Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Automatgir eller manuell?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-07-08, 21:07   #21
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Jeg foretrekker vel helst automat, men gikk faktisk tilbake til gir. Automatgirbiler er dyrere, derfor girbil på meg. Får klare meg med det til jeg vinner i lotto.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 21:37   #22
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Jeg blir så bilsyk av automatbiler, også om jeg kjører sjøl.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 21:56   #23
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.879
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Jeg har hatt begge deler, og det er ikke noe problem å switche mellom automat og manuell (synes jeg). Vi har manuell gir nå, men med en sånn authold funksjon som gjør bakkestart til en lek

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 22:11   #24
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Automat. Bare hvis jeg en gang skal kjøpe meg en snerten sportsbil blir det manuell, ellers kun automat. Helt genialt. Trafikksikkert er det også; begge hendene på rattet og du trenger ikke tenke på giringen.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-07-08, 22:20   #25
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Vi har en bil med automatgear og en med manuell. En ting er sikkert og det er at jeg ikke vil ha manuelle gear neste gang vi kjøper bil. Mannen min er enig, selv om han var veldig obs på at en del bilmodeller utgikk da vi kikket etter bruktbil med automatgear siden noen automatkasser har særdeles dårlig rykte.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 01:48   #26
Libra
Bør lage seg en tittel selv
 
Libra sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.507
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Har automat og vil aldri tilbake til manuelt gir igjen.

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Det mest behagelige er automat, men jeg ville ikke hatt det.
Her vi bor på Vestlandet med masse bratte, glatte bakker på vinterstid - vil ikke ha automat.

Vi har mulighet til å svitjse over til manuel giring, dog ikke mulighet til å clutche, men jeg opplever at det å kunne legge inn rett gir ved bakkestart og vanlig kjøring i glatte bakker funker fint som juling. I tillegg har vi et program som kan kobles inn når vi kjører på glatt vintefør som gjør at bilen automatisk legger seg på et laver turtall enn "vanlig" kjøring.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 06:56   #27
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vi har ikke ordinær automat, men DSG-gir. Det blir nesten det samme, bare at DSG ikke nøkker i forbindelse med giring. Jeg er superfornøyd, og fatter ikke hvorfor ikke flere ønsker automat. En drøm å kjøre med synes jeg. Køkjøring går som en lek, deilig å slippe klutsjingen. Det eneste jeg savner er kanskje bakkestart?

Vi har også DSG-gir. Når vi kjøpte Touran nå, så sverget jeg på at jeg ikke ville ha automat - uten egentlig å ha andre prinsipper enn at det er mye dyrere å fikse automatgir om noe skulle gå i stykker, men nå nyter jeg det virkelig. Hvis det skal sies noe negativt om automat, så må det være at jeg "slapper" mye mer av når jeg kjører, og det er kanskje ikke veldig bra med tanke på trafikksikkerhet.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 07:10   #28
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Nå har jeg aldri prøvd noe annet, men jeg synes automatgir er herlig. Omtrent som å kjøre radiobil, hvis du ser bort fra alle de som driver og kjører i veien for deg og blir sinte hvis du dulter borti dem. Gruer meg til å lære å gire.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 07:35   #29
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Den eneste grunnen til at vi fremdeles har manuelt gir, er avgiftssystemet. En skulle nesten tro at oljefondet har investert i firmaer som lager manueller girkasser. Automatgirkasser er noe dyrere å lage, men ettersom automatkassen stjeler en del hestekrefter, tilbyr bilprodusentene kun automatgir på modeller med en viss motorstørrelse. Avgiftsøkningen som følger motorstørrelsen er langt større prisøkningen som skyldes automatkassen og økt motorstørrelse, og det gjør at en tilsynelatende lik bil blir uforholdsmessig mye dyrere med automatgir.

Vi skal kjøpe bil om et par måneder, og da blir det dessverre manuelt gir igjen. Jeg er gjerrig og nekter å betale 50 000 - 60 000 ekstra for automatgir.

  Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 08:02   #30
Nebbia
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Vi har også DSG-gir. Når vi kjøpte Touran nå, så sverget jeg på at jeg ikke ville ha automat - uten egentlig å ha andre prinsipper enn at det er mye dyrere å fikse automatgir om noe skulle gå i stykker, men nå nyter jeg det virkelig. Hvis det skal sies noe negativt om automat, så må det være at jeg "slapper" mye mer av når jeg kjører, og det er kanskje ikke veldig bra med tanke på trafikksikkerhet.

Interessant poeng. Biler med automatgir er noe hyppigere involvert i ulykker, men korrigert for alle andre faktorer som også medvirker er denne forskjellen liten. En teori som prøver å forklare forskjellen som tross alt finnes, er at automatkjøring er forbundet med noe høyere hastighet, og at det er hastighetsøkningen som gir økt skadefrekvens.

  Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 10:49   #31
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Manuell.

Eller tiptronic

pappa har automat å jeg skulle kjøre for bi en bil, hah var bare å glemme. For bilen var fan så treg i å gire ned å gire opp igjen.
Enda det er en god den hester under panstret

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 11:09   #32
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Manuell.

