Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Noen her som eier en Sharan?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-10-10, 16:08   #21
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Oversikt over ulike årganger basert på TÜV: http://www.anusedcar.com/index.php/t...kswagen-sharan.

Fetter Alhambra har en bedre plassering for 2005-årgangen: http://www.anusedcar.com/index.php/t.../seat-alhambra

Men hva med Toyota Avensis Verso? Minst like god plass og minimalt med problemer. Altså Avensis Verso, ikke Corolla Verso. Avensis Verso ble av en eller annen grunn aldri ført av Toyota Norge men mange prvatimporterte dem. De solgte godt i Sverige.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:12   #22
Lommelun
Superduperaktiv
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 573
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

For meg så høres det ut som at man bør være litt bilkyndig om det skal være gunstig å eie en Sharan...
Om man må levere bilen på verksted for å gjøre hver minste ting så kan det utifra postene se ut til å bli kostbart....

Eller?

Toyota Avsensis Verso var jaggu ikke noe dårlig tips...
Jeg har akkurat kjøpt meg ny bil, men jeg viste ikke om denne....

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:46   #23
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Nå er vel generelt da også Sharan/Galaxy/Alhambra fra perioden ganske rimelige. Som det eller sies kom det en del oppdateringer i 2004 (for 2004-modell, eller i 2004 for 2005-modell?) og man ser på flere statistikker at Sharan i hvert fall så ut til å bli en del bedre.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:53   #24
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Nå er vel generelt da også Sharan/Galaxy/Alhambra fra perioden ganske rimelige. Som det eller sies kom det en del oppdateringer i 2004 (for 2004-modell, eller i 2004 for 2005-modell?) og man ser på flere statistikker at Sharan i hvert fall så ut til å bli en del bedre.

Fra ca byggemåned august 2004 for 2005-modellen av Sharan. Tror det var litt senere for de andre to.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 18:54   #25
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

For meg så høres det ut som at man bør være litt bilkyndig om det skal være gunstig å eie en Sharan...
Om man må levere bilen på verksted for å gjøre hver minste ting så kan det utifra postene se ut til å bli kostbart....

Eller?

Det gjelder vel generelt for Volkswagen/Audi.

Avensis Verso er antakelig en bedre bil rent teknisk, men ikke så tilgjengelig.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 19:12   #26
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av Lommelun, her.

For meg så høres det ut som at man bør være litt bilkyndig om det skal være gunstig å eie en Sharan...
Om man må levere bilen på verksted for å gjøre hver minste ting så kan det utifra postene se ut til å bli kostbart....

Eller?

Toyota Avsensis Verso var jaggu ikke noe dårlig tips...
Jeg har akkurat kjøpt meg ny bil, men jeg viste ikke om denne....

Det er rart at den ikke ble tatt inn i Norge. Den kan faktisk betegnes som en 7seter i motsetning til mange av dagens kompakt-mpv. Den er størrelsesmessig midt mellom Smax og Renault Grand Scenic / Peugeot 5008, dvs 465 cm i lengden. Ideell størrelse på en 7seter spør du meg. Synd ingen mpv har den størrelsen idag. Jeg tror neste års Opel Zafira får denne størrelsen - forøvrig en mpv jeg har veldig veldig tro på. Visste dere forresten at Opel innfører livstidsgaranti på bilene sine?

Problemet med Avensis Verso - som med andre Toyota - er at den er kraftig overpriset, syns nå jeg. Og den er aldri testet av Euroncap. Jeg vurderte en slik men isåfall importert fra Sverige. Jeg kom fram til at det ble for risikabelt - med tanke på mangel på garanti/forbrukerkjøpslov. Eneste måtte være å forhandle seg fram til en 24 mnd garanti fra svensk forhandler. Evt, bestille en bil gjennom norsk importselskap FORUTSATT at 5 års forbrukerkjøpslov gjelder. Noen som vet noe om dette?

HEr er ett eks fra finn: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=24934717

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 20:53   #27
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Sitat:

Og nykkingen på lav hastighet, lavt gir og lavt turtall har vært siden jeg kjøpte. EGR er deaktivert uten endring, neste blir å rengjøre manifoil og montere blindplater på EGR. Har kjøpt originale blendeplater.

