|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() |
![]() Hage 2025I år skal jeg være tidlig ute med hageplanlegging! Jeg kommer alltid for seint i gang, husker ikke på at frø skal sås, og ender opp med planter som er klar til innsats når det nærmer seg nattefrost igjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Jeg har sådd i dag, paprika og chili. Burde sikkert så blodbeger også. Resten kan vente litt. Jeg kjøper frø overalt jeg, og har ganske mye fra før.
![]() |
#3 |
Prøver seg frem
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Ja det var det da, vanskelig å finne en plass hvor de kan stå kaldt! Har ikke noen rom som egner seg egentlig. Har pleid å ha spirer på soverommet, men burde nok sette inn ekstra lys der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Stressa før
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Jeg sådde paprika, chili og blodbeger i går, som nå står og godgjør seg på baderomsgolvet. Når de spirer, flyttes de til en kjøligere bod, der jeg har vekstlys hengende i taket. Det henger i trinser, og heves og senkes etter behov.
![]() |
#5 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hage 2025Etter noen år med hage sitter man ofte med en betraktelig frøsamling, men hvis noen mangler noe, eller har lyst på noe nytt og spennende, så er det frøbyttedag flere steder den 25. januar: https://kvann.no/arrangement/frobyttedag/
![]() |
#6 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hage 2025Jeg har fått orden på det som skal stratifiseres (aronia, lavendel, og grunnstammer til eple og valnøtt-trær), og så skal jeg få noen chilifrø i jorda så snart de kommer i postkassa. Har to chiliplanter jeg skal prøve å overvintre, men ønsker meg et par til som er sterkere. Neste på lista er purre. De siste åra har jeg sådd purre og løk fra frø, og det er purren som gjør det best hos oss. Dessuten går det bra om jeg glemmer å høste den før frosten kommer, den tåler å stå ute hele vinteren.
![]() |
#7 |
Prøver seg frem
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025
Takk for tips gajamor! Og for en fantastisk forening! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
søt
![]() Sv: Hage 2025Jeg sår også purre fra frø, pleier vinterså i plastkasser med lokk ute. Ikke kommet i gang med det enda. Det er utfordrende å finne et kjølig nok rom ja!
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hage 2025vi har frøbibliotek på biblioteket (det klassiske for bøker mm) så det er jo hent finfint
![]() |
#10 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Har klart å holde liv i noen paprika og chilipanter, men ryker nok på å så noen fler i løpet av januar. Sist redigert av Galathea : 13-01-25 kl 16:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Hage 2025
Neida, de MÅ ikke. Dvs, jeg kan bare snakke for klokkeranke og blomkarse, mende sår jeg inne i vanlig romtemperatur og under lyset på kjøkkenet. Jeg har jo ikke noe alternativ. Hvor skulle jeg sådd om jeg måtte holdt dem på 15 grader? Jeg har ingen rom i leiligheten å avse til slikt.
![]() |
#12 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() Sv: Hage 2025Jeg har sådd blodbeger (eller menskopp som en kollega kalte det
![]() |
#13 |
søt
![]() Sv: Hage 2025Det er en del spirer som blir litt fort lange og tynne hvis det er for varmt. Men det kan jo gå bra også. Ekstralys er viktig.
![]() |
#14 |
Prøver seg frem
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Jeg har vært innom min lokale Plantasjen men de hadde nesten ikke frø! Og frøbiblioteket er vinterstengt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
søt
![]() Sv: Hage 2025Jeg har sådd blodbeger i dag. Og ute i kaldt drivhus har jeg sådd solsikke, purre og reddiker, og noen sukkererter. De spirer nok ikke enda!
![]() |
#16 |
Prøver seg frem
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Jeg ble inspirert og sådde blodbeger og paprika. Ingenting har spirt ennå, det er sikkert tre uker siden jeg sådde. Hvor lenge må jeg vente? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() Sv: Hage 2025Blodbeger skal såes oppå jorda, må ha lys for å spire. Lærte jeg i fjor
![]() |
#18 |
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hage 2025Kun 2 paprika og 2 chilifrø spirte, jaja, da har jeg litt mindre å passe på. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|