Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Filmkanaler uten teksting

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-10, 21:16   #1
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Filmkanaler uten teksting

Mannen i huset overrasket meg med å bestille filmkanaler til vinteren: Canal+ i diverse varianter (first, hits, action osv). Problemet er bare at alle filmene vises uten undertekster. Selv er han strålende fornøyd, han forstår alt av engelsk og snøvlende svensk - jeg derimot verken hører eller skjønner noe. Nå satte jeg meg til med Slumdog Millionaire og der snakkes det indisk; teksting hadde vært praktisk! (Jeg er slik at jeg foretrekker tekst på norske filmer også).

Noen som vet hvorfor det er slik? Forrige gang (2 år siden) vi hadde filmkanalene en sesong var det tekster. Er det noe jeg kan gjøre, helst uten å måtte ringe til noen?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 21:45   #2
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Filmkanaler uten teksting

Sjekk innstillinger på tv eller dekoder sier mannen.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 21:49   #3
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.967
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Filmkanaler uten teksting

De er tekstet, bortsett fra muligens SF-kanalen. Sjekk dekoderen for innstilling. Trykk meny, innstillinger, og sett norsk på undertekst.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 21:55   #4
Nelly Nickers
Slow reader
 
Nelly Nickers sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2.646
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Sv: Filmkanaler uten teksting

Dekoder... det burde jeg selvsagt visst hva er.
Mannen sitter i kjelleren og spiller gitar og synger så det ljomer, så jeg kan ikke forstyrre han akkurat nå --

men TUSEN takk for rådene, jeg håper vi får det til.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 22:42   #5
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Filmkanaler uten teksting

Interessant, dette var faktisk noe jeg hadde tenkt å prøve å finne ut av også, men med motsatt fortegn da.

Er det slik at hvis jeg kjøper HD-kanalene i Canal+ Film fra Get (bla. Series, Drama, Film HD), så kan jeg alltid velge å se uten tekst? Jeg skjønner at noen vil ha tekst, og det er greit om man kan slå den på, men for meg er det helt uaktuelt å betale for noe der jeg blir påtvunget skjemmende tekst som dekker store deler av bildet.

Ben "hater tekst på kino også" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-10, 22:55   #6
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Filmkanaler uten teksting

Teksten kan du slå av (det kunne i alle fall jeg). Veldig kjekt.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 08:33   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Filmkanaler uten teksting

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

men for meg er det helt uaktuelt å betale for noe der jeg blir påtvunget skjemmende tekst som dekker store deler av bildet.

En digresjon, men, får du med deg hva de sier når filmene er utekstet? Jeg har sett mange utekstede filmer i mitt liv, men jeg må si at selv om jeg KAN engelsk, så sliter jeg med å få med meg hva de sier. Ofte er jo lagt på musikk, og da sliter jeg med å skille ut stemmene.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 09:16   #8
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Filmkanaler uten teksting

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

En digresjon, men, får du med deg hva de sier når filmene er utekstet? Jeg har sett mange utekstede filmer i mitt liv, men jeg må si at selv om jeg KAN engelsk, så sliter jeg med å få med meg hva de sier. Ofte er jo lagt på musikk, og da sliter jeg med å skille ut stemmene.

Nei, jeg får ikke alltid med meg alt som blir sagt. Det gjør jeg ikke når jeg er på café med venner heller (og der kan jeg ikke slå på teksting). Men jeg får stort sett med meg nok. Hvis det er kritisk at seeren får med seg hver stavelse i en scene, sørger filmskaperne for det (hvis de ikke gjør det har de gjort en dårlig jobb). Vanligvis er det naturligivis ikke kritisk. Amerikanere, briter og indere får ikke med seg alt som blir sagt i alle filmer og fjernsynsprogrammer de ser heller. Det er ikke nødvendig.

