Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å starte ungdomstiden som ildspåsetter

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-10, 10:05   #1
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.017
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Tårnåsen skole i Oppegård brant i går og i natt. Fire unggutter rundt 12 år er satt i forbindelse med brannen. Klart at jeg synes det er trist at en lokal skoe delvis brenner ned, men det jeg virkelig håper på er at guttene ikke har noe med det å gjøre.

Om guttene står bak brannen ser jeg for meg at foreldre, lærere, barnevern, andre personer rundt dem og ikke minst guttene selv, har en formidabel jobb foran seg. Endre holdninger, påvirke, inndoktrinere ansvarsfølelse for fellesgoder osv. Hvordan starter man et slikt prosjekt? Hva om det var min tolvåring? (Nå 13)

Artilleken er her
http://www.oblad.no/oppegard/klarte-...mene-1.5000185


Sist redigert av Veronal : 17-03-10 kl 10:25. Årsak: Link i 1. innlegg
Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 10:10   #2
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å starte ungdomstiden som ildpåsetter

Dette skjedde da jeg gikk på ungdomsskolen også. Dvs det var en som tente på klasserommet ved siden av oss med bensin og fyrstikker, midt i skoletiden og vi måtte krabbe ut av klasserommet pga høy røykutvikling..... Disse guttene tente i alle fall ikke på mens det var folk på skolen da.. det er i alle fall noe.

Jeg vet ikke hvordan jeg hadde taklet det om det var mitt barn som gjorde noe sånt.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 10:12   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å starte ungdomstiden som ildpåsetter

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Om guttene står bak brannen ser jeg for meg at foreldre, lærere, barnevern, andre personer rundt dem og ikke minst guttene selv, har en formidabel jobb foran seg. Endre holdninger, påvirke, inndoktrinere ansvarsfølelse for fellesgoder osv.

Jeg syns det er for tidlig å konkludere med at dette må til. Vi aner ingenting om hvordan brannen startet. Det er for eksempel stor forskjell på å dynke skolen i bensin og tenne på med intensjon om at den skal brenne ned, i såfall kan jeg nok være enig med deg, og på lek med fyrstikker bak et skur som har spredd seg uten at man har forstått omfanget. Ikke at noen av delene er greit, men som sagt, stor forskjell.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 10:14   #4
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å starte ungdomstiden som ildpåsetter

Det kjem jo litt an på om det var med vilje eller om det var eit uhell.
Det kan jo for eksempel dreie seg om smugrøyking og sneip i eit bosspann. Eller leik med fyrstikker som kom ut av kontroll. Sistnevnte er litt verre enn første, men eg syns ikkje at ein treng å sette i gang eit kjempeapparat pga eit uhell. Dersom det var med overlegg er det jo ei heilt anna sak.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 11:36   #5
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.017
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å starte ungdomstiden som ildspåsetter

Ja, jo, det er klart at det kan ha vært relativ uskyldig lek som starter brannen. Og som sagt, selv om guttene er observert og innklat til samtale, behøver ikke det bety at de faktisk har startet brann. De kan være vitner som har sett en brann starter, f.eks. på grunn av elendig elektrisk ledninngsnett. Hvem vet?

Men har de startet en brann med vilje kreves det vel en del innsats. Min Yngste har gjort en del rare ting, ganske uskyldige, men likevel. Som mamma synes jeg det er kjempehardt arbeid å få Yngste til å se konsekvenser for seg selv og andre osv.

Uansett, jeg håper guttene er vitner og ikke noe mer. For detes skyld. Skolen er bare et bygg, den driter jeg i (satt litt på spissen).

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 15:20   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å starte ungdomstiden som ildspåsetter

I følge VG så er det uforsiktig lek som har forårsaket dette, barnevernet er rutinemessig koblet inn, og jeg regner med at barna er ustyrtelig lei seg over hva de har forårsaket. Jeg tviler på at alt det andre du nevner er nødvendig.

Sitat:

Barnelek

Politiet fortalte tidligere onsdag at de regner med at uforsiktig lek med ild er årsaken til brannen som tirsdag kveld endte med at skolen brant ned. Fire gutter på 11 og tolv år har onsdag vært til avhør hos politiet mistenkt for å stå bak.

- Dette er nok et skrekkeksempel på hvilke konsekvenser barns uforsiktige lek med ild kan få, sier politioverbetjent Morten Granerud ved Oppegård lensmannskontor til NTB.

Han forteller at barnevernet rutinemessig er koblet inn i saken.

- Da guttene forsto hva som var i ferd med å skje forsøkte de å slukke brannen, men da var det for sent, konstaterer Granerud.

Syns også Politiet har et godt poeng med at man ikke bør spekulere for mye, ryktebørsen går fort og det er snakk om små barn.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 15:54   #7
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å starte ungdomstiden som ildspåsetter

Hvis det er guttene som står bak, og det hele skyldes et uhell, så synes jeg veldig veldig synd på guttene. Tenk så redde og fortvil de må ha blitt, da de oppdaget at den spennende leken deres fikk slike følger.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 16:15   #8
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 11.017
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å starte ungdomstiden som ildspåsetter

Sitatet Glitter kom med tyder på at de trenger å lære seg hva som er vettug lek, men samtidig få ros for at de reagerte og handlet når det gikk galt. Da skulle alt være strålende egentlig. Jeg har en del unger i nabolaget som setter pris på en-to uforutsette skolefridager :usaklig:

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-10, 17:48   #9
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.077
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å starte ungdomstiden som ildspåsetter

Tja. Virker ikke som om politiet mener det er et uhell, men det stemmer sikkert at de ikke helt har sett konsekvensene av det de gjorde.
http://www.oblad.no/oppegard/her-sta...kole-1.5005722
Hørte på et intervju med etterforskningsleder på radioen for litt siden, og da virket det som om de mente at ilden var påsatt med hensikt.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no