Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2025

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-25, 13:05   #1
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Medlem siden: Oct 2013
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Hage 2025

I år skal jeg være tidlig ute med hageplanlegging! Jeg kommer alltid for seint i gang, husker ikke på at frø skal sås, og ender opp med planter som er klar til innsats når det nærmer seg nattefrost igjen

Derfor: Jeg er på frøjakt! Hvor kjøper dere frø? Jeg er mest interessert i grønnsaker, når det gjelder blomster foretrekker jeg stedegne/norske og det er ikke så enkelt. Litt sånn naturlig hage-stil. Grønnsakene holder jeg kontroll på, de sprer seg gjerne ikke (bortsett fra en del urter).

Og hva kan jeg så inne allerede i februar-ish, uten at det blir lange tynne bleke spirer som lengter ut alt for tidlig?

Sweetie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-25, 17:25   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2025

Jeg har sådd i dag, paprika og chili. Burde sikkert så blodbeger også. Resten kan vente litt. Jeg kjøper frø overalt jeg, og har ganske mye fra før.

Uansett om man sår nå, eller i løpet av våren så MÅ spirene ha det lyst og kjøligere enn vanlig innetemperatur helst, rundt 15 grader f.eks + ekstralys.

Gammel 12-01-25, 18:13   #3
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Standard

Ja det var det da, vanskelig å finne en plass hvor de kan stå kaldt! Har ikke noen rom som egner seg egentlig. Har pleid å ha spirer på soverommet, men burde nok sette inn ekstra lys der.

Gammel 12-01-25, 20:30   #4
Engasjert
Stressa før

Engasjert sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Jeg sådde paprika, chili og blodbeger i går, som nå står og godgjør seg på baderomsgolvet. Når de spirer, flyttes de til en kjøligere bod, der jeg har vekstlys hengende i taket. Det henger i trinser, og heves og senkes etter behov.

Jeg har ikke hatt blodbeger før. Jeg har skjønt at de spirer seint, men hvor seint er seint? Noen med erfaring?

Gammel 12-01-25, 20:39   #5
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Etter noen år med hage sitter man ofte med en betraktelig frøsamling, men hvis noen mangler noe, eller har lyst på noe nytt og spennende, så er det frøbyttedag flere steder den 25. januar: https://kvann.no/arrangement/frobyttedag/

Gammel 12-01-25, 20:53   #6
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har fått orden på det som skal stratifiseres (aronia, lavendel, og grunnstammer til eple og valnøtt-trær), og så skal jeg få noen chilifrø i jorda så snart de kommer i postkassa. Har to chiliplanter jeg skal prøve å overvintre, men ønsker meg et par til som er sterkere. Neste på lista er purre. De siste åra har jeg sådd purre og løk fra frø, og det er purren som gjør det best hos oss. Dessuten går det bra om jeg glemmer å høste den før frosten kommer, den tåler å stå ute hele vinteren.

Denne sesongen er målet å gjøre så lite som mulig nytt, og heller få til alle de prosjektene jeg allerede har satt igang.

Gammel 12-01-25, 21:48   #7
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Etter noen år med hage sitter man ofte med en betraktelig frøsamling, men hvis noen mangler noe, eller har lyst på noe nytt og spennende, så er det frøbyttedag flere steder den 25. januar: https://kvann.no/arrangement/frobyttedag/

Takk for tips gajamor! Og for en fantastisk forening!
Skal også ta meg en tur innom frøbibliotekene i omegn. Jeg har litt fra fjorårets innhøsting å donere også.

Gammel 12-01-25, 22:13   #8
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg sår også purre fra frø, pleier vinterså i plastkasser med lokk ute. Ikke kommet i gang med det enda. Det er utfordrende å finne et kjølig nok rom ja!

Gammel 13-01-25, 13:14   #9
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

vi har frøbibliotek på biblioteket (det klassiske for bøker mm) så det er jo hent finfint

Jeg driver fortsatt og bestemmer meg for om jeg sal gidde sånne saker som skal ut. Jeg er vekke det meste av juli måned og det enten drukner, tørker ut eller blir spist opp, litt avhengig av hvor jeg setter det ute.

