Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Fordeler med ny(ish) bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-20, 16:11   #21
Svanen
trenger lading
 
Svanen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Innlegg: 5.312
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Våre to siste kjøp har vært ca 3 år gamle biler. Nå er de ca 5 og 10 år gamle og vi kommer til å ha begge i flere år. Når vi synes reparasjonene ikke lønner seg, da blir de skifter ut.

__________________
99, 00, 04, aug. 14
Svanen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-20, 16:37   #22
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Vi syns det viktigsate argumentet er at utgiftene er forutsigbare og bilholdet uproblematisk. Derfor har vi stort sett kjøpt nye biler, og når jeg hører om andres verstedsregninger på eldre biler, er jeg overbevist om at vi har kjørt biler billigere, med bedre sikkerhet og mindre forstyrrelser enn om vi hadde kjøpt et gammelt vrak. Kan man reparere selv, lønner det seg sikkert med eldre biler, men der er ikke vi.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-20, 16:45   #23
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Hva som er lønnsomt og hvor mye utgifter som påløper har med bruken å gjøre også. Vi kjører 7000 km i året, det meste i nabolaget. Det ble veldig dyrt for oss å ha stor dieselbil, den surnet, fikk startproblemer og rustent eksosanlegg.
Liten elbil er perfekt for oss 99% av tiden. Forsikring 440,-, strøm ca 100,- og bom ca 20,- pr mnd. Enn så lenge. Servicer er billige, det er batteriet som måles og bremser som sjekkes.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-20, 18:05   #24
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.432
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Derfor har vi stort sett kjøpt nye biler, og når jeg hører om andres verstedsregninger på eldre biler, er jeg overbevist om at vi har kjørt biler billigere, med bedre sikkerhet og mindre forstyrrelser enn om vi hadde kjøpt et gammelt vrak.

Det er da mange nyanser mellom ny bil og gammelt vrak. Just sayin'.
Og så er det forskjell på type biler (stor/liten, merke osv) angående hva man kan forvente av driftssikkerhet og verkstedregninger - og ikke minst sikkerhet hvis uhellet er ute.*



* Har vært i kjedekollisjon/påkjørt bakfra av lastebil og ble svært positivt overrasket over hva min halvgamle stasjonsvogn tålte, og skal derfor aldri ha en mindre bil enn den.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-20, 18:31   #25
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Vi har en Ford Mondeo, l. har hatt den siden november 2014.
Jeg synes den er flott og fin fortsatt og har tenkt til å ha den i enda noen år. Lånet er nedbetalt så håper den holder i flere år. Den har ikke kostet noe ekstra heller. Jeg er ikke klar for elbil enda.

Vi har blitt mye mer obs på kjøring hit og dit så etter at det kom flere bomringer så har vi kjørt mindre, eller , mannen har gjort erender på veien hjem sånn at det ikke har gått på mer bomkostnad.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 10-02-22 kl 12:02.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-20, 19:11   #26
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Vi har kjøpt 3 år gamle biler de siste to gangene. Så kjører vi med dem til de er skikkelig oppbrukt. Tror det er den billigste måten å gjøre det på. Har hatt Toyotaer, og de er veldig driftssikre. Vi finnes ikke bilinteresserte, men er avhengig av to biler og gidder ikke risikere at det er mye feil.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-20, 19:43   #27
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.650
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Vi kjøpte helt ny bil for 4,5år siden. Solgte den nå til forhandler for litt under 120000 under det vi kjøpte den for. Synes ikke det er så gale prisreduksjon.

Kjøpte oss ny elbil, men importert så den er fortsatt 20000 billigere enn ny norsk bestilt.

Savner 360 kamera vi hadde på den andre bilen. Ellers er det mange fine ting ved nye biler. Ryggekamera, blindsone varsel, adaptive cruise kontroll.

Tidligere kjøpte vi 5-6år gamle biler. Men de kostet oss ofte mer en 120 000 på 5år som denne helt nye bilen har kostet oss. Ene kostet oss nesten 100000 på et år i verksted.

