Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvordan nå ut til sårbare familier?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-12-21, 10:57   #1
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.406
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Hvordan nå ut til sårbare familier?

La oss si at man skal lage et fritidstilbud som skal nå ut til sårbare familier, med sårbare familier tenker jeg på dårlig økonomi, få sosiale ressurser, sykdom i nær familie og ulike former for at man kjenner på et utenforskap. I fjor testet vi ut en sommerskole som var gratis for alle, men gjorde ikke noen særskilte tiltak for å nå ut til sårbare familier utover ordinær markedsføring og kontakt til barnefamilier via skolene og kommunen. Jeg tror at dette tilbudet kan være en mal for et tilsvarende tiltak til kommende sommer. Det konkrete tilbudet vil være ulike former for håndverksaktiviteter og fellesskap for barn/unge med likende interesser. Men strever med å finne ut hvordan vi kan nå ut til den sikkert store og mangfoldige gruppen som kan havne i gruppen "sårbare familier". Tenker å ta kontakt med organisasjoner som Røde kors, Frivilligtjenesten, kulturkontoret og kanskje skolehelsetjenesten i bydelen. De kan jo ikke akkurat sende oss lister med kandidater, men kanskje de kan hjelpe til med å formidle tilbudet til noen som trenger det.

For at det ikke skal bli en "sommerleir for fattige" tenker jeg å åpne opp for at ca halvparten av plassene er åpen for førstemann til mølla, muligens med en form for egenandel.

Jeg vet at det er mange her inne som har erfaring fra arbeid med sårbare familier og flere som sitter og kjenner dette på kroppen selv. For å være helt ærlig så dreier det seg om en tilskuddsordning som passer perfekt for arbeidsplassen å krysse av på, men jeg er genuint interessert i å gjøre livet lettere for de som kan passe inn i dette tilbudet. Men aner ikke helt hvor jeg skal begynne, eller om jeg er i ferd med å tråkke i en klassisk priviligert "kan de ikke spise-kake"-salat.

1. Er jeg helt på jordet?
2. Tips til organisasjoner eller institusjoner som kan hjelpe meg på vei inn i et godt samarbeid.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no