så ender man fort med å ha brukt mindre penger totalt når året er omme.

  Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 22:29   #272
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Jeg tror dårlig ledelse oftere er et problem enn dårlige lærere. Jeg kan ikke si at jeg jublet da jeg fant ut at en skole vi er tilknyttet som per i dag er veldig god etter mange år med god ledelse nå har fått en leder jeg ikke akkurat forbinder med dette. Ikke bare fordi selve ledelsen er dårlig, men også fordi jeg frykter at en del av de flinkeste lærerne vil bytte jobb etterhvert på grunn av det. Dyktige folk har ikke uendelig med tålmodighet om de føler seg jevnlig sabotert av en inkompetent leder heller. En dyktig leder pleier som regel også å få frem det beste i sine ansatte, velge bra i ansettelsesprosesser osv.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 22:58   #273
Siritk
Bør lage seg en tittel selv
 
Siritk sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Innlegg: 2.399
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg mener vel egentlig at skolen må omorganiseres kraftig hele veien jeg altså. Ett eller annet sted må en eller annen skjønne at ved å bruke litt mer midler i budsjettinngang så ender man fort med å ha brukt mindre penger totalt når året er omme.

Akkurat det har enkelte skjønt innen helse nå. De har høyere grunnbemanning som fører til mindre sykefravær og større kompetansedeling som igjen fører til mindre forbruk totalt sett.

Jeg elsker jobben min, er fornøyd med lønna mi, skjønner hvorfor ingeniørsambo har høyere lønn enn meg og støtter prinsippene i streiken om at kompetanse skal lønne seg. Sliter dog med å være 100% entusiastisk på streikevakt og er ikke alene om det.

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-12, 23:10   #274
Teflona
audio, video, disco
 
Teflona sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 8.418
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg mener vel egentlig at skolen må omorganiseres kraftig hele veien jeg altså. Ett eller annet sted må en eller annen skjønne at ved å bruke litt mer midler i budsjettinngang så ender man fort med å ha brukt mindre penger totalt når året er omme.

Det er bortimot det lureste som er sagt i denne tråden.

__________________

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 08:27   #275
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Skyter inn at på barneskoler er det helt normalt at rektorer har personalansvar for alle lærerne, på vår skole betyr det mellom 30 og 40 lærere. Inspektør har som regel ansvar for timeplaner, vikarinnkalling og diverse annet. Inspektør underviser også som regel litt.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 08:27   #276
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.792
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinoff: "Utdanning skal lønne seg". Eller?

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg mener vel egentlig at skolen må omorganiseres kraftig hele veien jeg altså. Ett eller annet sted må en eller annen skjønne at ved å bruke litt mer midler i budsjettinngang så ender man fort med å ha brukt mindre penger totalt når året er omme.


Amen!

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no