Eller tiptronic

pappa har automat å jeg skulle kjøre for bi en bil, hah var bare å glemme. For bilen var fan så treg i å gire ned å gire opp igjen.
Enda det er en god den hester under panstret

Forbikjøring er ikke noe problem, bare å trykke gassen helt inn så girer automatkassen lavere enn jeg ville gjort med manuell, går som en kule og girer opp igjen når det trengs. 60-90 tar ikke mange sekundene.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 11:17   #33
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Manuell.

Eller tiptronic

pappa har automat å jeg skulle kjøre for bi en bil, hah var bare å glemme. For bilen var fan så treg i å gire ned å gire opp igjen.
Enda det er en god den hester under panstret

Signerer Hondaen. Vi har begge deler, og jeg foretrekker det manuelle gir på Volvoen (model 2005) fremfor automaten på Subaruen (model 1997). Synes automaten er alt for sein til å gire, og opplevd det samme på andre automater. Og så veier automatgirkasser en 40-50 kg mer enn manuellgirkasser. Om vi ved neste bilskift skulle ha råd til tiptronic, ville jeg dog absolutt gått for det, men planerne ligger nå i retning av Elbil. Vet ikke om disse fåes med tiptronic. Eller 4-hjulstrekk.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 11:18   #34
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Forbikjøring er ikke noe problem, bare å trykke gassen helt inn så girer automatkassen lavere enn jeg ville gjort med manuell, går som en kule og girer opp igjen når det trengs. 60-90 tar ikke mange sekundene.


Jeg holdte på å trykke gassen gjennom gulvet å enda skjedde det ikke noe.
Møkka bil
Men så kjører jeg nesten aldri automat, så er vel det.

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 11:24   #35
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av turi, her.

Jeg blir så bilsyk av automatbiler (...)

Det gjør jeg også.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 14:30   #36
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Interessant poeng. Biler med automatgir er noe hyppigere involvert i ulykker, men korrigert for alle andre faktorer som også medvirker er denne forskjellen liten. En teori som prøver å forklare forskjellen som tross alt finnes, er at automatkjøring er forbundet med noe høyere hastighet, og at det er hastighetsøkningen som gir økt skadefrekvens.

Jøss, det visste jeg ikke. Er det fordi vi ikke er opplært til å kjøre med automat mon tro? (Jf. "andre faktorer".) I USA kjører man vel stort sett kun automat, hvordan er ulykkesstatistikken der?

Jeg visste ikke at det var så mye dyrere for automat. Vi så ikke på prislappen da vi kjøpte, jeg var så forelsket etter å ha prøvd min svigerinnes bil. Vi kjøpte den med minst hester (105 TDI), og jeg synes det holder mer enn nok. Men så har jeg levd med en 50-hesters bensinmotor tidligere da. En lys lilla Ford Fiesta 1986 modell.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 14:32   #37
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Apropos bilsyke og automatbiler. Er det vanlige automatbiler dere har kjørt da? Da vi kjøpte Touranen prøvde vi samtidig en Toyoyta Corolla Verso med en sånn fjern automatløsning, den fikk jeg virkelig svangerskapsaversjon mot. (Ble kvalm hver gang jeg så bilen på veien.) Men den hadde en helt forferdelig og merkelig automat som nøkket og nappet voldsomt. Sånn ellers så skulle man tro at automat førte til mindre kvalme? Som sagt så merker vi ikke en gang at bilen girer, det blir mindre rykk og napp sammenlignet med kløtsjebiler.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 17:19   #38
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Jeg vil ikke ha automatgir. Jeg venner med aldri av med å clutche.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 17:31   #39
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Aldri automat!
Det var et av kriteriene mine da jeg kjøpte bil at det skulle være manuell gir.
Jeg føler at jeg har mye mindre kontroll over bilen/farten når jeg kjører automat, og jeg hadde aldri følt meg trygg om jeg skulle kjørt automat i det daglige!
Pluss at det er utrolig dyrt å fikse en automatkasse som ryker, samt at automater ** har litt høyere forbruk. (Her sammenligner jeg når JEG kjører manuell og automat, kan ikke svare for andres kjøreøkonomi.)

Men jeg har fått mange rare blikk og kommentarer når jeg sier at jeg aldri vil ha automat.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-08, 17:51   #40
turi
representert
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.172
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Automatgir eller manuell?

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Apropos bilsyke og automatbiler. Er det vanlige automatbiler dere har kjørt da? Da vi kjøpte Touranen prøvde vi samtidig en Toyoyta Corolla Verso med en sånn fjern automatløsning, den fikk jeg virkelig svangerskapsaversjon mot. (Ble kvalm hver gang jeg så bilen på veien.) Men den hadde en helt forferdelig og merkelig automat som nøkket og nappet voldsomt. Sånn ellers så skulle man tro at automat førte til mindre kvalme? Som sagt så merker vi ikke en gang at bilen girer, det blir mindre rykk og napp sammenlignet med kløtsjebiler.

Jeg har enda ikke kjørt/eller sitti på med en automatbil som jeg ikke har blitt bilsyk av. Nye, gamle, store små.

Vi var ute og prøvekjørte en ganske ny BMW og mannen var helt dårlig etter å kjøpe den, men siden jeg var helt grønn i ansiktet og måtte hjem og legge meg, så ble ikke det noe av.

__________________
Jente -96, gutt -04
turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no