Men jeg skal så litt urter som jeg har inne, basilikum og timian er planen i alle fall. Hadde bare tenkt å få vekk julepynten og juletreet, men så får vi ikek satt kassene tilbake på boden før den nye varmepumpen er installert på fredag, sånn siden, vel de står der monterøren må arbeide, så jeg har litt stua full av alt mulig rart for tiden, så jeg har ikke tatt frem stativet med lys og såsaker enda. De skal jo stå inew uansett, jeg bare elsker det med å så i januar og føle litt på "inne-vår". Også ryker det kanskje på en chiliplante go en parpikaplante elelr noe sånn. Noen mini-mini-tomater om et par mnd, også klarer jeg ikke la være så noen av de som blir 2-3 meter og så har vi det gående...

Gammel 13-01-25, 13:23   #10
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har klart å holde liv i noen paprika og chilipanter, men ryker nok på å så noen fler i løpet av januar.
Første hageforberedelser blir i å holde liv i julerosen fram til jeg kan plante den ut i hagen i mai. Har plantet ut flere de siste årene, og det er så stas med planter som blomstrer i perioden november-mars!

Sist redigert av Galathea : 13-01-25 kl 16:27.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 15:48   #11
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har sådd i dag, paprika og chili. Burde sikkert så blodbeger også. Resten kan vente litt. Jeg kjøper frø overalt jeg, og har ganske mye fra før.

Uansett om man sår nå, eller i løpet av våren så MÅ spirene ha det lyst og kjøligere enn vanlig innetemperatur helst, rundt 15 grader f.eks + ekstralys.

Neida, de MÅ ikke. Dvs, jeg kan bare snakke for klokkeranke og blomkarse, mende sår jeg inne i vanlig romtemperatur og under lyset på kjøkkenet. Jeg har jo ikke noe alternativ. Hvor skulle jeg sådd om jeg måtte holdt dem på 15 grader? Jeg har ingen rom i leiligheten å avse til slikt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-25, 16:30   #12
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Jeg har sådd blodbeger (eller menskopp som en kollega kalte det ).

Frø har jeg kjøpt på salg i fjor, tatt av egne planter, byttet til meg og har også kjøpt en del på solhatt da de er norske og økologiske.

Gammel 13-01-25, 18:49   #13
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Det er en del spirer som blir litt fort lange og tynne hvis det er for varmt. Men det kan jo gå bra også. Ekstralys er viktig.

Gammel 28-01-25, 20:42   #14
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Standard

Jeg har vært innom min lokale Plantasjen men de hadde nesten ikke frø! Og frøbiblioteket er vinterstengt.

Gammel 28-01-25, 21:12   #15
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Jeg har sådd blodbeger i dag. Og ute i kaldt drivhus har jeg sådd solsikke, purre og reddiker, og noen sukkererter. De spirer nok ikke enda!

Gammel 24-02-25, 11:40   #16
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Standard

Jeg ble inspirert og sådde blodbeger og paprika. Ingenting har spirt ennå, det er sikkert tre uker siden jeg sådde. Hvor lenge må jeg vente?

Og nå nærmer det seg mars, så da er spørsmålet: Hva sår vi inne eller ute i mars?

Gammel 24-02-25, 12:22   #17
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Blodbeger skal såes oppå jorda, må ha lys for å spire. Lærte jeg i fjor

Gammel 24-02-25, 13:18   #18
Galathea

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kun 2 paprika og 2 chilifrø spirte, jaja, da har jeg litt mindre å passe på.
Hadde egentlig gitt opp blodbegerfrøene, men så leste jeg at de måtte stå lyst, og det gjorde susen, nå har jeg massevis av små spirer.
Neste er tomatfrø, jeg skal på jobbreise ei uke i mars, så lurer litt på om jeg bare skal vente til etter det med å så tomatene...

Når pleier dere å så urter? Har kaldt drivhus, kan jeg vinterså persille, dill og koriander der kanskje?

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-25, 13:50   #19
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har sådd blodbeger og champagneblad.
Skal begynne å ta opp alle dahliaknollene snart. Spent på hvordan de har holdt seg i kjelleren.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-25, 15:50   #20
Sweetie
Prøver seg frem

Sweetie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Blodbeger skal såes oppå jorda, må ha lys for å spire. Lærte jeg i fjor

Jeg har sådd de oppå, men de står mørkt. Flytter de sporenstreks!

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:37.