Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Toyota Prius - en familiebil?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-07, 09:48   #1
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Spørsmål

Toyota Prius - en familiebil?

Det er tid for å bytte ut Poloen vår med en større og nyere bil. Mannen vil veldig gjerne at vi kjøper en toyota prius. Jeg synes den er fin og bra, men er i tvil om den er for liten for oss.

I familien er vi mannen, meg og en liten tass på ni måneder. Vi har ingen planer om et nytt barn med det første, men ser ikke bort fra at det kan komme en til om 3-4 år.

Noen som kjenner til Prius og kan gi oss råd?

  Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 11:34   #2
jaså
Nybegynner
 
jaså sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 16
jaså har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Vi har prøvd Prius og den er virkelig god å kjøre.
Vi fikk lett plass til en OTH vogn i bagasjerommet.
I grunnen bør dere bare låne en Prius fra forhandler og se selv hva dere får plass til. Den rommer mer enn man tror, men vi har valgt å ikke gå for Prius denne gang siden vi har to barn med alt utstyr det medfører.
Vi fikk låne en Prius over helgen så det er sikkert mulig å få prøve bilen skikkelig for dere også.

jaså er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 11:51   #3
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.852
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Hvilken størrelse har denne bilen egentlig, er det som en Corolla omtrent? Vi har kjørt Toyota i seks år nå (samt at jeg gjorde det i tre år i mitt tidligere forhold) og er superfornøyd. I sommer kjøpte vi en Avensis Verso 7-seter som egentlig er i største laget, men det er utrolig deilig med god plass. Tidligere hadde vi en eldre Corolla som ble litt trang med vogn etc.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 11:56   #4
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Prøvekjør en tur.
Spør om å få låne bilen mere enn et kvarter, gjør litt dagligdagse ting og se hvordan den fungerer for dere. Lykke til

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 12:25   #5
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Hvilken størrelse har denne bilen egentlig, er det som en Corolla omtrent? Vi har kjørt Toyota i seks år nå (samt at jeg gjorde det i tre år i mitt tidligere forhold) og er superfornøyd. I sommer kjøpte vi en Avensis Verso 7-seter som egentlig er i største laget, men det er utrolig deilig med god plass. Tidligere hadde vi en eldre Corolla som ble litt trang med vogn etc.

Den er vel omtrent som en Corolla vil jeg tro. Det er en sedan-modell. Plass til rundt 400 (?) liter i bagasjerommet som er trangt pga bilbatteriet. Vi har utstyr som er tilpasset minibagasjerommet i poloen, dvs. Teutonia mistral-vogn, sammenleggbar stol, liten reiseseng. Skal gjøre som dere foreslår - høre om vi kan låne bilen en vanlig helg. Da kan vi se hva den er god for.

Alternativet for meg er en corolla stasjonsvogn eller en skoda fabia stasjonsvogn. Mannen er ganske mye mer steil. For ham er det prius eller beholde poloen (som verken har sentrallås eller klimaanlegg).

  Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 12:29   #6
jaså
Nybegynner
 
jaså sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 16
jaså har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

SKjønner mannen din godt, jeg.
Priusen er utrolig økonomisk i drift, rimelig å forsikre og har automatgir som standard. En stor fordel også at batteriet lades når du kjører (bremser, kjører nedover ol).
Likte bilen utrolig godt, og vi hadde nok valgt denne om yngstemann var litt eldre eller vi bare hadde ett barn.

jaså er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-07, 13:11   #7
Ivrig
På farten igjen
 
Ivrig sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 238
Ivrig er litt kul
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Utfra hva jeg har forstått, er ikke Prius'en en veldig sterk bil, i tillegg til at jeg synes den er relativt dyr mtp hva du får. Men man velger kanskje ikke en Prius fordi man vil ha krefter, men heller fordi man ønsker å være miljøvennlig. Og den er jo enormt populær pga nettopp dette.

