Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Den ultimate engelske landsby/småby?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-08, 14:50   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den ultimate engelske landsby/småby?

Vi har planer om en høstferie til England. Seksåringen vil gjerne være i et land der han kan snakke litt engelsk, og mannen vil på Leeds-kamp. Så vi har bestilt flybilletter til Liverpool, og skal ta tog derfra. Jeg vil gjerne finne et hyggelig sted å bo (cottage, B&B?) i en eller annen hyggelig landsby i Yorkshire-området, men jeg er ikke kjent der i det hele tatt og tar veldig gjerne imot tips. Hvor er det fint?
Vi tenker muligens å dele opp uka og bo noen dager på forskjellige steder, de siste to dagene i Leeds.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 14:52   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Jeg spurte min britiske kollega, som foreslo York.

Jeg vet at min mor og de har vært mye i Scarborough, men jeg er ikke god på engelsk geografi.
Irsk, derimot.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:06   #3
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Takk! Scarborough blir helt ute på kysten på motsatt side av Liverpool, så det blir litt langt. York er aktuelt, og dit har vi tenkt på å dra, men det er vel en større by og ikke en landsby?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:12   #4
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Jeg har vært i Lake District, Lake Windemere. Der er det kjempefint, det er mange år siden jeg var der, men tror det var her jeg var; Bowness. Beatrix Potter-land!

Blackpool er også en oppevelse da, skikkelig britisk seaside holiday!

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003



Sist redigert av Kaz : 22-08-08 kl 15:14. Årsak: Skriveleif.
Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:13   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.860
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Endelig en reisetråd hvor jeg kan bidra med litt sukk og "eia, var jeg der"! Dette høres ut som en ferie etter mitt hjerte.

Min svoger med familie tilbrakte et halvt år i Durham, og vi var der på besøk. Jeg har også vært der på korpstur en gang i min spede ungdom. Det er en ganske hyggelig og veldig britisk småby, men det er mulig det finnes mange bedre alternativer.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:22   #6
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Mannen min sier at det er masse flotte småbyer, så lenge været er bra.

Han anbefalte Wensleydale og Wharfedale

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:22   #7
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.307
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Oh, her vil jeg følge med!

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:24   #8
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Altså, det er områder da, han husker ikke spesifikke navn. Harrogate er også flott.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:25   #9
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Kanskje greit å forberede lille 6-åringen om at Yorkshire-dialekten er litt vanskelig å forstå.

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:27   #10
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Her var det mye å sjekke ut. Takk for mange gode tips.
Været får vi ikke gjort noe med, det kan vel være så som så i oktober, men vi får håpe det beste og kle oss godt. Dette er jo uansett ikke noen badeferie. Tror vi baserer oss på tog og buss - jeg vet ikke hvor lysten jeg er på venstrekjøring.
Ja, du sier noe angående dialekten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:33   #11
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Det er bare å smile pent hvis du ikke forstår. Jeg har hatt flere gode god-dag-mann-økseskaft-stunder i Newcastle. Ungene, derimot, har ingen problemer med å forstå den lokale dialekten, mens jeg på min side er takknemlig for at svigerfamilien har bodd såpass lenge i London/utlandet at de har moderert seg ganske mye. Jeg har til og med en egen Geordie Dictionary, som var en presang fra svigers første julen min hos dem. :avsporer:

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:39   #12
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

*kanskje ikke beroligende*

Ikke.

Er det mulig å komme seg rundt i distriktet (også til de mindre stedene) med tog og buss?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 15:54   #13
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Er det mulig å komme seg rundt i distriktet (også til de mindre stedene) med tog og buss?

På den irske landsbygda kommer man seg rundt med postbussen. Ganske genialt, og neppe noe sær-irskt fenomen.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 16:25   #14
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.753
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Mulig jeg kan bidra en del her om tre ukers tid. Skal egentlig dra til England neste fredag for å gå i 15 dager fra kyst til kyst (St. Bees v/Irskesjøen til Robin Hood's Bay v/Nordsjøen) og kommer til å passere mange, mange steder i Cumbria, Lake District, Yorkshire dales, North Yorkshire Moores.