Min (automat) også tendens til å nykke av og til i siste 4 år. (ikke noe voldsomt) Bilen min liker ikke lav hastighet og lavturtall. Hører noe ulyd ved motoren.
Noen som har tips?


Sist redigert av perl09 : 18-10-10 kl 21:06.
perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:49   #28
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av vestlandsfanden, her.

Det er rart at den ikke ble tatt inn i Norge. Den kan faktisk betegnes som en 7seter i motsetning til mange av dagens kompakt-mpv. Den er størrelsesmessig midt mellom Smax og Renault Grand Scenic / Peugeot 5008, dvs 465 cm i lengden. Ideell størrelse på en 7seter spør du meg. Synd ingen mpv har den størrelsen idag. Jeg tror neste års Opel Zafira får denne størrelsen - forøvrig en mpv jeg har veldig veldig tro på. Visste dere forresten at Opel innfører livstidsgaranti på bilene sine?

Problemet med Avensis Verso - som med andre Toyota - er at den er kraftig overpriset, syns nå jeg. Og den er aldri testet av Euroncap. Jeg vurderte en slik men isåfall importert fra Sverige. Jeg kom fram til at det ble for risikabelt - med tanke på mangel på garanti/forbrukerkjøpslov. Eneste måtte være å forhandle seg fram til en 24 mnd garanti fra svensk forhandler. Evt, bestille en bil gjennom norsk importselskap FORUTSATT at 5 års forbrukerkjøpslov gjelder. Noen som vet noe om dette?

HEr er ett eks fra finn: http://www.finn.no/finn/car/used/obj...nkode=24934717

Kan jo få en brukbilgaranti hos en del forsikringsselskaper.... mulig de ikke er så villig når det ikke er en bil som ikke har vært solgt i Norge.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 21:54   #29
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av perl09, her.

Min (automat) også tendens til å nykke av og til i siste 4 år. (ikke noe voldsomt) Bilen min liker ikke lav hastighet og lavturtall. Hører noe ulyd ved motoren.
Noen som har tips?

Bytt olje og filter på automaten. VW sier riktignok at automatkassene deres har livstidsfylling, men det gjelder bare hvis du aksepterer en livstid på 100 000 km.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 22:46   #30
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Bytt olje og filter på automaten. VW sier riktignok at automatkassene deres har livstidsfylling, men det gjelder bare hvis du aksepterer en livstid på 100 000 km.

Møller sier det. Girkasse Produsenten ZF anbefaler å skifte olje/filter. Girkasse havari kan skje tidligere enn 100k km.
Min automat og LMM ble byttet ved 94000km. ingen planer om å bytte kasse igjen:-). Det blir olje/filter skift ved neste service.
Gått over fra longlife til 15000km olje service. Bruker Mobil 1 0/30w.
og byttet Klima kondensor,kompressor og ikke minst turbo.


Sist redigert av perl09 : 19-10-10 kl 07:49.
perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 10:55   #31
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av perl09, her.

Møller sier det. Girkasse Produsenten ZF anbefaler å skifte olje/filter. Girkasse havari kan skje tidligere enn 100k km.
Min automat og LMM ble byttet ved 94000km. ingen planer om å bytte kasse igjen:-). Det blir olje/filter skift ved neste service.
Gått over fra longlife til 15000km olje service. Bruker Mobil 1 0/30w.
og byttet Klima kondensor,kompressor og ikke minst turbo.

Er det ZF-kasse? Jeg mener det er Jatco (Nissan) - som er en smule mindre pålitelig enn ZF? Jatco er SVÆRT følsom på riktig olje (gul VW), pass på at det blir fylt riktig.

Girkassehavari er kjent fra rundt 60 000 km og oppover på Sharan, mest på V6, men også på dieselmotorene. 100 000 km er mer et slags gjennomsnittstall. Enkelte holder lenger, men det er gjerne på biler som går langt med moderat belastning (typisk langpendling). Oljen bør byttes hver 40-60 000 km.

Hva skjedde med turboen, og hvor langt hadde bilen gått da?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 10:59   #32
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av vidarbre, her.