Anbefaler deg å se på hovedbehovet ditt; Kjører du mye langkjøring, eller er det mest bykjøring? Hvis du kjører mest by, er du ikke så avhengig av å ha en sterk bil. Jeg har selv blitt anbefalt av folk som kan mer bil enn meg, å ikke vurdere eldre Prius-er, men heller en nyere bil fra 2006/2007 hvor de har luket ut alle begynner-problemer og videreutviklet de positive sidene ved bilen. Ta kontakt med en Toyota forhandler, og spør. Si hva du er interessert i og hva du tenker rundt bil, og vekt argumentene mot hverandre.

Etter mye overveielse har jeg kommet fram til at jeg nok selv kommer til å gå for en Corolla når jeg ettervhert får råd til ny bil.
Jeg har kjørt mye Corolla, og er veldig fornøyd med den. Den er passe stor, passe sterk og passe dyr.

For mer info om Prius fra Motor: http://www.motor.no/tester/nye_biler/article130425.ece.

__________________
En lykkelig hedonist og mamman til verdens beste gutt


Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 10:36   #8
Manitoba
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Nå har vi bestilt prøvekjøring i helgen, så ser vi hvordan det går. Skal blant annet på IKEA og planlegger flere andre familieaktiviteter som inkluderer bil.

  Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 11:02   #9
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Jeg vil gjerne ha en slik bil om noen år når plassbehovet ikke er så stort som nå.
Vi har en Toyota Corolla Verso i dag og er fornøyde. Men Priusen var på øverste ønskeliste om det hadde vært litt eldre barn i famililen.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-07, 13:33   #10
Ivrig
På farten igjen
 
Ivrig sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 238
Ivrig er litt kul
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Nettavisen har i dag en artikkel med overskriften: "Her er bilene med færrest feil".
Morsomt nok ligger Prius'en på 1ste plass med minst større feil, og Toyota Corollaen som nr 2.

Tror du ikke kan kjøpe feil hvis du går for en Toyota, uansett hvilken modell du velger

PS: Merk at denne testen gjelder nybiler, og gjelder hvor mange av hundre biler som må på verksted ila dets første leveår. Artikkelen finner du her: http://www.nettavisen.no/bil/article1357892.ece

__________________
En lykkelig hedonist og mamman til verdens beste gutt


Ivrig er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 21:10   #11
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Hvordan gikk det med denne, Kaskis, har dere kjøpt bil? Hva slags inntrykk gav Priusen etter testen?

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 21:17   #12
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Opprinnelig lagt inn av Shanti, her.

Utfra hva jeg har forstått, er ikke Prius'en en veldig sterk bil, i tillegg til at jeg synes den er relativt dyr mtp hva du får. Men man velger kanskje ikke en Prius fordi man vil ha krefter, men heller fordi man ønsker å være miljøvennlig. Og den er jo enormt populær pga nettopp dette.

Prius er overraskende kvikk når man gir på, fordi elektromotoren har fullt dreiemoment helt fra null. Jeg opplevde den som sprek (2007-modell). Automatgiret er det enkleste girsystemet jeg noensinne har prøvd, det var helt fascinerende.

Den kommer som stasjonsvogn i 2010, med forbedret batteriteknologi samt plug-in (man kan lade den over natta, i motsetning til dagen modell). Dermed blir den ennå mer energieffektiv. Min gamle far har allerede bestilt seg en, og bytter ut Corollaen med den.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 21:22   #13
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Og jeg skulle også si at den kommer som stasjonsvogn etterhvert, men Mauser var før meg, gitt! Jeg og Herr Kanin ønsker oss Prius!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 21:49   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Hvis det er drivstofføkonomi man tenker på, er ikke Prius nødvendigvis det beste valget. Flere undersøkelser under nordiske forhold viser veldig stort avvik fra oppgitt til reelt drivstoffnivå. Spesielt når bilen er lastet med noen passasjerer og litt bagasje blir økningen større enn det man har på dieselbil i samme størrelse.

Det er ellers ganske lav effektiv lastevekt på Prius. Mener å huske det var 320 kilo, men husker ikke om det var inkl. eller ekskl. fører. F.eks. er vel en Golf 600 kilo. Trenger i teorien ikke være noe problem, men med fem voksne + litt bagasje er man opp mot grensen.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 22:05   #15
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Hadde det ikke vært for at vi må kunne ha henger innimellom hadde vi valg Prius. Den kan visst ikke ha hengerfeste, eller er den ikke sterk nok?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 22:38   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.677
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

NÅ innser jeg at vi skal vente med å bytte ut volvo'n til prius kommer som stasjonsvogn.