Har imidlertid en hornhinne som fucker opp for tida, så det er mulig jeg må avlyse. Dessverre.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 16:37   #15
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Opprinnelig lagt inn av Kaz, her.

Altså, det er områder da, han husker ikke spesifikke navn. Harrogate er også flott.

Har du også vært der Kaz!? Skulle akkurat til å forelså Harrogate og så ser jeg jo at det har du gjort allerede... Absolutt å anbefale; var i et bryllup på Old Swan hotel (der Agatha Christie gjemte seg på 20 tallet) og det var helt utrolig fint (og møtte John Cleese's look-a-like i heisen ). Området, byggningene og handlegata (tror jeg) er flott. Er vel egentlig en gammel SPA-by, og litt rikere en en del andre småbyer i området. Men fremdeles veldig typisk Yorkshire og engelsk... Og det er ikke langt fra Leeds.

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)

Sist redigert av Fru Snurp : 22-08-08 kl 16:51. Årsak: Eh, kan ikke garantere dette med handlegata da shoppingen ble gjort i Pimm's-rus
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 16:44   #16
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Harrogate høres fint ut, og bra med kort avstand fra Leeds. Vi vil jo helst ikke bruke altfor mye tid på å forflytte oss heller. Dit går det vel an å komme med tog eller buss også?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 16:46   #17
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

:abonnerer: Har lyst på bilferie på den engelske landsbygda en sommer. Men det blir ikke jeg som kjører…
Foreldrene mine skryter fælt av Lake District, og det er vel ikke langt å kjøre fra Newcastle? :bidrar:

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 16:52   #18
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.983
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Toget er dyrt å reise med i England, National Express Coaches er glimrende, har toaletter, og kan fint bestilles fra Norge. Du kan komme over billige togbilletter, men da må du bestille tidlig, ca. nå, om du skal ha håp om de billigste.

Det er masse flotte småbyer, det enkleste er selvfølgelig å leie seg en bil, og kjøre selv dit man vil. I Lake District er Ambleside langt koseligere og har mye mer å by på, enn Windemere. I Yorkshire er selvfølgelig York flott, men ikke noen ulitmat liten by, Kettlewell er piktoresk og nydelig i Yorkshire Dales.

Ellers vil jeg slå et slag for Peak District, Buxton er kjmempekoselig, det er hovedbyen i Peak District, enkelt å komme seg til fra Liverpool, og enkelt å komme seg videre til Leeds. Mange små og større byer innen rekkevidde. Sheffield er virkelig verdt et besøk.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 17:02   #19
Fru Snurp
Overdriver
 
Fru Snurp sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.054
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Harrogate høres fint ut, og bra med kort avstand fra Leeds. Vi vil jo helst ikke bruke altfor mye tid på å forflytte oss heller. Dit går det vel an å komme med tog eller buss også?

Tog ihvertfall (sikkert buss også) fra York og Leeds.

__________________
Fru Snurp (70tallet) og Gla'gutten ♥ (2008)
Fru Snurp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-08, 20:53   #20
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Den ultimate engelske landsby/småby?

Opprinnelig lagt inn av Fru Snurp, her.

Har du også vært der Kaz!? .

Nei, desverre. Men mannen har.

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

:abonnerer: Har lyst på bilferie på den engelske landsbygda en sommer. Men det blir ikke jeg som kjører…
Foreldrene mine skryter fælt av Lake District, og det er vel ikke langt å kjøre fra Newcastle? :bidrar:

I forhold til Norge så er vel strengt tatt ingen strektning lang å kjøre i England. To-tre timer kanskje?

__________________
Storebror 2000 Lillebror 2003


Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no