Mannen har nå en 2009 diesel bil i tillegg til min helt nye elbil. Så lenge den ikke trenger noe verksted får den bli, men når den trenger noe så ryker den.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-20, 20:20   #28
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Våre to siste biler har vært helt nye. Det er veldig kostbart, og vi vet virkelig ikke om vi gidder å gjøre det igjen. Det er fantastisk å ikke tenke på feil og mangler og tull i noen år, å kunne velge utstyr og alt selv, men ærlig talt er det innmari dyrt og det er jo bare en bil.
Vi må dessuten ha minst seks seter og stort bagasjerom og i det hele tatt, dessuten kjører vi mye, så jeg tror vi velger noe som ikke er helt nytt neste gang. Men vi elsker bilen vi har nå og vil kjøre den så lenge det er økonomisk forsvarlig. Det blir dyrt med høye verkstedsregninger også.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-11-20, 20:26   #29
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Det er da mange nyanser mellom ny bil og gammelt vrak. Just sayin'.
Og så er det forskjell på type biler (stor/liten, merke osv) angående hva man kan forvente av driftssikkerhet og verkstedregninger - og ikke minst sikkerhet hvis uhellet er ute.*



* Har vært i kjedekollisjon/påkjørt bakfra av lastebil og ble svært positivt overrasket over hva min halvgamle stasjonsvogn tålte, og skal derfor aldri ha en mindre bil enn den.

Ja absolutt mange nyanser på merke, størrelse og alder/slitasje på bilen man velger. Og for oss har alltid sikkerhet betydd mye når vi skulke velge merke og modell. Når det gjelder utgifter til verksted hører jeg stadig om folk som har regninger på 30-40 000, og noen opp mot 100 000. Vi har vel kjørt bil for 4K i måneden som jeg syns er en grei pris, men dette kan jo snu seg neste gang man bytter inn. Vi valgte feks å ikke reparere airconditionen på min forrige småbil. Det skulle koste 40k, og bilen var ikke verdt mer enn kanskje 60-80k. Det er jo sånne vurderinger en må ta.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-20, 00:09   #30
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.023
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Vi kjøpte splitter ny for to år siden. Den eneste ulempen er at man tar det største verditapet selv, rent økonomisk. Vi fikk ellers en bil konfigurert nøyaktig etter vårt ønske, med alt fra farger til ekstrautstyr. Og veldig greit å ha nybilgaranti i mange år. Vi kjører for det meste bare til og fra jobb (når vi ikke har hjemmekontor), og til og fra butikken, men et par ganger i året legger vi ut på langtur, og da liker vi å ha det komfortabelt.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-20, 00:13   #31
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Jeg følger litt med på finn, men synes biler som er 3-4-5 år gamle ofte er temmelig dyre, selv de som har gått langt.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-20, 01:54   #32
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Har dere sett på biler som har vært leaset? Jeg tenker at de som kjøper bilene etter sånne som meg får mengder av bil igjen for pengene. Jeg bytter bil hvert 4. år, det er luksus, men følger jobben. Det er en deilig følelse av å sette seg inn i en bil hvor km telleren står på 32 km.

Firmabiler er gjerne 3-4 år gamle og har gått 100'-120', det er det de er leaset på. Men disse bilene har fulgt alle servicer, dekkene er som regel byttet et par ganger ila leieperioden, du får dermed ofte gode sommer og vinterdekk. Skavanker ved bilen er gjerne utbedret. De jeg kjenner som kjører firmabil sender de på verksted ved den minste feil, for det er serviceavtale med disse bilene og man kan få en saftig regning når man leverer bilen og de finner feil, mangler, skader som er ikke er utbedret.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 17-11-20 kl 01:59.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-20, 07:47   #33
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Fordeler med ny(ish) bil

Så kommer jeg med litt motsatt erfaring enn mange her..

Kan godt kjøpe helt ny bil igjen men aldri den første utgaven i Norge!

Kjøpte en stor fin stasjonsvogn og innimellom lekte den diskotek inni hvor alle lys blinker og holdt på. Verkstedet (bertel o Steen verksted) var rimelig fortvilet fordi dette var en modell de hadde lite kjennskap til. Program vare ble oppdatert osv... siden dette stadig oppsto så ble ALLE ledninger i hele bilen skiftet ut etter råd fra produsent av Peugeot i Frankrike. Vel, det hjalp ikke det heller. Så den ble byttet inn i en et år gammel mindre 3008 som det aldri har vert feil med. (Bortsett fra at den eksistere ikke lenger snufs. Den brant i stykker på sola flyplass i fjor).

Så ja, gjerne ny bil. Men aldri som den første i Norge

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no