Med ett barn har jeg ikke hatt problemer med å ha en prius. Den er overraskende stor spør du meg

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 22:40   #17
Ami
kamelkonsument
 
Ami sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Fjordland
Innlegg: 2.775
Blogginnlegg: 74
Ami er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt liktAmi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Jeg drømmer også om en mer bensingjerrig bil. Vi lurte lenge på Prius, men kom fram til at den er for liten slik livssituasjonen vår er nå. Endte derfor på en 2004 Saab 9-5 Vector med automatgir, men den sluker virkelig bensin. Saaben er nydelig å kjøre, har sterk motor og glimrende komfort, samt at den overraskende nok var billigere å forsikre enn Prius. Men kommer Prius som stasjonsvogn er det absolutt interessant!
Mannen leste på et bilforum at det ikke var spesielt lurt å kjøpe Prius nå. Det ville komme bedre miljøbilalternativer etterhvert, og da ville de som skaffet seg Prius nå få trøbbel med å kvitte seg med bilene sine. Jeg vet ikke helt om det er en teori som holder vann, da Prius er et bedre alternativ enn brorparten av den norske bilparken.

__________________
Amidatter '06, Amisønn '08
"Life is what passes you by while you're busy making other plans." John Lennon

Ami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 23:18   #18
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

At Prius er en miljøbil er etter min mening svindel fra Toyotas side. I praksis bruker den ikke noe mindre drivstoff enn en moderne dieselbil i samme segment, og i tillegg har produksjonen av bilen en langt større miljøkostnad enn vanlige biler.

Det markedet bilen har solgt godt i er hovedsakelig i USA. Her har det også blitt pøset ut gratis biler til kjendiser o.l. som markedsføring av bilen (miljøvennlig å gi bort en haug slike biler?). I USA kan de nok ha en miljøeffekt riktignok, når man går fra en stor SUV til noe slikt (det vi kaller SUV normalt sett i Norge er langt mindre enn det som SUV-er normalt sett er i USA). Riktignok er det mindre "miljøkostnad" knyttet til produksjonen av en stor SUV enn en Prius.

Toyota er også svært dobbeltmoralistiske i sin markedsføring av Prius, hvor de snakker om Toyotas "0-utslipp-visjon". Hadde de virkelig gått inn for dette, burde de ha kuttet ut en del av modellene de ellers har rundt i verden som er alt annet enn miljøbiler.

mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 23:19   #19
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Opprinnelig lagt inn av Amidriel, her.

Mannen leste på et bilforum at det ikke var spesielt lurt å kjøpe Prius nå. Det ville komme bedre miljøbilalternativer etterhvert, og da ville de som skaffet seg Prius nå få trøbbel med å kvitte seg med bilene sine. Jeg vet ikke helt om det er en teori som holder vann, da Prius er et bedre alternativ enn brorparten av den norske bilparken.

Dette er rykter jeg også har hørt, men jeg lurer fælt på realismen? Jeg lurer på når etterhvert er. Og om myndighetene har tenkt å sette noen flere krav eller incentiver snart. Prius kom på topp på driftsikkerhet og kollisjonssikkerhet for en stund siden, samt veldig bra på barnesikkerhet. Den er også en etterhvert ganske godt utviklet teknologi, siden Toyota turte ta sjansen. Det meste annet er veldig i startgropa, da?
(Jeg har lyst på en Think også, men er bekymret for kollisjonssikkerhet.)

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-08, 23:20   #20
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Toyota Prius - en familiebil?

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

At Prius er en miljøbil er etter min mening svindel fra Toyotas side. I praksis bruker den ikke noe mindre drivstoff enn en moderne dieselbil i samme segment, og i tillegg har produksjonen av bilen en langt større miljøkostnad enn vanlige biler.

Har du noe belegg eller referanser er jeg veldig interessert i å lese.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no