For norske filmer får jeg oftere med meg hvert ord. Men dette er ikke primært fordi jeg forstår norsk så mye bedre enn engelsk, det skyldes heller det jeg mener er grunnen til at mye norsk film tradisjonelt har vært dårlig; i stedet for å spille skuespill blir replikker deklamert med overtydelig diksjon. Om dette primært har kommet av inkompetanse og gammeldagse teatertradisjoner eller om det er et resultat av krav fra seere som innbiller seg at man må få med seg hvert ord fordi man er vant til skjemmende tekst vet jeg ikke. Sannsynligvis en kombinasjon.

Ben "glaswegian can be a challenge though" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 09:22   #9
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Filmkanaler uten teksting

Interessant. Jeg har nemlig sett filmer uten tekst, og ment at jeg ikke likte filmen, og så sett filmen med tekst, og plutselig likt den, fordi jeg rett og slett har fått med meg mer. Men det er forskjell på film, da. Jeg har ingen problemer med å se Love Actually uten tekst, men det er verre med Lock, Stock and Two Smoking Barrels, f.eks.

Jeg har nå sett alle sju sesongene av The West Wing, og den serien hadde jeg ikke orket å se uten tekst. Det brukes så mange fremmedord og refereres til så mange ukjente politiske konsepter, at det er greit å ha ordene foran seg, slik at jeg i det minste VET at jeg ikke skjønner ordet, og ikke at jeg bare ikke fikk med meg det de sa. Men jeg har valgt engelsk teksting, og det gjør jeg stort sett alltid på engelske filmer. Norsk teksting gjør meg ofte bare forvirret, og så sitter jeg og leter etter feil. :yrkesskadd:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-10, 11:00   #10
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Filmkanaler uten teksting

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Interessant. Jeg har nemlig sett filmer uten tekst, og ment at jeg ikke likte filmen, og så sett filmen med tekst, og plutselig likt den, fordi jeg rett og slett har fått med meg mer.

Jeg tror dette har mye med vane å gjøre, hvis (og det er slett ikke sikkert) jeg får mer ut av utekstet engelsk film enn deg, er det neppe fordi jeg generelt forstår engelsk bedre. Men jeg er veldig godt vant; jeg har sett veldig mye engelskspråklig kinofilm uten tekst, og jeg har i tillegg egentlig aldri likt tekst noe særlig. Jeg prøver, og greier i stor grad, å unngå å lese teksten på kino. Jeg har ment siden tidlig på 80-tallet at NRK burde fjerne all fast tekst fra alle programmer og så tilby tekst gjennom tekst-tv i stedet, og at de enda ikke gjør det syns jeg er ille, i tillegg til å tilfredstille meg, som helst vil unngå tekst, kunne de nå også tilby flere tekstvalg for de som vil ha tekst.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men det er forskjell på film, da. (…) det er verre med Lock, Stock and Two Smoking Barrels, f.eks.

Jeg jobbet i London da den gikk på kino, og mener å huske kommentarer, også fra engelskspråklige fra andre land, om at den ikke alltid var så lett å forstå. For filmer på dialekt man ikke er vant til er naturligvis verre, og man hører jo vanligvis ikke så mye annet enn "Queen's English" og litt standard skotsk i britiske filmer.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har nå sett alle sju sesongene av The West Wing, og den serien hadde jeg ikke orket å se uten tekst. Det brukes så mange fremmedord og refereres til så mange ukjente politiske konsepter, at det er greit å ha ordene foran seg, slik at jeg i det minste VET at jeg ikke skjønner ordet, og ikke at jeg bare ikke fikk med meg det de sa. Men jeg har valgt engelsk teksting, og det gjør jeg stort sett alltid på engelske filmer. Norsk teksting gjør meg ofte bare forvirret, og så sitter jeg og leter etter feil. :yrkesskadd:

West Wing blir jo litt spesielt, siden de snakker hele tiden, og fort og med mye politisk jargon. Men jeg er ganske sikker på at mye av det som blir sagt går over hodet på mange amerikanere som ikke er veldig bevandret i politkerspråk også altså.

Ben "subtitles available in wonkish" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no