Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva sier dom om bollene med kanel og sukker?
Skillingsboller og jeg er fra Bergen, skillingsbollens hjemby 15 8,62%
Skillingsboller og jeg er ikke fra Bergensområdet 11 6,32%
Skillingsboller, og er fra vestlandet 9 5,17%
Kanelboller 106 60,92%
Kanelknuter for jeg lager ikke sånne runde som de har i Bergen, men fancy moderne knuter 18 10,34%
Boller med kanel i svingene/ bare "kanel i svingene" 21 12,07%
Tidligere sa jeg skillingsbolle, men har assimilert meg til noe annet 11 6,32%
Annet som jeg skriver i pollen 21 12,07%
Ta deg en bolle! 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-11-21, 12:37   #141
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Hæ, kalte dere lauper for skillingsboller? Så snodig.

På det lokale bakeriet der vi bodde, solgte de ikke rosinboller. I stedet solgte de boller med sukat (trur eg) som de kalte "sammensatte".

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 12:44   #142
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.838
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Kanel i svingen😃

Tilde er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 14:14   #143
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Håhå, barndomsminne unlocked. I hele min barndom har jeg nemlig spist skillingsboller, og ble veldig forbauset da jeg i voksen alder fikk en kanelsnurr da jeg helt tydelig ba om en skillingsbolle. For vi kalte det som heter lauper for skillingsbolle. Vet ikke om det var sånn over hele nord-trøndelag eller om det bare var det lokale bakeriet som opererte med det uttrykket.



Lauper er trøndersk, er det ikke? Jeg tror aldri jeg har smakt for anis er ikke min kopp te.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 14:17   #144
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.405
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Er laup det samme som anisbolle?

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 14:21   #145
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Tror det, ser ut som store, litt flate (?) hveteboller med anis og noe rugmel.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 14:47   #146
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Jeg er vokst opp med "kanelsnurra".
Nå har jeg blitt moderne og lager fine kanelknuter (eller kanelknuta som jeg sier)

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 14:48   #147
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Håhå, barndomsminne unlocked. I hele min barndom har jeg nemlig spist skillingsboller, og ble veldig forbauset da jeg i voksen alder fikk en kanelsnurr da jeg helt tydelig ba om en skillingsbolle. For vi kalte det som heter lauper for skillingsbolle. Vet ikke om det var sånn over hele nord-trøndelag eller om det bare var det lokale bakeriet som opererte med det uttrykket.

Mystisk! Jeg er en utflytta namdaling som er vokst opp med "laupa", har aldri hørt noe annet navn på dem

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 17:00   #148
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.284
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av mina, her.

Mystisk! Jeg er en utflytta namdaling som er vokst opp med "laupa", har aldri hørt noe annet navn på dem

Det var sikkert lokalt på Steinkjer. Eller bare i min familie! Et googlesøk ga meg skillingskake, så mulig det bare har blitt til en bollevariant hos oss. https://naob.no/ordbok/skillingskake

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 17:41   #149
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.873
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.



Lauper er trøndersk, er det ikke? Jeg tror aldri jeg har smakt for anis er ikke min kopp te.


Vi pleide å spise det i Nord-Norge også, bare at vi kaller det løype. Husker vi dro på butikken ved ungdomsskolen og kjøpte det i storefri.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-21, 23:14   #150
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Håhå, barndomsminne unlocked. I hele min barndom har jeg nemlig spist skillingsboller, og ble veldig forbauset da jeg i voksen alder fikk en kanelsnurr da jeg helt tydelig ba om en skillingsbolle. For vi kalte det som heter lauper for skillingsbolle. Vet ikke om det var sånn over hele nord-trøndelag eller om det bare var det lokale bakeriet som opererte med det uttrykket.

