Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kjøtt og flesk

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-11, 23:14   #61
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.875
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Har aldri hørt utrykket og syns det høres helt meningsløst ut. Skjønner ikke sammenhengen slik dere forklarer det.

Nei, jeg aner ikke hvor det kommer fra eller hvorfor det heter det. Men som Nolo trodde jeg også det stod i Store Norske, omtrent.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 23:15   #62
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Aldri hørt.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 23:15   #63
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Å, er dette et lokalt uttrykk? Jeg trodde det stod i Store Norske, omtrent. "Dokkar kan vere me' på kjøtt å flæsk, men dokkar må belite dokkar!"

Høh? "Belite"? I tillegg til kjøtt og flesk? Skjønner ikkeno.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 08:37   #64
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.206
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Høh? "Belite"? I tillegg til kjøtt og flesk? Skjønner ikkeno.

Sikkert lokalt uttrykk. Jeg har hørt noe lignende tror jeg - man må "te" seg, altså oppføre seg?

Som jeg nevnte tidligere i tråden, så tror jeg min lokale variant av uttrykket er "å være med på kjøtt og blod". Er det andre som har hørt det uttrykket? Jeg vil anta at betydningen er at man er med, sånn kroppslig, men at man ikke helt er med "i ånden". Altså at man fysisk sett er til stede i leken, men at man kanskje ikke helt er med på alle reglene?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 09:51   #65
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Å vera med på kjøt og flesk ja! Det har ingenting med snylting å gjere altså.

Det er å vera med, sjølv om ein ikkje veit kva ein går til. Ein seier det f.eks når vennegjengen har planlagt noko, fortel deg kort kva som skal skje, og spør om det er ok, og du svarar: "Eg er med på kjøt og flesk, eg", med andre ord: "eg er med, whatever, de har sikkert planlagt bra, det blir sikkert flott!".

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 09:51   #66
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Belite seg er bergensk, aldri høyrt det andre stader.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 09:55   #67
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Å vere med på kjøt og flesk kan og bety å delta som ikkje fullverdig deltakar, i følge denne sida. Altså ein deltakar som ikkje blandar seg opp i arrangementet. Vil eg tru.

Og her fann eg det brukt i ein kommentar i ein politisk diskusjon:
"De tre regjeringspartiene er Arbeiderpartiet , Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet. Egentlig ønsket ikke Arbeiderpartiet SV eller SP i regjering men partiene måtte være med på kjøtt og flesk for å få flertall."

I denne siste betydningen blir det litt i slekt med å inngå hestehandel. Eg meiner at å vere med på kjøt og flesk er meir... intetanande på ein måte. Hestehandel er meir slu business.


Sist redigert av Syrin : 21-08-11 kl 10:04.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 09:58   #68
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Helt nytt utrykk for meg. Forstår det ikke helt heller.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 10:00   #69
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.857
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Helt nytt utrykk for meg. Forstår det ikke helt heller.

Ikke jeg heller - og jeg kan ikke fatte og begripe at vi kan ha noe uttrykk i østlandsk som uttrykker det samme.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 10:02   #70
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Det er da ikkje nødvendig å ha alle uttrykk over alt
Dette uttrykket brukar eg faktisk litt.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 10:04   #71
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ikke jeg heller - og jeg kan ikke fatte og begripe at vi kan ha noe uttrykk i østlandsk som uttrykker det samme.

Jeg synes jo forklaringene er sprikende også.

Noen virker å bruke det som jeg ville si "som smør på flesk", andre bruker det om å hangle med, eller å ikke vite hva en går til eller å være uforbredt.. Virker jo ikke å henge sammen

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 10:05   #72
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

SOM smør på flesk er eit heilt anna uttrykk! Det har ingenting med kjøt og flesk å gjere altså, men kanskje folk har begynt å stokke korta...

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 10:30   #73
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Aldri hørt kjøtt og blod heller. Hvor er der fra?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 10:35   #74
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Å, er dette et lokalt uttrykk? Jeg trodde det stod i Store Norske, omtrent. "Dokkar kan vere me' på kjøtt å flæsk, men dokkar må belite dokkar!"

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 10:55   #75
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Kjøt og blod er jo også eit utrykk, men noko heilt anna enn både "Kjøt og flesk" og "Smør på flesk"

"Han sto der i eige kjøt og blod" betyr at han faktisk kom personlig. Ekte. IR

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 11:03   #76
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Sånn har jeg hørt kjøtt og blod, men ikke som nevnt over.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 11:08   #77
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Dette har jeg aldri hørt før, og jeg stiller meg i hjørnet sammen med de andre uforstående.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 11:09   #78
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Det uttrykket har jeg aldri hørt, og jeg har vokst opp i Oslo.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 11:11   #79
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Så er det vel også brukt om si eiga slekt. Barna er ditt eige kjøt og blod f.eks.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-11, 11:42   #80
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.837
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjøtt og flesk

Fascinerende! Jeg er født og oppvokst i Oslo og har familietilknytning i innlandet/storskogen på Østlandet, og har aldri hørt uttrykket "på kjøtt og flesk". Og selv om det når er forklart hvordan det brukes, så synes jeg fortsatt det er litt uforståelig. Altså hvor kommer det fra? Hva har kjøtt og flesk liksom med at man er med "på toppen"? Hm. Interessant.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no