Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Litt pinlig … Hvordan polere bil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-08, 22:46   #1
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.771
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Litt pinlig … Hvordan polere bil?

Jeg har tenkt å polere bilene i morgen, men har aldri gjort det før. Det virker jo forholdsvis enkelt, men meg og bil går ikke alltid så bra sammen. Ofte har jeg begitt meg ut på ting som virker banale, og så kløner jeg det til på ett eller annet vis.

Tips og råd mottas med stor takk. Er det noen spesielle merker som er bra?

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 22:51   #2
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Man kjører til statiol og kjører gjennom vasken der.

Eller så betaler man nabogutten en hundrings.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 22:55   #3
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Jeg har nettopp gjort det med begge bilene våre og skal snart i gang med den tredje også. Det er i grunnen like enkelt som å vaske hus.
Kjøp den en enkel poleringsmaskin, jeg kjøpte min for et par hundre på bilforretningen, en god voks og gjerne en lakkrens om lakken på bilen er veldig stygg.
Så følger du bare anvisngene på pakken. Be også bare om hjelp i butikken, de er så samarbeidsvillige at.

Godt råd, få minst mulig kliss på de svarte områdene på bilen og gni middelen godt inn i sirkelbevegelser (karatekid vet du )

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 22:57   #4
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Jeg kan ikke så mye om dette, men har skjønt at det skal foregå omtrent slik når jenter skal ordne med bil:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 23:01   #5
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Den der kom i overkant kjapt, torsk.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 23:05   #6
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Hmpf, klager folk over for kjapt svar også nå. Og jeg som bare ville hjelpe.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 23:21   #7
Bada-Bing
Pulled back in
 
Bada-Bing sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
Innlegg: 724
Bada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populærBada-Bing er populær
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

"Noen" fortalte meg at polering er tull og tøv og jåleri. Stemmer det?

Bada-Bing er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 23:23   #8
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.284
Blogginnlegg: 1261
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Den der kom i overkant kjapt, torsk.


Det er tydeligvis et problem for mennene her på forumet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-08, 23:35   #9
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Vask bilen først, la den så tørke. Smør på med pollish og la det tørke så lenge som det står på pakka. Ikke gjør dette i sola, da blir det skjoller. Gni så godt av i sirkelbevegelser og pass på å ikke få på den svarte plasten rundt omkring. Lister o.l.

Selv bruker jeg sånne pollish servietter istedenfor den gamle trådsaken som ser ut som en bomullspakke.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 00:36   #10
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Ja, det er viktig, ikke i sola og ikke i regnet

__________________
Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-08, 01:04   #11
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Viktig å få vann ut av "kriker og kroker" får man går i gang, slik at det f.eks. ikke kommer vann rennende ned fra under lykt o.l.

Bruk en god avfetting som forvask. Kjenn langs siden på bilen at det ikke er så mange "asfaltprikker". Løsner slike under poleringen vil du risikere å lage riper med dem. Her er det ikke sikkert at "vanlig" avfetting duger; da kan tips være avfettinger som PrickBort og TurtleWax Super-avfetting. PrickBort skal være best, men vanskelig å skaffe - TurtleWax-greia selger de mange plasser. Shell har tidligere hatt noe som heter "Asfaltløsner" på 5 liters-dunker. MEGET KRAFTIG og er særdeles viktig at man raskt vasker av og polerer etterpå. Denne er billig og er også fin som dekkrens på vinteren.

Personlig foretrekker jeg å bruke poleringsprodukter fra Autoglym. Når man først har polert, kan det også være en kjempeide å legge på lakkforsegling også. Det er litt arbeid, men så beholder man resultatet bedre og beskytter lakken bedre. Autoglym-produktene er relativt kostbare, men de store flaskene har man i noen år gjerne hvis det er en normal personbil og polering to ganger i året.

Husk å ikke bruke vaskeautomat med avfetting etter at du har polert... da forsvinner polishen (som i basis er fett!).

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-09-08, 22:11   #12
Pong
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Innlegg: 99
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Polering hjelper ihvertfall - striper og verre forsvinner med polering. Noen unger hadde tegnet litt på siden av bilen med stein - fine hjerter og stjerne og slikt, men det var ikke så dypt så det forsvant under polering.

Det med wax-in, wax-out fungerer egentlig ikke bra (i det hele tatt) som en poleringsmaskin (for å la være å nevne det du får med gull-vaske-programmet). Kanskje du kan låne en maskin hos naboen - og så må den gjerne demonstrere først i en time eller to

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-08, 18:55   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Litt pinlig … Hvordan polere bil?

Poler for himmelens skyld lakken for hånd - det blir så utrolig mye finere og etterpå holder den seg ren lenge.

Kjøp en god polish - helst Autoglym. Hvis du ikke liker å polere ofte kan du bruke glassvoksen deres så er den blank som ny i måned etter måned etter måned.

Du vasker bilen først, deretter polerer du etter hva som står på flasken. Forskjellige vokstyper har litt forskjellig bruksanvisning.

  Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 01:12   #14
Pong
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Figgjo
Innlegg: 99
Pong har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Litt pinlig … Hvordan polere bil?

Har ikke tro på polering for hånd - du slår bare ikke en poleringsmaskin, f.eks.
http://www.nettbaat.no/webshop/storefront.php?pid=1130
Den bare ser ut som en vinkelsliper, men er giret ned.

Eller rettere sagt: *jeg* slår ikke en poleringsmaskin...

Pong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 07:38   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Litt pinlig … Hvordan polere bil?

Det blir veldig fnt for hånd - man må bare være litt tålmodig... :-) Har ikke prøvd med maskin da, det må jeg innrømme, og jeg gidder neppe kjøpe en for å teste med heller. Men det går ihvertfall an å få det kjempefint for hånd også.

  Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 08:20   #16
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Litt pinlig … Hvordan polere bil?

Opprinnelig lagt inn av Mr. Miyagi

Wax on. Wax off.

  Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 08:49   #17
Avelonia
Gangster girl
 
Avelonia sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Innlegg: 1.389
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Sv: Litt pinlig … Hvordan polere bil?

Man polerer bilen for hånd.
Man vasker bilen for hånd, eller høytrykk.

Polering er simpelt og kjedelig, men nødvendig for å bevare lakken.
Man påfører enkelt, og gnir av i små bevegelser.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-08, 10:16   #18
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Litt pinlig ... hvordan polere bil?

Polerings "ull" eller "papir" ikke maskin. Det blir oftest ikke bra. Om man ikke har en dyr GOD maskin. De fra eks rema og europris er dårlige og kan fort øddelegge lakken

Så tar man et lite område av gangen.


Men først så avfetter mann og vasker bilen.

Tror jeg skal begynne å kle meg sånn som de på torsk sitt bilde når jeg skal polere bilen. Kanskje det er det man ska ha på seg til neste år når man er på sommertreffet på ACR...
Men først da gå ned noen kg til

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no