Måtte sjekke hva lauper er. Det så veldig godt ut.

https://kirstenwinge.no/2018/01/19/lauper/

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 12:15   #151
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Men. Sa noen jødekake? I Trondheim, og åpenbart flere steder i landet er dette et ukjent bakverk og mange tror jeg tuller, på en ufin og respektløs måte, når jeg snakker om jødekaker. Men denne elskede kaken fantes på alle bakeri i den byen jeg bodde mesteparten av min barndom/ungdom. Slik jeg har forstått er dette opprinnelig et jødisk bakverk, derav navnet, men det er åpenbart ikke jevnt utbredt utover landet.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 13:22   #152
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.445
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Men. Sa noen jødekake? I Trondheim, og åpenbart flere steder i landet er dette et ukjent bakverk og mange tror jeg tuller, på en ufin og respektløs måte, når jeg snakker om jødekaker. Men denne elskede kaken fantes på alle bakeri i den byen jeg bodde mesteparten av min barndom/ungdom. Slik jeg har forstått er dette opprinnelig et jødisk bakverk, derav navnet, men det er åpenbart ikke jevnt utbredt utover landet.

Mormor pleide å bake noe hun kalte jødekaker til jul, husker jeg (Bergen).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 13:25   #153
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Det var en sak om jødekaker for noen år siden, fant den på nett.

"Selv ikke Det Mosaiske Trossamfund (DMT) i Oslo har hørt om de gylne, runde kakene med sukkerstrø.

– Nei, det var nytt for meg, sier DMT-leder Ervin Kohn.

– Om vi er brydd over navnet? Det kommer helt an på hvorfor de heter jødekaker. Er det fordi de er veldig gode? I så fall er det jo positivt. Eller er det fordi de bygger på gamle stereotypier – for eksempel at jøder er gjerrige
?"

Jødekaker er veldig godt, og lett å lage, synes jeg. Det er vel et jødisk bakverk.

"Jødekaker er det vanlige navnet på en gruppe småkaker med sefardisk (retning av jødedom utviklet i Spania og Portugal, journ.anm) opphav i skandinavisk kokekunst.

Og da de sefardiske jødene fant veien fra Spania og Portugal til Nord-Europa omkring 1600— og 1700-tallet, tok de med seg kokekunsten og sin bruk av sukker"
.

Kilde: https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/...ere-joedekaker

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 13:36   #154
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Er det ikke i denne tråden vi snakket om jødekaker for et par "sider/innlegg" siden da?

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 13:37   #155
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Eller var det i tipsetråden, sikkert. Samme lenke der.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 20:33   #156
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Lauper ser ut som det vi i min familie kaller aniskringler, bare at vi altså lager dem i kringleform. Et must til jul for min del, har klart å finne en god glutenfri vri. Jødekaker lagde vi også til jul hjemme, etter oppskrift i Alt om mat.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 21:23   #157
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.513
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Lauper ser ut som det vi i min familie kaller aniskringler, bare at vi altså lager dem i kringleform. Et must til jul for min del, har klart å finne en god glutenfri vri. Jødekaker lagde vi også til jul hjemme, etter oppskrift i Alt om mat.

Vi kaller det også aniskringler. Kjempegodt

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 21:36   #158
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Ja, det er lukten av barndom og besøk hos mormor og alt mulig fint. Faktisk tror jeg at jeg må lage det veldig snart.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 21:40   #159
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Dette er vel det alternative navnet på en jødekake? Bildet tatt av meg i dag.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 1A678736-0989-4860-B4EA-97FE1C62AA57.jpg (17,6 KB, 23 visninger)
__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-21, 21:45   #160
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Dette er vel det alternative navnet på en jødekake? Bildet tatt av meg i dag.

Jødekaker og smørdbrødkjeks er ikke helt like. Det er mer smør og sukker i jødekakene, så de er mykere enn smørbrødkjeksene.

Jeg var lenge til skeptisk til å bruke «jødekake»-navnet, til jeg så dem på et fat på en Israel-fest. De var mer stekt (brunere) enn jødekakene pleier å være, men smakte ellers likt.

Mine barn elsker jødekaker, og det er også en av spesialitetene til det lokale bakeriet der vi har hytte.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no