Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Se resultatene: Hva sier dom om bollene med kanel og sukker?
Skillingsboller og jeg er fra Bergen, skillingsbollens hjemby 15 8,62%
Skillingsboller og jeg er ikke fra Bergensområdet 11 6,32%
Skillingsboller, og er fra vestlandet 9 5,17%
Kanelboller 106 60,92%
Kanelknuter for jeg lager ikke sånne runde som de har i Bergen, men fancy moderne knuter 18 10,34%
Boller med kanel i svingene/ bare "kanel i svingene" 21 12,07%
Tidligere sa jeg skillingsbolle, men har assimilert meg til noe annet 11 6,32%
Annet som jeg skriver i pollen 21 12,07%
Ta deg en bolle! 0 0%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 174. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-21, 07:28   #81
Noba
🎈
 
Noba sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.791
Noba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de flesteNoba er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Han er da opprinnelig Sunnmøring, og bor i Lom, og det er ikke skillingsbolleland.

Han er professor i baking og verdensmester i velsmakende gjærbakst så derfor vet han best. Uavhengig av hvor han er født, har bodd eller bor nå så vet han best!

__________________
Frøkna (mai 03) og Junior (mars 07)

Noba er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 08:31   #82
Frk_Fryd
i tåka
 
Frk_Fryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 1.899
Frk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smartFrk_Fryd imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

"Kanel i svingane"

Frk_Fryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 08:44   #83
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.244
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Skillingsboller er ikke det samme som kanelsnurrer for meg, det er 2 ulike bakverk. Skillingsbollen er alltid formet i snegleform og har sukker på toppen, og kanel og smør mellom lagene. Kanelsnurrer har ikke sukker på toppen og deigen er tvinnet. Og laget knute av. Smaken er ikke lik, pga forholdetmellom kanel og sukker i de 2 bakverkene.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 09:05   #84
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.464
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Ren østlending og kan si kanelbolle eller skillingsbolle.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 09:18   #85
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.569
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Jeg jobber midt i Oslo. Her er det fancy bakerier med surdeigskultur som baker sure boller med kardemomme i svingene.

Jeg har sluttet å spise sånt. Snakk om lureri.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 09:55   #86
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Eneste gangen i mitt liv jeg ikke har spist opp gjærbakst var da jeg kjøpte en slik sur bolle med hauger med kardemommebiter. Kardemomme er jo nydelig, men ikke i digre biter i bolle.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 10:02   #87
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Surdeig er oppskrytt og surdeigstrenden har tatt helt av. :konkluderer:

Til brød er det godt, til søtbakst er det bare tøys.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 10:25   #88
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.998
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Jeg sier også kanelsnurr først og fremst, med kanelbolle som en backupløsning.
Både knuter og snurrer går under kanelsnurr.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 11:29   #89
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.872
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Surdeig er oppskrytt og surdeigstrenden har tatt helt av. :konkluderer:

Til brød er det godt, til søtbakst er det bare tøys.


Veldig enig. Jeg synes ikke det er godt til brød en gang og har aldri forstått greia.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 12:31   #90
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.562
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Ulempen med surdeigsbrød er at det bare er digg de første ti minuttene etter at det er stekt. Etter det er det tilnærmet uspiselig. :bidrar:

Surdeig i søtbakst har jeg heldigvis aldri opplevd.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 12:33   #91
dharma
Lager seg en tittel.
 
dharma sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 3.242
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Jeg svarte kanelboller, men det stemmer jo ikke. Kanelsnurr, er det jeg sier.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 13:38   #92
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Vi har en lokal talefeil i min familie, så jeg er oppvokst med at det heter wienerbrød. Men i følge dialekten er det naturlig å si Kanelbolla. Som jeg også sier når det er hjemmebakt. Dersom jeg kjøper det på kafe og de er sneglehusformet og store som bekkalokk (kumlokk) så er det skillingsbolle.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 14:45   #93
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Skillingsboller er ikke det samme som kanelsnurrer for meg, det er 2 ulike bakverk. Skillingsbollen er alltid formet i snegleform og har sukker på toppen, og kanel og smør mellom lagene. Kanelsnurrer har ikke sukker på toppen og deigen er tvinnet. Og laget knute av. Smaken er ikke lik, pga forholdetmellom kanel og sukker i de 2 bakverkene.

Sistnevnte er da kanelknuter.

Kanelsnurrer/kanelboller: sneglehusvirvel med kanel og smør
Skillingsbolle: kanelsnurr/bolle med sukker på toppen
Kanelknuter: knuter med kanel og smør, og evt. perlesukker på

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 15:19   #94
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ulempen med surdeigsbrød er at det bare er digg de første ti minuttene etter at det er stekt. Etter det er det tilnærmet uspiselig. :bidrar:

Surdeig i søtbakst har jeg heldigvis aldri opplevd.

Har bakt surdeig både med spelt og med div glutenfrie melblandinger (schar fungerer best). Men aldri smakt selv.

Jeg syns egentlig prosessen er mest spennende da!

Men så driver jeg med fermentering da.

Satt 7 liter kombucha til gjæring i går i håp om at de er ferdig til bursdagen min (burde satt de for en uke siden men men, satser på det går fint.. kombucha er nokså uforutsigbart..).

Lager litt yogurt men er ikke så glad i å fermentere grønnsaker da

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 15:43   #95
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 15.004
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Kanelsnurrer.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 17:49   #96
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Kanelboller, men jeg lager dem som en slags knuter.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 18:43   #97
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Kanelsnurr ja. Trønder/Nordvestlandet. I byen jeg vokste opp i på Nordvestlandet var det fler som sa «kanel i svingan».

Og skolebrød. Ikke skolebolle.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 18:58   #98
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Ei venninne fra Østlandet sier skolebrød om skoleboller. I min verden er skolebrød de store, avlange skolebollene. Sjelden jeg ser dem, da.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 19:51   #99
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Guttungen min uttalte seg også i Denne Viktige Saken. Han mener det er stor forskjell på skillingsbolle og kanel i svingene. Skillingsboller har visstnok sukker på toppen i tillegg til i svingene, mens kanel i svingene kun har kanel og sukker i svingene…

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-21, 20:11   #100
Sola
Bør lage seg en tittel selv
 
Sola sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Innlegg: 2.951
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Boller med kanel og sukker - Hva heter de der du bor?

Skillingsboller selvfølgelig! Har nettopp bakt 35 stk ��

__________________
Mamma til jenter f. 2001 og 2002
Sola er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no