Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

[Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 20:09   #1
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

[Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: alternativer til nøtter og melkeprodukter

Jeg har vært på lavkarbodiett à la Fedon i snart en uke. Jeg savner egentlig ikke å spise "vanlig" mat, men det er et par ting jeg synes er litt vanskelig:

- Jeg tåler ikke hasselnøtter, valnøtter og mandler, og av og til ikke peanøtter heller. I stedet har jeg spist en del solsikkekjerner, men så leste jeg i en tråd at det ikke var så bra. Hva er gode alternativer? Jeg tåler pistasjnøtter, er det greit? Og pinjekjerner?

- Fedons menyforslag inneholder mye kesam, cottage cheese og yoghurt. Jeg har en lett laktoseintoleranse og tåler ikke søtmelk, men kan bruke laktosefri melk. Syrna melkeprodukter har gått greit inntil nå, men nå begynner jeg å merke det på magen (tidligere har jeg i perioder drukket en del kulturmelk, men da har jeg fått plager hvis jeg har drukket det daglig over tid og må slutte igjen - regner med det er det samme som skjer nå). Jeg er imidlertid ikke sikker på hva av melkeproduktene det er jeg reagerer på. Har noen lignende erfaringer?

Hvordan kan jeg finne alternativer til det som er basert på melk slik at jeg kan opprettholde et balansert kosthold uten. Jeg kjenner at jeg kan gå veldig fort lei av for mye egg og linser.

Ellers synes jeg nå at det går bra. Jeg har kommet over "abstinens"-fasen og er ikke lenger sulten og svimmel hele tiden. Men jeg lurer på om jeg kan skylde på kuren for en spesielt kort lunte for tiden ...

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 18-08-10 kl 13:35.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:35   #2
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: nøtter og melk

Endret litt på tittelen i håp om å fange oppmerksomheten til noe som vet noe om det jeg lurer på.

I dag er jeg tilbake på svimmel/sulten-stadiet, tydeligvis.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:39   #3
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.762
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Jeg har gått på moderat lavkarbo siden 4. juni og har enda ikke rørt ei linse. Jeg orker det rett og slett ikke. Nøtter bruker jeg ikke mye av, ei heller melkeprodukter.

Jeg har fokusert på å spise renest mulig i denne oppstartsfasen. Rent kjøtt med mye grønnsaker og salat, samt kutte ut alt av brød/ris/pasta. Jeg har kun laget en liten erstatning og det er pizzadeig. Dette kun fordi jeg ikke vil sitte helt utenom når familien spiser pizza. Ellers har jeg spist mye kokte egg, eggerøre, omelett og slikt. Blir du lei av det også?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:39   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Kjøtt er bra. Majones også. Bønner er fint. Avocado most med litt majones og hvitløk gaflet innpå med en gulrot på slep eller en biff er magisk bra.

Men du skal ikke være svimmel og sulten på Fedonkosthold altså. Er det ketose du driver og jakter på?

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:49   #5
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Takk for svar. Nei, ketose har jeg ikke tenkt på (eller satt meg inn i hva er, egentlig). Jeg har lenge hatt problemer med at jeg får veldig lavt blodsukker når jeg blir sulten slik at jeg neste svimer av og blir helt susete, og jeg må spise ofte for å unngå det (og før jeg begynte på lavkarbo, endte jeg desverre ofte opp med sjokolade, boller, pizzastykker og hva annet nærmeste butikk har att å by på). Fedon anbefaler bl.a. nøtter og yoghurt som små mellommåltider, men dette blir jo vanskelig for meg. For sikkerhets skyld er jeg også allergisk mot det meste av norsk frukt (epler, pærer osv). I grunnen er det vel egentlig disse småmåltidene jeg synes er vanskeligst. Jeg spiser havregrøt til frokost, kylling-, skinke-, eller tunfisksalat til lunsj, og middag går i grunnen også fint.

Majones, ja - er ikke så begeistret for det, men kanskje jeg kan lage meg en porsjon aioli? Det burde jo gå ut på ett, eller hva? Jeg har ikke gått lei egg enda, men jeg kjenner at omelett er noe jeg ikke bør spise hver dag, spesielt ikke stekt i rapsolje. Det er absolutt ikke godt.

__________________
Gutta -04 og -07

Sist redigert av Tangina : 18-08-10 kl 13:55.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:52   #6
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner: nøtter og melk

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Endret litt på tittelen i håp om å fange oppmerksomheten til noe som vet noe om det jeg lurer på.