Og nykkingen på lav hastighet, lavt gir og lavt turtall har vært siden jeg kjøpte. EGR er deaktivert uten endring, neste blir å rengjøre manifoil og montere blindplater på EGR. Har kjøpt originale blendeplater.

Det kan eventuelt få uønskede følger:

On TDIs, EGR valve should open to allow carbon dioxide, which acts as a cooling gas) into the combustion chambers when the engine is under load (>30% boost). This allows the combustion chamber temperature to drop and thus the temperature of the exhaust gases. If it sticks in the closed position the exhaust gas temperature will rise causing a) the turbo bearings to fail and b) engine oil into the induction system. This can cause the engine to run on its crankcase oil until it is either stalled or goes bang. Problems with EGR valves in TDI engines are often the cause of rough running when the valve is stuck in the open position as well. In several cases turbos have blown but the EGR valve has not been replaced. Inevitably the new turbo unit will not last long.

(honestjohn.co.uk)

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 14:13   #33
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Er det ZF-kasse? Jeg mener det er Jatco (Nissan) - som er en smule mindre pålitelig enn ZF? Jatco er SVÆRT følsom på riktig olje (gul VW), pass på at det blir fylt riktig.

Girkassehavari er kjent fra rundt 60 000 km og oppover på Sharan, mest på V6, men også på dieselmotorene. 100 000 km er mer et slags gjennomsnittstall. Enkelte holder lenger, men det er gjerne på biler som går langt med moderat belastning (typisk langpendling). Oljen bør byttes hver 40-60 000 km.

Hva skjedde med turboen, og hvor langt hadde bilen gått da?

ZF kom i bilde da jeg undersøkte med møller den gangen. Mulig møller har feil opplysninger. En som opererer med automat girasseer i fetsund også sa det var ZF????

Turbo: Som vanlig på VAG, bilen gikk i nødmodus ved oppoverbakker. (Stopp og start). Km 120000.
Bestilte ny turbo fra Gikturbo.
Den gamle var full av sot og staget satt seg fast. Mulig det var en enkelt sak.

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 14:49   #34
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av perl09, her.

ZF kom i bilde da jeg undersøkte med møller den gangen. Mulig møller har feil opplysninger. En som opererer med automat girasseer i fetsund også sa det var ZF????

Turbo: Som vanlig på VAG, bilen gikk i nødmodus ved oppoverbakker. (Stopp og start). Km 120000.
Bestilte ny turbo fra Gikturbo.
Den gamle var full av sot og staget satt seg fast. Mulig det var en enkelt sak.

Det er standardfeil, ja. Turboen har variabel turbingeometri, styrt av en vakuumboks. Når mekanismen soter fast er fast løsning hos Møller å bytte hele greia, men det kan enkelt løses ved å hekte staget løs fra vakuumboksen og jobbe det inn og ut en 50-100 ganger, til soten løsner. Den løse soten blir spyttet ut med eksosen, og så er det ro i 100 000 km til. Men det gidder de ikke å fortelle.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 20:22   #35
perl09
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Romerike
Innlegg: 55
perl09 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Det er standardfeil, ja. Turboen har variabel turbingeometri, styrt av en vakuumboks. Når mekanismen soter fast er fast løsning hos Møller å bytte hele greia, men det kan enkelt løses ved å hekte staget løs fra vakuumboksen og jobbe det inn og ut en 50-100 ganger, til soten løsner. Den løse soten blir spyttet ut med eksosen, og så er det ro i 100 000 km til. Men det gidder de ikke å fortelle.

Lurer på om sjekke EGR ventilen?

perl09 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-16, 03:33   #36
kjhnor
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2016
Innlegg: 5
kjhnor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Ser at tråden er gammel, men har akkurat kjøpt en gammel 2000 sharan. Problem: høyre blunklys blunker hele tiden. noen enkel løsning?

kjhnor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-16, 23:48   #37
kjhnor
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2016
Innlegg: 5
kjhnor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Og løsningen var like enkel som den var lett: skifte til ny sikring!

kjhnor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-16, 23:51   #38
kjhnor
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2016
Innlegg: 5
kjhnor har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

Dog dukker det opp nye ting, intet vil virke på AC, står konstant på full varme full vifte ... ?

kjhnor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-03-16, 23:57   #39
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen her som eier en Sharan?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
sharan


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no