Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-08, 08:58   #1
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

http://www.aftenbladet.no/utenriks/9..._sjaafoer.html

Sitat:

Sjåfører som snakker i mobiltelefonen, har en tendens til å kjøre for tett på bilene foran, og de går oftere glipp av avkjørsler, viser simulatorforsøkene.
Samtidig viser det seg at reaksjonstiden hos unge folk ved bruk av mobiltelefon blir like lang som hos eldre, mens kjøreevnen din blir like svekket som hvis du har promille.

Snakker dere i mobilen når dere kjører??
Det hender jeg gjør det, ja! Men i 80% av tilfellene så stopper jeg om samtalen blir for lenge. Ikke godt nok og jeg skal skjerpe meg!!

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:04   #2
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.113
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Ja, det hender. Men jeg har sluttet å lese/skrive sms mens jeg kjører (etter Iset sin tråd.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:04   #3
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Oh..dette fikk meg til å tenke på en av de mer bitre trådene her:
http://www.foreldreportalen.no/forum...t=mobiltelefon
Nei, jeg snakker aldri i mobil i bil.

__________________
Propellen 2005 Stoikeren 2008
Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:09   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Nei det gjør jeg ikke, jeg klarer ikke å konsentrere meg om trafikken da, så for meg ville det vært absurd å gjøre det. Jeg har ei venninne som på død og liv skal snakke i mobilen når hun kjører, jeg synes det er litt horribelt. Jeg har ikke bare én gang vært ute for folk som råkjører gjennom kryss og rundkjøringer uten å se seg for, som sitter og prater i telefonen.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:10   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja, det hender. Men jeg har sluttet å lese/skrive sms mens jeg kjører (etter Iset sin tråd.)

Var det jeg som startet den tråden? :sjekker:

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:18   #6
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja, det hender. Men jeg har sluttet å lese/skrive sms mens jeg kjører (etter Iset sin tråd.)

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Var det jeg som startet den tråden? :sjekker:

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:19   #7
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Det er sjeldent, men har hendt. Har da brukt handsfree. Men jeg er så konsentrert om kjøringen så jeg glemmer å snakke eller får ikke med meg det som blir sagt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:20   #8
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Ja, men bruker handsfree.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:29   #9
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.113
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Var det jeg som startet den tråden? :sjekker:

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Jaja. Whatever. Jeg husker i alle fall Iset sine skarpe uttalelser.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:30   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Hehe, var det jeg trodde.
Handsfree er vel også en smule distraherende, men det er nok bedre enn vanlig telefon. Jeg liker ikke å sitte på med folk som prater i telefonen. I nesten alle tilfeller ser jeg at de blir litt vinglete og ukonsentrerte, og jeg blir nervøs.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:30   #11
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jaja. Whatever. Jeg husker i alle fall Iset sine skarpe uttalelser.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:31   #12
Line*
Expired
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 5.455
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

__________________
Sitat vimjer: Line* er en tålmodig sjel.
Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:37   #13
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Ja, det hender jeg snakker i mobilen mens jeg kjører. Men jeg har sluttet å sende og/eller lese meldinger dah.

__________________
*
Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:40   #14
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.491
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Nei, det gjør jeg ikke. Mest fordi mobilen stort sett alltid ligger på bunn av veska, som ligger på gulvet ved passasjersetet, så om den ringer må jeg uansett stoppe bilen for å fiske frem mobilen (hvis jeg gidder). Skal jeg ringe noen må jeg også stoppe, og da kan bilen likegodt stå i ro til jeg har snakket ferdig.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:40   #15
Cazandra
Erfaren
 
Cazandra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Egersund
Innlegg: 919
Blogginnlegg: 10
Cazandra er populærCazandra er populærCazandra er populærCazandra er populær
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Huffja, sms har jeg og sluttet med.

__________________
2001-2003-2006 + Bendik 2010
Cazandra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:41   #16
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Det hender en sjelden gang. Kanskje en gang i måneden.

Er ikke overrasket over studien. Hvis man ser en bil hvor sjåføren virker treg i reaksjonen eller gjør andre rare/uoppmerksomme ting, så er det ikke sjelden at han eller hun sitter i telefonen.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 09:53   #17
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Bare når jeg sitter på med noen, så snakker jeg i mobiltlf.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:11   #18
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.536
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Det hender jeg svarer om jeg er i området her jeg bor(lite trafikk og oversiktlig), men jeg stopper så fort som mulig. Ellers så snakker jeg ikke i mobil mens jeg kjører.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:17   #19
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.015
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Ja, det skjer. Men jeg har alltid telefonen liggende veldig lett tigjengelig sånn at jeg ikke må lete etter den om det ringer.
Og det er uansett kjøringen som har førstepri, mister verken konsentrasjon eller fokus på trafikken.

Men jeg sender ikke meldinger eller roter rundt for å finne nr. etc. Jeg plukker opp tlf. uten å ta blikket fra trafikken og vet godt hvor svarknappen er uten å måtte se etter.
Og kjører jeg i et område hvor det er mye kryss/rundkjøringer etc. svarer jeg ikke. Bare der jeg vet at jeg skal kjøre rett frem en strekning.

Jeg tror de farligste situasjonene skjer når man begynner å rote f.eks. i veska etter telefonen (eller noe annet for den saks skyld) og tar blikket vekk fra trafikken.
Kjenner ei som kjørte ut, det var fordi hun mistet noe på gulvet og skulle plukke det opp.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-08, 10:21   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å snakke i mobilen gjør deg til en elendig sjåfør!

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Kjenner ei som kjørte ut, det var fordi hun mistet noe på gulvet og skulle plukke det opp.

Det der er helt utrolig, det er sånn man ser på film og ikke tror noen er dumme nok til å gjøre i virkeligheten.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no