Og jeg ser at det ikke går an å endre på tittelen på tråden. Der lærte jeg noe nytt.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:53   #7
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Solsikkekjerner kan erstattes med gresskarfrø. Jeg blander 50/50 solsikke og gresskar, siden jeg synes at jeg blir rar i magen (mye luft) når jeg kun bruker gresskar.

Mitt tips er å unngå og "bruke opp" ting, men heller variere. F.eks har jeg hatt en periode hvor jeg ikke har orket tanken en gang på Nannahs knekkebrød, som i begynnelsen var helt himmelrike.

Dette har ikke jeg så mye greie på, men kan du erstatte melk med kokosmelk eller soyamelk - litt ettersom hva du skal bruke det i? Jeg antar at mandelmelk ikke er tingen.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:55   #8
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.688
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Jeg slår forøvrig et slag for røde linser. Det tar ca 15 minutter å koke de og de blir kjempegode (minner litt om potetmos i konsistensen) Jeg koker det med urtebuljong, krydder eller hvitløk eller noe sånn...mmmm

__________________
Min signatur ™
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 13:59   #9
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Dette har ikke jeg så mye greie på, men kan du erstatte melk med kokosmelk eller soyamelk - litt ettersom hva du skal bruke det i? Jeg antar at mandelmelk ikke er tingen.

Jeg har jo den laktosefrie melka - den går fint. Det er mer yoghurt, cottage cheese og kesam jeg lurer på alternativer til. Jeg får vel bare forsøke å minimere inntaket av dette en stund for å se om jeg tåler det i mindre mengder.

Røde linser, ja. Det går kanskje an å koke de så de ikke blir helt mos også, sette til litt smak og bruke det som mellommåltid i små porsjoner? Nå legger jeg i meg spekeskinke med litt snøfrisk på. Det er jo i grunnen ganske godt, men det metter ikke så mye.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:00   #10
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Og så noterer jeg gresskarfrø på handlelista - takk for tipset.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:20   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Omelett i rapsolje? Hvorfor i alle dager lager du det?

Omelett stekt i smør er fint. Det er vel ikke noe laktose i smør, eller er det det?

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:39   #12
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Rapsolje er anbefalt i Fedons bok som stekeolje. Det er bare ikke godt. Grøss. Jeg kommer til å bruke smør. Jeg blir litt forvirret av Fedons bok - det virker som om han er en slags blanding av Grete Rode og "ordentlig" lavkarbo. Kanskje det er bedre å lage sitt eget opplegg.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:42   #13
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Salat med div. oppi, kylling, laks, skinke osv.

Spekeskinke/fenalår med litt melon

Eggerøre/omelett/kokt egg

Ellers er det bare å lage store porsjoner, så kan du fordele det ut over mange små måltider.

  Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:52   #14
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.762
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Les boka "Frisk med lavkarbo" av Sofie Hexeberg, så får du mange tips. Da er det lettere å finne sin egen vei, synes jeg, hun fokuserer mest på det stabile blodsukkeret.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:55   #15
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.819
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Du har mange av de samme allergiene som meg, ser jeg. Men jeg kan spise Cashew, men ikke pinjekjerner.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:56   #16
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Fedon har så vidt jeg har skjønt moderert seg litt ettersom åra har gått, og ny forskning har kommet. I begynnelsen var han litt sånn GR, men uten brød og poteter. Etterhvert tror jeg at han har økt anbefalt fettmengde litt. Så omelett i smør er nok helt ok, selv om man følger Fedon. Men ikke fettmesking.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:57   #17
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.814
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Hvordan kan røde linser være lavkarbo når de inneholder 59,8 karbohydrater per 100 gram??

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 14:59   #18
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Opprinnelig lagt inn av 3barnsmor, her.

Hvordan kan røde linser være lavkarbo når de inneholder 59,8 karbohydrater per 100 gram??

Lavere GI enn poteter antar jeg. Fedon er opptatt av GI, i motsetning til Hexeberg og "ketosefolka". For de som ikke lever ketogent er GI interessant, fordi lav GI (eller GB) også gir lavere blodsukkerstigning - dermed holdes blodsukkeret mer stabilt. For folk som søker ketose er ikke GI relevant.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 15:07   #19
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.762
Blogginnlegg: 214
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Det er vel samme greia som med havregrøt, er det ikke?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 15:11   #20
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Lavkarbo] Nybegynnerfrustrasjoner

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Det er vel samme greia som med havregrøt, er det ikke?

Jeg tipper det. Hvis man ser på havregrøt så har store havregryn samme karbohydratinnhold som lettkokte havregryn (61 kh per 100 g eller noe sånt?). Men store havregryn har lavere GI enn lettkokte, derfor anbefales disse framfor lettkokte. Det gir lavere blodsukkerstigning.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no